Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Medlem

Att det ska behövas en diskusion på 4 forumsidor om huruvida nån har väjningsplikt eller ej o ingen är 100% överens betyder ju att Transportstyrelsen borde se över sitt regelverk o göra om o göra rätt o göra det enkelt för alla trafikanter o veta till 100% vad som gäller.
Att ens ha Cykelöverfart o cykelpassage med sina olika regler är ju bara efterblivet. Ingen verkar veta 100% reglerna för det. O visst vi som har körkort har väl lite mer koll än cyklisterna som inte behöver läsa en regelbok om trafik för att dra ut o cykla o leka kamikazi.

Nä mycket trafikregler som behöver skivas om o förenklas.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det råder inte stopplikt där, ingen har skyldighet att stanna.

Men du menar förstås väja och då är det tvärtom så att cyklande har strikt väjningsplikt där, eftersom de kommer in på en väg från en cykelbana. Det står i trafikförordningen 3 kap. 21 §: En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ... från en cykelbana

En bilist har alltid mycket större moralisk stopplikt då skadan de orsakar är mycket större. Dessutom smidigare att bromsa in jämfört med att en cyklist ska kliva av. Det går snabbare för alla.

OBS. Det kräver dock att bilisten har lite uppmärksamhet, det klarar inte alla av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Nej, det står ju klart och tydligt vad som gäller på transportsyrelsens hemsida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Från samma källa: Du som fordonsförare ska anpassa hastigheten och sakta ner om du ser att en cyklist närmar sig (finns med i videon man kunde "ladda ner").

Samt den generella trafikregeln: Anpassa ALLTID hastighet utefter situation. Om situationen är en cyklist som du med säkerhet vet kommer köra ut på banan, då SKA du sakta ner.

Kör du bil så kommer det alltid vara ditt fel (och samtidigt som cyklist vill man inte ligga på sjukhuset o säga "jag hade iaf rätt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen har någonsin "företräde" i svensk trafik. Det finns en väjningsplikt, det finns inget företräde.

Svaret är att cyklister har väjningsplikt mot all trafik på vägen, men trafikanter på vägen får inte köra på cyklisten bara för att cyklisten har väjningsplikt. Du som trafikant har alltid skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation. Alla vet att cyklister inte vet hur man ska bete sig i trafiken, därför får man vara beredd på att stanna när en cykelbana övergår i ett övergångsställe.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

I ditt exempel så är du som bilist hastighetsbegränsad till 30 km/h då det är ett farthinder innan överfarten. Därmed är du skyldig att lämna företräde för cyklisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruszka:

I ditt exempel så är du som bilist hastighetsbegränsad till 30 km/h då det är ett farthinder innan överfarten. Därmed är du skyldig att lämna företräde för cyklisten.

Detta är helt enkelt fel.

Permalänk
Medlem

Rör det sig om en cykelbana så har bilisten väjningsplikt och skall lämna företräde.

Så här kan det t.ex. se ut på många platser i Örebro.

Men på TS bild är det cyklisten som korsar körbanan och skall då lämna företräde till bilisten, om hen inte kliver av och promenerar över övergångsstället.

Permalänk
Medlem

Som vanligt många som klagar på cyklister i den här tråden, så vill bara dela med mig av min erfarenhet från min dagliga cykelpendelsträcka, där ca 90% av bilförarna inte har en aning om vad de håller på med:

Jag cyklar alltså dagligen på cykelbanan som syns korsa vägen här med en cykelpassage (inte cykelöverfart), men bilar skall ändå anpassa sig till väjningspliktsskylten samt markering i vägen. Hur många gör det tro?

Bussar och lastbilar kör fram till korsningen innan de ens tittar efter möjlighet att köra vidare, och blockerar hela cykelöverfarten, bilar kör över mig ifall jag är dum nog att cykla ut framför dem. Jag ser ju förarna väldigt bra när jag närmar mig överfarten, de flesta tittar aldrig åt mitt håll, en del rycker förskräckt till när jag bromsar intill dem.

Poängen är att bilförare är knappast bättre i trafiken är cyklisten, oavsett vad ni vill tro. Jag har cyklat samma väg i många år, och den mix av bilförare jag ser lär ju representera snittet. Vi alla ser mycket sämre när vi kör bil, och därför skall vi anpassa oss efter att vi inte ser allt.
Ni får gärna inbilla er att ni är bättre än alla som jag möter här dagligen, men det är ni inte, och troligen inte heller jag när kör bil (OK, förmodligen är jag bättre på just det här som jag har särskild erfarenhet av, och därmed sämre på något annat)

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Jag tror detta är ett bra exempel på varför cykelpassage skulle behöva tas bort och ersättas helt med cykelöverfart.
Kan tänka mig att väldigt många bara tittar efter skylten och ser då enbart en skylt för trafikanter. Många tror säkert även att kvadraterna bara är där för att stärka att det är en gångöverfart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Rör det sig om en cykelbana så har bilisten väjningsplikt och skall lämna företräde.

https://cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2013/09/Oxhagenleden-%C3%96rebro.jpg
Så här kan det t.ex. se ut på många platser i Örebro.

Men på TS bild är det cyklisten som korsar körbanan och skall då lämna företräde till bilisten, om hen inte kliver av och promenerar över övergångsstället.

De här orangea markeringarna var kommunen tvingade att ta bort. För de var inte förenligt med lagen och kommunens egna påfund. Det är en cykelpassage.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag blev påkörd på en cykelpassage i maj förra året och därefter fick ha en dialog med försäkringsbolaget tror jag mig nu veta vad som gäller för det, och det är precis som flera tidigare skrivit att cyklist har väjningsplikt på en cykelpassage (så varför i helvete har man då en sån frågar jag mig men det är en annan femma), samtidigt har bilisten en skyldighet att säkerställa både gångtrafikanters samt cyklisters säkerhet när de är uppe på övergångsstället/passagen. Det blir mao ett delat ansvar.

I mitt fall hade jag passerat i stort sett hela vägbanan när bilisten klipper mig i bakkant på cykeln. Helt fritt runtomkring. Ändå delat ansvar enligt försäkringsbolaget.

Varför inte bara ha övergångsställe (cyklist EJ företräde) och cykelöverfart (cyklist HAR företräde)...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

En bilist har alltid mycket större moralisk stopplikt då skadan de orsakar är mycket större. Dessutom smidigare att bromsa in jämfört med att en cyklist ska kliva av. Det går snabbare för alla.

OBS. Det kräver dock att bilisten har lite uppmärksamhet, det klarar inte alla av.

Du menar som Störst går först-regeln fast tvärtom? Det låter ju sympatiskt men är som sagt inte stopplikt där utan cyklande ska lämna företräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Detta är helt enkelt fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Läs under rubriken Cykelöverfart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruszka:

Det är ingen cykelöverfart, både vägmarkering och vägmärke för cykelöverfart saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruszka:

Det är inte en cykelöverfart du pratade om det var en cykelpassage.

Från transportstyrelsen som du länkade till. Finns det inte ett vägmärke så är det inte en cykelöverfart.

"Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Eftersom jag blev påkörd på en cykelpassage i maj förra året och därefter fick ha en dialog med försäkringsbolaget tror jag mig nu veta vad som gäller för det, och det är precis som flera tidigare skrivit att cyklist har väjningsplikt på en cykelpassage (så varför i helvete har man då en sån frågar jag mig men det är en annan femma), samtidigt har bilisten en skyldighet att säkerställa både gångtrafikanters samt cyklisters säkerhet när de är uppe på övergångsstället/passagen. Det blir mao ett delat ansvar.

I mitt fall hade jag passerat i stort sett hela vägbanan när bilisten klipper mig i bakkant på cykeln. Helt fritt runtomkring. Ändå delat ansvar enligt försäkringsbolaget.

https://i.imgur.com/TRJYXkl.png

Varför inte bara ha övergångsställe (cyklist EJ företräde) och cykelöverfart (cyklist HAR företräde)...

Därför att det vore logiskt och politiker / lagskrivare är inte alltid logiska. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Varför inte bara ha övergångsställe (cyklist EJ företräde) och cykelöverfart (cyklist HAR företräde)...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Därför att det vore logiskt och politiker / lagskrivare är inte alltid logiska. :/

Därför att övergångsställen allt som oftast övergår i gåbanor. Det är inte speciellt ologiskt med dagens upplägg, inte skitmycket att hålla reda på som cyklist/bilist. Problemet är lata och/eller okunniga människor som gör lite som de behagar.

EDIT: fick rätta mig själv

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Du menar som Störst går först-regeln fast tvärtom? Det låter ju sympatiskt men är som sagt inte stopplikt där utan cyklande ska lämna företräde.

Japp. Med tanke på förvirringen kring passage, övergång, övergångsställe, väjningsplikt, korsande väg m.m. så är det det absolut säkraste förhållningssättet. Vad har man att förlora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Japp. Med tanke på förvirringen kring passage, övergång, övergångsställe, väjningsplikt, korsande väg m.m. så är det det absolut säkraste förhållningssättet. Vad har man att förlora?

Som den oskyddade trafikanten så har man ju livet att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Som den oskyddade trafikanten så har man ju livet att förlora.

Ja så är det ju tyvärr. Därför bör reglerna förenklas för bilisterna. Hade man t.ex. bestämt att det är stopplikt vid övergångsställe hade man ju kapat många onödiga dödsfall.

En omvänd Tullock's pike typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej.

En cyklist kommer från höger (gul pil)
En bil kör fram i höger körfält (svart pil)

Vem har företräde?

<Uppladdad bildlänk>

Kliv av cykeln och led den över så har du företräde, inte annars.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Därför att övergångsställen allt som oftast övergår i gåbanor. Det är inte speciellt ologiskt med dagens upplägg, inte skitmycket att hålla reda på som cyklist/bilist. Problemet är lata och/eller okunniga människor som gör lite som de behagar.

EDIT: fick rätta mig själv

Jag tycker att cyklar(moped klass 2) enbart ska ha företräde om 1. övergångstället är upphöjt eller 2. om trafikmärket är med en cykel. Annars ska alla GÅ över vägen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Cyklister som inte leder över övergångställe utan cykelöverfartsmärkning är fritt byte men det ställer till bilen så illa :/

Permalänk
AKA AudioBamse

Det är sunt förnuft som gäller, ser bilisten att cyklisten inte stannar så får bilisten stanna, annars kan bilisten fortsätta köra vidare. Om bägge blir osäkra och stannar samtidigt så kan man gå på trafikregeln och låta den som har förkörsrätt passera först.

Det är viktigt att vara uppmärksam i trafiken och titta på vad andra gör för att förhindra olyckor.

Permalänk
Medlem

Du har ej väjningsplikt mot cyklisten, men det är ett dumt läge att vara principfast i. Viktigaste är ju att undvika olyckor.

Lite samma med högerregeln, om jag kommer från höger så antar jag att folk skiter i högerregeln för säkerhetsskull, onödigt med olyckor pga principer.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle säga att en absolut majoritet är stolpskott i trafiken, må det vara lågt blodsocker, dåliga glasögon, oskrapad ruta eller stress till dagis. Med den premissen tar jag mig ut i trafiken, oberoende färdmedel, må det vara cykel eller bil.

Något jag skulle dock säga är att mitt cyklande har gett mig än större förståelse för hur svårt det är som bilist att se trafikanter, det har gjort mig till en mer uppmärksam och försiktigare förare. Det är ytterst svårt att veta vart folk är på väg om de inte ger tydliga signaler. Vilket de flesta inte löser, varken cyklister som plötsligt svänger ut över övergångsställen eller bilister som ska svänga eller köra ut ur rondeller.

Jag skulle säga att om det är minst osäkert så stannar jag i princip alltid med cykeln, oavsett om motparten ska lämna företräde, för rätt var det är så sitter det någon i bilen och fipplar med mobiltelefonen istället för att titta vänster-höger-vänster vid rondellen. Antalet bilister som tittar vänster och svänger höger utan att titta i rondeller är skrämmande, att någon skulle ha tanke på ett övergångsställe då...

För själva frågan så är det bilisten som ska köra och cyklist som ska lämna företräde. Men det gör mer ont på cyklist och bilist får all skuld om något händer. (Generellt så läggs ansvar på förare i fordon vid olycka med oskyddad trafikant).

Jag har blivit påkörd som cyklist av en mobilpillande bilist som hade bråttom till kvällspasset. IF försäkring (Volvia) löste ärendet blixtsnabbt när det var tydligt att jag hade info på bilisten och denne inte satte sig på tvären.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cads:

https://i.imgur.com/1pfWlGm.jpg

Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

Hjälm på barn är jag för, vilket redan är lag, men på vuxna innebär hjälmen snarare än minskad säkerhet. Jag minns inte exakt för det var hyfsat länge sedan jag läste detta men vår lag bygger inte på någon konkret forskning eller så och den forskning som har gjorts tyder på att hjälmlagar visserligen minskar risken för allvarliga skallskador eller död totalt sett med några procent, men då det också gör att cyklingen minskar med runt 50% så är väl inte en minskning av allvarliga skador med några få procent ingen höjdare precis. Så om det tidigare var X som cyklade och Y som fick skallskador, så blir det efter hjälmtvång 0,5X som cyklar och säg 0,9Y som får allvarliga skador eller dör. Dessutom ökade risken för nack- och ryggskador. Hur minskningen av cyklandet påverkar folkhälsan ur ett större perspektiv kan man väl diskutera, men bättre lär den inte bli i alla fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Hjälm på barn är jag för, vilket redan är lag, men på vuxna innebär hjälmen snarare än minskad säkerhet. Jag minns inte exakt för det var hyfsat länge sedan jag läste detta men vår lag bygger inte på någon konkret forskning eller så och den forskning som har gjorts tyder på att hjälmlagar visserligen minskar risken för allvarliga skallskador eller död totalt sett med några procent, men då det också gör att cyklingen minskar med runt 50% så är väl inte en minskning av allvarliga skador med några få procent ingen höjdare precis. Så om det tidigare var X som cyklade och Y som fick skallskador, så blir det efter hjälmtvång 0,5X som cyklar och säg 0,9Y som får allvarliga skador eller dör. Dessutom ökade risken för nack- och ryggskador. Hur minskningen av cyklandet påverkar folkhälsan ur ett större perspektiv kan man väl diskutera, men bättre lär den inte bli i alla fall.

Både ja och nej.

Studierna jag har sett tyder inte på att hjälmar bidrar nämnvärt till minskade skador i låg hastighet. Helt enkelt för att det inte är den typen av skador som uppstår av låga hastigheter.

Däremot är det betydelsefullt om det är en bra hjälm som sitter rätt när det är höga hastigheter som är involverade. T ex cykla runt med damcykeln till ica på hörnet men slinta omkull på en isfläck så har hjälmen sällan någon större betydelse. Att bli påblåst av en bil i hög hastighet eller vurpa i en kurva med landsvägscykel och hjälmen har stor betydelse.

Studien jag såg var grundad på skador i Amsterdam och omnejd där snittfarten var den faktor som påverkade mest.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som har väjningsplikt (bil vs cykel) så är det bilisten som åker på det om cyklisten blir påkörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Oavsett vem som har väjningsplikt (bil vs cykel) så är det bilisten som åker på det om cyklisten blir påkörd.

Du blandar ihop vad som ersätts av det motordrivna fordonets trafikförsäkring, vållande och eventuella trafikbrott i samma soppa.