Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

RP4 är som en intro nas vad jag förstår. Dock inte lika driftsäker
https://uk.pcmag.com/network-attached-storage/124258/how-to-t...

Jag har ju ingen erfarenhet av Synology men var väldigt nära att beställa DS220j i helgen. Synology känns ju som en smidig "plug-n-play-lösning" med bra stabilitet.

Å andra sidan så har jag inte haft några problem med Raspberry Pi 4 med SSD med Home Assistant när det gäller stabilitet eller driftsäkerhet. Inte ännu i alla fall...

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av NAS alls så är jag övertygad om att det är något jag missar, men hittills känns det inte som att Raspberry Pi 4 skulle vara mindre driftsäker? Det är ju också ARM-baserad CPU men den är både kraftfullare och har mer RAM och stöd för fler diskar än både DS220j och DS418.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har ju ingen erfarenhet av Synology men var väldigt nära att beställa DS220j i helgen. Synology känns ju som en smidig "plug-n-play-lösning" med bra stabilitet.

Å andra sidan så har jag inte haft några problem med Raspberry Pi 4 med SSD med Home Assistant när det gäller stabilitet eller driftsäkerhet. Inte ännu i alla fall...

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av NAS alls så är jag övertygad om att det är något jag missar, men hittills känns det inte som att Raspberry Pi 4 skulle vara mindre driftsäker? Det är ju också ARM-baserad CPU men den är både kraftfullare och har mer RAM och stöd för fler diskar än både DS220j och DS418.

Det var mer vad artikeln sade att de OS som behövs är inte lika stabila som synologys.
Sen måste du skaffa någon disk kabinett etc sen är det mer kommandon du använder om jag inte missminner mig på pi medan synology är plug n play

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

220+ är väl den bästa av dem.
Köp basversionen och släng in en 8GB RAM-sticka om möjligt (vet inte hur det ser ut på 220+) Jag har en 416play jag precis uppgraderade från 1>8GB ram och den blev pigg som satan.

Gjorda precis samma sak före jul(416Play). Faan vilken skillnad.🏎️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det var mer vad artikeln sade att de OS som behövs är inte lika stabila som synologys.
Sen måste du skaffa någon disk kabinett etc sen är det mer kommandon du använder om jag inte missminner mig på pi medan synology är plug n play

Absolut, Synology är väldigt plug-n-play, det kommer man ju inte ifrån. Det krävs ju lite mer intresse för att konfigurera en Raspberry Pi till NAS förstås men har man redan t.ex. Home Assistant så är det inte svårare än att ladda ner en integration och välja diskar från en lista.

Som du skriver så behöver man kabinetter för att göra hårddiskar externa, men i och med att DS418 kostar 4900kr så får man rätt mycket pengar över efter att ha köpt så många kabinetter man vill ha. Det är ju estetiskt en väldigt ful lösning men om man ändå ska gömma undan grejerna så spelar den delen inte så stor roll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Gjorda precis samma sak före jul(416Play). Faan vilken skillnad.🏎️

Japp, satte även igång docker med pihole och en gui manager portainer. Försökt med jellyfin och plex men den klarar inte riktigt av det tyvärr. 😅

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kika på OpenMediaVault som du kör på en Raspberry.
Enklare NAS till Raspberryn hittar du inte
Har dessutom en hel del andra trevliga funktioner

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men har jag nu bestämt mig och det blir en ds420+.
Den bör hålla i många år framöver. Kommer stoppa i lite mer ram i den, skulle detta funka som rekommenderades till en annan modell tidigare i tråden?
https://www.webhallen.com/se/product/299237-Corsair-Vengeance...

Sen finns det plats för två m2 diskar att använda som ssd-cache. Tips på lämpliga diskar?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Efter mycket om och men har jag nu bestämt mig och det blir en ds420+.
Den bör hålla i många år framöver. Kommer stoppa i lite mer ram i den, skulle detta funka som rekommenderades till en annan modell tidigare i tråden?
https://www.webhallen.com/se/product/299237-Corsair-Vengeance...

Sen finns det plats för två m2 diskar att använda som ssd-cache. Tips på lämpliga diskar?

Läs detta kring RAM uppgradering.
Finns YT video om det också från samma källa.

De/han har också gjort tester på NVMe diskar som sätts i NAS:ar så titta runt på deras sida och YT kanal så får du info och kanske svar på din fråga.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en DS212 (Marvell processor 256MB RAM) till en DS220+ (Intel Celeron dual core 2GB RAM). Kör båda fortfarande och som kuriosa så rullar DS212 på fint med 10 år gamla diskar i sig (inget viktigt på den och full back-up) men den var halvslö när jag köpte den och jätteslö nu efter alla uppdateringar genom åren som verkar ta mer och mer processorkraft. När jag köpte DS220+:en så velade jag också men kände jag ville ha en framtidssäker NAS eftersom min 212:a har tjänat mig så länge. Jag kan inte jämföra med de andra alternativen du har nu bara redogöra lite hur jag resonerade. DS220+ är rejält rapp i allt och på en annan nivå än vad DS212:an någonsin var, när jag säger snabb eller slö så jag tänker mest på gränssnittet och hur snabb den är att jobba med, mata data gör båda så de täcker mina behov som ensam användare.