Permalänk
Medlem

Köpråd om bra tv

Jag kör idag en Apple TV HD till en Philips 32-tumsskärm. Ljudet går ut till en förstärkare från 80-talet och stora golvhögtalare som har snart 20 år på nacken (men är bra för all del).

Men jag tänker mig en mycket bättre och större bild (ögonen börjar bli trötta så här snart 60 bast) och att tv:n i sig kan leverera bra ljud. Så kan jag rationalisera bort ljudanläggningen också.

Jag har hört att LG och webOS ska vara bra. Som Applenörd är jag skeptisk till Samsung. De står liksom på andra planhalvan. Men jag kan övertygas om motsatsen. Stöd för AirPlay vill jag dock ha.

Tv:n behöver inte alls vara bra eller lämplig till spel, jag sysslar inte med det och kommer inte att göra det heller. Men den ska vara bra för rörliga bilder, alltså film, video, tv.

Priset bör ligga runt 10000 kronor, om man får bäst grejer till det priset, men inte mer än 15000. Storlek minst 40 tum, gärna mer, men ingen gigantisk pjäs.

Tacksam för råd!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlixSPQR:

Men jag tänker mig en mycket bättre och större bild (ögonen börjar bli trötta så här snart 60 bast) och att tv:n i sig kan leverera bra ljud. Så kan jag rationalisera bort ljudanläggningen också.

Det kan du tyvärr inte. Högtalarna i TV kan inte jämföras en klassisk stereouppsättning. Det enda jag hört som är i närheten är Philips OLED 986 med golvstativ och Bowers&Wilkins-högtalare. Den verkar inte säljas längre och kostade runt 50 000 kr och mer när det begav sig.

Idag är det modeller som Philips OLED936/937 och Panasonic LZ/MZ2000 vilka har erkänt bra ljud – för att vara TV. Din budget är fortfarande alldeles för liten för att rå på den nivå av produkter.

Fast det är också en fråga om när TV-ljudet är tillräckligt bra? Vilket du förstås endast kan svara på själv. Räkna i alla fall med att ljudet är en försämring mot vad du har. Att byta ut golvarna mot något smidigare högtalare kan vara en kompromiss.

40 tum finns knappt längre och det är ofta det enklaste och det sämsta bland TV-apparater i den mån de finns kvar. Jag tar upp det i TV-guidens andra del som fråga 4 av ofta frågade frågor: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Du hittar en del intressant med OLED-modeller på 42 tum och 48 tum. Annars är 55 tum ofta minimum om du vill ha kvalitet. Samtidigt lär du med en 32-tums Philips ha en rätt gammal eller rätt enkel TV. Det mesta kanske är bättre hur du än gör.

AppleTV är en av de bästa lösningarna för att strömma och hålla tjänster igång. Så den fortsätter du gärna med och kan välja TV utifrån dess bildegenskaper istället.

Permalänk
Medlem

En LG OLED 55" för ca 11k och en Sonos Beam är kanske en bra blandning för det du efterfrågar?
Det blir dock 16k. Men då får du en extremt bra TV i mina ögon och en soundbar som både är rätt diskret men har bra ljud för den storleken på TV.

Har själv en Sonos Arc men tycker inte priset går att motivera mot en Beam på en 55" TV. Beamen är en sjyst enhet!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

LG CS 55" är på rea nu i flera butiker nu för 10990k.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=7149790
Finns även på Elgiganten för samma pris.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

En LG OLED 55" för ca 11k och en Sonos Beam är kanske en bra blandning för det du efterfrågar?
Det blir dock 16k. Men då får du en extremt bra TV i mina ögon och en soundbar som både är rätt diskret men har bra ljud för den storleken på TV.

Har själv en Sonos Arc men tycker inte priset går att motivera mot en Beam på en 55" TV. Beamen är en sjyst enhet!

Håller med på ovan förslag

Permalänk
Bildexpert 📺

Sällan jag pekar direkt på en specifik modell, men jag läser mellan raderna att TS inte söker att spela PC eller PS5 i 120 Hz på sin TV och vill ha en vad som idag är en ganska liten TV för film och TV-bruk. Där torde 48 tums OLED A2 vara så mycket bildkvalitet man kan få för den summan även om det är dagsformer även på de tusenlapparna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter och tips, de uppskattas!

Skrivet av Laxpudding:

Sällan jag pekar direkt på en specifik modell, men jag läser mellan raderna att TS inte söker att spela PC eller PS5 i 120 Hz på sin TV och vill ha en vad som idag är en ganska liten TV för film och TV-bruk. Där torde 48 tums OLED A2 vara så mycket bildkvalitet man kan få för den summan även om det är dagsformer även på de tusenlapparna.

Tack! Är det LG 48" A2 4K OLED TV (2022) du avser? I så fall toppenbra pris, och jag behåller mitt ljudsystem? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

jag behåller mitt ljudsystem? 😊

Har din 80-talsförstärkare optisk ljudingång? I sådana fall inga problem att få ljud från TVn. Har den bara analoga ingångar däremot behöver du nog lösa något däremellan, då åtminstone min LG C2 inte har några analoga utgångar alls.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har din 80-talsförstärkare optisk ljudingång? I sådana fall inga problem att få ljud från TVn. Har den bara analoga ingångar däremot behöver du nog lösa något däremellan, då åtminstone min LG C2 inte har några analoga utgångar alls.

Nej, den har bara RCA, men det finns converters HDMI/eARC > AUX/RCA som väl borde funka?

Permalänk
Medlem

Jag är en förespråkare av Philips ambilight men deras oled modeller hamnar ju lite högt i prisnivå om du också vill ha en soundbar.
Är det mörkt i rummet kan jag knappt titta på tv utan belysning bakom tv’n. Tycker det är för starkt ljus från tv’n. Med ambilight är det så mycket skönare för ögonen och tv’n känns större än den faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har din 80-talsförstärkare optisk ljudingång? I sådana fall inga problem att få ljud från TVn. Har den bara analoga ingångar däremot behöver du nog lösa något däremellan, då åtminstone min LG C2 inte har några analoga utgångar alls.

Skrivet av AlixSPQR:

Nej, den har bara RCA, men det finns converters HDMI/eARC > AUX/RCA som väl borde funka?

Den här från optisk till RCA borde väl också funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag är en förespråkare av Philips ambilight men deras oled modeller hamnar ju lite högt i prisnivå om du också vill ha en soundbar.
Är det mörkt i rummet kan jag knappt titta på tv utan belysning bakom tv’n. Tycker det är för starkt ljus från tv’n. Med ambilight är det så mycket skönare för ögonen och tv’n känns större än den faktiskt är.

Jag kan inte annat än att hålla med, Ambilight är liksom framtiden. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en TV utan det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag är en förespråkare av Philips ambilight men deras oled modeller hamnar ju lite högt i prisnivå om du också vill ha en soundbar.
Är det mörkt i rummet kan jag knappt titta på tv utan belysning bakom tv’n. Tycker det är för starkt ljus från tv’n. Med ambilight är det så mycket skönare för ögonen och tv’n känns större än den faktiskt är.

Skrivet av lumberjack:

Jag kan inte annat än att hålla med, Ambilight är liksom framtiden. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en TV utan det.

Köp en ljusslinga på Rusta för en hundralapp i stället och tejpa upp bakom TV:n...😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp en ljusslinga på Rusta för en hundralapp i stället och tejpa upp bakom TV:n...😉

Du har uppenbarligen ingen aning om vad ambilight är. Eftermarknads kitten som finns ser bra ut men är inte lika enkla att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Du har uppenbarligen ingen aning om vad ambilight är. Eftermarknads kitten som finns ser bra ut men är inte lika enkla att använda.

Svårt med ironi i text, trots att jag bjöd på en blink-emoji. Men men, Ambilight är en vattendelare. Att Philips lyckats nischa in sig där är bara att gratulera då det verkar kompensera för (i mitt tycke) generellt sämre TV-apparater inkl. mjukvaran.

Permalänk
Bildexpert 📺

Till och med jag fattar att @edson skämtar.

Fast jag måste säga att är ett stående inslag på Sweclockers-bingobrickan att Ambilight-fans ska skriva i TV-köprådstrådar och rekommendera en TV med Ambilight.

Lite "Jag har hört om herren Jesus" över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt med ironi i text, trots att jag bjöd på en blink-emoji. Men men, Ambilight är en vattendelare. Att Philips lyckats nischa in sig där är bara att gratulera då det verkar kompensera för (i mitt tycke) generellt sämre TV-apparater inkl. mjukvaran.

Läste en spännande text idag på avs forum. Jag länkar den till dig så kan du också läsa. Den gjorde att jag är mer nöjd med min val av Philips 807 65” 😀

https://www.avforums.com/threads/philips-oled807-48oled807-4k...

Permalänk
Medlem

Ambilight verkar inte vara något för mig. Men tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt med ironi i text, trots att jag bjöd på en blink-emoji. Men men, Ambilight är en vattendelare. Att Philips lyckats nischa in sig där är bara att gratulera då det verkar kompensera för (i mitt tycke) generellt sämre TV-apparater inkl. mjukvaran.

Det är lite intressant vad man gillar och inte haha. Jag älskar Ambilight och tycker mjukvaran på min Philips LED-TV är den absolut bästa jag någonsin använta haha. Min morsa har en nyare LG OLED, den har ju tydligt bättre bildkvalitet men allt annat är sämre (och den kostade väl typ 4-5ggr så mycket som min).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det är lite intressant vad man gillar och inte haha. Jag älskar Ambilight och tycker mjukvaran på min Philips LED-TV är den absolut bästa jag någonsin använta haha. Min morsa har en nyare LG OLED, den har ju tydligt bättre bildkvalitet men allt annat är sämre (och den kostade väl typ 4-5ggr så mycket som min).

Helt med dig! Vissa prioriterar funktioner och "lull-lull" såsom Ambilight, vissa går bara på ren bildkvalitet och struntar i resten.
Alla gillar olika och tur är väl det.

Låter som din nästa TV blir en OLED då

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Helt med dig! Vissa prioriterar funktioner och "lull-lull" såsom Ambilight, vissa går bara på ren bildkvalitet och struntar i resten.
Alla gillar olika och tur är väl det.

Låter som din nästa TV blir en OLED då

Jag prioriterar båda. Ambilight för mig är inte lull lull. Har som sagt läst flera där dom haft en lg och en Philips bredvid varandra och dom har tyckt att Philips har haft bättre bild. Data är inte allt utan att faktiskt ha dom bredvid varandra för direkt jämförelse krävs.

Permalänk
Medlem

Den här LG:n (LG 55" OLED55CS6 4K Smart TV) är kraftigt nedsatt i pris och jag kan sträcka mig så långt i budget. Något att se upp med vad gäller den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Något att se upp med vad gäller den?

Nope, det är bara att köpa!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Den här LG:n (LG 55" OLED55CS6 4K Smart TV) är kraftigt nedsatt i pris och jag kan sträcka mig så långt i budget. Något att se upp med vad gäller den?

Det är ett säkert och bra köp, toppklass-TV!

Någon ljussvagare panel (Men fullt tillräcklig!) samt bredare fot / stativ vs C2. Mer info här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem

Ser ut som att CS-modellen använder samma fot som på C1:an från förra året. Det är en robust och snygg fot där framsidan är i stilren borstad metall. Personligen skulle jag nog säga att den till och med är snyggare än den nya foten på C2, men då är jag möjligen lite färgad av att jag har en C1:a hemma och inte heller haft en chans att se C2:an fysiskt än.

Rörande skillanden mellan dessa två är detta inlägg värt att läsa:

#19920598

Kort sagt har människor väldigt svårt att uppfatta så små skillnader i ljusstyrka, så finns CS-modellen för ett bra pris just nu (samma som jag betalade för min 55" C1 på Webhallens medlemsrea natten innan Black Friday 2021) känns valet ganska givet. Det är en riktigt bra TV.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Då min 2 åring yeetade en maraca in i min TV så är jag på jakt efter en 65 Tummare till en hörnlägenhet med direktsol mot tv väggen nästan hela dagen. Ungefär samma budget som ovan med maxpris på typ 15k, har ni clockare några rekommendationer.

Frågar här då det känns onödigt att starta ny tråd.

PS har redan soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaimaoAmon:

Då min 2 åring yeetade en maraca in i min TV så är jag på jakt efter en 65 Tummare till en hörnlägenhet med direktsol mot tv väggen nästan hela dagen. Ungefär samma budget som ovan med maxpris på typ 15k, har ni clockare några rekommendationer.

Frågar här då det känns onödigt att starta ny tråd.

PS har redan soundbar.

Solen kan ingen TV tävla mot men med lite gardiner och mörkläggning kommer du långt.
Bästa bettet och pang för pengarna verkar ovan nämnda LG OLED CS-variant vara.

Här har du länk till 65" tummaren om du kan sträcka budget en tusenlapp!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149796

Permalänk
Bildexpert 📺

Köpa något enkelt och billigare till den dag det slutar flyga maracas kors och tvärs genom rummet?

Annars är frågan om vad det var för TV innan? Påfallande ofta är den gamla TV:n en rätt ljusklen sak med kasst reflexfilter som tydligen fungerande ändå.

Permalänk
Skrivet av edson:

Solen kan ingen TV tävla mot men med lite gardiner och mörkläggning kommer du långt.
Bästa bettet och pang för pengarna verkar ovan nämnda LG OLED CS-variant vara.

Här har du länk till 65" tummaren om du kan sträcka budget en tusenlapp!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149796

Med tanke på vad som hände med tidigare är det någon utav butikerna som har en bra heltäckande försäkring eller är dom alla ganska lika varandra?

Permalänk
Bildexpert 📺

Försäkringar mot barn som kastar saker tror jag inte butikerna är helt med på att sälja. Brukar vara mer avtal kring tekniska problem. Det är nog snarare din reguljära drulle/allriskförsäkring som täcker de flygande leksakerna.