Moderkort AM4 som stödjer G.SKill Trident Z 2x16 GB.

Permalänk

Moderkort AM4 som stödjer G.SKill Trident Z 2x16 GB.

Någon som har tips på moderkort för AM4? Jag har ett Gigabyte Aorus X570 Pro rev 1.0 och efter en BIOS-uppdatering i höstas så har datorn blivit sjukt instabil. Ibland fryser den efter en vecka, ibland efter ett halvt dygn. Det håller inte och jag vet om jag vill reklamera det och riskera 800 kr i felsökningsavgift om det inte anses defekt.

Inkopplat: En M2 SSD för operativsystemet och fyra 2.5"/3.5". Behöver i alla fall ha två M2 slots och sex SATA-portar.

Den måste vara kompatibel med Noctua NH-D15 (AM4-edition) och G.SKill Trident Z 2x16 GB.

RGB måste gå att stänga av.

Budget 3500-4000 kr. Smärtgräns går på 5000 kr. Vll givetvis inte ha Gigabyte igen. Uppdateringen av BIOS nollade alla inställningar för vCore, XMP. Auto gör datorn sjukt instabil. Normal gör att den kan gå i dagar. Vet inte vad som triggar frysningarna. Hittar inget i loggarna. Oftast har jag igång Chromium och Firefox, men det kan rimligtvis inte förklara instabiltet i tre-fyra månader. Memtest och Fsck hittar inga fel.

Körde Debian i tio år men jag fick överge det i april 2020 till förmån för Arch för att Debian och ny hårdvara inte är en bra kombination. Datorn kunde inte ens boota och på den tiden fanns inte ens drivrutiner till grafikkortet (RX5600 XT). CPU är 3900X.

EDIT 09:05: Intel NIC går före Realtek. Och fyra-fem chassifläktsanslutningar utöver de till två till CPU-kylaren.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@MrRunaway: Jag flyttade ut ditt inlägg till en egen tråd

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har du installerat de senaste drivrutinerna för chipset från amd.com?

Vilken BIOS version hade du innan och vilken har du nu? Testat att flasha om BIOS på nytt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Nu frös den när jag satt vid datorn. Gjorde inget speciellt. Jag hade kört fdupes och precis stängt ner sökresultatet.

Svarar via min laptop.

Gigabyte har föreslagit att jag ta ut batteriet, nollställa CMOS och väntar tio minuter att koppla in strömmen igen. Ska ge det en chans men min förhoppning att det gör skillnad är mycket liten.

Skrivet av shugge:

Har du installerat de senaste drivrutinerna för chipset från amd.com?

AMD har bara drivrutiner till Windows. Närmsta är amd-ucode via Arch repository. Försökt dualboota med Debian 11 men jag misslyckas med att få GRUB att hitta partionen (på separat hårddisk).

Skrivet av shugge:

Vilken BIOS version hade du innan och vilken har du nu? Testat att flasha om BIOS på nytt?

Jag minns inte vilken version jag hade. Eventuella zip-filer finns på datorn som fryser. Varje gång det händer riskerar jag dataförluster. En kvalificerad gissning är F32 eller F34. Problemen började med F35 (som täppte en sårbarhet). BIOS inställningar nollades för jag var tvungen att aktivera virtualiseringstödet igen. Då, i november, började problemen.

Hjälpte inte att nedgradera heller.

Jag har letat bland tusentals bilder från min gamla mobiltelefon där jag tog bild på ändrade inställningar men jag hittar bara en ändring.

Nu har jag F36 från 2022-12-26. Uptime är allt från en halv dag till över en vecka.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nu frös den när jag satt vid datorn. Gjorde inget speciellt. Jag hade kört fdupes och precis stängt ner sökresultatet.

Svarar via min laptop.

Gigabyte har föreslagit att jag ta ut batteriet, nollställa CMOS och väntar tio minuter att koppla in strömmen igen. Ska ge det en chans men min förhoppning att det gör skillnad är mycket liten.

AMD har bara drivrutiner till Windows. Närmsta är amd-ucode via Arch repository. Försökt dualboota med Debian 11 men jag misslyckas med att få GRUB att hitta partionen (på separat hårddisk).

Jag minns inte vilken version jag hade. Eventuella zip-filer finns på datorn som fryser. Varje gång det händer riskerar jag dataförluster. En kvalificerad gissning är F32 eller F34. Problemen började med F35 (som täppte en sårbarhet). BIOS inställningar nollades för jag var tvungen att aktivera virtualiseringstödet igen. Då, i november, började problemen.

Hjälpte inte att nedgradera heller.

Jag har letat bland tusentals bilder från min gamla mobiltelefon där jag tog bild på ändrade inställningar men jag hittar bara en ändring.

Nu har jag F36 från 2022-12-26. Uptime är allt från en halv dag till över en vecka.

Ok, missade delen om att du kör Linux.

Fryser den även innan boot? Dvs om du bara är i BIOS? Om den inte fryser i BIOS kanske du kan testa att (om inte Gigabyte förslag hjälper) flasha om BIOS till samma version du redan har. Hjälper inte det, testa annan version.

Fryser den även i BIOS är det ju dock riskabelt att flasha om och riskera att bricka kortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har ett MSI X570S Edge Max Wifi med 4x8GB GSkill Trident Z 3600mhz.
3st NVME
6st SATA
Funkar klockrent.
Dock vet jag inget om hur Linux glider.
Kör Windows 10. Extremt stabilt. Aldrig upplevt en krasch.

Väljer aktivt bort Gigabyte varje gång vid uppgradering efter dåliga erfarenheter av deras moderkort.

Permalänk

Kollar jag loggarna så står det vilken kärnan som är bootad och går jag till den raden och går baklänges så finns inget i loggarna som förklarar varför den frös.

Skrivet av shugge:

Ok, missade delen om att du kör Linux.

Fryser den även innan boot? Dvs om du bara är i BIOS? Om den inte fryser i BIOS kanske du kan testa att (om inte Gigabyte förslag hjälper) flasha om BIOS till samma version du redan har. Hjälper inte det, testa annan version.

Fryser den även i BIOS är det ju dock riskabelt att flasha om och riskera att bricka kortet.

Den aldrig fryst i BIOS eller under boot. Alla gånger utom två har den fryst medan skärmarna varit avstängda. I eftermiddags frös den.

Datorn har t.o.m. fryst när jag kört System rescue från USB-minne installerat på ramminnet. Ramminnena är körde jag Memtest i typ 2.5 timme utan att några fel hittades.

Moderkortet och andra i samma serie har fått jättefina recensioner.

Nätaggregatet är ett EVGA Supernova G2 tror jag. Det är typ åtta år men nätaggregat kan hålla i många år mer än så. Jag har bara haft ett som gått sönder och det korslöt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Flasha BIOS och sen rensa CMOS (ta loss batteri, jumper på pinnarna) eller rensa CMOS och sen flasha till F31e?

Skrivet av shugge:

Vilken BIOS version hade du innan och vilken har du nu? Testat att flasha om BIOS på nytt?

Tillåt mig att svara på frågan igen.

2020-04-23: F11 (12/06/2019)
2020-11-10: F31e (10/29/2020)
2022-10-15: F36d (07/20/2022)

Följt av F35 (01/04/2022), F34 (07/08/2021), F36d (07/20/2022), F36 (12/26/2022).

Andra varvet med F36d var för att förbereda reklamation.

Jag har loggar hela datorns livslängd. Det är säkert en halv miljon rader. Genom att söka på ord som boot, BIOS så såg jag att BIOS-revisionen är specificerad i loggen.

Skrivet av Razken:

Har ett MSI X570S Edge Max Wifi med 4x8GB GSkill Trident Z 3600mhz.
3st NVME
6st SATA
Funkar klockrent.
Dock vet jag inget om hur Linux glider.
Kör Windows 10. Extremt stabilt. Aldrig upplevt en krasch.

Väljer aktivt bort Gigabyte varje gång vid uppgradering efter dåliga erfarenheter av deras moderkort.

Tack. Ska spana in den.

Går tre av M2-portar på SATA-kanal? Så tre M2 delar med de sex SATA-portarna?

MSI MPG X570S CARBON MAX WIFI har åtta SATA, tre M2 (delade med SATA) och en fjärde separat port. Så en M2 och upp till åtta 2.5"/3.5" eller 1+3 M2 och fem 2.5/3.5"?

Frågan är om jag ska våga ta risken att reklamera. Det kan kosta 800 kr men jag kan få betala en mindre mellanskillnad för ett bättre kort.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Flasha BIOS och sen rensa CMOS (ta loss batteri, jumper på pinnarna) eller rensa CMOS och sen flasha till F31e?

Tillåt mig att svara på frågan igen.

2020-04-23: F11 (12/06/2019)
2020-11-10: F31e (10/29/2020)
2022-10-15: F36d (07/20/2022)

Följt av F35 (01/04/2022), F34 (07/08/2021), F36d (07/20/2022), F36 (12/26/2022).

Andra varvet med F36d var för att förbereda reklamation.

Jag har loggar hela datorns livslängd. Det är säkert en halv miljon rader. Genom att söka på ord som boot, BIOS så såg jag att BIOS-revisionen är specificerad i loggen.

Tack. Ska spana in den.

Går tre av M2-portar på SATA-kanal? Så tre M2 delar med de sex SATA-portarna?

MSI MPG X570S CARBON MAX WIFI har åtta SATA, tre M2 (delade med SATA) och en fjärde separat port. Så en M2 och upp till åtta 2.5"/3.5" eller 1+3 M2 och fem 2.5/3.5"?

Frågan är om jag ska våga ta risken att reklamera. Det kan kosta 800 kr men jag kan få betala en mindre mellanskillnad för ett bättre kort.

Såhär står det i handboken angående mitt moderkort:
"SATA5 and SATA6 will be unavailable when installing M.2 PCIe SSD in the
M2_3 slot."
.
Så, ja. Jag antar att två stycken SATA portar dödas när man sätter i en sticka i tredje sloten.
Använder 2st av NVME-slotarna nu och funderar på att skaffa en tredje, så det var bra att man blev påmind om detta.
Lätt att glömma bort att de går på samma.

Det enda jag ogillar med detta moderkort (eller alla de senaste från MSI) är att de verkar helt tagit bort funktionen att kunna se vad som är inkopplat på en överblicks-bild i BIOS.
Har för mig att det hette "Board Explorer". Där man lätt kunde se ifall nåt var i eller urkopplat på alla portar.
Det var en sjukt smidig funktion som återfanns på de kort jag byggde på från 2014 och 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kollar jag loggarna så står det vilken kärnan som är bootad och går jag till den raden och går baklänges så finns inget i loggarna som förklarar varför den frös.

Den aldrig fryst i BIOS eller under boot. Alla gånger utom två har den fryst medan skärmarna varit avstängda. I eftermiddags frös den.

Datorn har t.o.m. fryst när jag kört System rescue från USB-minne installerat på ramminnet. Ramminnena är körde jag Memtest i typ 2.5 timme utan att några fel hittades.

Moderkortet och andra i samma serie har fått jättefina recensioner.

Nätaggregatet är ett EVGA Supernova G2 tror jag. Det är typ åtta år men nätaggregat kan hålla i många år mer än så. Jag har bara haft ett som gått sönder och det korslöt.

Min första tanke när jag läste det första inlägget var att det var relaterat till strömförsörjningen och varje gång jag tittat in i tråden så har tanken fortfarande funnits där.

Om du har möjlighet att installera någon mjukvara för att läsa av sensorerna för 12V, 5V resp 3.3V så vore det bra, det bör då gå att utesluta strömkällan som potentiell felkälla ganska snabbt.

Orsaken till att tanken går till just strömkällan är att du inte har några felkoder. Det finns dock fel som är utlösta av andra orsaker som också inte ger några felkoder.
Det kan tex vara att de olika "strömlägena" för CPU:n inte växlar som de skall och istället leder till att systemet fryser.

Jag har en bärbar dator där viloläge inte fungerar som det ska. Låter man den gå i viloläge så är det inte säkert den "vaknar" när man vill använda den igen utan man kan bli tvungen att tvångsavstänga den och sedan starta upp den igen.
Min lösning för denna var att stänga av viloläget helt.

Att du får problem efter en BIOS-uppdatering kan betyda att din strömkälla legat nära gränsen för vad den klarar av att leverera och efter uppdateringen och inställningar förändrats så kan den kräva mer effekt än strömkällan klarar leverera.

Jag bytte själv ut min 12?år gamla strömkälla nyligen, HX850W (10års garanti) för att 12V-spännningen började vara för låg.
Den var monterad i ett system som är uppskattat att dra upp till 450W...
Man kan tycka att om strömkällan är dubbelt så stark som erfodras så bör det inte bli några problem även om det är gammalt, men så är inte alltid fallet.

Permalänk

Tack till er som bidrar i tråden. Lite uppdateringar.

BIOS revision F31e finns inte på Gigabytes hemsida men som tur hade jag kvar zipfilen i mycket rörig och kaotisk backup. Det var backup på ett USB-minne innan jag formaterade det. I vilket fall som helst flashade jag BIOS igår innan läggdags utan att ta ut krångla till det med CMOS-rensning. Allt blev nollställt ändå. Aktiverade i princip bara virtualiseringsstödet. Startade upp Virtualbox med en virtuell Windows 10. Ingen frysning under natten. Nu är det bara att vänta.

Under felsökning har jag plågat datorn med grafikrendering för att forcera en frysning men det gick inte. Utan problem uppstår som regel vid låg belastning. Vid eftertanke borde jag minska antalet processer som är igång. Den har fryst även med Xorg avstängt men oftast har det varit igång.

I loggarna, (# journalctl --since="2020-04-01") har det stått något i stil med "You may run a fauly BIOS" efter flashning. Mer specifikt är det inte. Alla uppstarter någonsin finns loggade.

Datorn rengörs för övrigt var sjätte månad med blåsbälg och tryckluft på burk. Chassits filter håller dammet borta. Dessutom inte i närheten så farligt som att ha en massa hundhår som dammråttorna är kompisar med.

@Razken: Så var det ja. När du säger det minns jag att Gigabyte hade ett Aero G till bra pris under Black Friday men där kapar en M2-slot ett par SATA-kanaler. Nu har jag visserligen bara en M2 för systemet, men det hade varit bra att kunna koppla in en till och ändå ha fyra-fem-sex hårddiskar inkopplat. Det går så oändligt mycket snabbare att behandla data via M2 än mekanisk hårddisk.

@Viita: Kan bekräfta att mitt nätaggregat är ett EVGA Supernova G2 750 W. Köpt 2015-12-21. Recenserad här: https://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-... Det borde inte vara nätaggregatet. Sparsam använt de första åren och inte alls efter mars 2017 till mars 2020.

CPU:n har TDP på 105 W, grafikkortet 160 W, en M2, en SSD, tre mekaniska, två CPU-fläktar och fyra chassifläktar. Känns som att et PSU på 550 W räckt långt med.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Tack till er som bidrar i tråden. Lite uppdateringar.

BIOS revision F31e finns inte på Gigabytes hemsida men som tur hade jag kvar zipfilen i mycket rörig och kaotisk backup. Det var backup på ett USB-minne innan jag formaterade det. I vilket fall som helst flashade jag BIOS igår innan läggdags utan att ta ut krångla till det med CMOS-rensning. Allt blev nollställt ändå. Aktiverade i princip bara virtualiseringsstödet. Startade upp Virtualbox med en virtuell Windows 10. Ingen frysning under natten. Nu är det bara att vänta.

Under felsökning har jag plågat datorn med grafikrendering för att forcera en frysning men det gick inte. Utan problem uppstår som regel vid låg belastning. Vid eftertanke borde jag minska antalet processer som är igång. Den har fryst även med Xorg avstängt men oftast har det varit igång.

I loggarna, (# journalctl --since="2020-04-01") har det stått något i stil med "You may run a fauly BIOS" efter flashning. Mer specifikt är det inte. Alla uppstarter någonsin finns loggade.

Datorn rengörs för övrigt var sjätte månad med blåsbälg och tryckluft på burk. Chassits filter håller dammet borta. Dessutom inte i närheten så farligt som att ha en massa hundhår som dammråttorna är kompisar med.

@Razken: Så var det ja. När du säger det minns jag att Gigabyte hade ett Aero G till bra pris under Black Friday men där kapar en M2-slot ett par SATA-kanaler. Nu har jag visserligen bara en M2 för systemet, men det hade varit bra att kunna koppla in en till och ändå ha fyra-fem-sex hårddiskar inkopplat. Det går så oändligt mycket snabbare att behandla data via M2 än mekanisk hårddisk.

@Viita: Kan bekräfta att mitt nätaggregat är ett EVGA Supernova G2 750 W. Köpt 2015-12-21. Recenserad här: https://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-... Det borde inte vara nätaggregatet. Sparsam använt de första åren och inte alls efter mars 2017 till mars 2020.

CPU:n har TDP på 105 W, grafikkortet 160 W, en M2, en SSD, tre mekaniska, två CPU-fläktar och fyra chassifläktar. Känns som att et PSU på 550 W räckt långt med.

Det här inlägget är bra, det mer eller mindre utesluter nätagget som felkälla vid belastning men inte vid lågenergiläge.
Det finns en hel del trådar här på forumet där ämnet är i fas med "Utan problem uppstår som regel vid låg belastning."
Vidare om man söker runt lite på google så får man ganska många träffar på trådar med folk som har problem vid just låg belastning.

För endel har det hjälpt att ställa om "Power Supply Idle Control" till "Typical" istället för "Auto" eller "Low Current Idle" vilket av dessa som nu är standard-värde i din BIOS.
Manualen tar även upp en annan mycket intressant funktion, "Power Loading":
"Enables or disables dummy load. When the power supply is at low load, a self-protection will activate causing it to shutdown or fail. If this occurs, please set to Enabled."

För endel hjälpt att pilla på XMP-profilen och för andra har det krävts att ändra på olika spänningsvärden.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i hur man "konfigurerar" en Ryzen-CPU i BIOS och vad man kan ändra på hur mycket utan att man riskerar att något tar skada för att kunna ge några råd om detta.

Tycker dock fortfarande att det är en god idé att installera ett program som loggar spänninsvärden för +12V, +5V, +3,3V men som även loggar de olika temperatursensorerna så det inte visar sig vara något på moderkortet som går varmt för att alla fläktar mer eller mindre står stilla...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här inlägget är bra, det mer eller mindre utesluter nätagget som felkälla vid belastning men inte vid lågenergiläge.
Det finns en hel del trådar här på forumet där ämnet är i fas med "Utan problem uppstår som regel vid låg belastning."
Vidare om man söker runt lite på google så får man ganska många träffar på trådar med folk som har problem vid just låg belastning.

För endel har det hjälpt att ställa om "Power Supply Idle Control" till "Typical" istället för "Auto" eller "Low Current Idle" vilket av dessa som nu är standard-värde i din BIOS.
Manualen tar även upp en annan mycket intressant funktion, "Power Loading":
"Enables or disables dummy load. When the power supply is at low load, a self-protection will activate causing it to shutdown or fail. If this occurs, please set to Enabled."

För endel hjälpt att pilla på XMP-profilen och för andra har det krävts att ändra på olika spänningsvärden.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i hur man "konfigurerar" en Ryzen-CPU i BIOS och vad man kan ändra på hur mycket utan att man riskerar att något tar skada för att kunna ge några råd om detta.

Tycker dock fortfarande att det är en god idé att installera ett program som loggar spänninsvärden för +12V, +5V, +3,3V men som även loggar de olika temperatursensorerna så det inte visar sig vara något på moderkortet som går varmt för att alla fläktar mer eller mindre står stilla...

Tack för tipset om PSU idle control. Vid nästa omstart ska jag se om i inställningarna finns i min BIOS-revision. Nu vill jag låta datorn stå som den brukar och se om den åter blir stabil. Om det är ren slump som avgjorde att jag flashade till en stabil BIOS-revision, då kommer jag välja bort Gigabyte i framtida byggen.

När du nämnde XMP kom jag på att jag aktiverade XMP Profile 1 utöver aktivering av virtualiseringsstödet.

Installerade precis något som heter powertop (https://wiki.archlinux.org/title/Power_management) som ska diagnostisera problem med spänningen. Arch har den i särklass bästa wikin av Linuxdistributioner. Det är en stor fördel.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

En uppdatering.

uptime
07:15:10 up 8 days, 9:43, 14 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Om det är "slump" som avgör om man flashar med stabilt BIOS vill jag aldrig befatta mig med Gigabytes moderkort igen. F31e som jag använder nu finns inte ens kvar på deras sida. Ren tur att jag hade kvar zip-filen.

Det känns bättre men det ska inte kunna vara enda anledningen att datorn inte fryser så jag tar inte ut något i förskott.

På två år hade jag 77 uppstarter med BIOS F31e. Mellan 2022-10-15 och 2023-02-07 har jag kört med F36d, F34, F36d (igen) och F36 haft 87 uppstarter och då har den i perioder stått avstängd i dagar.

Sedan 2023-02-07 21:31:27 är jag åter på F31e. Det är från den tiden med uptime är.

Och jag som var på väg att köpa ett på pappret sämre moderkort med färre anslutningar för 3500 kr. Gigabyte har jag inget förtroende för längre.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Verkar inte ha nämnts i tråden: Gigabytes BIOS med bokstav efter F31e är beta-versioner (vad det nu innebär). De raderas (oftast, men inte alltid tydligen), när en senare beta-version eller den "stabila" versionen F31 släpps.

I just fallet F31 verkar även den ha raderats.

Nä, jag håller med om att Gigabytes BIOS-släpp är mysko. I speldatorn har jag en liknande modell som du, I X570 Pro WiFi, och har inte uppgraderat den sedan jag fick XMP att fungera, trots den totalt odokumenterade säkerhetspatchen i F35: "Vi uppmanar alla att uppdatera så fort som möjligt, men vi berättar inte vad som är fel". Känns som ett OK val nu efter att ha sett den här tråden.