Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Ren statistik. Inte en purfärsk artikel men bör ge en indikation. Varje case är givetvis unikt ska tilläggas.
https://www.dagensps.se/nyheter/sl-tar-fusk-till-domstol-vinn...

http://web.archive.org/web/20190617041734/https://www.dn.se/s...

Jo, fast här finns det ju en biljett som är aktiverad samma minut som avgång. Om de ger SL rätt då är det ju bara tacka godnatt till vårt rättsystem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jo, fast här finns det ju en biljett som är aktiverad samma minut som avgång. Om de ger SL rätt då är det ju bara tacka godnatt till vårt rättsystem.

Ja alltså vi är inte oense, tvärtom. Däremot bör TS vara medveten om att oavsett hur starkt caset är så har TS statistiken emot sig och vid en ev. rättprocess föreligger det sannolikt risk för högre kostnad jämfört med bötesbeloppet.

Då bara i rena pengar, tidspillan ej inräknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur tänkte du att jag kommer igenom spärren?

Du verifierar bara biljetten, om det är en appbiljett alltså, i spärren. Den måste redan vara aktiverad. Undrar faktiskt om du förstår hur det fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte förlänga biljetten till 90 minuter? Redan 75 minuter är väl snålt tilltaget om man växlar mellan buss, tunnelbana och pendeltåg för att exempelvis åka till Nynäshamn eller Arlanda.

Exempelvis Fruängen - T-Centralen - Märsta - Arlanda tar ganska exakt 1h 15 min om allt klaffar tidsmässigt (vilket det nära nog aldrig gör).

Så länge du påbörjat sista delen av resan medan biljetten är giltig ska det inte vara något problem. Hur länge biljetten ska vara giltig är inget jag kan påverka, eller lägger mig i. I mitt jobb bryr jag mig bara ifall den är giltig eller inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du verifierar bara biljetten, om det är en appbiljett alltså, i spärren. Den måste redan vara aktiverad. Undrar faktiskt om du förstår hur det fungerar.

Jo, jag vet hur det är tänkt att fungera. Men tyvärr fungerar det mindre bra i praktiken.

Det jag menade är att spärrarna ofta (en gång av tre) misslyckas med att läsa av QR-koderna. De Gröna SL-korten i sig var också extremt opålitliga tidigare. Lägg där till alla spökdragningar från betalkort. Utöver detta kan vi även diskutera den dåliga mobiltäckningen kring vissa tunnelbanestationer, som försvårar användandet av appen.

Då du jobbar inom SL, så är du antagligen befriad från en del av de problemen vi andra stångas med nära nog dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, jag vet hur det är tänkt att fungera. Men tyvärr fungerar det mindre bra i praktiken.

Det jag menade är att spärrarna ofta (en gång av tre) misslyckas med att läsa av QR-koderna. De Gröna SL-korten i sig var också extremt opålitliga tidigare. Lägg där till alla spökdragningar från betalkort.

Då du jobbar inom SL, så är du antagligen befriad från en del av de problemen vi andra stångas med nära nog dagligen.

Utifrån vad jag observerar så kan jag säga att i de allra flesta fall där det misslyckas med QR-koden är att resenären håller den fel. Antingen för långt från, för högt/lågt så inte hela koden syns i scannern, skärmen i för stor vinkel, skärmen för mörk eller rör på telefonen hela tiden. Håller de mobilen så att koden ligger hyfsat plant mitt i scannern så lyckas det oftast på första försöket. Sedan ska vi inte tala om alla med trasiga skärmar.

Nu gäller detta läsarna i våra bussar, de kanske inte är identiska med de i spärrarna så våra kanske fungerar bättre. Det kan jag inte uttala mig om. Dock, när jag själv åkt buss, tunnelbana eller pendeltåg, så har jag aldrig misslyckats scanna QR-koden på första försöket. Bara för att jag själv jobbar inom SL betyder inte det att jag aldrig behöver köpa biljett. Det är längesedan tjänstekorten försvann.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja alltså vi är inte oense, tvärtom. Däremot bör TS vara medveten om att oavsett hur starkt caset är så har TS statistiken emot sig och vid en ev. rättprocess föreligger det sannolikt risk för högre kostnad jämfört med bötesbeloppet.

Då bara i rena pengar, tidspillan ej inräknad.

Tyvärr är det uppenbarligen så att systemet är trasigt och det är inte värt att gå till tinget. Om en part kan driva en stenhård linje om att ta alla ärenden till domstol och trots det vinna 98% av fallen, då är det något allvarligt fel.

Jag får tacka för länkarna du hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast kraven för envarsgripande, vilket är vad det handlar om ifall kontrollanten håller fast dig eller inte släpper av dig exempelvis, är rätt höga. Folk som har stulit från butik och blivit jagade ut från butiken av en väktare har blivit frikända för att väktaren inte hade koll på dem precis hela tiden under "jakten", typ för att tjuven sprang runt ett hörn och väktaren kom någon sekund senare eller så. Vad som krävs är att de har observerat brottet, vilket är svårt att hävda att en kontrollant har gjort om den inte sett någon exempelvis hoppa över spärrar eller liknande, eller att personen är på flykt från brottsplatsen. De kan inte ha observerat ett brott om de inte ens vet att det har begåtts ett brott och man kan inte vara på flyende fot från en brottsplats om det inte är klarlagt att ett brott har begåtts. Sen behöver de också ha haft den misstänkte under uppsikt från det att brottet observerades tills gripandet och egentligen tills polisen kommer och tar hand om personen.

Nej det är verkligen inte brottsligt. Läser man lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik så är det till och med tveksamt om de har rätten att kräva en tilläggsavgift av den som vägrar:
"5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll."

Så avvisa från fordonet är vad de borde göra. Vad de istället gör är tvärtom, tvingar kvar personen tills dess att den går med på att identifiera sig och betala tilläggsavgiften.
Så kan det vara, men det borde ju vara tvärtom. Vi ger dessa bolag och personer större befogenheter än andra att utöva våld mot allmänheten, och då borde vi hålla dem till en högre standard. Privatpersoner är skyldiga att följa lagen i alla lägen, även om rättsläget är tveksamt, de som sysslar med detta professionellt borde antingen se till att klargöra vad som gäller eller helt enkelt vara mer tillåtande.

Nej kraven för envarsgripande är rätt låga "7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211)."
Dvs finns det fängelse i straffskalan så får envar vilket är vem som helst förutom en polis gripa personen för att sedan överlämna denna till en polis som sedan tar beslut om personen ska vara fortsatt gripen eller inte.

Att inte ha en giltig biljett är ett ringa bedrägeri med fängelse i straffskalan, sen går det att diskutera om den verkligen kommer få fängelse men det kan vara lite för mycket för gemeneman. "1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa bedrägeri till böter eller fängelse i högst sex månader.

För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte. Det gäller dock inte om gärningen avser värde som inte är ringa och om den i övrigt är sådan som avses i 1 §. Lag (2017:442)."

Sedan gällande "5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll."
Så är nog lagen skriven så för att den som utför avgiftskontrollen ska kunna avvisa personen från färdmedlet så att de kan lösa eventuella problem utan att påverka tidsavgångar och liknande.

Sedan i detta fall om biljetten varit aktiverad i en minut och och personen varit ombord i en minut så borde ingen avgift utfärdas om man inte stått bakom personen å ser att den aktiveras efter att personen klivit på men då är man nog lite för fyrkantig för sitt eget bästa..

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Sedan i detta fall om biljetten varit aktiverad i en minut och och personen varit ombord i en minut så borde ingen avgift utfärdas om man inte stått bakom personen å ser att den aktiveras efter att personen klivit på men då är man nog lite för fyrkantig för sitt eget bästa..

Finns paragrafryttare i alla yrkesgrupper likväl som det finns de som hellre väljer se mellan fingrarna. Jag själv skulle ha all rätt att avvisa personer som börjar köpa biljett, alternativt börjar gräva i väskor och fickor för att leta kort, först när de klivit på, men det tar oftast mer tid och energi än att bara låta det gå. Andra gör annorlunda och det är deras val.

När det dock är uppenbart de försöker förhala för att i slutändan slippa betala så brukar de få kliva av nästa hållplats. Att validera är en del av mitt jobb, jag kan inte bara strunta i det helt för då kan jag faktiskt få sparken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gällande diskussionen om "vem som får göra vad" vid t.ex. fysiska ingripanden (om stökig resenär ska slängas av / hållas fast tills OV/Polis kommer) så har dom flesta inte koll på järnvägslagen, och teoretiskt sett så kan vem som helst assistera om befattningshavaren i säkerhets- eller ordningstjänst (dvs. lokföraren) begär det. Dock så klart inte mer våld än vad situationen kräver.

https://lawline.se/answers/medhjalp-till-avvisning-och-omhand...

Skrivet av Lawline:

Sammanfattningsvis har du teoretiskt sett rätt att hjälpa tågets säkerhetspersonal med alla former av ingripanden, även sådana mildare åtgärder som sker enbart med stöd av deras yrkesutövning. I praktiken misstänker jag dock att sådan hjälp i första hand blir aktuell när situationen redan eskalerat till ett sådant läge där nödvärn och envarsgripanden blir aktuellt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

SL har svarat att de tar frågan till tinget. Ingen motivering eller ens ett bemötande av det jag skrivit. Jäklar vilket smutsigt beteende.

Dom går vidare till hovrätten direkt efteråt, utan några bevis. Sjuka är att dom inte ens behöver bevisa att det är rätt person dom skickade till tingsrätten (som fick boten). Bara säga någon annans personnummer som du inte gillar så får han betala. Sjukt när det går att få tag i allas fulla personnummer för 50kr

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gällande diskussionen om "vem som får göra vad" vid t.ex. fysiska ingripanden (om stökig resenär ska slängas av / hållas fast tills OV/Polis kommer) så har dom flesta inte koll på järnvägslagen, och teoretiskt sett så kan vem som helst assistera om befattningshavaren i säkerhets- eller ordningstjänst (dvs. lokföraren) begär det. Dock så klart inte mer våld än vad situationen kräver.

https://lawline.se/answers/medhjalp-till-avvisning-och-omhand...

Fast järnvägslagen gäller inte på tunnelbanan och spårväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför åka via Märsta när du kan åka direkt till Arlanda? För att undvika den runt 120 kr extra avgiften vid Arlanda? För övrigt så får du fortsätta till din slutdestination så länge du inte lämnar det slutna systemet, dvs går ut ur en spärr eller av fordonet. Dvs du kan gå genom spärren vid Fruängen när det är 2 minuter kvar och ändå resa hela vägen till Märsta då bytet vid T-C inte kräver att du passerar en spärr.

Arlandapassagen på 120kr gör att jag alltid åker via Märsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CLLA:

Nej kraven för envarsgripande är rätt låga "7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Polisman, det är en viktig distinktion.

Citat:

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211)."
Dvs finns det fängelse i straffskalan så får envar vilket är vem som helst förutom en polis gripa personen för att sedan överlämna denna till en polis som sedan tar beslut om personen ska vara fortsatt gripen eller inte.

Om man påträffar personen på bar gärning eller flyende fot. Definitionen av dessa är det som snävar av det ganska kraftigt.

Om jag kommer på dig med att stå och klottra på min vägg så är det på bar gärning, om jag kommer ut och du står vid min vägg med en tuschpenna i handen och det är "nyklottrat" på väggen så är det inte på bar gärning. Om du däremot försöker springa iväg när jag kommer så är du på flyende fot, men om du har så mycket försprång att jag inte ser dig konstant under "jakten" så försvinner min rätt att gripa dig.

Citat:

Att inte ha en giltig biljett är ett ringa bedrägeri med fängelse i straffskalan, sen går det att diskutera om den verkligen kommer få fängelse men det kan vara lite för mycket för gemeneman. "1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Problemet är väl inte att ingen döms till fängelse utan att ingen döms för ringa bedrägeri för att de tjuvåker. Det finns några fall från långt tillbaka men då handlade det om förfalskade biljetter eller liknande, inte vanlig tjuvåkning. Så att peka på den brottsrubriceringen som en ursäkt att bruka våld och gripa personer är oärligt om än kanske inte strikt juridiskt fel. Tjuvåkning innefattas i en annan lag, således har ringa bedrägeri inget med det att göra. Stjäl man en bil så skulle någon kunna hävda grov stöld för en bil är generellt värd så mycket att det hamnar under där, men bilstölder faller under en egen lag, tillgrepp av fordon eller liknande, så det bedöms mildare än en stöld av annat med samma värde.

Citat:

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Yes. Förfalska inte biljetter, elektroniska eller fysiska.

Citat:

2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa bedrägeri till böter eller fängelse i högst sex månader.

För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte. Det gäller dock inte om gärningen avser värde som inte är ringa och om den i övrigt är sådan som avses i 1 §. Lag (2017:442)."

Precis. Jag har svårt att se att en biljett på kollektivtrafiken inte har ett ringa värde.

Citat:

Sedan gällande "5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll."
Så är nog lagen skriven så för att den som utför avgiftskontrollen ska kunna avvisa personen från färdmedlet så att de kan lösa eventuella problem utan att påverka tidsavgångar och liknande.

Tja, eller så är lagen skriven så som den är tänkt att fungera. Betala biljetten, tilläggsavgiften eller bli avvisad från fordonet.

Citat:

Sedan i detta fall om biljetten varit aktiverad i en minut och och personen varit ombord i en minut så borde ingen avgift utfärdas om man inte stått bakom personen å ser att den aktiveras efter att personen klivit på men då är man nog lite för fyrkantig för sitt eget bästa..

En liknande grej hände mig för rätt många år sedan. Jag gick på samtidigt som biljettkontrollanterna, och jag såg dem på hållplatsen så jag stämplade förstås mitt kort vid påstigning (på den tiden hade man här kort som man stoppade i en automat på fordonet så fick de en stämpel på baksidan med tiden, linjen, saldo och så). Kontrollanten sa typ "Det där går inte.." Jag försökte tjafsa emot och säga att jag ju precis gick på men han gav inte med sig. Jag tänkte att det inte spelade någon roll då jag ju hade mitt stämplade kort som bevisade att jag betalat innan han "bötfällde" mig. Tyvärr skrev han typ 19:45 på lappen med kontrollavgiften och mitt kort var stämplat 19:47, vilket jag inte uppmärksammade när jag tog emot lappen. Så det var bara att betala och se glad ut. Efter den grejen blev jag ganska sur på västtrafik och började tjuvåka mer systematiskt, vilket gjorde att jag tjänade in avgiften på någon månad och sen var det vinst för mig. Ibland fick jag hoppa av när jag såg kontrollanter på hållplatsen, ibland hade jag bråttom och fick betala böterna, men på det stora hela gick jag kraftigt plus i alla fall.

Permalänk
Medlem

Blippade du på kontrollen som står på perrongen? För i så fall har du ett bevis på att resan påbörjades där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Blippade du på kontrollen som står på perrongen? För i så fall har du ett bevis på att resan påbörjades där.

Vad jag vet går det inte att blippa appbiljetter på betalterminalen som finns på spårvagnarnas hållplats, de kan bara ta gröna kort/kortbetalning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Brukar kolla på tunnelbanan då brukar ordningsvakter brotta ned folk som inte betalar biljetten och i dessa hårda dagar verkar det alltid vara ordningsvakter med kontrollanterna när jag åker, vilket är flera dagar i veckan.
Brukar leda till våld mot tjänsteman eller en åtalan om det iallafall. Om det leder någonvart får man sällan veta.

Sen vad dom FÅR göra skiljer en del på vad dom faktiskt gör.

EDIT: https://lawline.se/answers/att-halla-kvar-nagon-for-biljettko...

visa inget och spring inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet går det inte att blippa appbiljetter på betalterminalen som finns på spårvagnarnas hållplats, de kan bara ta gröna kort/kortbetalning.

Jag gjorde det för bara några veckor sedan med mobilbiljett så numera går det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort några meningslösa inlägg*

On topic:

Skrivet av Numbah:

Dom går vidare till hovrätten direkt efteråt, utan några bevis. Sjuka är att dom inte ens behöver bevisa att det är rätt person dom skickade till tingsrätten (som fick boten). Bara säga någon annans personnummer som du inte gillar så får han betala. Sjukt när det går att få tag i allas fulla personnummer för 50kr

T.om. gratis om man registrerar ett konto hos Ratsit. Helt vansinnigt så lätt det är att få tag i känslig information.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag gjorde det för bara några veckor sedan med mobilbiljett så numera går det.

Jasså? Jag kan inte se att de har någon läsare så att de kan scanna QR-koder. Är du säker på att du gjort det på en spårvagnshållplats för Tvärbanan? Från SL.se står det följande "Om du reser med biljett i SL-appen kan du bara blippa i spärren och på bussen. Reser du till exempel med en spårvagn/lokalbana där det finns SL-stolpar kan du alltså inte blippa din appbiljett, men du behöver såklart ändå ha aktiverat biljetten innan du går ombord." Källa: https://sl.se/reseplanering/att-resa-med-sl/blippa-pa-ratt-sa...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jasså? Jag kan inte se att de har någon läsare så att de kan scanna QR-koder. Är du säker på att du gjort det på en spårvagnshållplats för Tvärbanan? Från SL.se står det följande "Om du reser med biljett i SL-appen kan du bara blippa i spärren och på bussen. Reser du till exempel med en spårvagn/lokalbana där det finns SL-stolpar kan du alltså inte blippa din appbiljett, men du behöver såklart ändå ha aktiverat biljetten innan du går ombord." Källa: https://sl.se/reseplanering/att-resa-med-sl/blippa-pa-ratt-sa...

Spännande för det fanns en sån terminal i Årstaberg i alla fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Spännande för det fanns en sån terminal i Årstaberg i alla fall.

Kan vara så att de finns vid knutpunkter till pendel och t-bana.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så länge du påbörjat sista delen av resan medan biljetten är giltig ska det inte vara något problem.

Dock liten utmaning då bussterminalen i Märsta inte ligger i samma område som pendeltåget. Har hänt att bussen varit försenad och då måste jag lösa en ny biljett till Arlanda. Söderut är det dock inget problem, då man är inom samma slutna system från Märsta - Fruängen

Även vid Liljeholmen (där jag numera bor) är det enklare, då allt utom tvärbanan är inom samma slutna system.

Numera är det däremot taxi eller flygbuss som gäller. Blir billigare (och pålitligare) än SL i många fall.

Har fått avreagera mig lite på SL idag genom en sågning av senaste app-uppdateringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ren statistik. Inte en purfärsk artikel men bör ge en indikation. Varje case är givetvis unikt ska tilläggas.
https://www.dagensps.se/nyheter/sl-tar-fusk-till-domstol-vinn...

http://web.archive.org/web/20190617041734/https://www.dn.se/s...

Skrivet av DasIch:

Tyvärr är det uppenbarligen så att systemet är trasigt och det är inte värt att gå till tinget. Om en part kan driva en stenhård linje om att ta alla ärenden till domstol och trots det vinna 98% av fallen, då är det något allvarligt fel.

Jag får tacka för länkarna du hittade.

Det var oväntat, och tråkigt eftersom du uppenbarligen tycks ha rätten på din sida. Trist om ett företag kan mobba sina kunder till underkastelse genom rättsystemet. Inte minst eftersom det bidrar till misstro gentemot rättsystemet som sådant, men risk för mycket värre konsekvenser för samhället på sikt.

Jag kan inte klandra ditt val, det är tid och pengar, men jag undrar ändå hur ditt fall skulle ha spelat ut i tingsrätten. Jag har väldigt svårt att se hur de ska vinna om deras egna regler bara säger att du måste ha löst biljett innan du kliver på. Jag fattar att eftersom det är civilmål så applicerar inte "oskyldig till motsatsen bevisats", men det känns ändå som att då vi dels har din försäkran att du köpte biljetten innan, dels det faktum att kontrollanten måste ha klivit på senast under samma minut som du köpte biljett, så borde det vara tillräckligt för att tinget ska gå på din linje. Såvida inte kontrollanten ljuger och säger att de såg dig köpa biljetten efter att du klivit på, sånt är ju svårt att gardera sig mot.

Det är några frågor/observationer som jag tycker är värda att ta i beaktande här, innan du slutligt bestämmer om du ska gå vidare eller inte (du kanske redan bestämt dig och agerat, men för argumentets skull om inte annat):

  • De fall som SL inte vunnit, finns det någon systematik i dem? Om det skulle visa sig finnas ett liknande fall redan, där någon annan köpt biljett just innan de klivit på och blivit tagen till tinget och vunnit, då blir ju dina odds rejält bättre.

  • DN-artikeln säger att perioden innan den skrevs ledde ca 25% av fallen till förlikning. Handlar detta om fall där SL redan meddelat intentionen att gå till tinget, dvs. om är förlikningen resultat av en förhandling som sker efter detta? Någon som vet? Bara för att SL sagt att de tar det vidare betyder det ju inte att de faktiskt gör detta. Är inte förlikning något som kan komma upp även efter att tingsrätten fått ett ärende anmält?

  • I DN-artikeln, lägg märke till att det finns en tredje kategori efter "slutat med förlikning" (78 fall under 2018) och "vunnit respektive förlorat i rätten" (175 resp. 4 fall under 2018) - kategorin "ärenden som avskrivits/återkallats" med 34 fall under 2018. Dessutom, DN listar alla dessa under rubriken "Fakta. Ärenden som SL har drivit till domstol" - detta tyder på att såväl förlikning som återkallande kan inträffa efter att SL gått så långt som "till domstol".

  • Om siffrorna från förra punkten stämmer är så har SL inte under 2018 vunnit 98% av fall som tagits så långt som ditt, utan 174/(174+4+78+34) = 60%!

  • De exempel som nämns i artiklarna (t.ex. "Niklas") handlar alla om situationer där personen inte följt SLs egna uppställda villkor. Du har efter vad jag kan se gjort detta.

Jag förstår som sagt om du väljer att släppa det och betala. Men det känns ändå tråkigt om de får vinna detta.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det var oväntat, och tråkigt eftersom du uppenbarligen tycks ha rätten på din sida. Trist om ett företag kan mobba sina kunder till underkastelse genom rättsystemet. Inte minst eftersom det bidrar till misstro gentemot rättsystemet som sådant, men risk för mycket värre konsekvenser för samhället på sikt.

Jag kan inte klandra ditt val, det är tid och pengar, men jag undrar ändå hur ditt fall skulle ha spelat ut i tingsrätten. Jag har väldigt svårt att se hur de ska vinna om deras egna regler bara säger att du måste ha löst biljett innan du kliver på. Jag fattar att eftersom det är civilmål så applicerar inte "oskyldig till motsatsen bevisats", men det känns ändå som att då vi dels har din försäkran att du köpte biljetten innan, dels det faktum att kontrollanten måste ha klivit på senast under samma minut som du köpte biljett, så borde det vara tillräckligt för att tinget ska gå på din linje. Såvida inte kontrollanten ljuger och säger att de såg dig köpa biljetten efter att du klivit på, sånt är ju svårt att gardera sig mot.

Det är några frågor/observationer som jag tycker är värda att ta i beaktande här, innan du slutligt bestämmer om du ska gå vidare eller inte (du kanske redan bestämt dig och agerat, men för argumentets skull om inte annat):

  • De fall som SL inte vunnit, finns det någon systematik i dem? Om det skulle visa sig finnas ett liknande fall redan, där någon annan köpt biljett just innan de klivit på och blivit tagen till tinget och vunnit, då blir ju dina odds rejält bättre.

  • DN-artikeln säger att perioden innan den skrevs ledde ca 25% av fallen till förlikning. Handlar detta om fall där SL redan meddelat intentionen att gå till tinget, dvs. om är förlikningen resultat av en förhandling som sker efter detta? Någon som vet? Bara för att SL sagt att de tar det vidare betyder det ju inte att de faktiskt gör detta. Är inte förlikning något som kan komma upp även efter att tingsrätten fått ett ärende anmält?

  • I DN-artikeln, lägg märke till att det finns en tredje kategori efter "slutat med förlikning" (78 fall under 2018) och "vunnit respektive förlorat i rätten" (175 resp. 4 fall under 2018) - kategorin "ärenden som avskrivits/återkallats" med 34 fall under 2018. Dessutom, DN listar alla dessa under rubriken "Fakta. Ärenden som SL har drivit till domstol" - detta tyder på att såväl förlikning som återkallande kan inträffa efter att SL gått så långt som "till domstol".

  • Om siffrorna från förra punkten stämmer är så har SL inte under 2018 vunnit 98% av fall som tagits så långt som ditt, utan 174/(174+4+78+34) = 60%!

  • De exempel som nämns i artiklarna (t.ex. "Niklas") handlar alla om situationer där personen inte följt SLs egna uppställda villkor. Du har efter vad jag kan se gjort detta.

Jag förstår som sagt om du väljer att släppa det och betala. Men det känns ändå tråkigt om de får vinna detta.

Grejen är att det förmodligen är så jäkla lätt för dem att vinna. Det skulle exempelvis kunna vara:

Kontrollant säger: "Jag väntar alltid en minut från att tåget/spårvagnen lämnat stationen, innan jag börjar göra kontrollerna, precis som det står i föreskrifterna".

Nu menar jag inte att det nödvändigtvis finns i deras föreskrifter. Däremot har jag noterat att i normalfallet har de väntat en liten stund från att tåget lämnar stationen.

Vad ska jag då invända med: "Nej, det gjorde han inte"?

I det fallet skulle ord stå mot ord. Här finns det fall från Högsta domstolen som säger att du kan dömas för våldtäkt, om ord står mot ord och partsinlaga samt vittnesuppgifter är trovärdiga nog.

Där är beviskravet att det ska vara ställt utom rimligt tvivel. Inom civilrätten räcker det med att det ska vara styrkt.

Jag är tämligen säker på att domstolen i det här fallet skulle fråga; "Varför skulle denna hedersknyffel till kontrollant ljuga om omständigheterna?" Hans trovärdighet skulle automatiskt vara mycket högre än min. Kanske har de rentav inspelat när jag ber honom köra upp "fakturan" i röven.

Vidare kan jag tillägga att som ett myndighetshjon, vars beslut överklagats i alla instanser, kan jag med säkerhet säga att många domare är kvalificerat dumma i huvudet. Det är tyvärr ett faktum som är svårt att komma ifrån.

Permalänk
Medlem

... och likt Don Quijote skola det, även i detta fall, slåss mot väderkvarnar. Riddarna synes vara många.

Mitt enda, och synnerligen enkla, gubbråd är att betala och se glad ut. För det fall du hyser problem med att överheten, i form av regionstrafiken i Stockholmsområdet i detta fall, agerar som vederbörande nu synes göra - gå med i en förening som motsätter sig detta. Det är din egen tid och rätt. Ingen sarkasm alls, utan enkom ren och skär ärlighet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen? Jag råkade ut för liknande incident igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Hur gick det sen? Jag råkade ut för liknande incident igår.

Hur gick det för dig iSean?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

@DasIch - det verkar önskas uppföljning här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur gick det för dig iSean?

Jag har bestridit och nu ska SL ta det till rätten tydligen. Spännande!

Jag bör tillägga att jag åkte med tvärbanan, där det saknas spärrar men hade en aktiverad biljett i appen när kontrollanten dök upp, och det hade gått åtminstone 2min på den. Bevisbördan ligger ju på SL och jag hade som sagt en aktiv biljett, men som enligt kontrollanten inte var aktivt länge nog. Hade jag velat fuskåka så hade jag kunnat enkelt neka honom id-handlingar och hoppat av vid närmaste station.