Iphone hittar inte apple tv längre

Permalänk
Medlem

Iphone hittar inte apple tv längre

Hej!
Jag får inte min iphone 13 pro att hitta min apple tv av nyare modell. (Inte provat någon annan tele ännu)

Vet att det blir så ibland och då brukar det hjälpa att göra apple tvn strömlös någon minut.

Nu känns det som jag gjort det mesta, uppdaterat både telefon och apple tv, startat om enheterna, båda är kopplade på samma wifi mm.

Någon som varit med om liknande och vad är i så fall lösningen?

Tack på förhand.
Jim

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser lanet ut, är enheterna på samma nät dvs är de inkopplade på en routers lansida ?
Beskriv hur ditt lan är uppbyggt, vilken router och har du någon annan nätverkshårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det att du inte kan fjärrstyra appleTVn från telefonen eller airplay från telefon till appleTV?

Edit: När detta händer, fungerar det att streama något på appleTVn? (tänker så att den inte har förlorat sin nätverksanslutning)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

du råkar inte köra vpn på mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser lanet ut, är enheterna på samma nät dvs är de inkopplade på en routers lansida ?
Beskriv hur ditt lan är uppbyggt, vilken router och har du någon annan nätverkshårdvara ?

Jag har en fiberbox och från den till en router som jag kör wifi ifrån.
Jag har inte gjort några ändringar i närverket hemma.

Skrivet av Trihxeem:

Är det att du inte kan fjärrstyra appleTVn från telefonen eller airplay från telefon till appleTV?

Edit: När detta händer, fungerar det att streama något på appleTVn? (tänker så att den inte har förlorat sin nätverksanslutning)

Jag kan använda apple tv som vanligt att kolla youtube eller valfri streamingtjänst.
Det är airplay, jag kör spotify på telefonen till appletv vidare till stereon.

Skrivet av Spiffman:

du råkar inte köra vpn på mobilen?

Jag har fått en VPN app (duo mobil) från jobbet som jag använder för att kunna jobba hemifrån, kan den vara med och strula?
Men det har fungerat innan men blev osäker nu när du säger det.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

ja har du duo aktiv så har dina nätdudes säkert inte split tunneling på och trollar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag har fått en VPN app (duo mobil) från jobbet som jag använder för att kunna jobba hemifrån, kan den vara med och strula?
Men det har fungerat innan men blev osäker nu när du säger det.

VPN låter troligt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

ja har du duo aktiv så har dina nätdudes säkert inte split tunneling på och trollar dig

Skrivet av Trihxeem:

VPN låter troligt!

Jag har raderat appen och startat om telefonen, dock ingen skillnad?
Har ni något mer tips eller idé vad det kan bero på?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Vilken ip-adress får telefonen respektive Apple TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken ip-adress får telefonen respektive Apple TV?

Tackar ödmjukast! Det var 2 olika adresser, nu är det samma och det fungerar.
Tack er andra med för tips och ideér!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Tackar ödmjukast! Det var 2 olika adresser, nu är det samma och det fungerar.
Tack er andra med för tips och ideér!

Började de på samma siffror?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jiimpan:

Tackar ödmjukast! Det var 2 olika adresser, nu är det samma och det fungerar.
Tack er andra med för tips och ideér!

Det ska vara 2 olika adresser men på samma nät, de sak absolut inte ha samma adress för då får du problem.
Normalt sett skiljer sig de sista siffrorna i ipnumret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag har raderat appen och startat om telefonen, dock ingen skillnad?
Har ni något mer tips eller idé vad det kan bero på?

Nej inte på rak arm, kör inte airplay själv så har inte så mycket erfarenhet av att mecka med det. Dubbelkolla inställningarna i appleTVn att airplay är påslaget men det känns långsökt. Testa airplay från en annan enhet men det borde inte fungera om problemet är i appleTVn

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Började de på samma siffror?

Nej de började på olika men nu börjar de på samma nummer👍

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska vara 2 olika adresser men på samma nät, de sak absolut inte ha samma adress för då får du problem.
Normalt sett skiljer sig de sista siffrorna i ipnumret.

Det var olika nummer i början som jag antar var bekymret, men nu startar de på samma nummer och fungerar. Tack 🙂

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Nej de började på olika men nu börjar de på samma nummer👍

Varför var de olika? Hade du kopplat del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför var de olika? Hade du kopplat del?

Ursäkta sent svar!
Jag har två routers, en för wi-fi och en för kabel i huset.
Om det är rätt eller fel vet jag ej men det har fungerat bra.
Sen för ett tag sedan så koppla jag in kabeln till apple tv trots uppkoppling på wi-fi och efter ett strömavbrott så tog apple tvn troligen kabeln istället för wi-fi och jag hade glömt av att kabeln satt i den andra routern.
Jag antar att detta var problemet i alla fall och varför det var olika nummer (olika routers)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jiimpan:

Ursäkta sent svar!
Jag har två routers, en för wi-fi och en för kabel i huset.
Om det är rätt eller fel vet jag ej men det har fungerat bra.
Sen för ett tag sedan så koppla jag in kabeln till apple tv trots uppkoppling på wi-fi och efter ett strömavbrott så tog apple tvn troligen kabeln istället för wi-fi och jag hade glömt av att kabeln satt i den andra routern.
Jag antar att detta var problemet i alla fall och varför det var olika nummer (olika routers)

Det är fel att ha 2 routers i lanet, du ska bara ha en och använda en accesspunkt för att få wifitäckning, ibland går det att göra om en router till accesspunkt men går det inte ska du koppla ur routern och ersätta den med en accesspunkt för att undvika problem med adresseringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.