Hitta ålder mellan ett åldersspann C#

Permalänk
Medlem

Hitta ålder mellan ett åldersspann C#

Hej, jag har letat och letat men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag vill kunna söka på ett åldersspann t.ex mellan 20 och 30 i en List<T> och se om det finns några personer mellan dem åldrarna i listan. Användaren ska själv lägga in personerna i listan och sen få välja ett åldersspann att söka mellan.Allt är klart förutom den här delen och fungerar som det ska.
Jag funderade på om det är Linear Search jag ska använda men den används väl bara för att hitta ett objekt i listan?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av elvisace:

Hej, jag har letat och letat men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag vill kunna söka på ett åldersspann t.ex mellan 20 och 30 i en List<T> och se om det finns några personer mellan dem åldrarna i listan. Användaren ska själv lägga in personerna i listan och sen få välja ett åldersspann att söka mellan.Allt är klart förutom den här delen och fungerar som det ska.
Jag funderade på om det är Linear Search jag ska använda men den används väl bara för att hitta ett objekt i listan?
Tack på förhand

Antar att detta är en skoluppgift, och i det sammanhanget vet jag inte vad ni faktiskt förväntas att göra utifrån vad ni lärt er och vad uppgiften säger.
I verkligheten skulle en typisk lösning vara att använda Linq-funktionen Where: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.linq.enum... (se t.ex. exemplet på den sidan).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att stega igenom listan med personer, och för varje person kolla om åldern är inom spannet. Varje person som visar sig vara inom spannet sparar du undan i en ny lista, och när du kollat samtliga personer så returnerar du den nya listan.

(Ja, det är en linjär sökning)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD