Microsoft: "Bing med AI ger felaktiga svar"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Bing med AI ger felaktiga svar"

När Microsoft presenterar nya Bing med AI-integrering passar företaget på att varna för felaktiga och missvisande svar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betryggande!

Permalänk
Medlem

Som Bing utan AI då.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

amen då är allt lugnt ju, för folk kommer att göra detta!

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gender Bender:

Som Bing utan AI då.

Typ den. You dont believe me? Bing it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som Bing utan AI då.

Det är ju dock en avsevärd skillnad att svara på frågor jämfört att utföra en sökning, både sett till det tekniska utförandet men framförallt sett till användarens förväntningar.

Och poängen här är väl sannolikt då att "BingGPT", precis som ChatGPT, ibland självsäkert svarar med något rent hittepå som ingen riktigt vet varifrån det kom i ett i övrigt välformulerat svar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns kanske för tidigt att integrera om de är så oroliga, men samtidigt går det väl inte att sabba Bing rykte direkt

Permalänk
Medlem

Låter väldigt betryggande att de ber en faktakolla deras egen sökmotor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns kanske för tidigt att integrera om de är så oroliga, men samtidigt går det väl inte att sabba Bing rykte direkt

De har ju säkerligen sett vilken positiv respons ChatGPT fått trots att den tjänsten lider av just dessa problem, och vill nu ändå dra affärsmässig nytta av tekniken de investerat i när den fortfarande är något som sticker ut.

Sedan vet jag inte heller hur pass realistiskt det är att faktiskt "laga" detta, det kan ju också vara en faktor. "Om det ändå verkar orealistiskt att laga det problematiska beteendet, varför vänta?" typ.

Alltihopa är ju dock ett enormt experiment som användarna i stort förmodligen kommer gilla enormt samtidigt som de är helt okapabla att hantera problemen. Källkritik är svårt nog när man vet vad källan är...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Chandler Bing är det enda jag associerar deras sökmotor med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

En genväg till källhänvisning i nya Bing nås genom att ställa frågan "Var fick du den informationen?".

Den borde/ska ju visa sånt direkt i svaret, ifall de ska gömma sig bakom ursäkten att svaret kan vara felaktigt.

Med andra ord, Bung är precis lika kass som den alltid varit. Har aldrig tagit i skiten om jag inte tvingats till det av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Den borde/ska ju visa sånt direkt i svaret, ifall de ska gömma sig bakom ursäkten att svaret kan vara felaktigt.

Med andra ord, Bung är precis lika kass som den alltid varit. Har aldrig tagit i skiten om jag inte tvingats till det av MS.

Om nu "BingGPT" kan svara på detta på ett pålitligt(?) sätt så är det ju dock i sig ett stort framsteg jämfört ChatGPT som inte kan svara på varifrån informationen kommer.

Jag undrar ju dock hur det är med pålitligheten; ser en risk att detta, på samma grund som felen de försöker friskriva sig från, även kan innebära att chatbot-svaret kan stå i konflikt med den angivna källan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men så är det väl med alla svar? Frågar jag människor så får jag svar som är ännu värre o halvgissningar. Ändå är det människors svar som format mig genom åren.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

BingGPT: [Svar], Källa: ChatGPT

Permalänk
Medlem

Behöver ju bara fixa ett system med referenser, typ som man gör när man skriver på högskolan. Så får folk bedömma om det är en trovärdig källa eller inte.
Ärligt borde ingen acceptera svar utan referenser, varken av maskin eller människa.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men så är det väl med alla svar? Frågar jag människor så får jag svar som är ännu värre o halvgissningar. Ändå är det människors svar som format mig genom åren.

Absolut. Det är samma typ av problem, uppskruvat till (typ) max.

Problemet här är att det är mycket mer svårbedömt, man har ett enda gränssnitt till ett automatiserat system som ser precis likadant ut, svarar självsäkert och välformulerat, oavsett om svaret är briljant eller galenskap.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Om nu "BingGPT" kan svara på detta på ett pålitligt(?) sätt så är det ju dock i sig ett stort framsteg jämfört ChatGPT som inte kan svara på varifrån informationen kommer.

Förvisso ett steg framåt - på pappret iallafall, men att lägga en sån här funktion bakom ytterligare åtgärder som manuellt måste tas av användaren varje gång innebär att MS är medvetna om att inte alla kommer att bemöda sig att göra det. Deras anmodan att man ska vara källkritisk ringer därför ganska falsk, då de rimligtvis också måste vara medvetna om att en hel del människor kommer att utgå från att informationen är korrekt och riktig, inte minst pga att inte alla användare ens kommer känna till att man kan/bör ställa den extra frågan.

Med tanke på hur mycket många av oss söker på nätet, vem skulle bemöda sig att fråga en extra gång på varje sökning...? Om man gör det de första dagarna, hur är det med de kommande veckorna, månaderna? Åren??? Detta framstår som en riktigt usel teknisk lösning säger då iallafall jag.

Kan heller inte utesluta att de lägger källkontrollen bakom extra åtgärder för att helt enkelt försöka få sin produkt att se bättre ut. Den ger ju inte felaktiga svar om folk inte vet att svaret är felaktigt, eller hur?

(Eller tja, så är ju iallafall resonemanget toppdirektörer brukar köra med.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förvisso ett steg framåt - på pappret iallafall, men att lägga en sån här funktion bakom ytterligare åtgärder som manuellt måste tas av användaren varje gång innebär att MS är medvetna om att inte alla kommer att bemöda sig att göra det. Deras anmodan att man ska vara källkritisk ringer därför ganska falsk, då de rimligtvis också måste vara medvetna om att en hel del människor kommer att utgå från att informationen är korrekt och riktig, inte minst pga att inte alla användare ens kommer känna till att man kan/bör ställa den extra frågan.

Med tanke på hur mycket många av oss söker på nätet, vem skulle bemöda sig att fråga en extra gång på varje sökning...? Om man gör det de första dagarna, hur är det med de kommande veckorna, månaderna? Åren??? Detta framstår som en riktigt usel teknisk lösning säger då iallafall jag.

Kan heller inte utesluta att de lägger källkontrollen bakom extra åtgärder för att helt enkelt försöka få sin produkt att se bättre ut. Den ger ju inte felaktiga svar om folk inte vet att svaret är felaktigt, eller hur?

(Eller tja, så är ju iallafall resonemanget toppdirektörer brukar köra med.)

För tydlighets skull: jag håller helt med din kritik om att detta borde visas direkt.

Min poäng var mer att jag ser det som ett stort *tekniskt* framsteg (dolt bakom dåligt användargränssnitt) jämfört ChatGPT om den KAN ange källhänvisningar öht (på ett pålitligt sätt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Behöver ju bara fixa ett system med referenser, typ som man gör när man skriver på högskolan. Så får folk bedömma om det är en trovärdig källa eller inte.
Ärligt borde ingen acceptera svar utan referenser, varken av maskin eller människa.

Det låter ju rätt svårt, med tanke på att få personer går runt med en referenslista över sina kunskaper. Inte ens forskare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Känns kanske för tidigt att integrera om de är så oroliga, men samtidigt går det väl inte att sabba Bing rykte direkt

Haha. Exakt min tanke. Det här passar väl ganska väl in med bing 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

ChatGPD har ju fel ibland också och den går ju bara på förinmatad data

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Chandler Bing är det enda jag associerar deras sökmotor med.

Känner mig lika sugen på att använda Bing som jag är på en helg med Janice.

Permalänk
Medlem

ChatGPT är ju bevisat biased!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hela Bing/Microsoft är felaktigt, så, ja föga förvånande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det låter ju rätt svårt, med tanke på att få personer går runt med en referenslista över sina kunskaper. Inte ens forskare.

Det är därför jag dubbelkollar mycket av "faktan" man matas med dagligen, många som slänger ur sig saker som om de vore sant, men en enkel google sökning visar ofta att det är helt fel eller iallafall gravt förenklat/överdrivet....sen så måste man ju göra en uppskattning av sina källor och där blir det ju snabbt subjektivt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

På svenska kommer den heta BängGPT

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen intelligent kommentar till detta. [Källa: ChatGPT]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är därför jag dubbelkollar mycket av "faktan" man matas med dagligen, många som slänger ur sig saker som om de vore sant, men en enkel google sökning visar ofta att det är helt fel eller iallafall gravt förenklat/överdrivet....sen så måste man ju göra en uppskattning av sina källor och där blir det ju snabbt subjektivt.....

Jepp. Som oinsatt i ett ämne blir det ju svårt att avgöra om en artikelförfattare är kunnig eller inte. Jag försöker också kolla upp källor, men ibland ger jag bara upp, då det är för komplext...

Permalänk
AKA AudioBamse

Förstår inte varför det måste göras en så stor affär av detta, lägg bara till A.I som en on/off inställning i Bing så kan folk välja själva om dem vill använda A.I-sökning eller traditionell sökning, alla blir glada.

Permalänk
Medlem

Givet (särskilt ur rättslig synvinkel), fullt rimligt och bra att de friskriver sig på det viset och gör folk uppmärksamma på att inte blint lita på något.

Skrivet av Orisons:

sen så måste man ju göra en uppskattning av sina källor och där blir det ju snabbt subjektivt.....

Jo, just bedömningen av trovärdigheten och sanningshalten hos källor är kanske det största problemet. Det är ju inte ovanligt att charlataner använder sig av direkt lögnaktiga (och ibland egenskapade helt fabricerade) källor.

Visa signatur

5950X, 3090