Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Bevisbördan ligger på dem men det skadar ju inte att ha bevis som styrker mina påståenden.

Jag har inte accepterat avgiften. De har inte fått ett öre av mig hittills.

Ah, jag missförstod nog i så fall, sorry

Jag hade bråkat satan med dem om jag visste att jag hade gjort rätt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Visar du tydligt att du ska med? Att bara stå på en hållplats, som trafikeras av x antal olika linjer, betyder inte att du ska med bussen.
Är det en hållplats som bar en linje trafikerar så förstår jag dig. Förutsatt att du inte står där i mörkret och inte visar med ex mobilens lampa att du vill med.

Jepp, men det handlar ofta om stressade stackars busschaffisar som måste ”köra ikapp” dåligt planerade rutter och scheman om jag förstog farsan (som var busschaffis i norrort) rätt.

Permalänk
Medlem

Om du vet att du gjort rätt ska du bestrida.
De får slåss om sekundrar och har du gjort rätt så har de inget case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

De har nog sparat allt relaterat till kontrollen, det är min gissning. Men oavsett så får du väl ta dig en funderare på om du vill ta fajten, håll oss uppdaterade.

Verkar inte så enligt SL själva:

Citat:

Kroppsburna kameror
SL:s biljettkontrollanter kan använda kroppsburna kameror. Det finns två anledningar till detta. Dels används kamerorna för att minska hotfulla situationer gentemot biljettkontrollanterna. Dels så används ibland stillbilder från kamerorna för att styrka identiteten på de personer som ska betala tilläggsavgift, i de fall där giltig id-handling saknas.

En del av ordningsvakterna som patrullerar i SL-trafiken är också utrustade med kroppsburna kameror. Syftet med kamerorna är att minska hot och våldssituationer mot ordningsvakterna.

Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på ordningsvakternas uniform. Till skillnad från trygghetskamerorna på stationerna, på tågen och i bussarna som alltid är påslagna så slår personalen själva på kameran manuellt vid behov. Det inspelade filmmaterialet sparas sen på skyddade dataservrar hos respektive bolag och endast polisen kan begära ut filmmaterial om de behöver utreda ett eventuellt brott. SL har aldrig tillgång till bildmaterialet. Om du vill veta mer, kontakta respektive bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Gå därifrån bara utan att ge dom någon information. Dom kan inte göra något.

Att inte betala biljett för att åka kollektivt är brottsligt och går in under ringa bedrägeri där fängelse finns i straffskalan (brottsbalken 9 kap. 2 §). Det innebär alltså att biljettkontrollanter endast får hålla kvar dig om de skulle ertappa dig med att inte ha giltig biljett.

Skulle de då kunna hävda att du inte har en giltig biljett om de anser att man köpt den efter man klivit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkar inte så enligt SL själva:

Det jag menar är att de kommer spara allt relaterat till incidenten, stationära kameror, kroppskameror osv. vilket de har rätt att göra.

Lämnar denna tråden men önskar dig lycka till framöver.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det jag menar är att de kommer spara allt relaterat till incidenten, stationära kameror, kroppskameror osv. vilket de har rätt att göra.

Lämnar denna tråden men önskar dig lycka till framöver.

Jo, så långt är jag med, men enligt SL får endast polisen begära ut materialet.

Permalänk
Medlem

Ur mitt perspektiv som förare är det allt för ofta diskussioner kring detta med resenärer. Reglerna är, som nämnts flera gånger i tråden, tydliga på punkten att giltig biljett ska finnas när man kliver på eller passerar spärr eller spärrlinje. Jag har således rätt att neka resenärer att kliva på om så inte är fallet. Många börjar dock inte genomföra sina biljettköp förrän de kliver på, allt för att spara några sekunders giltighetstid.

En biljett är giltig 60 minuter. Ja, jag vet den är giltig 75 minuter ur resenärens perspektiv men de där extra 15 minuterna är till för att man ska kunna köpa biljetten innan och inte börja krångla med biljettköp först när man ska kliva på. I och med att man idag kan köpa biljetten i förväg och aktivera den först när den behövs är det alltså enkelt att köpa den och aktivera när man ser bussen/spårvagnen komma in mot hållplatsen. Agerar man så kan ingen kontrollant säga något.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ur mitt perspektiv som förare är det allt för ofta diskussioner kring detta med resenärer. Reglerna är, som nämnts flera gånger i tråden, tydliga på punkten att giltig biljett ska finnas när man kliver på eller passerar spärr eller spärrlinje. Jag har således rätt att neka resenärer att kliva på om så inte är fallet. Många börjar dock inte genomföra sina biljettköp förrän de kliver på, allt för att spara några sekunders giltighetstid.

En biljett är giltig 60 minuter. Ja, jag vet den är giltig 75 minuter ur resenärens perspektiv men de där extra 15 minuterna är till för att man ska kunna köpa biljetten innan och inte börja krångla med biljettköp först när man ska kliva på. I och med att man idag kan köpa biljetten i förväg och aktivera den först när den behövs är det alltså enkelt att köpa den och aktivera när man ser bussen/spårvagnen komma in mot hållplatsen. Agerar man så kan ingen kontrollant säga något.

Det här är kanske verkligheten SL vill göra gällande, men det är inte den verklighet som gäller för andra människor - varken praktiskt eller juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är kanske verkligheten SL vill göra gällande, men det är inte den verklighet som gäller för andra människor - varken praktiskt eller juridiskt.

Jag skrev ju det, allt för många börjar fippla med biljettköp alldeles för sent. Om alla gjorde som man ska skulle diskussionerna aldrig uppstå.

Jag kan dock förstå att det är lite tvetydigt då man faktiskt kan kliva på en buss och blippa sitt kort med enkelresor först då. Detta gäller dock bara bussar eftersom det inte kan sitta biljettläsare vid varje hållplats. Där sådan finnes ska man dock starta biljetten i förväg. När det gäller appbiljetter ska dessa alltid aktiveras innan man kliver på, oavsett färdsätt.

Annars vet jag inte vilken verklighet du syftar på. Ansvaret i ditt fall låg på dig att ha en aktiv biljett innan du klev på, vilket du själv skriver att du inte hade. Jag förstår dock att det kan verka som hårklyveri men utifrån hur reglerna är utformade erkänner du ju i ditt startinlägg att du gjorde fel. När du kliver på är inte samma sak som innan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ur mitt perspektiv som förare är det allt för ofta diskussioner kring detta med resenärer. Reglerna är, som nämnts flera gånger i tråden, tydliga på punkten att giltig biljett ska finnas när man kliver på eller passerar spärr eller spärrlinje. Jag har således rätt att neka resenärer att kliva på om så inte är fallet. Många börjar dock inte genomföra sina biljettköp förrän de kliver på, allt för att spara några sekunders giltighetstid.

En biljett är giltig 60 minuter. Ja, jag vet den är giltig 75 minuter ur resenärens perspektiv men de där extra 15 minuterna är till för att man ska kunna köpa biljetten innan och inte börja krångla med biljettköp först när man ska kliva på. I och med att man idag kan köpa biljetten i förväg och aktivera den först när den behövs är det alltså enkelt att köpa den och aktivera när man ser bussen/spårvagnen komma in mot hållplatsen. Agerar man så kan ingen kontrollant säga något.

I det här fallet verkar kontrollantens åsikt vara att biljett köpts för att det kom en kontrollant, trots att båda gick på samtidigt. Om det ska jagas minuter på det sättet som beskrivs, om det stämmer med verkligheten, så bör nog SL publicera antalet minuter som biljetten måste ha varit aktiverad vid kontroll…

Att folk väntar kan ju bero på att det finns anledning att tro att bussen inte dyker upp när den ska, även om den finns på realtidskylten. Ska jag egentligen åka med 1 och det kommer en 54 tar jag den ibland och går mer i andra änden för att jag inte vågar vänta på grund av att tidtabellerna verkar vara konstruerade av en sagoberättare… Sedan är jag också trött på alla som står och tjafsar så att bussen blir stående eller (oftast) kvinnor som ska leta igenom sin väska innehållande halva bohaget för att hitta telefon/kort/plånbok.

Att det är 75 minuter har knappast att göra med det du skriver. Det är snarare ett arv från stämpeltiden där den faktiska giltigheten varierade eftersom stämplarna ställdes fram en kvart i taget och man valde att inte försämra när det blev digitalt parallellt. Utgångspunkten här har inte varit några appbiljetter alls, utan snarare Access-systemet. Då blev det 60+15 istället för allt mellan kanske 60+0 och 60+20 e dyl, eller i värsta fall under 60 min om något sovit och missat att ställa fram, vilket man förvisso kunde lämna synpunkt på och få rättat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag skrev ju det, allt för många börjar fippla med biljettköp alldeles för sent. Om alla gjorde som man ska skulle diskussionerna aldrig uppstå.

Jag kan dock förstå att det är lite tvetydigt då man faktiskt kan kliva på en buss och blippa sitt kort med enkelresor först då. Detta gäller dock bara bussar eftersom det inte kan sitta biljettläsare vid varje hållplats. Där sådan finnes ska man dock starta biljetten i förväg. När det gäller appbiljetter ska dessa alltid aktiveras innan man kliver på, oavsett färdsätt.

Annars vet jag inte vilken verklighet du syftar på. Ansvaret i ditt fall låg på dig att ha en aktiv biljett innan du klev på, vilket du själv skriver att du inte hade. Jag förstår dock att det kan verka som hårklyveri men utifrån hur reglerna är utformade erkänner du ju i ditt startinlägg att du gjorde fel. När du kliver på är inte samma sak som innan.

När jag kliver på betyder i det här fallet hundradelen innan jag kliver över tröskeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I det här fallet verkar kontrollantens åsikt vara att biljett köpts för att det kom en kontrollant, trots att båda gick på samtidigt. Om det ska jagas minuter på det sättet som beskrivs, om det stämmer med verkligheten, så bör nog SL publicera antalet minuter som biljetten måste ha varit aktiverad vid kontroll…

Kan anta att det är så kontrollanten resonerat. Inte så konstigt heller eftersom många faktiskt gör så. Jag ser det själv ofta då det inte finns några spärrar på pendeltågen här nere. Annars håller jag med ditt resonemang.

Citat:

Att folk väntar kan ju bero på att det finns anledning att tro att bussen inte dyker upp när den ska, även om den finns på realtidskylten. Ska jag egentligen åka med 1 och det kommer en 54 tar jag den ibland och går mer i andra änden för att jag inte vågar vänta på grund av att tidtabellerna verkar vara konstruerade av en sagoberättare… Sedan är jag också trött på alla som står och tjafsar så att bussen blir stående eller (oftast) kvinnor som ska leta igenom sin väska innehållande halva bohaget för att hitta telefon/kort/plånbok.

Att det är 75 minuter har knappast att göra med det du skriver. Det är snarare ett arv från stämpeltiden där den faktiska giltigheten varierade eftersom stämplarna ställdes fram en kvart i taget och man valde att inte försämra när det blev digitalt parallellt. Utgångspunkten här har inte varit några appbiljetter alls, utan snarare Access-systemet. Då blev det 60+15 istället för allt mellan kanske 60+0 och 60+20 e dyl, eller i värsta fall under 60 min om något sovit och missat att ställa fram, vilket man förvisso kunde lämna synpunkt på och få rättat.

I det stora hela är historiebeskrivningen korrekt Det finns dock kvar för att ge resenärer en möjlighet att aktivera biljetten i god tid innan. Exemplet du tar upp i första stycket är en vettig en motivering till varför dessa extra 15 minuter finns, du ska inte bli straffad om din buss är försenad. Till en viss gräns då. Med ditt resonemang kan SL lika gärna ta bort den och enbart ha 60 minuters giltighetstid. Tror inte många skulle uppskatta det då de flesta har lärt sig att biljetten gäller 75 minuter utan att faktiskt förstå anledningen.

För min del som förare är det dock tämligen oväsentligt om det är 60 eller 75 minuter, resenärer ska alltid ha en giltig biljett när de kliver på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När jag kliver på betyder i det här fallet hundradelen innan jag kliver över tröskeln.

Ja, jag skrev ju att det är hårklyveri. Kontrollantens perspektiv är dock ett annat då det är allt för vanligt med resenärer som aktiverar biljetter först när de upptäcker kontrollen. Jag kan inte svara på kontrollantens tankesätt och resonemang men jag tror du som resenär måste se det ur deras perspektiv också då de faktiskt hanterar detta dagligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon här som har erfarenhet av detta? Lönar det sig att bråka?

SL har nog världens trasigaste biljettsystem.

QR-läsare som inte kan läsa av biljetten i appen. Spärrvakter som inte kan kontrollera om man har giltig biljett på kreditkortet. Nya SL-korten som bitvis strular och de gamla Access-korten som fungerade felfritt går knappt att ladda längre. Osv...

Tvärbanan har väl inte heller något system för att läsa QR-koden? Vad jag vet så kan bara biljetten verifieras/aktiveras med kreditkort/SL-kort?

Tycker det är helt felaktigt av kontrollanten att ta ut en kontrollavgift i ditt fall. Stå på dig så långt det går!

Tyvärr är många som jobbar med kundkontakt på SL idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tvärbanan har väl inte heller något system för att läsa QR-koden? Vad jag vet så kan bara biljetten verifieras/aktiveras med kreditkort/SL-kort?

De aktiveras ju när du aktiverar dem i appen. Behövs ingen läsare för QR-koden för aktivering. Verifiering däremot men det är ju vad kontrollanterna gör när de scannar dem precis som när de verifieras av QR-läsarna.

QR-läsarna i bussarna finns egentligen bara där för att visa föraren att resenärerna har giltiga biljetter, samt för statistik osv, inte för att aktivera appbiljetter. På de flesta pendeltågsstationer finns spärrar så där öppnar QR-koden spärren, den måste alltså vara aktiverad innan. På spårvagnarna finns det generellt fler kontrollanter/konduktörer än i de andra färdslagen så där behövs inte QR-läsarna i samma utsträckning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De aktiveras ju när du aktiverar dem i appen. Behövs ingen läsare för QR-koden för aktivering.

Hur tänkte du att jag kommer igenom spärren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Man måste väl ändå först se till att tåget ens kommer innan man betalar för biljetten?

Tvärbanan är ju på öppen perrong så man behöver inte gå genom spärrar eller något, så man kan lätt vänta tills tåget anländer innan man betalar.

SL har ju ingen chans att vinna det där.

Permalänk
Medlem

SL har svarat att de tar frågan till tinget. Ingen motivering eller ens ett bemötande av det jag skrivit. Jäklar vilket smutsigt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Så många gånger de där förbannade SL-bussarna åkt förbi mig när jag stått upp framför kuren, helt synlig så köper inte jag någon biljett innan jag är på bussen.

Varför köper man en biljett innan? De har ju en läsare för gröna kortet. Bara lägg ditt betalkort på läsaren så köper du biljett ombord.

https://sl.se/biljetter/res-med-betalkort/har-kan-du-blippa-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om resan avgår 16:30 så borde det ju räcka att biljetten var aktiverad 16:30? Eller?

Jobbar du som kontrollant LR?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För min del som förare är det dock tämligen oväsentligt om det är 60 eller 75 minuter, resenärer ska alltid ha en giltig biljett när de kliver på.

Varför inte förlänga biljetten till 90 minuter? Redan 75 minuter är väl snålt tilltaget om man växlar mellan buss, tunnelbana och pendeltåg för att exempelvis åka till Nynäshamn eller Arlanda.

Exempelvis Fruängen - T-Centralen - Märsta - Arlanda tar ganska exakt 1h 15 min om allt klaffar tidsmässigt (vilket det nära nog aldrig gör).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det här beror på var i systemet du är. Bussarna har läsare ombord, vilket inte spårtrafiken har. Förut var det spärrlinje eller konduktör inom länet (UL-delen av pendeln var special), men när man som på Tvärbanan har tagit bort konduktörerna så har man satt upp läsare vid hållplatserna och inte ombord.

SL:s attityd är generellt att det är de resande idioternas problem om SL:s system inte fungerar. Tråkigt för dig om appen strular eller segar, alltså.

Inte så trevligt, vilket verkar vara standard för lokaltrafiken tyvärr.

Skrivet av DasIch:

Grejen är ju att man inte får gå igenom spärrar eller kliva på tåg eller spårvagn (om det saknas system för att köpa biljetter ombord), utan att ha en giltig biljett. Där lär man inte komma långt med saker som "appen strulade".

Nej men jag menar inte bara att man ska skylla på att appen strulade, utan att om man har betalat så har man betalat. Huruvida deras lösning omöjliggör kontroll av betalningen påverkar inte det faktum att du har betalat för din resa. Däremot om du köper en biljett via telefonen och batteriet dör eller liknande så är det kanske värre, det är ju ditt ansvar att se till att telefonen du använder som färdbevis är fungerande, precis som det är deras ansvar att systemet de tillhandahåller fungerar eller, om det inte gör det, kunna utföra betalningar och kontroller ändå.

Citat:

I vissa fall kan det vara ursäktligt men tvivlar på att det gäller om man bara är lite sen och appen strulade. Hittar dock inga rättsfall på det så saken har antagligen aldrig prövats. Kan tänka mig att SL gärna skulle driva ett sånt fall.

Det kanske de vill. Men domstolarna tolkar ju lagen och omständigheterna, och när det gäller denna lag står det ju till och med uttalat att det kan finnas andra omständigheter som gör att de inte får ta ut någon kontrollavgift, så för dem är det nog bättre att inte få ett avgörande utan bara köra på och få in pengarna från den stora merparten som inte överklagar.

Citat:

Bedrägligt beteende kan det ju bli om det finns en konkret misstanke om att du inte har en giltig biljett. Lagen om tilläggsavgift ser inte ut att vara lex specialis i det här fallet. Räcker alltså med något konkret för att du ska misstänkas inte göra rätt för dig, och då får envarsgripande göras. Kontrollanten behöver inte veta eller utreda saken närmare. För att det ska bli olaga frihetsberövande krävs uppsåt.

Fast kraven för envarsgripande, vilket är vad det handlar om ifall kontrollanten håller fast dig eller inte släpper av dig exempelvis, är rätt höga. Folk som har stulit från butik och blivit jagade ut från butiken av en väktare har blivit frikända för att väktaren inte hade koll på dem precis hela tiden under "jakten", typ för att tjuven sprang runt ett hörn och väktaren kom någon sekund senare eller så. Vad som krävs är att de har observerat brottet, vilket är svårt att hävda att en kontrollant har gjort om den inte sett någon exempelvis hoppa över spärrar eller liknande, eller att personen är på flykt från brottsplatsen. De kan inte ha observerat ett brott om de inte ens vet att det har begåtts ett brott och man kan inte vara på flyende fot från en brottsplats om det inte är klarlagt att ett brott har begåtts. Sen behöver de också ha haft den misstänkte under uppsikt från det att brottet observerades tills gripandet och egentligen tills polisen kommer och tar hand om personen.

Citat:

I mitt specifika fall skulle det kanske bli annorlunda. Jag hade ju en giltig biljett, som jag visade. Där är jag inte säker på om det skulle räcka för misstanke om bedrägligt beteende. Borde snarare bli en fråga om att ha brutit på SL;s föreskrifter, och det är inte brottsligt.

Nej det är verkligen inte brottsligt. Läser man lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik så är det till och med tveksamt om de har rätten att kräva en tilläggsavgift av den som vägrar:
"5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll."

Så avvisa från fordonet är vad de borde göra. Vad de istället gör är tvärtom, tvingar kvar personen tills dess att den går med på att identifiera sig och betala tilläggsavgiften.

Citat:

Problemet är ju bara att kontrollanter och ordningsvakter inte kan förväntas göra rätt i alla lägen, eftersom rättsläget inte är tydligt. De lär inte åka dit på olaga frihetsberövande även om de visar sig att de gjort fel.

Så kan det vara, men det borde ju vara tvärtom. Vi ger dessa bolag och personer större befogenheter än andra att utöva våld mot allmänheten, och då borde vi hålla dem till en högre standard. Privatpersoner är skyldiga att följa lagen i alla lägen, även om rättsläget är tveksamt, de som sysslar med detta professionellt borde antingen se till att klargöra vad som gäller eller helt enkelt vara mer tillåtande.

Permalänk
Medlem

Det du måste bedöma är om ärendet är värt din tid i rena pengar eller om det är för dig en ren principsak, oavsett
hur mycket tid du kommer behöva lägga på detta.

I slutändan och om detta går upp i en rättegång lär ord stå mot ord. Jag kan bara spekulera om utgången men känns generellt fördel SL.

1500kr är en skitsumma i sammanhanget och delvis läropeng men helt upp till dig givetvis.

Själv överklagade jag och fick rätt angående förseningsersättning för taxi när jag riskerade att bli mer än 20 min sen.
Det var knappt 200kr och uppenbarligen en skitsak men där var jag mer ute efter principen. Men där vara det också bara ett formulär samt ett mail inblandat så går inte att jämföra med ditt case.

Anyway, lycka till men överväg noga om det är värt att investera din tid, energi och tankeverksamhet i detta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bråka på! SL borde se när din biljett köptes och när den aktiverades iom kortnumret och sedan jämföra det med när tilläggsavgiften skrevs ut.

SL är helt jävla efterblivna när det gäller information och korkade vad gäller biljettsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Blir ju svårt att göra om man köper biljetten med betalkortet.

https://sl.se/biljetter/res-med-betalkort/har-kan-du-blippa-d...

Det där med aktiverad biljett innan kliver ombord kom när det inte gick att köpa biljetter med kontanter ombord. Sen fixade man en betallösning som innebar att man kunde köpa biljettombord, dock med betalkort.

Den texten bör ändras i taxehandboken om den finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte förlänga biljetten till 90 minuter? Redan 75 minuter är väl snålt tilltaget om man växlar mellan buss, tunnelbana och pendeltåg för att exempelvis åka till Nynäshamn eller Arlanda.

Exempelvis Fruängen - T-Centralen - Märsta - Arlanda tar ganska exakt 1h 15 min om allt klaffar tidsmässigt (vilket det nära nog aldrig gör).

Varför åka via Märsta när du kan åka direkt till Arlanda? För att undvika den runt 120 kr extra avgiften vid Arlanda? För övrigt så får du fortsätta till din slutdestination så länge du inte lämnar det slutna systemet, dvs går ut ur en spärr eller av fordonet. Dvs du kan gå genom spärren vid Fruängen när det är 2 minuter kvar och ändå resa hela vägen till Märsta då bytet vid T-C inte kräver att du passerar en spärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför åka via Märsta när du kan åka direkt till Arlanda? För att undvika den runt 120 kr extra avgiften vid Arlanda? För övrigt så får du fortsätta till din slutdestination så länge du inte lämnar det slutna systemet, dvs går ut ur en spärr eller av fordonet. Dvs du kan gå genom spärren vid Fruängen när det är 2 minuter kvar och ändå resa hela vägen till Märsta då bytet vid T-C inte kräver att du passerar en spärr.

Han kanske vill slippa bli rånad vid passagen in till Arlanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Det du måste bedöma är om ärendet är värt din tid i rena pengar eller om det är för dig en ren principsak, oavsett
hur mycket tid du kommer behöva lägga på detta.

I slutändan och om detta går upp i en rättegång lär ord stå mot ord. Jag kan bara spekulera om utgången men känns generellt fördel SL.

1500kr är en skitsumma i sammanhanget och delvis läropeng men helt upp till dig givetvis.

Själv överklagade jag och fick rätt angående förseningsersättning för taxi när jag riskerade att bli mer än 20 min sen.
Det var knappt 200kr och uppenbarligen en skitsak men där var jag mer ute efter principen. Men där vara det också bara ett formulär samt ett mail inblandat så går inte att jämföra med ditt case.

Anyway, lycka till men överväg noga om det är värt att investera din tid, energi och tankeverksamhet i detta.

Varför skulle det vara fördel SL? De har ju inga bevis på att TS gjort fel (eftersom han som inte gjort fel).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför skulle det vara fördel SL? De har ju inga bevis på att TS gjort fel (eftersom han som inte gjort fel).

Ren statistik. Inte en purfärsk artikel men bör ge en indikation. Varje case är givetvis unikt ska tilläggas.
https://www.dagensps.se/nyheter/sl-tar-fusk-till-domstol-vinn...

http://web.archive.org/web/20190617041734/https://www.dn.se/s...