System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt error och kan inte lösa det

Permalänk

System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt error och kan inte lösa det

Hej på er! Jag byggde en ny dator för några månader sedan och under en tid fungerade allting utmärkt fram tills jag en dag fick detta bluescreen meddelande när jag försökte starta upp datorn:

"Det gick inte reparera datorn med automatisk reparation"

Loggfil: G\Recovery\WindowsRE\Winre.win\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt

Jag kollade upp problemet och satt lite i kommandotolken och fick datorn att fungera igen. Några veckor senare uppstod samma problem. Jag körde då en full ominstallation av Windows på samma disk vilken temporärt löste problemet. Nu efter ca två månader har det kommit tillbaka igen och jag vet verkligen inte vad jag ska göra då jag inte vill behöva oroa mig för att behöva ominstallera windows om och om igen. Finns det någon som har en aning vad detta beror på och hur det kan lösas?

Specsen är följande:

CPU: Ryzen 7600x

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra

M.2: Kingston Fury Renegade 1TB

RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 5600 Mhz C36 CD

PSU: Seasonic 1000w

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus

Skulle gärna vilja gå till botten med problemet då ominstallation av windows varannan månad inte är hållbart. Kan det kanske vara hårdvarurelaterat eftersom problemet återkommer? Hur tar man ens reda på vilken del som orsakar problemet isf?

Permalänk
Medlem

Spontant låter det ju som något hårdvaruproblem som leder till filkorruption om det återkommer på det sättet. Är datorn stabil i övrigt? Har du kört något längre stresstest av RAM? Inga ledtrådar i loggboken som kan indikera hårdvarufel?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Är det Windows 10 eller 11?

Jag har ingen bra lösning och jag tycker det är märkligt om du fått det igen så snart efter en ny installation.

Tips Win11
https://windowsreport.com/srttrail-txt-windows-11/

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Precis som @fragande tror jag att problemet ligger i hårdvaran. Steg 1 är att stänga av alla former av överklockning, inklusive XMP. Steg 2 är att köra Memtest.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns den där loggfilen? Har du kollat vad det står i den?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av fragande:

Spontant låter det ju som något hårdvaruproblem som leder till filkorruption om det återkommer på det sättet. Är datorn stabil i övrigt? Har du kört något längre stresstest av RAM? Inga ledtrådar i loggboken som kan indikera hårdvarufel?

Ja jag misstänker att det kanske är nya m.2 disken som kanske strular eller möjligtvis RAM minnet. I övrigt fungerar allt utmärkt och har inte haft några problem med lagring på enheten. Jag har kört en del 3dmark tester utan problem men inget specifikt för RAM tror jag! Jag försökte se om det fanns några krashrapporter men kan inte ens komma till skrivbordet så har inte haft möjlighet att kolla tyvärr. Köpte disken från Inet så vet inte om man kan höra av sig till dom och se om de är villiga att skicka en ersättningsdisk. Kanske dock är svårt när man inte kan bevisa att det verkligen är disken det är fel på :/

Permalänk
Skrivet av mpat:

Precis som @fragande tror jag att problemet ligger i hårdvaran. Steg 1 är att stänga av alla former av överklockning, inklusive XMP. Steg 2 är att köra Memtest.

Kan testa stänga av EXPO och se om det hjälper! Kommer jag in igen ska jag försöka se till att stresstesta ramminnet och se om jag kan hitta loggfilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-Quinlan:

Kan testa stänga av EXPO och se om det hjälper! Kommer jag in igen ska jag försöka se till att stresstesta ramminnet och se om jag kan hitta loggfilerna

Antar att felsäkert läge inte fungerar?

Du kan inte boota via USB och komma åt filerna den vägen? Om du inte kör Bitlocker, så kan det även vara möjligt att felsöka/fixa allt från en bootbar Windows (Windows To Go) eller Linux.

För att stresstesta datorn så är Furmark min favorit:
https://geeks3d.com/furmark/

Ang. hårdvaruproblem, så kan även en Windows-uppdatering och/eller felande drivrutiner ställa till mycket. Överklockning/spänningsfall är också saker att hålla koll på.

Själv vet jag exakt hur jag får min dator att krascha

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antar att felsäkert läge inte fungerar?

Du kan inte boota via USB och komma åt filerna den vägen? Om du inte kör Bitlocker, så kan det även vara möjligt att felsöka/fixa allt från en bootbar Windows (Windows To Go) eller Linux.

För att stresstesta datorn så är Furmark min favorit:
https://geeks3d.com/furmark/

Ang. hårdvaruproblem, så kan även en Windows-uppdatering och/eller felande drivrutiner ställa till mycket. Överklockning/spänningsfall är också saker att hålla koll på.

Själv vet jag exakt hur jag får min dator att krascha

Att stänga av EXPO hjälpte faktiskt och nu är jag inne igen! Crystal Disk Info säger att SSDn på på 100% health så jag antar att det inte är den det är fel på? Varför det hjälpte att stänga av expo har jag ingen aning om men är det en indikation på att det då är RAM minnet det är fel på, eller lär det bli samma sak och jag köper nytt och sätter på EXPO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-Quinlan:

Att stänga av EXPO hjälpte faktiskt och nu är jag inne igen! Crystal Disk Info säger att SSDn på på 100% health så jag antar att det inte är den det är fel på? Varför det hjälpte att stänga av expo har jag ingen aning om men är det en indikation på att det då är RAM minnet det är fel på, eller lär det bli samma sak och jag köper nytt och sätter på EXPO?

EXPO strular mycket för många. Det är nytt och har många barnsjukdommar.

Ev kanske en kommande BIOS uppdatering löser dina problem (om du inte redan har någon nyare version att uppdatera till redan).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

EXPO strular mycket för många. Det är nytt och har många barnsjukdommar.

Ev kanske en kommande BIOS uppdatering löser dina problem (om du inte redan har någon nyare version att uppdatera till redan).

Verkar som jag får köra minnet på 4800 mhz då för tillfället, tack för hjälpen!