Uppdatering löser hälsostatus hos Samsung 990 Pro

Permalänk
Melding Plague

Uppdatering löser hälsostatus hos Samsung 990 Pro

Enligt en moderator i Samsungs supportforum väntas ny firmware anlända i slutet av februari, för att stoppa SSD-enheternas hastigt sjunkande hälsostatus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mycket Samsung nu

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Samsung i ett nötskal, oavsett produkt -- kommunicera så lite som möjligt, och om det kommuniceras alls ska det vara genom någon som inte har någon som helst teknisk insikt om vad felet består i.

Permalänk
Medlem

Levereras dessa hårddiskar med den dåliga firemwaren eller är det folk som uppdaterat till sig den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Levereras dessa hårddiskar med den dåliga firemwaren eller är det folk som uppdaterat till sig den?

Det står ju i nyheten att uppdateringen ska släppas senare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shugge:

Det står ju i nyheten att uppdateringen ska släppas senare.

Fast det var inte det som frågades

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det var inte det som frågades

Sant, men jag tror inte att det ännu har funnits olika versioner av firmware publikt då 990 pro är så pass ny på marknaden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Dom som har fått sina diskar kraftigt degraderade på grund av detta borde väl erbjudas nya enheter i utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom som har fått sina diskar kraftigt degraderade på grund av detta borde väl erbjudas nya enheter i utbyte.

Om de faktiskt degraderats så håller jag med om att det borde gå på garantin, men som det står i artikeln så är det nog mer troligt att det bara är något fel på avläsningen av SMART-datan.

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att degraderingen (eller felläsningen) har minskat successivt för att till synes helt ha stannat av på min enhet. Dom första 7% skedde under dom första 37 dagarna (6,6TBW), nästa 1% efter 12 dagar (12,8TBW) och nu ligger hälsovärdet på 92% vilket det har legat på i 26 dagar (14,9TBW).

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det märkliga är att degraderingen (eller felläsningen) har minskat successivt för att till synes helt ha stannat av på min enhet. Dom första 7% skedde under dom första 37 dagarna (6,6TBW), nästa 1% efter 12 dagar (12,8TBW) och nu ligger hälsovärdet på 92% vilket det har legat på i 26 dagar (14,9TBW).

Vad har du för Available Spare (Percent) enligt SMART (går om inte annat att kolla med Hard Disk Sentinel)?

Är nyfiken på om det är Available Spare eller Percentage Used som ligger bakom, då det i mitt fall med min 980 Pro 2TB är just Available Spare som är boven.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Levereras dessa hårddiskar med den dåliga firemwaren eller är det folk som uppdaterat till sig den?

Jag hittar ingen firmware alls på Samsungs hemsida, så antar det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad har du för Available Spare (Percent) enligt SMART (går om inte annat att kolla med Hard Disk Sentinel)?

Är nyfiken på om det är Available Spare eller Percentage Used som ligger bakom, då det i mitt fall med min 980 Pro 2TB är just Available Spare som är boven.

Available Spare är på 100:

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Sant, men jag tror inte att det ännu har funnits olika versioner av firmware publikt då 990 pro är så pass ny på marknaden.

Jag har då för mig att jag uppdaterade firmware på min i samband med installation, men kan ha fel...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag har då för mig att jag uppdaterade firmware på min i samband med installation, men kan ha fel...

Det behövde jag inte göra så det är inte sannolikt att du behövde göra det heller, fast inget verkar vara normalt med den här releasen så vem vet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Det märkliga är att degraderingen (eller felläsningen) har minskat successivt för att till synes helt ha stannat av på min enhet. Dom första 7% skedde under dom första 37 dagarna (6,6TBW), nästa 1% efter 12 dagar (12,8TBW) och nu ligger hälsovärdet på 92% vilket det har legat på i 26 dagar (14,9TBW).

Låter verkligen inte normalt. Jag skulle nog kontakta Samsung supporten eller affären ASAP där du köpte disken ifrån och utnyttja garantin. Helst det sista alternativet.

Skrivet av backfeed:

Vad har du för Available Spare (Percent) enligt SMART (går om inte annat att kolla med Hard Disk Sentinel)?

Är nyfiken på om det är Available Spare eller Percentage Used som ligger bakom, då det i mitt fall med min 980 Pro 2TB är just Available Spare som är boven.

Antingen visar hans SMART data helt fel eller så är det fel på disken. Ingen idé att försöka komma på vad felet är han ska kontakta supporten genast!

Han måste ha skrivit mängder med data för att få den att gå ner 7% på bara en månad. Det är ingen med normal användning som gör det så då är det att lämna in och antingen be att få pengarna tillbaka eller få en ny disk.

Skrivet av Satariel:

Available Spare är på 100:

<Uppladdad bildlänk>

Lämna in! Det är inte normalt. Finns inget i SMART datan som gör att den egentligen visar 92%. Du kan uppdatera firmware men hjälper inte det så är det supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om de faktiskt degraderats så håller jag med om att det borde gå på garantin, men som det står i artikeln så är det nog mer troligt att det bara är något fel på avläsningen av SMART-datan.

Man får väl hoppas på att mjukvaru fixen som Samsung kommer med inte manipulerar Smart-värdena i fall att det skulle vara så att diskarna degraderats på grund av felaktigheter i firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter verkligen inte normalt. Jag skulle nog kontakta Samsung supporten eller affären ASAP där du köpte disken ifrån och utnyttja garantin. Helst det sista alternativet.

Antingen visar hans SMART data helt fel eller så är det fel på disken. Ingen idé att försöka komma på vad felet är han ska kontakta supporten genast!

Han måste ha skrivit mängder med data för att få den att gå ner 7% på bara en månad. Det är ingen med normal användning som gör det så då är det att lämna in och antingen be att få pengarna tillbaka eller få en ny disk.

Lämna in! Det är inte normalt. Finns inget i SMART datan som gör att den egentligen visar 92%. Du kan uppdatera firmware men hjälper inte det så är det supporten.

Väntar och ser ifall ny firmware återställer värdet till vad det borde vara annars så blir det retur helt klart. Har gjort backup och har 5 års garanti så jag känner mig lugn. 🙂

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Har totalt 4GB skrivet på min 990 2TB och har inte sett av några försämrade värden, gissar att firmwareuppdateringen är ute innan jag kommit på vad jag ska använda den till

Borde kanske dra lite test därefter för att kolla att allt faktiskt gör vad det ska vad gäller livslängd.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Har totalt 4GB skrivet på min 990 2TB och har inte sett av några försämrade värden, gissar att firmwareuppdateringen är ute innan jag kommit på vad jag ska använda den till

Borde kanske dra lite test därefter för att kolla att allt faktiskt gör vad det ska vad gäller livslängd.

Felet verkar uppkomma mer eller mindre uteslutande om disken används som systemdisk inte som lagringsdisk.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Väntar och ser ifall ny firmware återställer värdet till vad det borde vara annars så blir det retur helt klart. Har gjort backup och har 5 års garanti så jag känner mig lugn. 🙂

Det gör du rätt i!

Permalänk
Medlem

Köpte allt i Samsung förr, mobiler skärmar och SSD. men kvaliteten har bara rasat.
Nu undviker jag dom mera än jag använder dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Min hälsostatus är nere till 79% på 3 månader, känns oroväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Available Spare är på 100:

<Uppladdad bildlänk>

Ok, då är det helt baserat på Percentage Used alltså.

I mitt fall (980 Pro som sagt) är det Percentage Used 1 och Available Spare 86, varpå övergripande "health" rapporteras som just 86%, så jag var bara nyfiken på om det kunde vara samma grej med 990 Pro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Antingen visar hans SMART data helt fel eller så är det fel på disken. Ingen idé att försöka komma på vad felet är han ska kontakta supporten genast!

Jodå, det är definitivt en idé att ställa nyfikna undersökande frågor för att luska i vad det kan bero på.

Ingen har sagt något om att inte kontakta supporten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Min hälsostatus är nere till 79% på 3 månader, känns oroväckande.

https://i.imgur.com/n4TjF67.png

Ja, utifrån skriven datamängd så borde Percentage Used vara 0 (eller som allra högst 1 om TBW:n är extra låg och det avrundas uppåt). 21% är rent extremt fel, mer än 20 ggr vad det egentliga värdet borde vara.

Med samma mängd data skrivet i snitt per månad som du har nu så borde det ha gått 5 år och inte 3 månader innan du kommer ned till den nivå som rapporteras.

Om det nu är så att Samsung lagrar TBW-värdet i firmware så kan det i så fall antingen vara det som är fel eller så någon totalt förvirrad beräkning som görs, till synes skriven datamängd * 20. Men då borde det ju rimligen drabba alla 990 Pro, och så verkar det ju inte vara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, utifrån skriven datamängd så borde Percentage Used vara 0 (eller som allra högst 1 om TBW:n är extra låg och det avrundas uppåt). 21% är rent extremt fel, mer än 20 ggr vad det egentliga värdet borde vara.

Med samma mängd data skrivet i snitt per månad som du har nu så borde det ha gått 5 år och inte 3 månader innan du kommer ned till den nivå som rapporteras.

Om det nu är så att Samsung lagrar TBW-värdet i firmware så kan det i så fall antingen vara det som är fel eller så någon totalt förvirrad beräkning som görs, till synes skriven datamängd * 20. Men då borde det ju rimligen drabba alla 990 Pro, och så verkar det ju inte vara.

En märklig sak är att det verkar som om de flesta 990 Pro som inte är drabbade är diskar som körs som ren lagring inte som systemdiskar även om jag har läst om en del som säger att deras systemdiskar inte är påverkade.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]