Köp av grafikkort på Tradera - suspekt affär, vad göra?

Permalänk
Medlem

Köp av grafikkort på Tradera - suspekt affär, vad göra?

Hej,
Situationen gäller inte mig i fråga, utan en vän, men tänkte kolla med er vad ni tycker om situationen.

Han hittade en annons på Tradera om ett 3070.
Annonsensbeskrivningen var så här:

"Asus Rog Strix 3070 som fungerar utmärkt med bra temperaturer, inköpt 2021. Inte minat med utan endast använt för gaming. Kvitto medföljer"

När han fick hem kortet så var det riktigt skabbigt. Han var tvungen att rengöra det från en massa damm som såg ut att ha suttit där väldigt länge. Det såg ut som att det hade ackumulerat till stora massor ungefär. Han insåg också att en av fläktarna inte fungerade ordentligt, det vill säga - den var lite lös och hade ett motstånd i sig när den snurrade.

Väl monterat så verkade det fungera, men syntes tydligt att fläkten var lös. När han testade benchmark så gick kortet upp i 70-80 grader med kortets orginalinställningar för fläktkurvan, vilket inte känns som att det fungerar utmärkt.Jag testade samma benchmark med mitt kort (EVGA 3070ti) och det gick endast upp till ca 65 grader.

Han påpekade detta för säljaren varav han förnekade allt med mining och att det skulle vara hans fel med fläkten - han menar att det fungerade utmärkt. Säljaren säger att min polare borde byta kylpasta och fläkt på den vilket inte var något som framgick i annonsen. Ytterligare ett problem med detta är att varken jag eller min polare har superkoll på hur man byter dessa komponenter, vilket medför ett stort problem.

I annonsen framgick det dessutom att säljaren skulle skicka med kvitto, men efter försäljning menar säljaren att han inte vet vart kvittot är och säger att "det förmodligen är på en gammal mail han inte använder längre", vilket också var en avgörande del av försäljningen.

Polaren hade en köpförsäkring på kortet, men Tradera verkar inte vilja göra särskilt mycket här ändå. Köpförsäkringen är till för att "om varan skiljer sig markant från beskrivning", där ordet "markant" är att poängtera. Skulle ni säga att detta kortet skiljer sig markant från beskrivningen, om beskrivningen var att kortet fungerar "utmärkt"?

Man kan ju försöka göra en reklamation via Tradera med detta i åtanke, men processen lär ta typ en månad om inte mer, och bevisbördan för att kortet inte fungerar ligger hos min polare.

Polaren försöker kräva säljaren på kvitto, men säljaren verkar ha slutat svara. Riktig jävla skitstövel måste jag säga.
Känner att Tradera inte skapar någon säkerhet för köparen alls, då all makt egentligen ligger hos säljaren i fall som dessa. Speciellt när det är köparens ansvar att bevisa att fel existerar. För att bevisa dessa felaktigheter lär man behöva lämna in det till någon professionell verkstad som kan intyga detta, vilket lär kosta en massa pengar. Samtidigt som tiden man lägger på detta också kostar en jävla massa pengar.

Någon som har en liknande erfarenhet och lyckats lösa det? Sluta köpa dyrare grejer på Tradera överhuvudtaget?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Vilket betalsätt användes? Finns ju faktura, paypal, kreditkort m.m.
Är det betalat med faktura borde man kunna pausa den. Är det betalat med paypal så går det ju även ta det den vägen.
Eftersom det utlovades kvitto och kvitto ej har kunnat ges så borde det var skäl nog. Dessutom verkar ju kortet vara defekt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

70-80 grader är väl inget problem? Eller har jag missat något. Låter som att din vän bråkar i onödan.

https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Vilket betalsätt användes? Finns ju faktura, paypal, kreditkort m.m.
Är det betalat med faktura borde man kunna pausa den. Är det betalat med paypal så går det ju även ta det den vägen.
Eftersom det utlovades kvitto och kvitto ej har kunnat ges så borde det var skäl nog. Dessutom verkar ju kortet vara defekt.

Han körde med Klarna. Ska tydligen ta 20 dagar för Klarna att kontakta Tradera, och sedan fortsätter processen därifrån.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

70-80 grader är väl inget problem? Eller har jag missat något. Låter som att din vän bråkar i onödan.

https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...

Okej, det där är lite betryggande faktiskt. Kortet la sig dock vid 78 grader efter typ 3 minuters benchmark i detta fallet.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

70-80 grader är väl inget problem? Eller har jag missat något. Låter som att din vän bråkar i onödan.

https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...

Dåligt att säljaren inte delade kvitto. I övrigt verkar kortet fungera felfritt. Mängden damm beror ju helt på yttre faktorer, husdjur etc. Vill man ha helt perfekt kort ska man köpa från butik (min åsikt).

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Dåligt att säljaren inte delade kvitto. I övrigt verkar kortet fungera felfritt. Mängden damm beror ju helt på yttre faktorer, husdjur etc. Vill man ha helt perfekt kort ska man köpa från butik (min åsikt).

Jo håller med. Dock är fläkten lös och låter lite till och från vilket jag inte skulle säga är "felfritt", men vet inte riktigt om det är tillräckligt för att kräva återköp av säljaren enligt Traderas regler, eller om det ens är värt att försöka.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

I annonsen framgick det dessutom att säljaren skulle skicka med kvitto, men efter försäljning menar säljaren att han inte vet vart kvittot är och säger att "det förmodligen är på en gammal mail han inte använder längre", vilket också var en avgörande del av försäljningen.

Skrivet av Matfer:

Köpförsäkringen är till för att "om varan skiljer sig markant från beskrivning", där ordet "markant" är att poängtera. Skulle ni säga att detta kortet skiljer sig markant från beskrivningen, om beskrivningen var att kortet fungerar "utmärkt"?

Eftersom konceptet god tro försvunnit ur hälerilagen så måste du som köpare ha helt på det torra att kortet du köpt inte är stulet. Kvitto med ett namn som matchar köparen är ju ett stort steg på den vägen. Det som annars kan hända är att han grips för stölden, kortet spåras till dig och du blir av med kortet, får inte pengarna tillbaka och kan även åtalas för häleri eftersom du köpt stöldgods utan att säkerställa att allt är legitimt.

Det är väldigt osannolikt att något sådant sker, men jag skulle säga att det kvalar in under markant skillnad om det stod i annonsen att det skulle följa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Eftersom konceptet god tro försvunnit ur hälerilagen så måste du som köpare ha helt på det torra att kortet du köpt inte är stulet. Kvitto med ett namn som matchar köparen är ju ett stort steg på den vägen. Det som annars kan hända är att han grips för stölden, kortet spåras till dig och du blir av med kortet, får inte pengarna tillbaka och kan även åtalas för häleri eftersom du köpt stöldgods utan att säkerställa att allt är legitimt.

Det är väldigt osannolikt att något sådant sker, men jag skulle säga att det kvalar in under markant skillnad om det stod i annonsen att det skulle följa med.

Lär nog inte vara så stor risk för häleri. Det är endast häleri om köparen faktiskt är medveten om att produkten i fråga härrör från en sådan illegitim verksamhet.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Lär nog inte vara så stor risk för häleri. Det är endast häleri om köparen faktiskt är medveten om att produkten i fråga härrör från en sådan illegitim verksamhet.

Det är möjligt, men du blir fortfarande av med kortet och pengarna och det är ju minst sagt viktigt.

Permalänk
Medlem

Det där hade jag aldrig accepterat, anmäl till tradera så får dom se vem har rätt o inte, spontant känns det som säljaren inte var ärlig med skicket på kortet osv... darför man aldrig ska köpa dyra grafikkort o liknande på tradera blir bara massa huvudvärk...

Fick han heller inget kvitto så är det större anledning att anmäla då har han brutit löftet mot vad som stod i annonsen, jag hade bett tradera att skicka tillbaka kortet och full återbetalning.

Kan du länka till annonsen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Lär nog inte vara så stor risk för häleri. Det är endast häleri om köparen faktiskt är medveten om att produkten i fråga härrör från en sådan illegitim verksamhet.

Det krävs faktiskt inte att köparen är medveten om det. Det räcker att det objektivt finns skälig anledning att tro att så är fallet. Att inte ha ett kvitto och sälja något för ett väldigt lågt pris kan vara en sådan omständighet som räcker för fällande häleridom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hiraeth:

Det krävs faktiskt inte att köparen är medveten om det. Det räcker att det objektivt finns skälig anledning att tro att så är fallet. Att inte ha ett kvitto och sälja något för ett väldigt lågt pris kan vara en sådan omständighet som räcker för fällande häleridom.

Har det någonsin hänt?

Känns ju osannolikt eftersom principen är att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte tvärtom.

-------

TS

Jag hade inte accepterat köp utan kvitto om det var en säljpunkt. Borde inte tradera göra heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Tråkigt att läsa sådant här - jag har själv sålt massvis med saker på tradera och för mig är det viktigt att det jag säljer motsvarar beskrivningen & därmed köparens förväntningar. Det är god hyfs att göra rent saker innan man säljer, men alla har ju inte alla hästar hemma.

Vad avser skydd för köparna så tycker jag Tradera har ett bra köparskydd, men skyddet är nog mest inriktat på att skydda sig mot bedragare i den meningen att dom tar betalt och sedan får man ingenting. Sådant förekommer ganska mycket på tradera och är ett stort problem för dem - blocket samma sak. Det Dock så tycker väl jag att om en fläkt är trasig och inget kvitto finns, så ÄR det en markant skillnad mot utannonserad vara.

Men som andra säger så kanske din kompis kort inte har så stora problem, de flesta tillverkare satsar på att hålla ljudnivån låg och därmed brukar temperaturen dra iväg rejält när man spelar. 70-80 grader är helt normalt. Om du sätter som mål att försöka hålla temperaturen på det kortet under 70 grader när du belastar det till max, då kommer det låta rejält mycket med de allra flesta kort. Sedan är det ju inte säkert att fläkten faktiskt är trasig, att den glappar när man tar i den KAN vara normalt. Jag skulle testa blåsa rent fläkten, försök komma åt mot insidan på navet där motorn sitter. Sedan sätt fläktarna manuellt på 100%(kan göras i MSI afterburner) och kolla om det verkar som att den 'trasiga' fläkten har något problem jämfört med dom andra, om den låter mer, verkar blåsa mindre etc. Du kan tanka hem hwinfo64 för att se hur snabbt fläktarna snurrar, ifall du nu inte skulle råka sitta på ett fysiskt verktyg som kan mäta RPM på fläktar.

lycka till!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Skrivet av Matfer:

Hej,
Situationen gäller inte mig i fråga, utan en vän, men tänkte kolla med er vad ni tycker om situationen.

Han hittade en annons på Tradera om ett 3070.
Annonsensbeskrivningen var så här:

"Asus Rog Strix 3070 som fungerar utmärkt med bra temperaturer, inköpt 2021. Inte minat med utan endast använt för gaming. Kvitto medföljer"

När han fick hem kortet så var det riktigt skabbigt. Han var tvungen att rengöra det från en massa damm som såg ut att ha suttit där väldigt länge. Det såg ut som att det hade ackumulerat till stora massor ungefär. Han insåg också att en av fläktarna inte fungerade ordentligt, det vill säga - den var lite lös och hade ett motstånd i sig när den snurrade.

Väl monterat så verkade det fungera, men syntes tydligt att fläkten var lös. När han testade benchmark så gick kortet upp i 70-80 grader med kortets orginalinställningar för fläktkurvan, vilket inte känns som att det fungerar utmärkt.Jag testade samma benchmark med mitt kort (EVGA 3070ti) och det gick endast upp till ca 65 grader.

Han påpekade detta för säljaren varav han förnekade allt med mining och att det skulle vara hans fel med fläkten - han menar att det fungerade utmärkt. Säljaren säger att min polare borde byta kylpasta och fläkt på den vilket inte var något som framgick i annonsen. Ytterligare ett problem med detta är att varken jag eller min polare har superkoll på hur man byter dessa komponenter, vilket medför ett stort problem.

I annonsen framgick det dessutom att säljaren skulle skicka med kvitto, men efter försäljning menar säljaren att han inte vet vart kvittot är och säger att "det förmodligen är på en gammal mail han inte använder längre", vilket också var en avgörande del av försäljningen.

Polaren hade en köpförsäkring på kortet, men Tradera verkar inte vilja göra särskilt mycket här ändå. Köpförsäkringen är till för att "om varan skiljer sig markant från beskrivning", där ordet "markant" är att poängtera. Skulle ni säga att detta kortet skiljer sig markant från beskrivningen, om beskrivningen var att kortet fungerar "utmärkt"?

Man kan ju försöka göra en reklamation via Tradera med detta i åtanke, men processen lär ta typ en månad om inte mer, och bevisbördan för att kortet inte fungerar ligger hos min polare.

Polaren försöker kräva säljaren på kvitto, men säljaren verkar ha slutat svara. Riktig jävla skitstövel måste jag säga.
Känner att Tradera inte skapar någon säkerhet för köparen alls, då all makt egentligen ligger hos säljaren i fall som dessa. Speciellt när det är köparens ansvar att bevisa att fel existerar. För att bevisa dessa felaktigheter lär man behöva lämna in det till någon professionell verkstad som kan intyga detta, vilket lär kosta en massa pengar. Samtidigt som tiden man lägger på detta också kostar en jävla massa pengar.

Någon som har en liknande erfarenhet och lyckats lösa det? Sluta köpa dyrare grejer på Tradera överhuvudtaget?

Huvudregeln är förvisso att fel föreligger om en vara avviker från vad säljaren utfäst vid försäljningen, se 17-18 §§ KöpL. Det är dock svårt att påvisa fel i begagnade produkter då det ligger lite i sakens natur att de ofta har vissa brister. Här är det fråga om ett två år gammalt grafikkort som trots att tycks fungera. Vad som är "utmärkt" och "goda temperaturer" enligt säljarens beskrivning lämnar ganska mycket utrymme för tolkning, men sett till att det är fråga om en begagnad produkt så får en köpare rimligen acceptera att allt inte är tipptopp, då kortet verkar uppfylla funktionen av ett begagnat grafikkort. Detta måste såklart ses mot bakgrund av priset och vilka utfästelser som gjorts.

Om man mot förmodan skulle lyckas visa att det föreligger ett köprättsligt fel, är dock den primära påföljden inte hävning av avtalet, utan avhjälpande eller prisavdrag, jfr 30 § KöpL. Detta är ett krav man då får framställa till säljaren.

Skrivet av Lagerlöf:

Har det någonsin hänt?

Känns ju osannolikt eftersom principen är att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte tvärtom.

Absolut, det är ett relativt vanligt brott och kallas häleriförseelse, se BrB 9:7. Det är fortfarande åklagaren som har bevisbördan för sitt påstående (dvs att den tilltalade inte insåg men hade skälig anledning att egendomen var frånhänd annan genom brott), varför det inte är ett problem sett till oskyldighetspresumtionen.

Permalänk
Medlem

På beskrivning så låter det som att det inte är något fel på kortet, och du kan inte jämföra med ditt 3070 ti vilket är ett helt annat kort. Dock är det tråkigt om säljaren lovade kvitto i annonsen.

Tråkigt också att det var massa damm kvar på kortet.

Vill tillägga att garantin gäller bara ursprungsköparen så vida inte ÅF (eller tillverkare) har egna undantag.
Tråd om ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1669488-ar-det-konstig...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Alright,

Tack för utvecklande svar er. Verkar som att han fick lite ersättning för fläkten men fortfarande inget kvitto.
Verkar som att han lägger ner det här nu för det tar bara mer tid än vad man får för det.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har det någonsin hänt?

Känns ju osannolikt eftersom principen är att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte tvärtom.

-------
TS

Jag hade inte accepterat köp utan kvitto om det var en säljpunkt. Borde inte tradera göra heller.

Man döms om det är ställt utom rimligt tvivel att man begått en gärning, att man köpt en vara mycket billigt utan kvitto kan vara tillräckligt för att bevisa detta. http://www.partilletidning.se/1.72912155