Snabbkoll: Delar du dina streamingtjänster?

Permalänk
Medlem

Delar Spotify Family med min sambo och familjen. Familjen bor utspritt på andra adresser. Syrran fick sitt konto bortplockat för att hon inte bodde på samma adress, men det gick bra att skapa ett nytt konto och registrera det istället.

I gengäld delar syrran sitt netflix med mig.

Inser att det egentligen är emot regler att dela med familjemedlemmar utanför hushållet, men om det hade slutat fungera så hade alternativen för oss varit mindre gynnsamma för samtliga streamingtjänster.

Rörande Netflix så hade jag helt enkelt börjat pirata istället.
Rörande Spotify hade familjen 100% använt gratiskonton eller youtube istället, i samband med att jag själv hade tagit bort min family-prenumeration till förmån av ett vanligt premiumkonto.

Så... tough luck?

Permalänk

Kan bli jobbigt detta.
Inte för att jag delar med någon men i sommar stugan har jag ett annat internet abonnemang.
Ska man behöva baxa hem TV'n jag har där till staden eller sätta upp en vpn hemma i staden ?

Permalänk
Medlem

Då är frågan. Jag och min mor bor i samma bostad men i olika lägenheter. Räknas det som hushåll eller är min egna lägenhet hushållet? Bara för att bekräfta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tyckte jag läste nånstans att man måste logga in på "hem" adressen minst 1 gång i månaden, så isf är det ju lugnt

Antagligen kommer de flesta VPN-tjänster komma på något sätt att komma runt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

För oss som är exempelvis är skilda och ensamma med barn som kollar på Disney, Netflix, hbo mm så skulle extra konton göra en skillnad på en redan ansträngd enskild ekonomi. Kanske låter fjantigt men så som allt kostar idag så har jag gått från att kunna lägga undan till att gå back om jag är sjuk eller vabbar.

Kan jag förstå men samtidigt fattar jag varför Netflix gör som de gör!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Hur blir det om man flyttar eller byter internet abonnemang?
Internet abonnemang ingår ofta i hyra/avgift.
Så med ett IP från en annan leverantör kommer Netflix att sluta funka efter en månad?

Permalänk
Discokungen

Alltså, jag har flertalet streamingtjänster och delar på dem för att det är alldeles för mycket utspritt material och alldeles för dyrt att betala för alla tjänster själv. Så det är det enda rimliga. Det kan ju alltid gå tillbaka till hur det var förr men det verkar rättighetsjättarna vara så sugna på heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Jag hade gladeligen betalat 250kr/månad för att klara mig med en streaming tjänst för film/tv.

Problemet med det är att det kostar ordentligt mycket mer att skapa film och tv än att skapa musik. Plus att många artister har ett annat sätt att tjäna pengar på, dvs turnéer, och kan därmed se musiktjänster mer som marknadsföring än en inkomstkälla.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Svara inte !!

Frågan är sponsrad utav Netflix, Disney+, HBO mfl.

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet: "Nej, jag använder inga tjänster."

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Problemet med det är att det kostar ordentligt mycket mer att skapa film och tv än att skapa musik. Plus att många artister har ett annat sätt att tjäna pengar på, dvs turnéer, och kan därmed se musiktjänster mer som marknadsföring än en inkomstkälla.

De flesta filmer, åtminstone påkostade, har ju någon form av franchise som de bygger, där leksaker, lego osv finns för att dra in pengar.
Men jag hör av du säger och så kan det ju mycket möjligt vara.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Jag delar konto med familjen och sitter på andra sidan klotet men en sak är säker, Netflix är inte så bra att jag kommer börja betala åt dem ifall de stänger av möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Tror dom menar att enheten måste logga in en gång per månad under samma IP men kan ha fel

Skrivet av medbor:

Antagligen kommer de flesta VPN-tjänster komma på något sätt att komma runt detta

Ja exakt, svårt att verifiera med annat än ip och det i sig säger ju egentligen inte så mycket heller.
Visade sig att det inte gäller majoriteten av världen.
https://feber.se/film/netflix-tar-bort-nya-reglerna-kring-los...

Funderar på om de bara ska byta namn från familjekonto till huskonto.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Komiskt hur många som blir upprörda över att de snart inte kan använda en tjänst de inte betalar för!

Delar inga tjänster med någon.

Delar inte heller, men Netflix brukade säga annat

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tills man får välja fritt vad som ska strömmas ser jag ingen poäng med att betala för det.
Hade man kunnat köpa t.ex hela fotbolls-VM som paket och sedan välja kommentatorer(även AI genererade möjligt) har, samt kunna zappa mellan olika matcher om dem spelas samtidigt, så hade det varit värt pengar.
Ett paket med 90% skräp är dock inte intressant.
Bättre vore om en tjänst föreslog ett hopklipp av saker att se, men som man sedan kan frisera själv likt en TV-tablå hade varit kanon.

T.ex du har kollat på SHL(Svensk hockey) hela hösten, därför förslår en AI nu att du även kollar på CHL(europa hockey) i vår, sedan kan man acceptera, eller klippa bort t.ex CHL och då få ett lägre pris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

De flesta filmer, åtminstone påkostade, har ju någon form av franchise som de bygger, där leksaker, lego osv finns för att dra in pengar.
Men jag hör av du säger och så kan det ju mycket möjligt vara.

De flesta är väl att ta i?

Permalänk
Medlem

Jag delar inga tjänster, men snyltar gärna från andra Just nu snyltas Netflix, HBO Max och Viaplay/Telenor Stream.

AppleTV+ samt Prime Video kör jag gratis provperioder på då och då.

Permalänk
Medlem

Jag blir delad en Jellyfin-instans av en polare, räknas det?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Har Netflix och delar givetvis inte utanför hushållet, det vore likvärdigt med stöld enligt mig. Förhoppningsvis kommer de på några bra regler som gör att det inte går att komma runt det.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wizbro:

Jag har inga streamingtjänster och därmed inget att dela

Tekniskt sett har ju alla SVT Play;)

Jag delar min Plexserver med andra

Permalänk
Medlem

Delar med familj. Men det är för att 4K/HDR bara finns på dyraste alternativet. Tänker inte betala för 4 skärmar när delning tas bort utanför hushållet om de inte uppdaterar med 4K för en skärm till rimligt pris. Avslutar gärna Netflix då.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Delar utanför hushållet för mor o far som är pensionärer

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Tror resultatet blir att folk kommer börja prioritera några få streamingtjänster istället för ha alla.
Eller som äldre gör med dagstidningar, att man har en i taget och roterar till den man har erbjudande på.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

De flesta är väl att ta i?

Vilken film eller tv serie har inte pops idag?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Har Netflix och delar givetvis inte utanför hushållet, det vore likvärdigt med stöld enligt mig. Förhoppningsvis kommer de på några bra regler som gör att det inte går att komma runt det.

Hur gör du när du har vänner på besök som tittar på din TV? Delar ni på avgiften för just den dagen? Eller du kanske inte har några vänner/miniräknare?

Permalänk
Medlem

Jag är för modern för streamingtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hur gör du när du har vänner på besök som tittar på din TV? Delar ni på avgiften för just den dagen? Eller du kanske inte har några vänner/miniräknare?

Det är ju dock tillåtet för dem att se på Netflix här om det skulle vara så.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Har ett 4k-konto på Netflix och delar det med släkten. Om de blockar möjligheten till delning så tittar jag inte så mycket på Netflix att det är värt att ha kvar kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Det är ju dock tillåtet för dem att se på Netflix här om det skulle vara så.

Tillåtet! Jag kunde inte bry mig mindre vad ett privat företag tycker jag använder deras tjänst till och då särskilt inte när samma företag tidigare sagt att det är okej. Du borde inte heller bry dig; det är inte imponerande att vara nyttig idiot åt Netflix.

Att något är tillåtet av ett privat företag eller inte har ingen betydelse ifall något klassas som stöld eller inte, bara så du vet. Lika lite som att dela sitt konto är stöld.

Permalänk
Medlem

Farsan har ett Netflix konto jag tar del av ibland. Dock har det typ inte hänt när jag är själv mer eller mindre utan mer när familjen är över hos mig på besök och vi ska ha filmkväll eller något. Då vet jag inte om vi kan kalla det delat längre, de har ju bara kikat via sitt konto fast hos mig istället för hemma kan man ju säga.

Samma med tex Disney+ och även HBO. Syrran har det och jag kan låna men har i praktiken bara använt det när hon vart hemma hos mig på besök typ. Vill jag själv se något så fixar jag egna konton istället har jag tänkt, något som generellt inte skett för jag kikar mest på Youtube om jag sitter framför TVn.

Har lite jag vill se via Prime nu snart dock, så jag kommer betala för en månad och sen säga upp det direkt. Gillar inte att ha en massa prenumerationer rullandes om jag inte aktivt nyttjar dem. Är även lite via Disney+ jag skulle vilja se så det är dags att fixa ett konto där också snart och sen säga upp direkt så jag bara betalar när jag ska kika.

Det jobbiga är att jag slits ju mellan en massa jag vill se på YouTube och serier osv på dessa tjänster. Gillar inte den känslan så generellt har jag nöjt mig med Youtube bara xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |