Microsoft driver mig till vansinne!

Permalänk
Medlem

Microsoft driver mig till vansinne!

Andra tråden inom 1h. Nyss installerat om windows 11. Ren install konfigurera som ny enhet. Efter omstart kommer det upp massa ikoner med länkar mest spel vissa har jag inte spelat lr haft installerade på flera år och har ominstallerat windows flera ggr sedan dess! Vad är detta??? Vafan händer ????

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Reklam, Windows är väl numera Saas (System as a (inte så bra) Service).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Du råkar inte synka ditt skrivbord med t.ex. Onedrive eller liknande?
Det är vad jag skulle tippa på har hänt, genvägarna ser ju ändå ut att inte fungera så det är väl bara att rensa ut dom i värsta fall.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Är inte så att du har OneDrive och syncar user-data där?
Den syncar även skrivbordet, vilket kan ge lit roliga fel, som det där, att ikoner ligger kvar till något som inte finns

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Reklam, Windows är väl numera Saas (System as a (inte så bra) Service).

Det är ju verkligen inte det som har hänt i det här fallet...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att jag har aldrig medvetet aktiverar nån OneDrive vare sig nu eller någon gång tidigare!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Reklam, Windows är väl numera Saas (System as a (inte så bra) Service).

Nej, det där är inte reklam som medföljer Windows iallafall.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är inte så att du har OneDrive och syncar user-data där?
Den syncar även skrivbordet, vilket kan ge lit roliga fel, som det där, att ikoner ligger kvar till något som inte finns

Ja, det låter som om detta är det mest logiska förslaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

tar du itne och manuellt och kryssar i en ruta så installeras Onedrive med cloud sync

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Just allt detta med att Microsoft vill ha mina data gör att jag alltid installerar med nätverket urkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Just allt detta med att Microsoft vill ha mina data gör att jag alltid installerar med nätverket urkopplat.

Ja! Jag installerade om igen nu och körde OOBE\BYPASSNRO

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Windows är jättebra på att hjälpa mig, tycker de. T ex så uppdaterade de möjligheten att ha två Utforskare igång samtidigt. Så nu går det bara med en. Som tur är så använder Unreal Commander vid kopieringar. Nu har möjligheten att markera en hårddisk, välja egenskaper och ta bort deletade och annat för att skapa mer adressbar yta. Det har de gjort för någon dag sedan. Nu är det väl inte i utforskaren ändringen skett utan i själva egenskaper. Måste man manuellt rensa i papperskorgen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Så nu går det bara med en.

Går att start 39 utforskarfönster om du så önskar. Inte med en eventuellt pinnad genväg på startfältet bara, då det bara öppnar/minimerar den du har aktiv. Gå in i Inställingar > Anpassning > Start > Mappar och lägg till Utforskaren som objekt längst ner på startmenyn (bredvid power-knappen), så har du den lätt tillgänglig. Eller högerklicka på en öppen utförskare i startfältet och välj Utforskaren, eller någon av de pinnade genvägarna, så öppnar den en ny.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Går att start 39 utforskarfönster om du så önskar. Inte med en eventuellt pinnad genväg på startfältet bara, då det bara öppnar/minimerar den du har aktiv. Gå in i Inställingar > Anpassning > Start > Mappar och lägg till Utforskaren som objekt längst ner på startmenyn (bredvid power-knappen), så har du den lätt tillgänglig. Eller högerklicka på en öppen utförskare i startfältet och välj Utforskaren, eller någon av de pinnade genvägarna, så öppnar den en ny.

Eller spamma win+e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Det enda jag vet är att jag har aldrig medvetet aktiverar nån OneDrive vare sig nu eller någon gång tidigare!

Har du loggat in med ditt Microsoft konto kanske?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

Går att start 39 utforskarfönster om du så önskar. Inte med en eventuellt pinnad genväg på startfältet bara, då det bara öppnar/minimerar den du har aktiv. Gå in i Inställingar > Anpassning > Start > Mappar och lägg till Utforskaren som objekt längst ner på startmenyn (bredvid power-knappen), så har du den lätt tillgänglig. Eller högerklicka på en öppen utförskare i startfältet och välj Utforskaren, eller någon av de pinnade genvägarna, så öppnar den en ny.

Mittenklick är väl det smidigaste sättet att starta flera instanser av ett program? Fast Explorer har ju en dedikerad tangentbordsgenväg i Win+E så i just det fallet är den ju snäppet snabbare ändå, kanske, beroende på om man har händerna på tangentbordet eller på musen förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Det enda jag vet är att jag har aldrig medvetet aktiverar nån OneDrive vare sig nu eller någon gång tidigare!

hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja! Jag installerade om igen nu och körde OOBE\BYPASSNRO

Om du startar Onedrive. Men den lägger sig som Autostart när den installeras. Man kan stänga av den. Sen kan du bocka av i hantera Mappar.

Är dessa saker aktiva du ser på mina bilder. Sen vi säger du har tre datorer. Då kommer du ha samma skit på alla tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mittenklick är väl det smidigaste sättet att starta flera instanser av ett program? Fast Explorer har ju en dedikerad tangentbordsgenväg i Win+E så i just det fallet är den ju snäppet snabbare ändå, kanske, beroende på om man har händerna på tangentbordet eller på musen förstås.

Missat det där med Win+E! Finns så jäkla många och jag kommer aldrig ihåg dom

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

Missat det där med Win+E! Finns så jäkla många och jag kommer aldrig ihåg dom

Jo det kan absolut vara svårt att minnas alla. Men mittenklick är väldigt användbart på flera ställen. Till exempel "Öppna länk i ny flik" i alla webbläsare, "Stäng flik" om du mittenklickar på "tabben", mittenklick på refresh öppnar en refreshad sida i en ny tabb, på back öppnar den föregående sida i ny tab och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Går att start 39 utforskarfönster om du så önskar. Inte med en eventuellt pinnad genväg på startfältet bara, då det bara öppnar/minimerar den du har aktiv. Gå in i Inställingar > Anpassning > Start > Mappar och lägg till Utforskaren som objekt längst ner på startmenyn (bredvid power-knappen), så har du den lätt tillgänglig. Eller högerklicka på en öppen utförskare i startfältet och välj Utforskaren, eller någon av de pinnade genvägarna, så öppnar den en ny.

Tack! Nu kan jag ha två öppna vilket underlättar vid kopieringar.
Nästa fråga: Under Egenskaper för HD kunde man fram till förra veckan välja att rensa från skräp. Nu är det borta. Och förresten, jag har blivit med Windows 11 nu. I Helgen händer det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kroken73:

Tack! Nu kan jag ha två öppna vilket underlättar vid kopieringar.
Nästa fråga: Under Egenskaper för HD kunde man fram till förra veckan välja att rensa från skräp. Nu är det borta. Och förresten, jag har blivit med Windows 11 nu. I Helgen händer det.

Programmet diskrensning finns kvar, det är bara att söka i startmenyn och köra. Om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Programmet diskrensning finns kvar, det är bara att söka i startmenyn och köra. Om det är det du menar.

Menar du under Diskhantering och valet Alternativ och Diskrensning under fliken Arkiv? På diskhantering har jag lärt mig vara försiktig. Mycket kan gå helfel om man labbar med olika värden på ytfördelning.

Men jag ska våga prova på en nästen tom disk. Lägger över en massa filer, tar bort dem och så går jag till Diskrensning. Få se om det blir samma sak som det tidigare blev under Egenskaper från Utforskaren.
Ett litet tack om jag får det att fungera. Annars ett STORT!

Nu har jag tagit bort ca 360 filer. Och använt Diskrensning. Men de ligger kvar i papperskorgen. Och därifrån kan de återställas. Tar de inte upp plats när de ligger i papperskorgen? Jag vet att jag kan tömma den, och även manuellt deleta valda filer. Men jag har åtta hårddiskar (varav 6 USB) så tömma helt vill jag inte göra.

Dumt nog kollade jag inte utrymmet före och efter. Men ska göra det nu:
Före delet av 360 filer, rätt små; bilder och MP3, fanns 3351,91 ledig plats motsv. 90%
Efter delet fick jag samma värde, 3351,91
Kör Diskrensning och får 3351,91
Rensar borttagna filer ur papperskorgen och får 3351,81 ledigt utrymme.

Diskrensning skriver om borttag av konsolfiler. Det vet jag inte vad det är.
Men som jag visat ovan så frigörs inga ytor med de sätt jag gjort.
Det gjorde den gamla funktionen som fanns under Egenskaper.
Troligen finns funktionen någonstans i detta, numera gigantiska, Windows.
Win7, win8, vin9 och nu win11 har inte varit bättre än vad Windows XP var för personlig användning.

Minns Windows 3.11 där man i Config.sys och Autoexec.bat kunde skriva en massa nyttiga saker. Även lätt att skriva batchfiler som gjorde det man ville. Men med Win95 såå behövdes inte Config.sys och Autoexec.bat längre. Nu håller Windows ordning. Minns Registret? Lättare? Det var då allt började bli rörigt. Windows95 fungerade inte förrän 3:e uppdateringen av C-versionen kom. Dvs. Den 9:e!. Minns "Plug and play".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Menar du under Diskhantering och valet Alternativ och Diskrensning under fliken Arkiv? På diskhantering har jag lärt mig vara försiktig. Mycket kan gå helfel om man labbar med olika värden på ytfördelning.

Men jag ska våga prova på en nästen tom disk. Lägger över en massa filer, tar bort dem och så går jag till Diskrensning. Få se om det blir samma sak som det tidigare blev under Egenskaper från Utforskaren.
Ett litet tack om jag får det att fungera. Annars ett STORT!

Nu har jag tagit bort ca 360 filer. Och använt Diskrensning. Men de ligger kvar i papperskorgen. Och därifrån kan de återställas. Tar de inte upp plats när de ligger i papperskorgen? Jag vet att jag kan tömma den, och även manuellt deleta valda filer. Men jag har åtta hårddiskar (varav 6 USB) så tömma helt vill jag inte göra.

Dumt nog kollade jag inte utrymmet före och efter. Men ska göra det nu:
Före delet av 360 filer, rätt små; bilder och MP3, fanns 3351,91 ledig plats motsv. 90%
Efter delet fick jag samma värde, 3351,91
Kör Diskrensning och får 3351,91
Rensar borttagna filer ur papperskorgen och får 3351,81 ledigt utrymme.

Diskrensning skriver om borttag av konsolfiler. Det vet jag inte vad det är.
Men som jag visat ovan så frigörs inga ytor med de sätt jag gjort.
Det gjorde den gamla funktionen som fanns under Egenskaper.
Troligen finns funktionen någonstans i detta, numera gigantiska, Windows.
Win7, win8, vin9 och nu win11 har inte varit bättre än vad Windows XP var för personlig användning.

Minns Windows 3.11 där man i Config.sys och Autoexec.bat kunde skriva en massa nyttiga saker. Även lätt att skriva batchfiler som gjorde det man ville. Men med Win95 såå behövdes inte Config.sys och Autoexec.bat längre. Nu håller Windows ordning. Minns Registret? Lättare? Det var då allt började bli rörigt. Windows95 fungerade inte förrän 3:e uppdateringen av C-versionen kom. Dvs. Den 9:e!. Minns "Plug and play".

Den finns nu i Inställningarna. På mitt engelska system så kan du få fram det antingen genom att öppna explorer gå till "This PC" -> högerklicka på den disk du vill rensa -> Properties -> Detailed -> I inställningar rutan som kommer upp tryck på Temporary Files så får du upp samma val som du fick upp i diskrensningsprogramet innan. Den andra vägen är att själv gå till Settings -> System -> Storage -> Temporary Files. Detta iallafall på en Windows 11 dator som kör med beta versionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Programmet diskrensning finns kvar, det är bara att söka i startmenyn och köra. Om det är det du menar.

I windows11 ligger det under dom 3 prickarna i menyn längst upp. Markera en disk och klicka på prickarna.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mittenklick är väl det smidigaste sättet att starta flera instanser av ett program? Fast Explorer har ju en dedikerad tangentbordsgenväg i Win+E så i just det fallet är den ju snäppet snabbare ändå, kanske, beroende på om man har händerna på tangentbordet eller på musen förstås.

Idag lärde jag mig något nytt! Visste att man kunde öppna flikar i webbläsare på detta sätt men inte instanser av program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Andra tråden inom 1h. Nyss installerat om windows 11. Ren install konfigurera som ny enhet. Efter omstart kommer det upp massa ikoner med länkar mest spel vissa har jag inte spelat lr haft installerade på flera år och har ominstallerat windows flera ggr sedan dess! Vad är detta??? Vafan händer ????

<Uppladdad bildlänk>

Ser mer ut som du har en hårddisk med data på ansluten till datorn. Har du kollat vart dessa länkar pekar?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag satt och körde Windows 3.11 och Windows 98 SE igår via PCem och ja... saker och ting har faktiskt blivit bättre

Men att ha en helt ren installation utav ett operativsystem + hela installationsskivan inlagd på disken för bara ~400mb är rätt sick!
Vilka tider

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kroken73:

Menar du under Diskhantering och valet Alternativ och Diskrensning under fliken Arkiv? På diskhantering har jag lärt mig vara försiktig. Mycket kan gå helfel om man labbar med olika värden på ytfördelning.

Nej jag tror inte det är samma diskrensning. Tryck på Start, börja skriv diskrensning så kommer det upp.

Citat:

Men jag ska våga prova på en nästen tom disk. Lägger över en massa filer, tar bort dem och så går jag till Diskrensning. Få se om det blir samma sak som det tidigare blev under Egenskaper från Utforskaren.
Ett litet tack om jag får det att fungera. Annars ett STORT!

Nu har jag tagit bort ca 360 filer. Och använt Diskrensning. Men de ligger kvar i papperskorgen. Och därifrån kan de återställas. Tar de inte upp plats när de ligger i papperskorgen? Jag vet att jag kan tömma den, och även manuellt deleta valda filer. Men jag har åtta hårddiskar (varav 6 USB) så tömma helt vill jag inte göra.

Dumt nog kollade jag inte utrymmet före och efter. Men ska göra det nu:
Före delet av 360 filer, rätt små; bilder och MP3, fanns 3351,91 ledig plats motsv. 90%
Efter delet fick jag samma värde, 3351,91
Kör Diskrensning och får 3351,91
Rensar borttagna filer ur papperskorgen och får 3351,81 ledigt utrymme.

Diskrensning skriver om borttag av konsolfiler. Det vet jag inte vad det är.
Men som jag visat ovan så frigörs inga ytor med de sätt jag gjort.
Det gjorde den gamla funktionen som fanns under Egenskaper.
Troligen finns funktionen någonstans i detta, numera gigantiska, Windows.
Win7, win8, vin9 och nu win11 har inte varit bättre än vad Windows XP var för personlig användning.

Minns Windows 3.11 där man i Config.sys och Autoexec.bat kunde skriva en massa nyttiga saker. Även lätt att skriva batchfiler som gjorde det man ville. Men med Win95 såå behövdes inte Config.sys och Autoexec.bat längre. Nu håller Windows ordning. Minns Registret? Lättare? Det var då allt började bli rörigt. Windows95 fungerade inte förrän 3:e uppdateringen av C-versionen kom. Dvs. Den 9:e!. Minns "Plug and play".

Tja jag håller inte riktigt med. Det jag minns var ett evinnerligt mekande för att saker bara skulle funka i närheten av ok. Men registret finns fortfarande, och du kan förstås skriva bat-filer om du vill men Powershell är sjukt mycket mer kraftfullt. Som så ofta tror jag det är lätt att att bara minnas de trevliga sakerna och inte de jobbiga när man blickar bakåt.