Vart kan man serva en vattenskadad macbook pro i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Vart kan man serva en vattenskadad macbook pro i Stockholm?

Hej!
Jag är i behov av att serva en vattenskadad mac. Apple kräver ockerpris och jag undrar om det finns någon bra butik i Stockholm som har service.

Edit: Letar inte efter en certifierad, dyr apple service utan en privat butik a.la. Louis Rossman.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X RTX 2070S

Permalänk
Medlem

Alla som är Apple Service Provider lär nog föreslå samma ingrepp och ta ungefär samma betalt, dvs föreslå byte av hela den del som eventuellt tagit stryk. Inte hört talas om någon som djupare felsökning än så a la Louis Rossmann och säg byta enskilda komponenter på ett kretskort.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Alla som är Apple Service Provider lär nog föreslå samma ingrepp och ta ungefär samma betalt, dvs föreslå byte av hela den del som eventuellt tagit stryk. Inte hört talas om någon som djupare felsökning än så a la Louis Rossmann och säg byta enskilda komponenter på ett kretskort.

Det är väl just en svensk Louis Rossman han letar efter skulle jag gissa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är väl just en svensk Louis Rossman han letar efter skulle jag gissa.

Ja, det är i princip det jag letar efter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X RTX 2070S

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt skicka den till Louis Rossman?

Använd google translate om du behöver översätta svenska till engelska eller åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Har du ingen hemförsäkring att nyttja? Med drulle.

Permalänk

Finns väl inga direkt företag som sysslar med utbyte av komponenter på kretskorten ala rossman utan isf byter de troligen hela kretskortet antingen till nytt kretskort från apple eller ett begagnat kretskort från en donator.

Kanske finns nån garagepulare som har grejjor för det men aldrig hört talas om någon svensk rossman firma.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av PetteD:

Hej!
Jag är i behov av att serva en vattenskadad mac. Apple kräver ockerpris och jag undrar om det finns någon bra butik i Stockholm som har service.

Edit: Letar inte efter en certifierad, dyr apple service utan en privat butik a.la. Louis Rossman.

Som någon annan nämnde: kolla dina försäkringar - och om de inte täcker sådant nu, komplettera med bättre försäkring för framtiden.

Jag har allriskförsäkring i hemförsäkringen som täcker en åldersbaserad procentsats av elektronikprylars värde med 1500kr självrisk, exempelvis. Sedan några år har jag också ett kreditkort som jag använder specifikt för elektronikinköp eftersom det ingår en försäkring som täcker typ allt upp till 50kkr varuvärde upp till tre år eller så.

Sen får man ju fundera på om man behöver försäkringar: de kommer ju också med en kostnad. Om du är bra nog på att spara så du alltid har pengarna som behövs för en officiell reparation liggande, och om du inte har sönder saker särskilt ofta finns det ju en break-even-punkt där en allriskförsäkring kostar mer än den ger dig i värde. Men har man exempelvis barn hemma är det inte dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PetteD:

Hej!
Jag är i behov av att serva en vattenskadad mac. Apple kräver ockerpris och jag undrar om det finns någon bra butik i Stockholm som har service.

Edit: Letar inte efter en certifierad, dyr apple service utan en privat butik a.la. Louis Rossman.

MacPatric vet jag håller på med reparationer av bland annat Macbook, kolla med dom om de reparerar vattenskador. Dom finns vid Fridhemsplan, kolla deras hemsida. Det som är lite problem med vattenskador är att det kan komma fram problem mycket senare och är varför många inte håller på med vattenskador

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

OM du mot förmodan hittar någon som manuellt vill laga ett vattenskadat kretskort (kan ju vara ett chip också!) så kommer det INTE vara billigare än att ersätta sakerna via Apple. De kommer ta betalt per timme, och det ingreppet är inte gjort på 20 minuter precis... Jämför med vad som helst som är hantverk vs massproducerat och du inser snabbt att göra för hand är dyyyyyyyrt. (därför ingen gör det för övrigt, finns inga pengar o tjäna när man kan byta ut saker billigare (med billigare menar jag kronor per timme)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför inte helt enkelt skicka den till Louis Rossman?

Använd google translate om du behöver översätta svenska till engelska eller åt andra hållet.

Då ska den in och ut ur EU, vilket troligen inte är optimalt för att undvika strul och/eller onödiga kostnader.

Permalänk
Medlem

Finns en kille i Vänersborg som gör konstiga reparationer. Tyvärr inte Stockholm, men det är nog det närmsta en svensk Louis Rossman jag känner till. www.ribit.se - man kan ju alltid fråga om han är intresserad.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Representant
Skrivet av PetteD:

Hej!
Jag är i behov av att serva en vattenskadad mac. Apple kräver ockerpris och jag undrar om det finns någon bra butik i Stockholm som har service.

Edit: Letar inte efter en certifierad, dyr apple service utan en privat butik a.la. Louis Rossman.

Har du möjlighet att lägga upp några bilder på insidan? Ännu bättre om du kan montera bort moderkortet försiktigt och ta kort på båda sidorna. Också rekommenderat att koppla ut batteriet så snart som möjligt för att undvika ytterligare skada.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har hamnat i samma situation men jag är mer intresserad av att få tillbaka alla mina filer. Kan inte hitta något bra svar på om det överhuvudtaget är möjligt. Reparatören som tittade på den gjorde endast försök via usb-c porten. Eftersom, den inte startar så funkade inte det sättet.

Är det någon som kan mer om detta?
Mvh lätt stressad

Permalänk
Medlem

https://www.lagakretskort.se/

Kan kanske vara ngt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxGr:

Hej!
Jag har hamnat i samma situation men jag är mer intresserad av att få tillbaka alla mina filer. Kan inte hitta något bra svar på om det överhuvudtaget är möjligt. Reparatören som tittade på den gjorde endast försök via usb-c porten. Eftersom, den inte startar så funkade inte det sättet.

Är det någon som kan mer om detta?
Mvh lätt stressad

Vilken modell har du och vilken lagring?

Permalänk
Medlem

Modell och lagring

Skrivet av Chibariku:

Vilken modell har du och vilken lagring?

MacBook Pro, M1 2020, 512/16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxGr:

MacBook Pro, M1 2020, 512/16

Lagringen på de nya M-modellerna är ju tyvärr rejält integrerade i kretskortet och även om jag sett folk på internet byta SSD så verkar det rejält komplicerat och kommer minst kräva en till dator som donator. Vet dock inte hur det kommer fungera med eventuell kryptering.

Permalänk
Representant
Skrivet av MaxGr:

MacBook Pro, M1 2020, 512/16

Tyvärr krävs det att moderkort lagas för att dataräddning ska gå att göra på denna modell, även on man skulle löda bort lagrings-chippen så är allt krypterat med Apples magi inuti processorn, så teknikern som försökte genom usb-c porten gjorde delvis rätt.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av macpatric:

Tyvärr krävs det att moderkort lagas för att dataräddning ska gå att göra på denna modell, även on man skulle löda bort lagrings-chippen så är allt krypterat med Apples magi inuti processorn, så teknikern som försökte genom usb-c porten gjorde delvis rätt.

Ah ok, och det är då det springer iväg ekonomiskt väl?
Fick offerterat 13000 kr.

Permalänk
Representant
Skrivet av MaxGr:

Ah ok, och det är då det springer iväg ekonomiskt väl?
Fick offerterat 13000 kr.

Det beror starkt på vad som är skadat och hur stor skadan är, men hos oss har lagning aldrig stigit så högt, normaltvis inte mer än 9000, då i samband med dataräddning.

Du har inte möjlighet att lägga upp bilder på insidan av datorn? Förstår om du inte vill riskera att öppna den.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm