Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Joo de är klart. Men svårt o inte va hycklare när princip allt vi köper kommer därifrån ändå.

Ibland finns det inga val, men just gällande bilar så finns det som tur är en massa bra alternativ med många bilar som inte tillverkas i Kina.

Detta är ju en sak som kineserna vill ändra på; kommunistpartiet/staten/partiregionerna subventionerar de kinesiska elbilarna som säljs i väst för att de just vill slå ut våra personbilstillverkare och ta kontrollen över marknaden. De önskar en framtid som är som du felaktigt påstår, men som tur är vi långt ifrån där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ja, på vår ena elbil (Tesla) så är inställningarna permanenta tills att man själv ändrar de.

Nej, på vår andra elbil (BMW Mini) så återställs dessa inställningar varje gång man startar.

Och så har vi VAG koncernen där de återställs lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Och det är inte med Travel Assist som den beter sig så? Tyckte som sagt Enyaqen som borde ha samma beteende som ID4 betedde sig väldigt lugnt när jag körde den med Lane Assist bara. Inga avspärrade vägar dock, men den släpper ju om man blinkar...

Jag har lite svårt att hålla isär begreppen, men om man ska tro hemsidan så är Lane Assist en komponent i Travel Assist?
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/iq-drive.h...

Lane Assist, Front Assist, farthållare och lite annat kan jag slå av och på individuellt och just nu är allt påslaget. Lane Assist är svår eftersom den tillför viss nytta i många lägen så det jag egentligen efterfrågar kanske är en snabbknapp för att toggla. Just nu är den gömd långt ner i menyerna och inget man joxar med under färd.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag har lite svårt att hålla isär begreppen, men om man ska tro hemsidan så är Lane Assist en komponent i Travel Assist?
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/iq-drive.h...

Lane Assist, Front Assist, farthållare och lite annat kan jag slå av och på individuellt och just nu är allt påslaget. Lane Assist är svår eftersom den tillför viss nytta i många lägen så det jag egentligen efterfrågar kanske är en snabbknapp för att toggla. Just nu är den gömd långt ner i menyerna och inget man joxar med under färd.

Ser inte ens Lane Assist omnämnt på den där sidan. Lane Assist är det som känner av om du håller på vandra över en väglinje, när du sitter och kör "manuellt". Travel Assist försöker hålla dig mitt i körfältet, och påminner mer om en slags halv-autonom körning. Lane Assist är alltså en säkerhetsgrej, medan Travel Assist är självkörning som kräver handen på ratten och ständig övervakning.

I Skoda Enyaq togglar man mellan vanlig farthållare (med Lane Assist på eller av) och Travel Assist på en knapp på ratten. Lane Assist måste man dock in i meny för att välja bort, men det går lägga som genväg. Men jag tycker som sagt aldrig att Lane Assist har varit särskilt besvärligt i Skodan, men då har jag ju bara provat ca 100 mil och inte provat leva med bilen på riktigt.

Permalänk
Medlem

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/elsakerhetsverket-krit...

Elsäkerhetsverket uppmärksamhet stora problem med easee laddbox, en av de, som jag fått uppfattningen av, är storsäljaren på marknaden.

Brister så som saknad jordfelsbrytare när det står att det finns.
Än värre, far fick en installerad idag...

Vad tror ni? Återkallas alla på marknaden?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ser inte ens Lane Assist omnämnt på den där sidan. Lane Assist är det som känner av om du håller på vandra över en väglinje, när du sitter och kör "manuellt". Travel Assist försöker hålla dig mitt i körfältet, och påminner mer om en slags halv-autonom körning. Lane Assist är alltså en säkerhetsgrej, medan Travel Assist är självkörning som kräver handen på ratten och ständig övervakning.

I Skoda Enyaq togglar man mellan vanlig farthållare (med Lane Assist på eller av) och Travel Assist på en knapp på ratten. Lane Assist måste man dock in i meny för att välja bort, men det går lägga som genväg. Men jag tycker som sagt aldrig att Lane Assist har varit särskilt besvärligt i Skodan, men då har jag ju bara provat ca 100 mil och inte provat leva med bilen på riktigt.

Ser nu att jag läste lite för snabbt innan jag länkade. Det som är valbart för mig är sånt som ligger under den här länken, "sensorer": https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanss...

Travel Assist hittade jag inte i menyerna nu men det som beskrivs är definitivt aktiverat - den sänker farten inför vissa kurvor (även imaginära sådana, min närmaste motorvägspåfart t ex vill den ta i 45 km/t).

Farthållaren går att växla mellan "helt smart" och "stendum", men jag är osäker på om jag kan få den att fungera som den äldre sortens dynamiska farthållare vilket i många lägen hade varit mer behagligt än nuläget.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Ser nu att jag läste lite för snabbt innan jag länkade. Det som är valbart för mig är sånt som ligger under den här länken, "sensorer": https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanss...

Travel Assist hittade jag inte i menyerna nu men det som beskrivs är definitivt aktiverat - den sänker farten inför vissa kurvor (även imaginära sådana, min närmaste motorvägspåfart t ex vill den ta i 45 km/t).

Farthållaren går att växla mellan "helt smart" och "stendum", men jag är osäker på om jag kan få den att fungera som den äldre sortens dynamiska farthållare vilket i många lägen hade varit mer behagligt än nuläget.

Kan vara så att ID4 hade nåt extra förarassistanspaket där Travel Assist ingick, och det är möjligt att Lane Assist då beter sig annorlunda. Men då gissar jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/elsakerhetsverket-krit...

Elsäkerhetsverket uppmärksamhet stora problem med easee laddbox, en av de, som jag fått uppfattningen av, är storsäljaren på marknaden.

Brister så som saknad jordfelsbrytare när det står att det finns.
Än värre, far fick en installerad idag...

Vad tror ni? Återkallas alla på marknaden?

Blir spännande att följa. Sitter själv en Eesee-box på väggen hemma, blir väl perfekt att den blir återkallad lagom till att jag får bilen nu den 19/2.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/elsakerhetsverket-krit...

Elsäkerhetsverket uppmärksamhet stora problem med easee laddbox, en av de, som jag fått uppfattningen av, är storsäljaren på marknaden.

Brister så som saknad jordfelsbrytare när det står att det finns.
Än värre, far fick en installerad idag...

Vad tror ni? Återkallas alla på marknaden?

Paywall på den hemsidan verkar det som. Har du möjligtvis artikeln?

Har två boxar hemma så intressant att läsa. Har dock en egen jordfelsbrytare till bara boxarna i centralen så är inte direkt orolig.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Paywall på den hemsidan verkar det som. Har du möjligtvis artikeln?

Har två boxar hemma så intressant att läsa. Har dock en egen jordfelsbrytare till bara boxarna i centralen så är inte direkt orolig.

https://carup.se/popular-laddbox-kritiseras-av-elsakerhetsver...

Bara denna, de citarerar Elinstallatören. Även brevet från Elsäkerhetsverket till Easee finns med.

Värt att nämna är la att Easee svarar att det är inte sant och ska komma med ett officiellt uttalade snart.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://carup.se/popular-laddbox-kritiseras-av-elsakerhetsver...

Bara denna, de citarerar Elinstallatören. Även brevet från Elsäkerhetsverket till Easee finns med.

Värt att nämna är la att Easee svarar att det är inte sant och ska komma med ett officiellt uttalade snart.

Saken är väl att Elsäkerhetsverket inte är klara än.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/pa...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Purgatory:

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Annan viktig fråga: Går passagerarsätet att fälla framåt likt baksätena?

Polestar 2, går att stänga av och stannar av

Skrivet av Xyborg:

Jag håller nog inte med. Man är inte hycklare för att man handlar saker som bara tillverkas i Kina. Om jag köper t.ex hörlurar så är det (nästan) omöjligt att inte köpa ett sett som åtminstone delvis är tillverkade i Kina.

Men en bil? Det är betydligt enklare. Det finns massor med alternativ som inte är kinesiska märken. Och väldigt många av dem har betydande delar av sin tillverkning utanför Kina. Även om bilen kanske inte blir 100% från kinesiska komponenter så bidrar det ändå till att stödja produktion utanför Kina. Det finns ju nyanser i allt.

Den här tanken om att ”ska man handla etiskt så måste man uteslutande handla på lokala cooperativ och klä sig i säckväv” är ju helt absurd om du frågar mig. Den är snarare bara en perfekt ursäkt för de som inte vill bry sig ens lite grann.

Riktigt bra skrivet och framför allt så är ett val/ställningstagande 100% mer än ingenting alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/elsakerhetsverket-krit...

Elsäkerhetsverket uppmärksamhet stora problem med easee laddbox, en av de, som jag fått uppfattningen av, är storsäljaren på marknaden.

Brister så som saknad jordfelsbrytare när det står att det finns.
Än värre, far fick en installerad idag...

Vad tror ni? Återkallas alla på marknaden?

Är Paywall så kan inte läsa artikeln du länkar.

Vet däremot att allt material jag sett från Easee aldrig påstått att den har inbyggd JFB Typ B. Känns som det är en missuppfattning.

Det sagt så vet jag att de påstår att de har DC-övervakning. Kan dock inte uttala mig om huruvida den är effektiv eller inte (kan som sagt inte läsa artikeln i fråga heller).

JFB Typ B
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Saken är väl att Elsäkerhetsverket inte är klara än.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/pa...

Tack!

Blir intressant att läsa rapporten efter att tillverkarna har fått förklara sig.

(Tycker fö. det är utmärkt att Elsäkerhetsverket gör ett sådant här test.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är Paywall så kan inte läsa artikeln du länkar.

Vet däremot att allt material jag sett från Easee aldrig påstått att den har inbyggd JFB. Känns som det är en missuppfattning.

Det sagt så vet jag att de påstår att de har DC-övervakning. Kan dock inte uttala mig om huruvida den är effektiv eller inte (kan som sagt inte läsa artikeln i fråga heller).

Bruksanvisningen i skrivande stund:

” Skydd
Integrerat överbelastningsskydd enligt
EN IEC 61851-1: 2019
Inbyggd RCD för jordfelsskydd (30 mA AC / 6 mA DC) enligt EN 61008-1 och IEC 62955
Skyddsklass: IP54 (bakplatta utan kåpa är IP22) Slagfasthet: IK10
Brandklass: UL94
Isoleringsklass: II
Överspänningskategori III”

Min fetning, ytterligare mer utförlig text finns i manualen. Man får vara rätt kreativ för att komma fram till att de aldrig påstått att JFB skulle finnas.

Hos Tibber står det, som exempel, i skrivande stund:

”Inbyggd typ B jordfelsbrytare. IP54 klassificerad för att tåla vatten, smuts och stötar.”

(Ovanstående kan förstås bli föremål för ändring, borttagning eller annat givet Elsäkerhetsverkets utvärdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bruksanvisningen i skrivande stund:

” Skydd
Integrerat överbelastningsskydd enligt
EN IEC 61851-1: 2019
Inbyggd RCD för jordfelsskydd (30 mA AC / 6 mA DC) enligt EN 61008-1 och IEC 62955
Skyddsklass: IP54 (bakplatta utan kåpa är IP22) Slagfasthet: IK10
Brandklass: UL94
Isoleringsklass: II
Överspänningskategori III”

Min fetning, ytterligare mer utförlig text finns i manualen. Man får vara rätt kreativ för att komma fram till att de aldrig påstått att JFB skulle finnas.

Sorry; avsåg alltså JFB Typ B.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry; avsåg alltså JFB Typ B.

Den andra av de uppräknade standarderna är denna:
https://www.sis.se/en/produkter/electrical-engineering/electr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Någon som beställt och fått en MY levererar senaste tiden? Hur lång var isf. väntan?

De leveranstider tesla anger på sin sida är korrekta. Dock kanske det kan ha ändrats sig nu pga deras prisjusteringar som lett till fler antal beställningar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry; avsåg alltså JFB Typ B.

Om det står att den ska lösa på 6mA DC och Tibber skriver just JFB typ B så skulle jag tolka det som att den har en sådan.

Om det nu är fallet att den saknas är det riktigt allvarligt skulle jag säga.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweex:

Om det nu är fallet att den saknas är det riktigt allvarligt skulle jag säga.

Kanske var brist på den sällsynta jordartsmetallen jordfelsbrytium, pga exportrestriktioner från Kina? /s

Förstår inte varför någon skulle fuska om en sådan här grej, dels är den ju rätt kritisk (livsviktig faktiskt i vissa situationer), och sedan får det ju sådana återverkningar när man typ oundvikligen åker dit.

Därmed inte sagt att någon fuskat, funderar bara över hur tänket skulle kunna ha gått här...

Permalänk
Medlem

Möjligen har jfb-diskussionen fastnat i någon teknikalitet, har sett envisa personer i fb-grupper hävda att det måste finnas en knapp för att testa jfb och att de populäraste boxarna inte har en sådan som är åtkomlig. Hänvisningar till elsäk som jag inte kan, men någon här kanske jobbar med elinstallationer och kan utveckla?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Möjligen har jfb-diskussionen fastnat i någon teknikalitet, har sett envisa personer i fb-grupper hävda att det måste finnas en knapp för att testa jfb och att de populäraste boxarna inte har en sådan som är åtkomlig. Hänvisningar till elsäk som jag inte kan, men någon här kanske jobbar med elinstallationer och kan utveckla?

De svenska reglerna kräver att alla JFB måste ha en synlig testknapp och kunna återställas.

Nu är det inte bara avsaknaden av JFB på Easee-laddarna som är problem enligt Elsäkerhetsverket utan även att de har bristfälligt DC-skydd, klarar inte överspänningsprov och har problem med elektromagnetisk kompatibilitet.

Har även läst på annat håll att laddboxens hölje är gjort av plast som inte är UV-beständigt.

Permalänk
Medlem

Hedin bil ringde precis och meddelade att min MG4 som skulle komma under andra kvartalet i år var redo för leverans redan nästan vecka.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kanske var brist på den sällsynta jordartsmetallen jordfelsbrytium, pga exportrestriktioner från Kina? /s

Förstår inte varför någon skulle fuska om en sådan här grej, dels är den ju rätt kritisk (livsviktig faktiskt i vissa situationer), och sedan får det ju sådana återverkningar när man typ oundvikligen åker dit.

Därmed inte sagt att någon fuskat, funderar bara över hur tänket skulle kunna ha gått här...

Jag ger mig på en killgissning, minska kostnaderna! En JFB kan vara en ganska kostsam komponent om du behöver köpa en ”certad/testad” som ska in i en rätt prispressad produkt. Sedan vet jag inte mer om detta fall än den info som nu läckt publikt, men efter att ha arbetat inom produktutveckling ett antal år brukar min erfarenhet vara att det är en rätt stor drivkraft…

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Hedin bil ringde precis och meddelade att min MG4 som skulle komma under andra kvartalet i år var redo för leverans redan nästan vecka.

"aj då", då är det risk att min kommer snart med, trots att jag uttryckligen sa att jag inte vill ha något förrens slutet på Q2.
när beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om det står att den ska lösa på 6mA DC och Tibber skriver just JFB typ B så skulle jag tolka det som att den har en sådan.

Om det nu är fallet att den saknas är det riktigt allvarligt skulle jag säga.

Den har DC-övervakning. Testas tex. här i denna videon https://youtu.be/r1VzrJVRgLo

Sedan kanske det finns brister som Elsäkerhetsverket hittat kring det eller annat (vilket jag inte kan uttala mig om utan mer information), men det är iaf. inte korrekt att påstå att DC-övervakning inte finns i Easee Home.

Tyvärr så klarar väl vissa butiker inte av att skilja på den nomenklaturan om DC-skyddet ligger i JFB eller andra tekniska övervakningslösningar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

"aj då", då är det risk att min kommer snart med, trots att jag uttryckligen sa att jag inte vill ha något förrens slutet på Q2.
när beställde du?

Beställde sista dagen med bonus i höstas. Orange färg på bilen.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Möjligen har jfb-diskussionen fastnat i någon teknikalitet, har sett envisa personer i fb-grupper hävda att det måste finnas en knapp för att testa jfb och att de populäraste boxarna inte har en sådan som är åtkomlig. Hänvisningar till elsäk som jag inte kan, men någon här kanske jobbar med elinstallationer och kan utveckla?

Det kan ju vara en sådan sak som standarder föreskriver och som Elsäkerhetsverket anmärker på. För Easee Home så återställer sig både DC-skyddet och JFB automatiskt genom att man pluggar ur och i Typ2-kabeln. Finns mycket riktigt ingen sådan fysisk knapp att varken testa med, eller återställa skydden med. Syns tex. i videon nedan.

Själv är jag personligen lite mer oroad över att boxen har ett dåligt överspänningsskydd och andra problem (som det tyvärr verkar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, på vår ena elbil (Tesla) så är inställningarna permanenta tills att man själv ändrar de.

Nej, på vår andra elbil (BMW Mini) så återställs dessa inställningar varje gång man startar.

Nä, några av funktionerna går inte att stänga av permanent på tesla. Vet ej om det är EU lagstiftning eller tillkommit för att få höga betyg i NCAP.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nä, några av funktionerna går inte att stänga av permanent på tesla.

Vad jag avsåg var att de saker som går att ställa in, är mig veterligen alla inställningar kvar permanent tills att man väljer att ändra de (du får mer än gärna korrigera mig om jag missat någon inställning som inte stannar kvar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/