Samsung 990 Pro drabbas av snabbt sjunkande hälsostatus

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset!

Hann bli glad där en stund, tills jag såg att jag redan har firmware 5B2QGXA7 sedan tidigare, minns inte ens hur länge sedan det var jag uppgraderade, så "ny" vet jag inte om jag skulle kalla den.

Men jag är ganska säker på att jag har haft firmware 3B2QGXA7, som alltså ska vara den som är kass, så det kan ju hända att problemen jag hittade och fixade med HD Sentinel uppstod då, och att det inte kommer att hända igen.

Har kört en hel drös olika testprogram (även helt fristående i Linux) och allt ser fint ut, förutom att som sagt 14% av reservcellerna är nyttjade, men det var snart ett år sedan som det senast ändrades så det ser ju stabilt ut åtminstone.

Uppdatering: Ok, 5B2QGXA7 släpptes för ~1 år sedan, och jag installerade den till synes rätt snabbt efter den kommit ut, och nyttjandet av reservceller slutade öka då (ser jag i HD Sentinels historik) ... så ja, 3B2QGXA7 var the smoking gun, så jag kan med hög sannolikhet andas ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

På jobbet har vi högvis med Samsung 970 EVO som gått sönder. TBW varierar men ofta ganska lågt (< 20).

Trist att höra att det sträcker sig så långt bak som 970 serien... Då man själv har en efter rekommendationer och tester.

Blir att hålla sig till Seagate fram över tror jag...

Kan för övrigt tipsa om detta erbjudande.

https://www.inet.se/produkt/4305176/seagate-firecuda-120-ssd-...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Stort tack för tipset!

Np! Kom att tänka på vår diskussion så fort jag såg artikeln, så vore dumt att inte tipsa.:)

Skrivet av backfeed:

Uppdatering: Ok, 5B2QGXA7 släpptes för ~1 år sedan, och jag installerade den till synes rätt snabbt efter den kommit ut, och nyttjandet av reservceller slutade öka då (ser jag i HD Sentinels historik) ... så ja, 3B2QGXA7 var the smoking gun, så jag kan med hög sannolikhet andas ut.

Nu börjar det ju lukta begraven hund dock.. för antingen skulle de ju ha fixat detta i blindo utan att veta om det, eller så har de fixat det för ett år sen och hållit tyst om det. En fråga som uppstår då är ju om nya firmwaren påverkar prestandan, den släpptes ju ett år efter att hårdvarusiterna började recensera SSDn, så tveksamt att nån skulle recenserats med denna firmware.

edit: https://old.reddit.com/r/ASUS/comments/sf320x/new_firmware_5b... indikerar att det inte var nån prestandaförsämring vid åtminstone detta rätt minimala test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Np! Kom att tänka på vår diskussion så fort jag såg artikeln, så vore dumt att inte tipsa.:)

Nu börjar det ju lukta begraven hund dock.. för antingen skulle de ju ha fixat detta i blindo utan att veta om det, eller så har de fixat det för ett år sen och hållit tyst om det. En fråga som uppstår då är ju om nya firmwaren påverkar prestandan, den släpptes ju ett år efter att hårdvarusiterna började recensera SSDn, så tveksamt att nån skulle recenserats med denna firmware.

edit: https://old.reddit.com/r/ASUS/comments/sf320x/new_firmware_5b... indikerar att det inte var nån prestandaförsämring vid åtminstone detta rätt minimala test.

Rimligen har de ju avsiktligt fixat något problem som är avgörande för detta, möjligen om konsekvenserna inte varit tydliga för dem själva. Oklart.

Jag är dock, utifrån min egen erfarenhet, inte så övertygad om tolkningen att det nödvändigtvis skulle ha gjorts för att dölja just detta problem.
Snarare då att de rent generellt inte jobbar med att berätta varför de släpper nya versioner (tyvärr är de inte heller ensamma på denna punkt!).

Det är väl en tolkning som sett till helheten snarare är ett större problem, men med mindre lömskt uppsåt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

tack för info, nu kan man sova gott, hade redan den nya firmwaren tydligen...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Verkar som om det kommer en firmware uppdatering i februari:

https://eu.community.samsung.com/t5/notebooks-ssd-it/samsung-...

"Hi everyone, we have received feedback from our technicians:

Samsung is currently reviewing customer anomaly inquiries related to the S.M.A.R.T. Percentage Used (on Samsung Magician) and/or Health Status (on Crystal Disk Info) of the Samsung SSD 990 PRO.

We were able to recreate the error under certain terms of use.
To fix the problem, Samsung is expected to release a firmware update in February."

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av grasklippare:

Har en 990 Pro 1 TB, 1783 GB skrivna under 65 timmars användning och hälsostatus 98%. Så känns ju som att mitt ex uppvisar det här beteendet.

Och ja, väldigt mycket skriven data på så få timmar, men jag tror det är för att jag har kört Samsung Magicians benchmark, som verkar skriva flera hundra GB per körning. Annars har jag ju inte gjort nåt mer än installerat Windows, League of Legends och CS: GO.

För övrigt upplever jag också att IOPS för slumpmässiga skrivningar är lite lite låg, typ hälften av vad specifikationerna tillhandahållna av Samsung säger. Någon annan med den här disken som har kört benchmarken i Samsung magician, vilka resultat har du sett då?

Det är en del som har känts rätt skumt med den här disken.

Uppdatering av läget efter cirka en och en halv vecka:

94 drifttimmar, 1930 GB skrivna, 95% hälsostatus.

Det vill säga att efter 147 skrivna GB under 29 drifttimmar så har hälsostatusen sjunkit med ytterligare 3 procent.

Skrivet av Satariel:

Verkar som om det kommer en firmware uppdatering i februari:

https://eu.community.samsung.com/t5/notebooks-ssd-it/samsung-...

"Hi everyone, we have received feedback from our technicians:

Samsung is currently reviewing customer anomaly inquiries related to the S.M.A.R.T. Percentage Used (on Samsung Magician) and/or Health Status (on Crystal Disk Info) of the Samsung SSD 990 PRO.

We were able to recreate the error under certain terms of use.
To fix the problem, Samsung is expected to release a firmware update in February."

Skönt att de ändå verkar ta problemet på allvar och man hoppas allt på att nytt firmware faktiskt löser det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Nu börjar det ju lukta begraven hund dock.. för antingen skulle de ju ha fixat detta i blindo utan att veta om det, eller så har de fixat det för ett år sen och hållit tyst om det. En fråga som uppstår då är ju om nya firmwaren påverkar prestandan, den släpptes ju ett år efter att hårdvarusiterna började recensera SSDn, så tveksamt att nån skulle recenserats med denna firmware.

edit: https://old.reddit.com/r/ASUS/comments/sf320x/new_firmware_5b... indikerar att det inte var nån prestandaförsämring vid åtminstone detta rätt minimala test.

Jo, nog luktar det lite alltid. Tippar på att de råkade fixa det i blindo, annars vore de både idioter och svin som inte gick ut med det direkt.

Prestandamässigt är det som sagt inga problem, den klockar in så högt som den ska i alla tester jag kört.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Idag kom firmware update. Efter den gick min SSD-hälsa från 100 till 99% hmmm.....

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Idag kom firmware update. Efter den gick min SSD-hälsa från 100 till 99% hmmm.....

Färre med friska SSD än med problemfyllda? Invertera problemet -> fika.

För en gång skull rätt glad att mitt bygge med 990 som systemdisk är försenat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Idag kom firmware update. Efter den gick min SSD-hälsa från 100 till 99% hmmm.....

Ny firmware:

If (status < 100) { status = 100; }

Permalänk

Jag låg på 94 % före uppdatering. Efter uppdatering ligger det nu fortfarande på 94 %.

Också, som en liten bonus: Enligt benchmarken i Samsung Magician så har också den redan innan låga(relativt vad Samsung specar för disken, 1 550 000 IOPS) prestandan för slumpmässiga skrivningar sjunkit ytterligare. Från cirka 800 000 IOPS till nu runt 400 000 IOPS. Hade visserligen ett par flikar igång i Chrome, det kan ju ha förstås ha haft viss inverkan.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade idag. Har bara låtit dom idla än så länge. Ska ha dom som mediadiskar vid redigering så just nu låter jag dom vara tomma men undrar om det faktiskt är en lösning på väg eller om man bara ska "bite the bullet" och börja använda dom?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

980 R.I.P.

Skrivet av Yamato:

visst, men man ser ju vad folk skriver om både 990/980/970. Tråkig info.

Så... då har min 980 slutat fungera!
Det behöver ju inte ha något samband med det här, men ändå, efter ca 8 månader så bara lägger den ner. Känns inte ok.
Satt och slösurfade lite igårkväll. Helt plötsligt blåskärmar windows. Sedan får jag inte igång datorn mer, det står att den inte hittar boot-enheten eller något liknande.
- In i BIOS och gör det enkla controller-testet där, den fastnar på 1% och kommer inte vidare.
- Testar starta med Windows USB-stickan och kolla boot-config. Inget går bra, den hittar inte partitionen. Även om jag lyckas se EFI-partitionen.
- Testar disken i annan slot, samma fel.
- Köper en sådan här NVME-docka så jag kan prova disken i en annan dator. Det var intressant. Den dyker upp i diskhanteraren och tilldelas t om en bokstav i windows. Men efter en liten stund försvinner den igen. Provar igen, då fungerar ingeting alls. Provar igen (det är ju ganska lätt att bara koppla i/ur dockan), då fungerar det igen. Det är lite random. Men om den fungerar så är det bara en liten stund. Sedan står det att disken inte hittas och enhetsbokstaven försvinner.
...Det förklarar de underliga beteenden jag märkte i boot-fixen ovan, det var lite random där med, en gång hittade jag disken, sedan var den inte där helt plötsligt. Det är något som hänt med den, kontrollern säkert, för jag lyckades hitta min windows-installation en gång men hann inte kopiera över några filer innan den dog.
Lyckades också knäppa en CrystalDiskInfo-bild innan den dog en gång, där står det allt är ok

Köpte en ny, en WD Black. Kör jag BIOS-testet på den så är det klart efter någon sekund med lyckat resultat. Så det visar ju att det är något helskumt med Samsungen.

Trist bara för det var ett tag sedan jag gjorde backup, har inte hunnit med att tänka på sånt på senaste, har iofs inget viktigt på den disken, tror jag. Men hade varit kul att komma åt den en sista gång för att kopiera över "Mina Dokument" och lite annat iaf. Undrar om det finns något magiskt knep man göra för att skrämma liv i den?! Slänga in den i ugnen och kanske någon lödning blir bättre? Å andra sidan borde det vara någon sorts garanti kvar på den. Den nya har 5 års garanti.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Trist bara för det var ett tag sedan jag gjorde backup, har inte hunnit med att tänka på sånt på senaste, har iofs inget viktigt på den disken, tror jag. Men hade varit kul att komma åt den en sista gång för att kopiera över "Mina Dokument" och lite annat iaf. Undrar om det finns något magiskt knep man göra för att skrämma liv i den?! Slänga in den i ugnen och kanske någon lödning blir bättre? Å andra sidan borde det vara någon sorts garanti kvar på den. Den nya har 5 års garanti.

Du lär kunna få den utbytt isf, men det påverkar ju inte eventuell förlorad data.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så här trist ser det ut hos mig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Så här trist ser det ut hos mig
<Uppladdad bildlänk>

Oj, sista två raderna. Ganska många fel som uppstått

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Oj, sista två raderna. Ganska många fel som uppstått

Såg bara hälsan. Hur utläser jag felen i bilden? Bara massa nollor och bokstäver :/

Såg att det är 5 års garanti på 980 Pro med 300TB TBW. Antar att jag är rätt nära att garantin försvinner där?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Såg bara hälsan. Hur utläser jag felen i bilden? Bara massa nollor och bokstäver :/

Det är väl hexadecimalt tal bara, blir 45 i decimalform. Sedan vilka fel det är ser man inte där, vet inte var man kan få fram det, systemloggen går nog

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750