MOBO & RAM rekommendation till 13600k

Permalänk
Medlem

MOBO & RAM rekommendation till 13600k

Ska uppgradera till 13600k och skulle gärna vilja köra CL >36 6000mhz minnen men har svårt o hitta vilket moderkort som stödjer detta till ett rimligt pris.

CL 36 verkar vara "sweet spot" med 6000mhz eller högre för spelprestanda.
Valt mine finns som exempel inte med i listan för minnen i Asus lista..

Någon som har koll?
Budget 10k

Permalänk
Medlem

Enligt Inet klarar det upp till 7200 MHz.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Se upp med Z690 och 13th Gen då dessa MB kan behöva BIOS-flashas för att vara kompatibla med 13th gen.

Vissa moderkort kan man göra det utan CPU, så kallad BIOS Flashback eller annat liknande namn beroende på tillverkare.
Asus Prime har inte denna funktion kan jag med säkerhet säga så liten chansning att köpa ett sådant och hoppas på att du får en BIOS-version som stödjer 13th.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Enligt Inet klarar det upp till 7200 MHz.

https://komponentkoll.se/bild/erAWM.png

Haft problem tidigare när sidor skriver att det ska funka men RAM-minnena inte finns med i MOBO listan.
(senast för två veckor sedan när bygge gjordes åt en vän..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Se upp med Z690 och 13th Gen då dessa MB kan behöva BIOS-flashas för att vara kompatibla med 13th gen.

Vissa moderkort kan man göra det utan CPU, så kallad BIOS Flashback eller annat liknande namn beroende på tillverkare.
Asus Prime har inte denna funktion kan jag med säkerhet säga så liten chansning att köpa ett sådant och hoppas på att du får en BIOS-version som stödjer 13th.

Tack, hade ingen aning!

Moderkort rekommendation, 2x m.2 platser och obv. stöd för ram-minne 6000mhz?

Permalänk
Medlem

Efter lite mer koll tror jag det blir ddr4, är Z790 overkill om man ej ska klocka?

Permalänk
Avstängd

Om du ska köpa nytt så DDR5 varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om du ska köpa nytt så DDR5 varje gång.

Varför?
Om jag kan få bättre prestanda och dubbla kapaciteten för samma pris.. utveckla gärna ditt svar jag lyssnar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addiie:

Varför?
Om jag kan få bättre prestanda och dubbla kapaciteten för samma pris.. utveckla gärna ditt svar jag lyssnar

Vad ska du med 64GB till? Använder du ens 32GB idag?

Bättre prestanda i vad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addiie:

Varför?
Om jag kan få bättre prestanda och dubbla kapaciteten för samma pris.. utveckla gärna ditt svar jag lyssnar

Vad ska du med 64GB till? Använder du ens 32GB idag?

Bättre prestanda i vad?

Permalänk
Medlem

För 10000kr är det nog bäst med bättre CPU än 13600K än att fundera på ramets hastighet. I alla fall om du prioriterar prestanda

Billigt mobo, 32gb okej ram och en snabb cpu är definitivt bättre för total prestanda

Varför är budget just 10k? Ska du också köpa grafikkort/skärm/annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad ska du med 64GB till? Använder du ens 32GB idag?

Bättre prestanda i vad?

Spel, spel, spel med bakrundprocesser
Har 32GB idag och ligger ofta nära gränsen, varför? jo jag stänger inte bakrundprocesser och har igång 4 streams och streamar själv samtidigt.
Video o musik producerar lite så 64GB är ingen nackdel precis om jag till och med får bättre spelprestanda samtidigt för en billigare slant!

Skrivet av medbor:

För 10000kr är det nog bäst med bättre CPU än 13600K än att fundera på ramets hastighet. I alla fall om du prioriterar prestanda

Billigt mobo, 32gb okej ram och en snabb cpu är definitivt bättre för total prestanda

Varför är budget just 10k? Ska du också köpa grafikkort/skärm/annat?

Nästa nivå i spelprestanda är ett 13900k men där faller pris/prestanda i spelen jag är intresserad av i 1440p.
Inget annat skall köpas in just nu, 10 000kr känns rimligt för en uppgradering den är flexibel om rätt anledning ges.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addiie:

Spel, spel, spel med bakrundprocesser
Har 32GB idag och ligger ofta nära gränsen, varför? jo jag stänger inte bakrundprocesser och har igång 4 streams och streamar själv samtidigt.
Video o musik producerar lite så 64GB är ingen nackdel precis om jag till och med får bättre spelprestanda samtidigt för en billigare slant!

Nästa nivå i spelprestanda är ett 13900k men där faller pris/prestanda i spelen jag är intresserad av i 1440p.
Inget annat skall köpas in just nu, 10 000kr känns rimligt för en uppgradering den är flexibel om rätt anledning ges.

Hur får du bättre spelprestanda av 3200mhz minne?

Varför köpa DDR4 plattform när DDR5 är framtiden och det kanske är mainstream med 8000mhz CL30 om 1 år (/s)

DDR5 bör ju ge bättre prestanda i video och musikproduktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur får du bättre spelprestanda av 3200mhz minne?

Varför köpa DDR4 plattform när DDR5 är framtiden och det kanske är mainstream med 8000mhz CL30 om 1 år (/s)

DDR5 bör ju ge bättre prestanda i video och musikproduktion?

Speltester i 1440p visar en liten fördel i fps för DDR5 generellt, lite klumpigt uttryckt av mig men jag syftade på bättre prestanda för priset. Snitt på ca 5 bilder/s som skiller så tar jag hellre dubbla storleken i kapacitet.
Jag tror vid video och musik produktion så gör storleken på antal GB jag har tillgängligt mer gynnsamt för mitt arbetsflöde, rendering tid osv är helt oväsentligt idag så med en bättre cpu kommer det väga tyngre än hur snabba minnena är.

Jag kommer förmodligen precis som alla andra gånger tidigare köpa nytt moderkort och minne till nästa uppgraderings tillfälle ändå så ska jag hoppa på 8000mhz tåget köper jag nytt platform helt.

Jag ska kolla om jag skall stanna på 32GB då kan jag lika bra hoppa på DDR5 som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Speltester i 1440p visar en liten fördel i fps för DDR5 generellt, lite klumpigt uttryckt av mig men jag syftade på bättre prestanda för priset. Snitt på ca 5 bilder/s som skiller så tar jag hellre dubbla storleken i kapacitet.
Jag tror vid video och musik produktion så gör storleken på antal GB jag har tillgängligt mer gynnsamt för mitt arbetsflöde, rendering tid osv är helt oväsentligt idag så med en bättre cpu kommer det väga tyngre än hur snabba minnena är.

Jag kommer förmodligen precis som alla andra gånger tidigare köpa nytt moderkort och minne till nästa uppgraderings tillfälle ändå så ska jag hoppa på 8000mhz tåget köper jag nytt platform helt.

Jag ska kolla om jag skall stanna på 32GB då kan jag lika bra hoppa på DDR5 som du säger.

Googla ditt musikprogram med ddr4 vs ddr5, kan vara så att ddr5 ger prestanda där också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Googla ditt musikprogram med ddr4 vs ddr5, kan vara så att ddr5 ger prestanda där också

Verkar mer fördel vid videoredigering (mitt program), tack för tipset!

@Nozomi
Men verkar som 32GB absolut borde räcka utan problem för mitt användningsområde då de problem jag har nu är CPU relaterade.
Jag arbetar inte med super stora 4k filer så även där bör jag klara mig på 32GB ett tag till

Permalänk
Medlem

update

Permalänk
Medlem

DDR5:

DDR4:

Edit: Bytte DDR5 RAM till 6GHz C30 istf 5600C28.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Ska du överklocka processorn? Om inte så hade jag letat billigare b760 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

DDR5:
https://komponentkoll.se/bild/hVGJL.png
DDR4:
https://komponentkoll.se/bild/eVVul.png

Edit: Bytte DDR5 RAM till 6GHz C30 istf 5600C28.

Blev DDR5 tillslut ändå

Skrivet av anon347775:

Ska du överklocka processorn? Om inte så hade jag letat billigare b760 moderkort

Siktar mot en 5.5GHz klockning om möjligt med 1.2 V

Blev ddr5 då de presterar bättre i spel och förhoppningsvis kommer visa sig mer gynnsamt inom närmaste spelframtiden samt liten fördel i de program jag använder.
Pris/prestanda försökte jag styra efter så mycket som möjligt därav minnena på 5600mhz och inte 6000 eller högre.
Välbalanserat mobo men fortfarande i den billigare skalan, (kört AsRock tidigare och de känns något billigare än Gigabyte annars fanns det några hundra att spara på ett AsRock lightning z790 kort).

Med lite extra koll efter vart artiklarna var billigast fick jag ner det till 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Blev DDR5 tillslut ändå

Siktar mot en 5.5GHz klockning om möjligt med 1.2 V

Blev ddr5 då de presterar bättre i spel och förhoppningsvis kommer visa sig mer gynnsamt inom närmaste spelframtiden samt liten fördel i de program jag använder.
Pris/prestanda försökte jag styra efter så mycket som möjligt därav minnena på 5600mhz och inte 6000 eller högre.
Välbalanserat mobo men fortfarande i den billigare skalan, (kört AsRock tidigare och de känns något billigare än Gigabyte annars fanns det några hundra att spara på ett AsRock lightning z790 kort).

Med lite extra koll efter vart artiklarna var billigast fick jag ner det till 10k

https://komponentkoll.se/bild/LecIA.png

13600KF är rätt mycket billigare.

https://www.inet.se/produkt/5304909/intel-core-i5-13600kf-3-5...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Nja inte tillräckligt för att vara värt det, kör med en KF i dag och kommer nog aldrig göra det igen.. känns som KF chipen verkligen är klenare och inte kan klocka men samma framgång som K kan.
Liten sampel-size observation med det är verkligen upplevelsen jag har haft i mina kretsar.