Intel Arc A770 och Arc A750 – om det inte vore för drivrutinerna

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A770 och Arc A750 – om det inte vore för drivrutinerna

Med mer polerade drivrutiner i hand tar sig SweClockers an "Alchemist" för att se om Intel med Arc bemästrat formeln för att framställa guld.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testet blev alltså inte utfört med senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tack! Bättre sent än aldrig!

Känslan innan släpp för mig var ungefär: de har ju haft integrerad gpu jättelänge, till och med med samma arkitektur ett tag, stabilitet borde vara lungt. Prestanda som 3070 låter tråkigt lågt, men duger väl okej för en första serie som blivit försenad…

Verkligheten är ju så långt under detta. Inte ens 3060ti och så kassa drivrutiner att man inte kan annat än att förknippa namnet med dessa kassa drivrutiner

Det måste bli bättre om detta ska bli något, och jag hade verkligen sett fram emot konkurrens på marknaden som kanske kunnat rubba balansen och prishetsen som råder. Nu känns det mer som att AMD/Nvidia inte ens behöver ta dessa i beaktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Testet blev alltså inte utfört med senaste drivrutinerna?

Det tycker jag också är konstigt. De verkar köra 4032? Men just 4091 är ju ett stort hopp i vissa spel.
Hur kommer detta sig?
@Jacob @CrispVanDahl

Edit: De svarade utförligt nedan och det vore orimligt att testa om med 4091 i nuläget. Se deras svar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tycker jag också är konstigt. De verkar köra 4032? Men just 4091 är ju ett stort hopp i vissa spel.
Hur kommer detta sig?
@Jacob @CrispVanDahl

Drivern kanske kom ut just när de var klara med testet? Då intel pumpar ur drivers så fort så måste man dra nån gräns nånstans, tyvärr?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tycker jag också är konstigt. De verkar köra 4032? Men just 4091 är ju ett stort hopp i vissa spel.
Hur kommer detta sig?
@Jacob @CrispVanDahl

4091 släpptes för bara en vecka sedan, och innan dess var 4032 den senaste versionen. Så troligtvis bara dålig timing. Kanske får vi en uppföljning senare under året med tanke på att drivrutinerna är lite extra intressanta när det gäller dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tycker jag också är konstigt. De verkar köra 4032? Men just 4091 är ju ett stort hopp i vissa spel.
Hur kommer detta sig?
@Jacob @CrispVanDahl

Ja tänkte samma sak.

GN släppte ju en ny review för 5 dagar sedan med 4091, och här kommer Swec med 4032 som är totalt irrelevant nu.

Var ju dessutom så att intel inte ljög om förbättringarna, Tror CS GO mer än dubblade prestandan.

Så ja denna "review" är ju inte annat än missvisande.
Om den bara kommit ut för minst en vecka sedan...

Dessutom sänkte ju intel priset på Arc 750 till 249USD MSRP så det är faktiskt ett kort som har bra pris/prestanda nu i teorin i alla fall om man kan få det för MSRP.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tycker jag också är konstigt. De verkar köra 4032? Men just 4091 är ju ett stort hopp i vissa spel.
Hur kommer detta sig?
@Jacob @CrispVanDahl

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Drivern kanske kom ut just när de var klara med testet? Då intel pumpar ur drivers så fort så måste man dra nån gräns nånstans, tyvärr?

Skrivet av perost:

4091 släpptes för bara en vecka sedan, och innan dess var 4032 den senaste versionen. Så troligtvis bara dålig timing. Kanske får vi en uppföljning senare under året med tanke på att drivrutinerna är lite extra intressanta när det gäller dessa kort.

Skrivet av pa1983:

Ja tänkte samma sak.

GN släppte ju en ny review för 5 dagar sedan med 4091, och här kommer Swec med 4032 som är totalt irrelevant nu.
https://www.youtube.com/watch?v=b-6sHUNBxVg

Var ju dessutom så att intel inte ljög om förbättringarna, Tror CS GO mer än dubblade prestandan.

Så ja denna "review" är ju inte annat än missvisande.
Om den bara kommit ut för minst en vecka sedan...

Dessutom sänkte ju intel priset på Arc 750 till 249USD MSRP så det är faktiskt ett kort som har bra pris/prestanda nu i teorin i alla fall om man kan få det för MSRP.

Pga detta.
Däremot är inte allt irrelevant. Ljud, effekt osv är troligtvis inte ändrat av drivrutinerna och kan återanvändas med en snabb disclaimer om "utförda på Driver X" men speltesterna borde ju kanske körts på senaste. :/

Olyckligt kanske men kan inte gå på denna datan från Swec tyvärr.

Skrivet av CrispVanDahl:

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Förstår helt! Hur lång tid skulle du uppskatta att det tog att göra alla prestandatester för de 3 korten? Tråkigt att det skulle ske vid just ett stort driversläpp bara.
Inget illa menat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Drivern kanske kom ut just när de var klara med testet? Då intel pumpar ur drivers så fort så måste man dra nån gräns nånstans, tyvärr?

Man gör om testet och släpper inte gammal skit

Permalänk

Det här sätter nog spiken i kistan för SweClockers för min del.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av pa1983:

Ja tänkte samma sak.

GN släppte ju en ny review för 5 dagar sedan med 4091, och här kommer Swec med 4032 som är totalt irrelevant nu.
https://www.youtube.com/watch?v=b-6sHUNBxVg

Var ju dessutom så att intel inte ljög om förbättringarna, Tror CS GO mer än dubblade prestandan.

Så ja denna "review" är ju inte annat än missvisande.
Om den bara kommit ut för minst en vecka sedan...

Dessutom sänkte ju intel priset på Arc 750 till 249USD MSRP så det är faktiskt ett kort som har bra pris/prestanda nu i teorin i alla fall om man kan få det för MSRP.

Mig veterligen går inte kortet att köpa i Sverige för 249 USD utan för runt 4000 kronor så det är det som vi förhåller oss till när vi testar en produkt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pga detta.
Däremot är inte allt irrelevant. Ljud, effekt osv är troligtvis inte ändrat av drivrutinerna och kan återanvändas med en snabb disclaimer om "utförda på Driver X" men speltesterna borde ju kanske körts på senaste. :/

Olyckligt kanske men kan inte gå på denna datan från Swec tyvärr.

Förstår helt! Hur lång tid skulle du uppskatta att det tog att göra alla prestandatester för de 3 korten? Tråkigt att det skulle ske vid just ett stort driversläpp bara.
Inget illa menat.

Tre grafikkort för prestandatestning är nog 2-3 arbetsdagar till om allting går som det ska vilket det sällan har gjort under tiden vi testade ARC.

Permalänk
Medlem

Även om kortet var lite undermåligt så tycker jag ändå det är bra jobbat för att vara deras första grafikkort.
Gen 4-5 så kanske vi får se att de kan mäta sig med nVidia/AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Har Jonas Thörnqvist slutat på sweclockers? Tyckte han var bra

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Jag ser två alternativ, testa om igen eller publicera inte ett test som i dag är irrelevant.
Förstår att det är irriterande att testa om när det dimper ner nya drivers hela tiden men det går ju inte att göra nåt åt.

Ni anger drivern men många kommer nog inte inse innebörden och då framstår detta test som totalt missvisande och folk får fel bild av produkten.

Det är ju extra förvirrande nu när andra sidor publicerar om med nya 4091 senaste veckan, jag antog direkt att det var det ni testade men då resultaten inte stämde med vad jag sett redan för 4-5 dagar sedan började jag undra, och då ser man att andra påpekar att drivisarna nog inte är nyaste och en snabb koll så var det ju så.

Att ni tydligen först nu över huvud taget tittar på kortet har ju begränsat nyhetsvärde då all sån info finns där ute redan.

Recensionen blir ju tyvärr bara så relevant jämfört med allt som redan finns där ute och Arc recensioner finns det sedan länge på dessa korten och dessutom tester med nyare drivers med mycket bättre prestanda.
Så upplevelsen en ny ägare får är ju inte vad ert test visar utan vad 5 dagar gamla tester visar.

En recension som denna får mig att undra om Swec finns i ett vakuum och om det förväntas att besökarna lever i samma IT vakuum också?
I dag med YT och massa media där som noggrant och får ut saker relativt snabbt så blir ju konkurrensen hårdare om att vara först med relevant information.

Jag kanske låter negativ men som "läsare" ser jag inte värdet, däremot ser jag potential till förvirring och vad v inner läsaren på det?

Skrivet av CrispVanDahl:

Mig veterligen går inte kortet att köpa i Sverige för 249 USD utan för runt 4000 kronor så det är det som vi förhåller oss till när vi testar en produkt.

Kul att få sånt påpekat för en, du kan kolla hur kritisk jag är i mina tidigare poster här på swec vad det gäller Nvidias priser.

Men vad kostar ett kort med 8Gb ram från nvidia i dag? 10K? Snabbare ja men 6K dyrare med.

Vet inte vad du försöker säga, sa att dom sänkt MSRP, sa att det har bra pris VS prestanda om man får det till MSRP inget annat.

Presterar ju som 6600XT i alla fall i nuläget.

Jag kritiserade inte eran "pris" bedömning för sånt skiter jag i totalt då igen kan köpa grafikkort för vettiga priser i dag.
Har inte ens diskuterat hur Swec ser på Arc priserna.
Sa bara att intel förbättrat drivers och sänkt MSRP för 750 innan ni släppte eran utdaterade recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Tack för en grundlig och djupgående recension

Det skulle nog vara bra om ni gör en mindre uppföljning där ni undersöker skillnader mellan 4032 och 4091 då andra är av åsikten att de är markanta.

Permalänk
Medlem

Jag får nästan samma fps med a770 16gb som med msi rtx 3070 suprime med nyaste drivers i 1440p.

Dessa tester verkar vara väldigt låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag ser två alternativ, testa om igen eller publicera inte ett test som i dag är irrelevant.
Förstår att det är irriterande att testa om när det dimper ner nya drivers hela tiden men det går ju inte att göra nåt åt.

Ni anger drivern men många kommer nog inte inse innebörden och då framstår detta test som totalt missvisande och folk får fel bild av produkten.

Det är ju extra förvirrande nu när andra sidor publicerar om med nya 4091 senaste veckan, jag antog direkt att det var det ni testade men då resultaten inte stämde med vad jag sett redan för 4-5 dagar sedan började jag undra, och då ser man att andra påpekar att drivisarna nog inte är nyaste och en snabb koll så var det ju så.

Att ni tydligen först nu över huvud taget tittar på kortet har ju begränsat nyhetsvärde då all sån info finns där ute redan.

Recensionen blir ju tyvärr bara så relevant jämfört med allt som redan finns där ute och Arc recensioner finns det sedan länge på dessa korten och dessutom tester med nyare drivers med mycket bättre prestanda.
Så upplevelsen en ny ägare får är ju inte vad ert test visar utan vad 5 dagar gamla tester visar.

En recension som denna får mig att undra om Swec finns i ett vakuum och om det förväntas att besökarna lever i samma IT vakuum också?
I dag med YT och massa media där som noggrant och får ut saker relativt snabbt så blir ju konkurrensen hårdare om att vara först med relevant information.

Jag kanske låter negativ men som "läsare" ser jag inte värdet, däremot ser jag potential till förvirring och vad v inner läsaren på det?

Kul att få sånt påpekat för en, du kan kolla hur kritisk jag är i mina tidigare poster här på swec vad det gäller Nvidias priser.

Men vad kostar ett kort med 8Gb ram från nvidia i dag? 10K? Snabbare ja men 6K dyrare med.

Vet inte vad du försöker säga, sa att dom sänkt MSRP, sa att det har bra pris VS prestanda om man får det till MSRP inget annat.

Presterar ju som 6600XT i alla fall i nuläget.

Jag kritiserade inte eran "pris" bedömning för sånt skiter jag i totalt då igen kan köpa grafikkort för vettiga priser i dag.
Har inte ens diskuterat hur Swec ser på Arc priserna.
Sa bara att intel förbättrat drivers och sänkt MSRP för 750 innan ni släppte eran utdaterade recension.

Om Intel släpper uppdateringar väldigt ofta (bra) så kommer det automatiskt ge att ett omfattande test nästan direkt blir "irrelevant". Det gör ju att omfattande test i praktiken är omöjliga att göra med senaste uppdateringarna. Att Sweclockers väjer att publicera med äldre drivrutiner ser jag inte som något problem bara det framgår i texten.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av HickeHiskelig:

Har Jonas Thörnqvist slutat på sweclockers? Tyckte han var bra

Pappaledig för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Även om kortet var lite undermåligt så tycker jag ändå det är bra jobbat för att vara deras första grafikkort.

Intel har gjort GPU:er sedan 1998

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_graphics_proces...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag får nästan samma fps med a770 16gb som med msi rtx 3070 suprime med nyaste drivers i 1440p.

Dessa tester verkar vara väldigt låga.

För att swec kör 4032 drivers inte 4091.

Oavsett så är ju ett 770 ett nice kort om man behöver 16Gb i ram, Visar lite vad för premium Nvidia tar för ram och ja om intels priser är nåt att gå på så kostar det runt 10USD per Gigabyte. Själv betalade jag runt 200Kr per Gig för att laga mitt 2080TI som pajjat men då är ju slutkund med moms och import och frakter.

Tycker nog 750 och 770 får RTX4070ti att skämmas lite.
Visst snabbare kort MEN smalare buss, samma eller mindre mängd ram så sett till fabrikationskostnad så känns Nvidia rätt överprisat nu.

Vi behöver Intel och Arc som pris pressade budget till midrange alternativ med priser som inte har 50-70% marginaler för GPU tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Om man nu testat ett grafikkort som funnits på marknaden i fyra månader och det testet förkastas som "missvisande" och "gammal skit" för att det gjordes med näst senaste drivrutinsversionen istället för den nya versionen som kom för några dagar sedan... ja, det säger väl egentligen mer om den problematiska drivrutinssituationen än det säger om testet.

Det är ju dock i grund och botten väldigt positivt att drivrutinerna verkar röra sig i positivt riktning och uppdateras i någorlunda rask takt, och klagomålen måste väl i grund och botten handla om ett intresse för Arc, vilket också bör vara positivt i förlängningen.

@crispvandahl Vågar man hoppas på regelbundna uppdateringar framöver eftersom det ändå verkar röra på sig en del på drivrutinsfronten? (Jag känner personligen att det inte behövs upprepade test av 3 kort i ett sådant läge, om det gör det mer möjligt att få till något sådant)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tre grafikkort för prestandatestning är nog 2-3 arbetsdagar till om allting går som det ska vilket det sällan har gjort under tiden vi testade ARC.

Det hade varit bättre om ni skippat att lägga ut denna review.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av evil penguin:

Om man nu testat ett grafikkort som funnits på marknaden i fyra månader och det testet förkastas som "missvisande" och "gammal skit" för att det gjordes med näst senaste drivrutinsversionen istället för den nya versionen som kom för några dagar sedan... ja, det säger väl egentligen mer om den problematiska drivrutinssituationen än det säger om testet.

Det är ju dock i grund och botten väldigt positivt att drivrutinerna verkar röra sig i positivt riktning och uppdateras i någorlunda rask takt, och klagomålen måste väl i grund och botten handla om ett intresse för Arc, vilket också bör vara positivt i förlängningen.

@crispvandahl Vågar man hoppas på regelbundna uppdateringar framöver eftersom det ändå verkar röra på sig en del på drivrutinsfronten? (Jag känner personligen att det inte behövs upprepade test av 3 kort i ett sådant läge, om det gör det mer möjligt att få till något sådant)

Helt klart existerar möjligheten att uppdatera tester framöver med nya siffror om Intel fortsätter förbättra prestandan på korten i den takt de gjort fram till nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det hade varit bättre om ni skippat att lägga ut denna review.

Så jag tänkte med.
2-3 dagar går inte ihop med att andra reviewers redan publicerat Videos för minst 5 dagar sedan med nya drivisen, alltså har dom hunnit testa, filma, redigera och publicera.

Dom nya driversen har ju varit en relativt het nyhet för lite mer än en en vecka sedan.

Verkar ju lite som Swec befinner sig i sin egna dimension av tid där inga konkurrenter existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tre grafikkort för prestandatestning är nog 2-3 arbetsdagar till om allting går som det ska vilket det sällan har gjort under tiden vi testade ARC.

Som sagt, full förståelse för detta. 2-3 arbetsdagar är inte obetydande i sig och lägg på lite extra pga strul. Särskilt om man gjort om detta 2-3 gånger tidigare.

Kanske går att ha en återkoll med två av dessa grafikkort (ej OC varianten) om ett par månader igen för att se skillnaden. Då enbart med nya prestandatester och inte behöva göra om de andra bitarna i testet.
Nu spånar jag bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat acceptera lite buggar om dessa intel kort varit billigare i handeln men dom är faktiskt rätt dyra för vad man får... tyvärr priset måste ner en del. Blev en begagnad 6600xt för 2500kr för mig....

Permalänk
Medlem

Det känns som Intel Arc kommer växa till sig, tex drivrutiner för nya spel kommer nog hänga med bättre.

Tycker verkligen Intel Arc har sin plats för de som inte vill lägga över 10.000 på ett nytt grafikkort och fortfarande spelar i 1080 / 1440p och där Ray Tracing inte är av vikt men ändå till hygglig prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som sagt, full förståelse för detta. 2-3 arbetsdagar är inte obetydande i sig och lägg på lite extra pga strul. Särskilt om man gjort om detta 2-3 gånger tidigare.

Kanske går att ha en återkoll med två av dessa grafikkort (ej OC varianten) om ett par månader igen för att se skillnaden. Då enbart med nya prestandatester och inte behöva göra om de andra bitarna i testet.
Nu spånar jag bara.

Om inte annat kommer uppdaterade siffror i samband med att testsviten görs om nästa gång. Sen blev den här recensionen lite speciell på grund av drivrutinssituationen, men det hade redan tagit orimligt mycket tid att testa grafikkorten tre gånger. De arbetsdagar det hade tagit att testa om allt en fjärde gång kan användas till bättre saker än att fortsätta agera betatestare åt Intel.

Fokus blev istället, mer än vanligt, att i första hand ge köpråd – vilket är det faktiska syftet med att testa produkter. Här kunde vi krasst konstatera att det inte är färdiga produkter och vi hade nått samma slutsats med tillhörande icke-rekommendation även med de nya drivrutinerna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner