Värde på rog strix rtx 3080 med coilwhine?

Permalänk
Medlem

Värde på rog strix rtx 3080 med coilwhine?

Hej. Jag har ett Asus Rog Strix RTX 3080 som har en del coilwhine. Hur mycket skulle ni tro att de kan vara värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Hej. Jag har ett Asus Rog Strix RTX 3080 som har en del coilwhine. Hur mycket skulle ni tro att de kan vara värt?

Coilwhine behöver inte följa med kortet bara för DU har det i din dator.
3080 är väl värt 6-8k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Coilwhine behöver inte följa med kortet bara för DU har det i din dator.
3080 är väl värt 6-8k

Men de är väl fortfarande värt att skriva att kortet har/haft coilwhine ifall den nya ägaren kommer få coilwhine?

Permalänk
Skrivet av Pilifman:

Men de är väl fortfarande värt att skriva att kortet har/haft coilwhine ifall den nya ägaren kommer få coilwhine?

Ja, jag hade skrivit det om jag upplevt det.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Men de är väl fortfarande värt att skriva att kortet har/haft coilwhine ifall den nya ägaren kommer få coilwhine?

Absolut men det är ingen garanti att nästa person har det, oftast hjälper det att byta märke på psu för att få bort coilwhine

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men det är ingen garanti att nästa person har det, oftast hjälper det att byta märke på psu för att få bort coilwhine

Har ett corsair rm850 just nu. Kan de försvinna om jag byter till ett nytt 850 watt psu fast ett annat märke, alltså inte corsair då såklart. Vad för märke skulle du rekommendera att jag byter till isåfall?

Permalänk

Coilwhine kan även bero på Moderkort eller om det lutar lite för mkt ned.. det är en egen science dedär

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men det är ingen garanti att nästa person har det, oftast hjälper det att byta märke på psu för att få bort coilwhine

Är det verkligen bevisat eller är det spekulation? Jag har haft varierande mängd coilwhine med olika kort och samma nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Coilwhine kan även bero på Moderkort eller om det lutar lite för mkt ned.. det är en egen science dedär

Är de värt att byta psu och moderkort för att se om de fixar coilwhinen? Om de inte blir fixat så är de iallafall 100% grafikkortet som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Är de värt att byta psu och moderkort för att se om de fixar coilwhinen? Om de inte blir fixat så är de iallafall 100% grafikkortet som är orsaken.

Lättast är väl att testa kortet i en annan dator innan du börjar byta massa komponenter i onödan? Jag tror kortet fortsatt kommer ha coilwhine, kanske aningen mer/mindre i en annan konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Är det verkligen bevisat eller är det spekulation? Jag har haft varierande mängd coilwhine med olika kort och samma nätagg.

Det finns åtminstone åtskilliga personer genom åren på olika forum som jag personligen sett säga sig ha blivit av med coilwhine efter att ha bytt nätagg.

Självklart har olika exemplar olika mycket coilwhine under samma förutsättningar, men fenomenet i sig kan påverkas av andra komponenter i din dator. Det beror inte enbart på grafikkortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Lättast är väl att testa kortet i en annan dator innan du börjar byta massa komponenter i onödan? Jag tror kortet fortsatt kommer ha coilwhine, kanske aningen mer/mindre i en annan konfiguration.

Tänkte inte på att testa i en annan dator. Så jo de för jag göra först👍🏻 Känns oavsett rätt risky att köpa ny delar för att de ska vara en chans att coilwhinen fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Har ett corsair rm850 just nu. Kan de försvinna om jag byter till ett nytt 850 watt psu fast ett annat märke, alltså inte corsair då såklart. Vad för märke skulle du rekommendera att jag byter till isåfall?

Det finns flera här på swec som bytt från äldre Corsair till nyare corsair eller seasonic/Asus och hävdar att coilwhine har försvunnit/minskat.

Coilwhine kan också minska genom ändrad strömstyrka, oftast av att minska den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns flera här på swec som bytt från äldre Corsair till nyare corsair eller seasonic/Asus och hävdar att coilwhine har försvunnit/minskat.

Coilwhine kan också minska genom ändrad strömstyrka, oftast av att minska den.

Ska jag byta till 850 watt som jag har nu eller ska jag gå upp till 1000 watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Ska jag byta till 850 watt som jag har nu eller ska jag gå upp till 1000 watt?

Just nu verkar 850 räcka till allt så länge du inte pushar alla gränser samtidigt. Beror på din plånbok etc
Sen kan jag inte lova att coilwhine försvinner men det finns en chans

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Just nu verkar 850 räcka till allt så länge du inte pushar alla gränser samtidigt. Beror på din plånbok etc
Sen kan jag inte lova att coilwhine försvinner men det finns en chans

Ok är inte helt säker på att jag ska byta psu men bra att veta iallafall.

Permalänk
Medlem

Det beror också lite på frekvensuppdatering. Om du spelar med en 240hz skärm eller 360hz är det nästan garanterat att du kommer få lite coilwhine från nättag eller GPU eller bägge två. Jag har ingen aning varför men det är min anekdotiska erfarenhet och den av några vänner.

Du kan alltid testa kortet hos en kompis som inte har coilwhine.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är kortet?
Om du har sån tur att du köpt det nytt för under 14dagar sen skulle jag bara packa ner det och skicka som retur i enlighet med distansavtals köplagen.

Gjort det med två skärmar som hade döda pixlar och ett grafikkort som lät illa. Viktigt då dock att bara returnera inte hävda fel för då ska dom ta det på garantin som inte alltid täcker det upplevda felet. Däremot så har du 100% rätt att returnera inom 14 dagar förutsatt att allt ser fräsht ut och packas snyggt.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Hur gammalt är kortet?
Om du har sån tur att du köpt det nytt för under 14dagar sen skulle jag bara packa ner det och skicka som retur i enlighet med distansavtals köplagen.

Gjort det med två skärmar som hade döda pixlar och ett grafikkort som lät illa. Viktigt då dock att bara returnera inte hävda fel för då ska dom ta det på garantin som inte alltid täcker det upplevda felet. Däremot så har du 100% rätt att returnera inom 14 dagar förutsatt att allt ser fräsht ut och packas snyggt.

Köpte de begagnat förra sommaren så har tyvärr ingen garanti eller sånt. Hade ju gärna bara kunnat lämna tillbaka de och fått ett nytt dock.

Permalänk
Skrivet av Pilifman:

Är de värt att byta psu och moderkort för att se om de fixar coilwhinen? Om de inte blir fixat så är de iallafall 100% grafikkortet som är orsaken.

Alltså det beror väl på hur ruskigt illa det låter, de Coilwhine jag varit med om har ibland bara uppståt pga överklockning eller när den går i full load etc så väldigt olika.. coilwhine är i princip att saker inte "går ihop" riktigt som jag minns det (nån få rätta mig) men med dagens priser hade jag nog överlevt coilwhine tbh.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB