Krönika: Uppdateringar – besatthet eller entusiasm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inväntar nu släpp på Android 13 även om jag inte tror att det blir större skillnader alls.
Android I övrigt seg med att uppdatera appar av sig själv. Borde sätta igång snabbare så fort wifi är på.

Håller med, har alltid massa uppdateringar när jag öppnar Google Play.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Man måste ju ha det senaste, vad är annars poängen? Men av någon oförklarlig anledning uppdaterar jag alltid så fort jag kan, men inte på alla enheter. Konsol- och mobil-uppdateringar försöker jag få asap, men datorns mjukvara kan utan problem vara flera versionsnummer gamla. Varför är jag som jag är?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående Linuxare att det blev roligt att köra uppdatering flera gånger om dagen.

Permalänk
Medlem

Enorm igenkänning i varje ord du skriver. Jag är exakt så. Jag håller på med firmware och uppdateringar på allt jag äger, telefon och datorer så klart men även NIBE värmepumpen och städrobotar och annat skräp.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Uppdaterar nu mera om jag fått en bug eller lagar något kritiskt (det sista är dock svårt att veta, när ändrings logen bara skriver bug fixar eller prestanda uppdatering ). Är i så fall nyhet kommit ut om något allvarligt säkerhetshål.

Windows 10 så stängde jag av det helt, orkar inte med fler buggar i otestade uppdateringar, som tillslut tvångs omstartar datorn.

Sen är jag redigt less på den där config, som kommit upp par gånger (där man kan bara skjuta fram det 3dagar ( windows verkar inte ens kunna dagar, utan kan ta någon vecka innan man ser den igen).

Jag blir i alla fall inte påtvingad 11 för det säger windows att min dator klarar lol. Får se om jag orkar ens prova 11 eller väntar till 12 där dom fixat ui.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

uppdaterar när det behövs eller något klagat för mycket

Permalänk
Medlem

Uppdateringar innebär i 90% av fallen problem, men det är oftast bäst att ta dem så fort man har lite tid & tålamod över, annars hopar sig lätt problemen.
Ofta blir det ratta in inställningar som gått tillbaks till "default" oavsett om det så rör sig om väbbläsaren, grafikkortet,spel, Windows eller Göggle på luren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag menar alltså att Windows 2000 inte ska räknas.

Ett annat exempel är väl att vissa räknar windows 8.1 som en egen version, eller windows 98SE. Så där har du några fler exempel.

Jag menar på att vi enbart har och använder vokaler i svenska språket, men bara om man inte använder konsonanter.

Det finns bara män ute bland befolkningen, om man bara räknar dessa.

Jag har dessutom alltid rätt, om man inte räknar de gånger jag har fel.

Dina logiska resonemang har sina brister - om man nu räknar dessa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inväntar nu släpp på Android 13 även om jag inte tror att det blir större skillnader alls.
Android I övrigt seg med att uppdatera appar av sig själv. Borde sätta igång snabbare så fort wifi är på.

Skrivet av Scarabeo:

Håller med, har alltid massa uppdateringar när jag öppnar Google Play.

För mig uppdaterar Play Store under natten, men då är telefonen också ansluten till Wi-Fi, och laddas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig uppdaterar Play Store under natten, men då är telefonen också ansluten till Wi-Fi, och laddas

Det stämmer bra, tyvärr känns det rätt förlegat. Förr i tiden laddade mobilerna så långsamt att "nattladdning" var ett nödvändigt ont.

Men numera är man så bortskämd med effektiv snabbladdning att jag aldrig laddar nattetid. Min Xiaomi 10T Pro läggs på laddning när jag stiger upp och bör jag gjort min morgonrutin (20-30min) är batteriet på topp. Tyvärr behöver alla mobilappar uppdateras manuellt då Google fortfarande tror folk har antika telefoner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det stämmer bra, tyvärr känns det rätt förlegat. Förr i tiden laddade mobilerna så långsamt att "nattladdning" var ett nödvändigt ont.

Men numera är man så bortskämd med effektiv snabbladdning att jag aldrig laddar nattetid. Min Xiaomi 10T Pro läggs på laddning när jag stiger upp och bör jag gjort min morgonrutin (20-30min) är batteriet på topp. Tyvärr behöver alla mobilappar uppdateras manuellt då Google fortfarande tror folk har antika telefoner...

Och personligen så hatar jag snabbladdning. Det sliter mer på batteriet. Laddar med en 1A laddare under natten. Under de senaste 7 åren så har jag använt snabbladdning kanske 3 gånger.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har ett antal burkar på jobbet där jag testade att köra dnf-automatic när jag installerade AlmaLinux. Dessa uppdaterar sig själva en gång per dygn utan att jag behöver lägga någon som helst tid på det. Jag startar om dem varannan månad för att plocka in uppdateringar av kärnan. Det är så klart ovettigt att köra automatiska uppdateringar på datorer som används i produktion, men jag är lat och samtidigt intresserad av hur bra det skulle fungera. 1.5 år utan problem, håller tummarna att det fortsätter så

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag menar på att vi enbart har och använder vokaler i svenska språket, men bara om man inte använder konsonanter.

Det finns bara män ute bland befolkningen, om man bara räknar dessa.

Jag har dessutom alltid rätt, om man inte räknar de gånger jag har fel.

Dina logiska resonemang har sina brister - om man nu räknar dessa då.

Och det är lätt att säga att någon har fel, om man sen inte behöver förklara varför

Sen får man ha i åtanke att det är en lite skämtsam teori. Windows 95, ME, Vista, 8, etc etc är säkert omtyckta av en del och något sådant så komplext som ett operativsystem är svårt att objektivt sammanfatta som "bra" eller "dåligt", men även vid skämtsamma saker tycker jag det är lämpligt att hålla sig till relevanta saker för det som diskuteras, annars blir det ju inte ens roligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar hittat en själsfrände i Anders jag

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är likadan med min privata utrustning. För datorer och annan utrustning på jobbet låter jag gammal version ligga så till vida det inte direkt åtgärdar ett problem jag upplever.

Permalänk
Medlem

Håller nära nog allt uppdaterat här utanför Windows-världen.

IoT-prylarna får nya firmwares så fort de är tillgängliga. Min iPhone och iPad kör senaste versionerna. Mina MacBooks ligger kvar på Monterey, men får senaste säkerhetsfixarna.

Gällande Windows så litar jag däremot inte på någon leveratör, utan uppdaterar enbart drivrutiner och program om jag verkligen måste. Känns som min gamla Dell XPS 13 från 2019 mår bäst av mjukvaror från tiden då den släpptes. Mitt val att köra Windows 10 LTSC 2019 känns helt rätt

För 20 år sedan uppdaterade jag VIA 4-in-1 och grafikdrivrutiner varje vecka! Även då blev man ibland tvungen att backa drivrutiner som sänkte prestandan.

Permalänk
Medlem

Samma här, uppdaterar så fort det går dock ej Beta som jag håller mig långt bort ifrån.
senaste idag
kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 22H2 för x64-baserade system (KB5022360)

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Får väl också erkänna att jag också känner lite extra sinnesfrid när jag kör senaste versionen. Tycker också det är kul att hoppa tidigt till nya OS-versioner.

Är lite mer försiktig med det på jobbdatorn dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och det är lätt att säga att någon har fel, om man sen inte behöver förklara varför

Du förklarade det så fint själv när du räknade bort det första riktigt bra operativsystemet Microsoft släppt för klienter. Windows 2000 Professional enbart för att det inte passar in i din lista.
Går säkert att visa på fler fel, men detta räcker för att den ska falla som en fura

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du förklarade det så fint själv när du räknade bort det första riktigt bra operativsystemet Microsoft släppt för klienter. Windows 2000 Professional enbart för att det inte passar in i din lista.
Går säkert att visa på fler fel, men detta räcker för att den ska falla som en fura

Men...? 2000 professional var ju inte tänkt för hemmabruk. Det marknadsfördes heller inte som det. Så det är ju inte relevant. Så det fäller inte ens lite sly att hävda att Windows 2000 borde ingå. För det borde det inte.

"Windows 2000 is a major release of the Windows NT operating system developed by Microsoft and oriented towards businesses. It was the direct successor to Windows NT 4.0, and was released to manufacturing on December 15, 1999,[2] and was officially released to retail on February 17, 2000 and September 26, 2000 for Windows 2000 Datacenter Server. It was Microsoft's business operating system until the introduction of Windows XP Professional in 2001. "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men...? 2000 professional var ju inte tänkt för hemmabruk. Det marknadsfördes heller inte som det. Så det är ju inte relevant. Så det fäller inte ens lite sly att hävda att Windows 2000 borde ingå. För det borde det inte.

"Windows 2000 is a major release of the Windows NT operating system developed by Microsoft and oriented towards businesses. It was the direct successor to Windows NT 4.0, and was released to manufacturing on December 15, 1999,[2] and was officially released to retail on February 17, 2000 and September 26, 2000 for Windows 2000 Datacenter Server. It was Microsoft's business operating system until the introduction of Windows XP Professional in 2001. "

De allra flesta jag växte upp med körde Windows 2000 Pro, långt in på åtminstone XP SP2, spelar ingen roll vad Microsofts tanke med versionen var

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig haft några större problem vid updates.
Jag låter dom installeras när dom vill, och startar om inom rimlig tid när windows ber om det.

så ja, lite av en update hunter är jag nog. custom roms på mobilen och win11 på core2quad(dock xeon modell)

är man "ikapp" så tar små updateringar inte ens en minut med en sata ssd. kanske 5-6 minuter för en feature update.

stackarna som säger det tar timmen+.... sitter ni på 10 år gamla HDD's eller? och sen kan jag förstå det tar lite längre tid om det 100+ uppdateringar på en gång lmao.

nyinstallation och fullt uppdaterat tar ju inte ens 30 minuter idag liksom ...

Jag kan förstå att man är rädd för updates som går fel men ta bara security då och inge feature... jag använder christitus wintool för att smidigt bli av med telemetri och ställer in updates som jag vill ha det enkelt och smidigt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De allra flesta jag växte upp med körde Windows 2000 Pro, långt in på åtminstone XP SP2, spelar ingen roll vad Microsofts tanke med versionen var

Jag sa ju själv att många körde det trots att det inte var tänkt för hemmabruk. Men med versionerna som var tänkta för hemmabruk så var det ju ME som fanns då. Och det var ju dåligt. Och sedan kom XP, som var bra, och så vidare. för teorin så är det högst relevant vad Microsoft tänkt. Att många körde 2000 hemma var väl just för att ME var så pass uselt. Sen i och med XP så blev det ju samma grund både för hem och jobb. Så tycker man att teorin blir grötig så kan man väl räkna från XP då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag vill självklart ha uppdateringar av säkerhetsskäl men specifikt på min telefon har jag upplevt downgrades i uppdateringar allt för ofta.

En uppdatering la till reklam i samsungs väder-app - ???
En annan uppdatering tog bort en feature där man kunde blocka sms med specifika fraser - VARFÖR??

Jag får mycket spam-sms från företag jag aldrig varit kund hos, att blockera frasen "smsa STOPP till" rensade upp mycket skit.

Flera andra features som bara försvunnit i uppdateringar får mig att vilja dra ut på det så långt det känns tryggt.

Permalänk
AKA AudioBamse

Känner samma sak som OP, fast jag är mer besatt i att uppgradera program i Windows än själva OSet i sig. T.ex. när en ny version av Blender släpps så får jag nästan ångest över att sitta kvar på den gamla versionen fast den nya versionen inte innehåller någon ny funktionalitet som jag har användning för.

Det är som en princip för mig, jag ska ha tillgång till senaste funktionalitet även om jag aldrig får användning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag sa ju själv att många körde det trots att det inte var tänkt för hemmabruk. Men med versionerna som var tänkta för hemmabruk så var det ju ME som fanns då. Och det var ju dåligt. Och sedan kom XP, som var bra, och så vidare. för teorin så är det högst relevant vad Microsoft tänkt. Att många körde 2000 hemma var väl just för att ME var så pass uselt. Sen i och med XP så blev det ju samma grund både för hem och jobb. Så tycker man att teorin blir grötig så kan man väl räkna från XP då.

Jag har samma erfarenhet som medbor, i princip alla i min krets verkligen hatade XP när det kom och låg kvar på 2000 ganska länge.

Det här var i princip en meme i min uppväxt:

Visst det gick att ändra uteseende, men det där triggade igång folk på samma sätt som Windows 8 många år senare. Och jag tycker nog fortfarande att XP, med default skinnet, är det fulaste OSet jag någonsin använt. Windows 8.1 med Start8 är nog ett av dom jag tyckt bäst om i det avseendet, var faktiskt vädligt nöjd med det OSet när man tweakade bort metro, W10 kändes som ett nedbyte för mig, där behövde jag inte leta mig egenom tusen olika menyer av inställningar som konstant förändras för att ändå hamna i en legecy vy för att göra det jag letade efter. Är för mig ett jävla mysterium att ett av världens största mjukvaruföretag, och världens största OS-tillverkare kan ha spenderat så många år på jobba om sitt UI och lyckats gjort det så schizofrent.

Permalänk
Medlem

uppdaterar så fort det fins en patch , iaf för Windows aldrig problem på den fronten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag har samma erfarenhet som medbor, i princip alla i min krets verkligen hatade XP när det kom och låg kvar på 2000 ganska länge.

Det här var i princip en meme i min uppväxt:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.writework.com%2Fuploads%2F1%2F10924%2Fwindows-xp-screenshot.png&f=1&nofb=1&ipt=ed7567e5edfa705fbe88aa9ae62b3f46fbc004cd9633ec608c6ce80cd792f6eb&ipo=images

Visst det gick att ändra uteseende, men det där triggade igång folk på samma sätt som Windows 8 många år senare. Och jag tycker nog fortfarande att XP, med default skinnet, är det fulaste OSet jag någonsin använt. Windows 8.1 med Start8 är nog ett av dom jag tyckt bäst om i det avseendet, var faktiskt vädligt nöjd med det OSet när man tweakade bort metro, W10 kändes som ett nedbyte för mig, där behövde jag inte leta mig egenom tusen olika menyer av inställningar som konstant förändras för att ändå hamna i en legecy vy för att göra det jag letade efter. Är för mig ett jävla mysterium att ett av världens största mjukvaruföretag, och världens största OS-tillverkare kan ha spenderat så många år på jobba om sitt UI och lyckats gjort det så schizofrent.

Ja. Xp var fult som stryk med standardutseende. Men det gick ju i alla fall ändra så att det såg ut som det skulle direkt i operativsystemet. Det gick inte med Windows 8. Så det fick vara.

Men hur som haver så var Windows 2000 inte tänkt för konsulenter. Sen var det många som körde det ändå eftersom windows ME som faktiskt var tänkt för konsumenter var så erbarmligt dåligt, vilket också stämmer med teorin. Själv gick jag från 98 till XP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar säkerhetspaket men inget annat om jag kan undvika det. UI-designers blir inte bättre med tiden tycker jag. Allt blir sämre, fulare, klimpigare. Att starta en webläsare till något helt nytt utseende är gräsligt. Evaluerar hellre nytt val av ex. webläsare, musikspelare, OS, etc lite då och då på egen hand.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det känns skönt när allt är uppdaterat. Men har med tiden insett att det ibland gömmer sig problem, buggar, försämringar osv i uppdateringar.

Så jag har blivit mer restriktiv med uppdateringar. Beror också mycket på vad det är för pryl och program. Ibland fungerar det redan riktigt bra och då vill man inte uppdatera. Men ibland upplevs det inte helt 100 och då har man inget att förlora. Då ger uppdateringen en bättre känsla, som att man spolat ur systemet