Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa SSD?

Permalänk
Medlem

-Typ av kontroller
-Om det finns DRAM-cache eller liknande
-Typ av minneceller
-Livslängd
-Tillverkare kommer gnaska långt ner på listan även om okända fabrikat brukar sållas bort.

Prestanda ligger nog ganska långt ner på listan då OS fortfarande ligger på 10år+ gamla raidade SSDer.. de är fortfarande ljusår snabbare än HDD... och jag har aldrig upplevt OS som segt på grund av dessa.
Estimerad livslängd är fortfarande 89%..
Det ska bli intressant att se vad som lägger av först, elektroniken eller minnescellerna.

Permalänk
Medlem

Förtroende för varumärket - är övervärderat och kan ändras från generation till generation. Titta bara på Samsung med deras låsbara ssd som ett exempel.
Så - nej.

Resultat i tester och recensioner - det är ett någorlunda bra ledtråd, men man ska inte förlita sig blind på det heller. Särskild efter några uppmärksamma fall då några kända tillverkare hade bytt ut "snabba" chip mot lite segare efter ett halvår ssdn lanserades. Men de "glömde" att uppmärksamma allmänheten om detta.
Så - nej.

Garanti och support - det kanske menades "lång garanti och bra support". det gillar vi - slutkonsumenter.
Så - ja!

Pris per gigabyte - no comments
Ja!

Hög prestanda - high end prestanda är ointressant för min del, men ingen säger att det inte finns folk som behöver det.
Men i mitt fall - nej.

Kylning - jag avskyr massor med extra fläktar (särskilt dem små jet propeller). Men jag vill inte heller ha ett glödstift/elpatron inne i min chassi. Kan det kylas med en minifläkt, så kan det kylas men en passiv kyllösning.
Ja!

Strömförbrukning - alltså... på ssd? Jag är ingen CHIA miner, så svaret är nej.
Nej.

Lång livslängd - självklart spelar det en roll då man väljer en produkt. Sålänge man inte vill att den skulle gå sönder första dag garanti tog slut.
Ja, absolut!

Felfri drift. Det skulle vi också ville ha som slutkonsumenter.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

...
Estimerad livslängd är fortfarande 89%..
Det ska bli intressant att se vad som lägger av först, elektroniken eller minnescellerna.

Det var tufft! Hoppas du har ingen värdefull information på den disken.

Permalänk
Medlem

Pris, prestanda och garanti.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

När jag handlat ssd/m.2 senaste åren är detta mina krav

1. Ska vara minst 2TB
2. Den snabbaste disken läs/skriv som kostar max 10-20% mer än den billigaste ssd/m.2 med samma storlek

Anledning:
Har aldrig haft en disk som kraschat ännu som suttit i min dator under mina 20år.
Data som jag bryr mej om ligger på en raid 1 disk med offsite backup.
I dagsläget har jag inga program/spel som har jätte nytta av snabb läs från disk så varför slänga pengar på något som inte gör någon nytta. Får jag något program/spel som har nytta av läs hastighet i framtiden kan jag spendera pengarna på en m.2 disk den dagen, och då får jag flera år av utveckling till lägsta priset.

Permalänk
Medlem

Livslängd är viktigt. Haft för många SSD dö förr i tiden. Inte lika stort problem längre som i SSDns barndom men garanti och Total Bytes Written är viktigt. Sen är prestanda och pris självklart viktigt.
Senaste köpet var en Kingston KC3000. 5år garanti 800TBW och snabb med 7gb i sekunden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag prioriterar nog mest tester som tar upp inte bara benchmarks utan även vad som fanns under ”huven”. Förtroende för varumärken som sådant ska man vara skeptisk mot i alla lägen. Det är ingen garant för kvalitet i sig.

Men FURY Renegade alltså.. är det tonårspojkar som hittar på sådana namn på produkter? Jag hade haft större förståelse för namnet om det var något tillbehör till en epa eller något i den stilen. Men en ssd, lägg av

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Livslängd är viktigt. Haft för många SSD dö förr i tiden. Inte lika stort problem längre som i SSDns barndom men garanti och Total Bytes Written är viktigt. Sen är prestanda och pris självklart viktigt.
Senaste köpet var en Kingston KC3000. 5år garanti 800TBW och snabb med 7gb i sekunden.

800TBW är ok, inte mer. Beroende på hur stor disken är. Mina Firecuda 510 1TB har 1300TBW.

Permalänk
Medlem

att m.2 inte tar en pci-eplats på moderkortet är klart det viktigaste ok med asus variant där de sitter brevid internminne men att ta bort pci-e plats suger kör iförsig bara hedt plattformar är väl där bekymmret finns om man har få pci-e linor som på konsumentkort där man bara vill ha ett grafikkort & lagring spelar det väl ingen roll men som sagt låt bli mina pci-e platser
övrigt latens, hastighet reell sådan inte teoretisk har inte sett så stor skillnad sen sata ssd dök upp sen med optane sen ej märkt någon skillnad med uppdatering till pci-e4 mot pci-e 3 diskar men det går framåt iallafall & direct storage för grafikkort... verkar inte göra någon skillnad alls (än så länge) bara att det är en pci-e ssd så spelar det tydligen ingen roll än så länge

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

800TBW är ok, inte mer. Beroende på hur stor disken är. Mina Firecuda 510 1TB har 1300TBW.

Tänk då samsung som "bara" kör 600 på sina 1TB....

Permalänk
Medlem

Pris per gigabyte samt hög preferens på enheter med inbyggd DRAM-cache.

Svårt att märka skillnad mellan olika SSDer i övrigt. Var ju inte direkt som att livet förändrades av att gå från SATA till NVMe..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Pris per gb, lång livslängd och sist kommer prestanda för min del.
Köpte en fury 1TB när den var på rea för 995 kr på komplett.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Att det inte är QLC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Priset.

Såg några 240GB nVME's gå för lite på 200kr för någon dag sen men tyvärr var jag för sent ute. Läs och skrivhastigheter på 2000Mt/s är alldeles tillräckligt för mig på en speldator, likaså ett utrymme på 240GB.

Sett till att antalet nvme-platser är kraftigt begränsade så känns ju inte en 240GB nvme som något jag skulle satsa på... IMO...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Sett till att antalet nvme-platser är kraftigt begränsade så känns ju inte en 240GB nvme som något jag skulle satsa på... IMO...

Nej alla har vi olika behov såklart. Personligen använder jag bara speldatorn till spel och har alltid bara ett spel åt gången installerat och det vore ingen skillnad fast jag hade haft 2TB disk.

Däremot kan det ju hända att framtida spel och operativsystem inte ryms på en 240GB disk men än idag går det bra.

Edit: Call of duty hade varit på gränsen minns jag men där är jag bara intresserad av Warzoneläget och körde custom install i alla fall (Under 100gb).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Tänk då samsung som "bara" kör 600 på sina 1TB....

Därför köper man inte Samsung….

Permalänk
Medlem

Pris per GB är garanterat viktigast. Sen väljer jag kanske att betala lite mer för att få en lite mer välkänd tillverkare o hastighet, men generellt sett så bryr jag mig inte mycket alls.

Permalänk
Medlem

Alltid haft det senaste vad gäller komponenter, för det var ju optimalt med en 900P till spel, eller 4 x 1TB 850Pro i Raid0. Likaså 8TB NVMe enheter istället för hårddiskar. Men har insett nu med senaste köpet som fick bryta trenden, att en Renegade 2TB NVMe enhet fungerar minst lika bra för det jag gör.

Så kommer nog fortsätta på detta spåret, istället för att "sortera på högsta pris". För skillnaden märks inte framför skärmen, men i plånboken!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

För mig är det en kombination av flera faktorer. Pris per GB, prestanda, livslängd, omdömen från vanliga användare o.s.v. Pris per GB är väl det jag tittar på först, sen väger jag in resten innan jag slår till.

Fast nu när jag valde SSD till min senaste burk så valde jag till slut en (2TB) som var betydligt snabbare än det billigaste alternativet för ca. 600kr mer. Kanske helt onödigt, men det kändes mer rätt för stunden. Dock var det ganska stor skillnad på hastighet (mer än dubbla), TBW (640 mot 1600) och garanti (3 år mot 5 år).

Permalänk
Medlem

TBW och pris

Permalänk
Medlem

Talar nu om SATA-SSD, då jag har lastgamla datorer.

Hade en period när jag köpte billigaste av "normala" märket, typ Kingston, Seagate, etc, men tröttnade på att de inte kunde hålla jämn skrivhastighet, de har nån liten (alltså, flera gigabyte) snabb (SLC?) buffert och sedan skyfflas det över till långsammare kretsar. Spelar ingen roll när man kör dem som OS-disk, men som "scratchdisk" för filmer, backup/återställning, etc, är det segt. Köper sedan ett tag hellre begagnade kvalitets-SSD (prosumer/företags) med några år på nacken än nya SSD. Inbillar mig att Inte-SSD med "power loss protection" är bra för mig som får datorer avstängda helt plötsligt ibland (familj) eller kraschar datorn (jag).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7