Nvidia Geforce RTX 4070 väntas i april

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4070 väntas i april

Enligt ett Nvidia-signerat embargo som hamnat på villovägar ska Geforce RTX 4070 landa på butikshyllorna någon gång under april månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

9000kr för nedskurna mellanklasschip! Härligt!

Antar att han gör nya läderjackor av alla plånböcker och organ som folk skänker

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen bara knappt vara bättre än 3080, inom 10%.

Precis så lite som krävs för att ändå kunna säga att det är en generationsförbättring från nvidia när det nästan är på gränsen till patetiskt.

Är väl det nya normala antar jag dock tyvärr.. gamla festen med stora steg mellan generationerna till ungefär samma pris är över.
Sony och Microsoft gnuggar väl händerna när fler och fler kommer vända sig till konsol..

Permalänk
Medlem

Gäsp

Inte ens läst artikeln, vem bryr sig egentligen om dom här? Är det något jag missar, är ungefär samma pris/prestanda som för 2-3 år sedan.

Nyhetsvärdet för lanseringen av 4070 i april är på samma nivå som sommar-torka-nyheter om Ingegerd 79 som hittade sin vigselring i morotsrabatten efter 25 år.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när jag skulle uppgradera från en GTX 760ti köpt för 2000kr.
Jag gick till Netonnet där man kunde köpa en 1070 för 3900kr eller en 1080 för 5500kr. Vi snackar FTW, Gaming och Strix modeller…
Det finns många faktorer såsom valutakurser och ökade tillverkningskostnader, ja. Jag fattar men mer än dubbel så dyrt känns fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Kommer antagligen bara knappt vara bättre än 3080, inom 10%.

Precis så lite som krävs för att ändå kunna säga att det är en generationsförbättring från nvidia när det nästan är på gränsen till patetiskt.

Är väl det nya normala antar jag dock tyvärr.. gamla festen med stora steg mellan generationerna till ungefär samma pris är över.
Sony och Microsoft gnuggar väl händerna när fler och fler kommer vända sig till konsol..

Om 4070 är säg 10% snabbare än 3080 så är det historiskt inte så ovanligt väl? Ibland har ju x80 kortet blivit ett x70 kort med nytt namn bara i nästa generation. Problemet är ju att då "ska" ju 4070 vara mycket billigare än vad 3080 kostade för att det ska vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när jag skulle uppgradera från en GTX 760ti köpt för 2000kr.
Jag gick till Netonnet där man kunde köpa en 1070 för 3900kr eller en 1080 för 5500kr. Vi snackar FTW, Gaming och Strix modeller…
Det finns många faktorer såsom valutakurser och ökade tillverkningskostnader, ja. Jag fattar men mer än dubbel så dyrt känns fel.

När jag köpte mitt 1070 kosta det 5500:- vid release. 1080 var några 1000 dyrare aldrig sett 1080 så billigt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När jag köpte mitt 1070 kosta det 5500:- vid release. 1080 var några 1000 dyrare aldrig sett 1080 så billigt.

3900kr gick nog inte att hitta 1070 för på releasen, måste varit senare. Neråt 4500kr däremot fanns på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Gäsp

Inte ens läst artikeln, vem bryr sig egentligen om dom här? Är det något jag missar, är ungefär samma pris/prestanda som för 2-3 år sedan.

Nyhetsvärdet för lanseringen av 4070 i april är på samma nivå som sommar-torka-nyheter om Ingegerd 79 som hittade sin vigselring i morotsrabatten efter 25 år.

Hade hellre läst om Ingegerd som hittade sin vigselring.

4070 erbjuder ingenting. Varken som produkt med konsumentvärde som exempelvis ökad prestanda inom ett segment, eller innovationsmässigt som ny teknik. Det är bara mer skit till kloaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När jag köpte mitt 1070 kosta det 5500:- vid release. 1080 var några 1000 dyrare aldrig sett 1080 så billigt.

Jag köpte mitt 1070 för 3990 kr ink fri frakt från Inet på mellandagarna det året kortet var släppt bästa kortet jag ägt när det gärller pris prestanda .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag tror att RTX 4070 kan bli hyfsat bra kort i sig om man hade fått ett som gåva eller vunnit ett eller så.

Synd att de inte kan ta 1kr per Cuda kärna.
Jag hade gärna betalt 5888kr för ett RTX 4070.
Åtminstone för ett med en hyfsat bra semipassiv kylare som håller låg ljudnivå.

Men med närmare dubbla priset är det inte lika kul...

@landmarks
SweClockers har ingen deal om att om man åker till Stockholm får man sova någon natt på en soffa på deras kontor och recensera ett RTX 4070 grafikkort och sen får man ta med sig kortet hem som belöning för jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag köpte mitt 1070 för 3990 kr ink fri frakt från Inet på mellandagarna det året kortet var släppt bästa kortet jag ägt när det gärller pris prestanda .

Samma här, knep mitt på netonnet för knappa 4 lax, någon gång under 2016. Typ 3990 eller så. Men vill minnas att det normalt sett var dyrare, kanske 5k eller så.

Inte så jäkla många år sen ändå. Och nu är det mer än det dubbla.
Hoppas det mesta blir kvar på hyllorna så de tvingas sänka priset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt ett Nvidia-signerat embargo som hamnat på villovägar...

Kan ordet "embargo" användas som ovan? Kan nån förklara för en retard som mig vad meningen betyder. @landmarks
Trodde det bara kunde användas så här...

Citat:

"Den kubanska regeringen har sedan länge kunnat skylla landets olycka på Förenta staternas handelsembargo."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Kan ordet "embargo" användas som ovan? Kan nån förklara för en retard vad meningen betyder. @landmarks
Trodde det bara kunde användas så här...

Jag tror de syftar på NDA ?
Non-Disclosure Agreement

Att informationen inte får avslöjas innan ett visst datum?

(I vissa fall kan NDA innebära information som man inte alls får avslöja så länge man jobbar för samma företag som man jobbade på när man skrev på avtalet. Som en slags tystnadsplikt. Utan något bäst före datum. Men då om det är information som inte är tänkt att bli publik överhuvudtaget.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Någonting liknande det här kanske? Var det så du menade?

Citat:

Enligt ett Nvidia-signerat informations-embargo(NDA) har information hamnat på villovägar, som avslöjar att Geforce RTX 4070 landar på butikshyllorna någon gång under april månad.

Permalänk
Medlem

Lär väl bli årets aprilskämt från Nvidia.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Varför spyr alla galla över 4070? Kortet kommer väl vara mycket bättre än 3070, med lägre energibehov och värmeutveckling vid samma prestanda? Kul att tekniken går framåt, så mycket fokus på priserna i detta forumet, själv köper jag någon äldre grafikkortsgeneration till rimligare pris som vanliga dödliga

Permalänk
Medlem

Jag ryser när jag läser det här: "Press & Influencer reviews". Brrrrr, det sista jag vill ha är en review från en influencer. Kalla reklam för reklam!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatispotatis:

Varför spyr alla galla över 4070? Kortet kommer väl vara mycket bättre än 3070, med lägre energibehov och värmeutveckling vid samma prestanda? Kul att tekniken går framåt, så mycket fokus på priserna i detta forumet, själv köper jag någon äldre grafikkortsgeneration till rimligare pris som vanliga dödliga

Kanske för att om man ville ha mer prestanda till en lika mycket högre kostnad så fanns det alternativet redan för 3år sedan.

Permalänk

Så länge folk kastar 10k på ett mellansegment-kort så kommer Nvidia tacksamt ta emot stålarna.

Hade varit kul att testa rendering av deepfakes och annat, men det är inte 10-20tkr kul, eller 20-30 för hela datorn.

Undrar vilka som köper dessa kort egentligen? Vore intressant med en poll av något slag. Knappt någon av de jag känner har köpt grafikkort senaste 3-4 åren, bara nån enstaka som kör mining.

Permalänk
Medlem

Embargo betyder beslagtagande, och syftar på att en part tar kontroll över en annan parts egendom. Den mest kända formen, handelsembargon, innebär att man kontrollerar handeln, så att en annan part inte ens kan förvärva viss egendom.
(Se mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Embargo)

Ett embargo i detta sammanhang är en tidsbegränsad munkavle för den som fått tillgång till information i förtid. Man talar exempelvis om "news embargo", vilket Wikipedia beskriver så här:

"In journalism and public relations, a news embargo or press embargo is a request or requirement by a source that the information or news provided by that source not be published until a certain date or certain conditions have been met. They are often used by businesses making a product announcement, by medical journals, and by government officials announcing policy initiatives; the media is given advance knowledge of details being held secret so that reports can be prepared to coincide with the announcement date and yet still meet press time."
(https://en.wikipedia.org/wiki/News_embargo)

En variant är ett s.k. "review embargo", vilket är vanligt förekommande vad gäller film, spel, böcker m.m.

Den stora skillnaden mot ett NDA är att ett NDA är ett juridisk bindande kontrakt. Vad gäller nämnda embargo så är det snarare en överenskommelse som bygger på att man, om man respekterar embargot får ta del av (förtida) information även i framtiden, medan man vid brott mot det inte längre får vara med och leka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Supreme8001:

Kan ordet "embargo" användas som ovan? Kan nån förklara för en retard som mig vad meningen betyder. @landmarks
Trodde det bara kunde användas så här...

Embargo eller kanske snarare news embargo kan vara motsvarande/utbytbart med non-disclosure agreement, åtminstone vad gäller effekten det är ute efter. Det förstnämnda förekommer oftare i sammanhanget press och nyheter i min erfarenhet, men det blandas rätt friskt. Båda innebär generellt sett att du accepterar att inte sprida eller dela information innan ett visst datum passerat, men NDA indikerar i de flesta fall att det är mer omfattande än så.

Edit: @PeCe förklaring ovan är superbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om 4070 är säg 10% snabbare än 3080 så är det historiskt inte så ovanligt väl? Ibland har ju x80 kortet blivit ett x70 kort med nytt namn bara i nästa generation. Problemet är ju att då "ska" ju 4070 vara mycket billigare än vad 3080 kostade för att det ska vara intressant.

Exakt problemet är priset... Får man typ 3080 prestanda för 3080 priser flera år senare så vad är poängen med att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Exakt problemet är priset... Får man typ 3080 prestanda för 3080 priser flera år senare så vad är poängen med att uppgradera?

Det kommer nog vara så framöver nu, det stora nya är saker som DLSS3 och kanske DirectStorage, denna typ av saker som man förr fick gratis kommer numer låsas till nyaste korten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Potatispotatis:

Varför spyr alla galla över 4070? Kortet kommer väl vara mycket bättre än 3070, med lägre energibehov och värmeutveckling vid samma prestanda? Kul att tekniken går framåt, så mycket fokus på priserna i detta forumet, själv köper jag någon äldre grafikkortsgeneration till rimligare pris som vanliga dödliga

Förväntar mig t.ex. för lite vram från ny generation. Och för högt pris där Nvidia försöker normalisera höga priser.

Därav meh

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

samma nivå som sommar-torka-nyheter om Ingegerd 79 som hittade sin vigselring i morotsrabatten

Fast Ingegerd blev ju glad åtminstone. Ingen blir glad av grafikkortsnyheter numera.

Permalänk
Medlem

4070 väntas i april och priset blir ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När jag köpte mitt 1070 kosta det 5500:- vid release. 1080 var några 1000 dyrare aldrig sett 1080 så billigt.

Skrivet av Squallie:

3900kr gick nog inte att hitta 1070 för på releasen, måste varit senare. Neråt 4500kr däremot fanns på release.

Skrivet av ottoblom:

Jag köpte mitt 1070 för 3990 kr ink fri frakt från Inet på mellandagarna det året kortet var släppt bästa kortet jag ägt när det gärller pris prestanda .

Skrivet av Eismannen:

Samma här, knep mitt på netonnet för knappa 4 lax, någon gång under 2016. Typ 3990 eller så. Men vill minnas att det normalt sett var dyrare, kanske 5k eller så.

Inte så jäkla många år sen ändå. Och nu är det mer än det dubbla.
Hoppas det mesta blir kvar på hyllorna så de tvingas sänka priset..

1070 lanserades med nvidias konstiga dubbla prissätning med ett högre FE pris (379USD och 449USD), vid release var det få kort som siktade på det lägre priset, Strix kort osv körde på 449USD (5000Kr i Sverige).

Under blackfriday och mellandagsrean så gick det att köpa dom billiga modellerna för under 4000Kr (köpte själv ett Asus Dual för 3899Kr). Senare under 2017 så kom första miningboomen och 1070 gick i princip aldrig ner till dom priserna igen.

Med dagens valutakurs motsvarar 379 och 449USD 5000kr & 6000Kr, vill man inflationsjustera det får man nästan lägga på en hel tusing till.

Permalänk
Avstängd

Många som diskuterar VRAM. Vad gör ni med korten? 4070/Ti är nog tänkta för 1440p och 12GB fungerar nog. Med tanke på att även i 4K så klarar sig 4070Ti 12GB och 3080 som har 10GB rätt bra i nästan allt med väldigt få undantag, och undantagen är oftast dåligt optimerade spel rent generellt eller så fyller de så mycket minne de bara kan. Är man ute efter 4K utan någon form av swapping så bör man nog kika på AMD eller 4080+

Permalänk
Medlem

Njae, tror faktiskt det kommer bli "from $599" på denna.