Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Både ja och nej.

Studierna jag har sett tyder inte på att hjälmar bidrar nämnvärt till minskade skador i låg hastighet. Helt enkelt för att det inte är den typen av skador som uppstår av låga hastigheter.

Däremot är det betydelsefullt om det är en bra hjälm som sitter rätt när det är höga hastigheter som är involverade. T ex cykla runt med damcykeln till ica på hörnet men slinta omkull på en isfläck så har hjälmen sällan någon större betydelse. Att bli påblåst av en bil i hög hastighet eller vurpa i en kurva med landsvägscykel och hjälmen har stor betydelse.

Studien jag såg var grundad på skador i Amsterdam och omnejd där snittfarten var den faktor som påverkade mest.

Jo hade jag cyklat någon racer på landsväg i höga hastigheter eller liknande så hade jag nog kört hjälm. Men där jag cyklar normalt, i stadstrafik med gående, bilister, spårvagnar och cyklister från alla möjliga håll, så är hjälmen ivägen ganska kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo hade jag cyklat någon racer på landsväg i höga hastigheter eller liknande så hade jag nog kört hjälm. Men där jag cyklar normalt, i stadstrafik med gående, bilister, spårvagnar och cyklister från alla möjliga håll, så är hjälmen ivägen ganska kraftigt.

Vi glömmer det faktum att vi är förebilder för en yngre generation. Och som sådan anser iaf jag att det är önskvärt att alla i trafiken har hjälm.

Förstår inte hur hjälmen kan vara ivägen. Om den är ivägen så betyder det att du har den hängandes framför ögonen: Lägg några minuter på att ställa in banden korrekt så är det vips inget som är ivägen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

För länge sedan diskuterades hjälmtvång i Danmark. Slutsatsen blev att då skulle färre cykla och det var sämre för folkhälsan. Men själv har jag lite dåligt samvete när jag cyklar med hjälm för det är ju sådan brist på organdonatorer (skämt).
För länge sedan var jag med mitt barns skolklass på cykelutflykt. Alla barn, läraren jag och en till förälder hade hjälm. Alla andra föräldrar var utan. Synd för barnen tar ju efter dom vuxna. Motorcyklister, brandmän med flera bär ju hjälm. Men många cyklister skäms för hjälmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vi glömmer det faktum att vi är förebilder för en yngre generation. Och som sådan anser iaf jag att det är önskvärt att alla i trafiken har hjälm.

Jag antar att du sitter i barnstol i bilen med?

Citat:

Förstår inte hur hjälmen kan vara ivägen. Om den är ivägen så betyder det att du har den hängandes framför ögonen: Lägg några minuter på att ställa in banden korrekt så är det vips inget som är ivägen

Det påverkar i alla fall mitt periferi-seende negativt, och den högre tyngdpunkten gör färden något vingligare.

Skrivet av stigw:

För länge sedan diskuterades hjälmtvång i Danmark. Slutsatsen blev att då skulle färre cykla och det var sämre för folkhälsan. Men själv har jag lite dåligt samvete när jag cyklar med hjälm för det är ju sådan brist på organdonatorer (skämt).
För länge sedan var jag med mitt barns skolklass på cykelutflykt. Alla barn, läraren jag och en till förälder hade hjälm. Alla andra föräldrar var utan. Synd för barnen tar ju efter dom vuxna. Motorcyklister, brandmän med flera bär ju hjälm. Men många cyklister skäms för hjälmen.

Nya Zealand införde hjälmtvång på nittiotalet. Det hade inte önskad effekt: https://www.cyclehelmets.org/1008.html

Citat:

Scuffham, Alsop, Cryer and Langley, 2000 claimed that the helmet law led to a 19% reduction in head injury to cyclists over its first 3 years. This is similar to the reduction in cycle use (see below). However, Robinson (BHRF, 1237) showed that there had been no reduction in head injuries to cyclists over and above the general trend experienced by the population as a whole. The sudden large increase in helmet wearing by adults and teenagers was not accompanied by a change in trends in head injuries for these groups. Perry, 2001 has also shown that the changes in head injuries for cyclists matched those of the population at large and not the cycle helmet wearing rate.

...

In 2006 it was reported that three-quarters of fatalities were still due to head injuries, although helmets were worn by 94% of cyclists (NZMT, 2007).

After an initial fall (but less than the decline in cycle use), hospital admissions of cyclists have increased since enactment of the helmet law: (NZMT, 2007)

...

No surveys to track cycle use were carried out to monitor the effect of the helmet law. However, the New Zealand Household Travel Survey (LTSA, 1993-7) shows that cycling decreased by approx 22% between 1993 and 1997.

In 2006/7 Land Transport NZ said that cycling had declined from 3.6% to 1.8% of traffic over an unspecified period. Cycle trips had fallen by 39% overall, but by 50% for young people aged 5 to 20 years (Hammond, 2010).

Sen spelar annat in förstås. Bygger de cykelbanor exempelvis, tänker de på att prioritera cyklister över bilister i infrastrukturen? Finns det andra påtryckningar eller incitament man hade kunnat använda för att få fler att cykla? Jag har cyklat i Amsterdam exempelvis och cykeln är ju det primära transportmedlet där på ett annat sätt än här vilket underlättar för cyklister. Det betyder dock inte att det är trevligare att cykla i alla lägen för det är ju hård attityd och trängsel på cykelbanorna speciellt i rusningstrafik och så.

Permalänk
Medlem

Även om bilisten faktiskt har företräde i det här fallet bör man ju som bilist iaktta försiktighet och uppmärksamhet som alltid vid övergångsställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag antar att du sitter i barnstol i bilen med?
Det påverkar i alla fall mitt periferi-seende negativt, och den högre tyngdpunkten gör färden något vingligare.

Första påståendet är inte ens värt ett svar, jag hoppas du skrev den bara för att skämta.

Andra:
Du bör kanske fundera på om du ska skippa tröja eller jacka, den lär påverka din tyngdpunkt mer åt det negativa hållet än en hjälm. Jag hoppas du skämtar med mig för om du får såna problem av en hjälm så är du säkerligen ett undantagsfall och snarare undantaget som bekräftar regeln.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är väl en sån klassisker;

Bilen har egentligen företräde, men bilen har även skyldighet att lämna företräde på grund av övergångsställe om man ser att denne väntar på att korsa.

Dvs - Bilen har företräde men om bilen använder sitt företräde så bryter du dels mot plikten att stanna för att släppa över övergångsställen, och den kör sannolikt för fort (då den inte anpassat hastigheten för att släppa över fotgägnare/cyklister).

Notera - Jag drar detta helt från röven så det är sannolikt skitfel (HA)

Edit*
Jag kan ha vänt på det - Det är nog bara fotgängare som har företräde vid övergångsställen och inte cyklister...?

Skaffa MC-kort. Finnns INGET som är så ödmjukande men samtidigt utbildande som att skaffa hojkort, och jag kan garantera att det kommer att göra dig till en bättre och säkrare bilförare

Ingen har företräde, någonsin.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ingen har företräde, någonsin.

Oj, men ursäkta för att jag inte refererade till lagtexten ordagrant utan utgick från vad det faktiskt betyder.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Första påståendet är inte ens värt ett svar, jag hoppas du skrev den bara för att skämta.

Ja det var ett skämt, därav blink-smiley. Samtidigt ligger det ju lite sanning i det. Min son måste ha hjälm när han cyklar, och det är inget snack om det utan det accepterar han. Precis som att han accepterar att han måste sitta i barnstolen i bilen och ha bältet på sig. Trots att jag bara har bälte och inte barnstol eller cykelhjälm.

Citat:

Andra:
Du bör kanske fundera på om du ska skippa tröja eller jacka, den lär påverka din tyngdpunkt mer åt det negativa hållet än en hjälm. Jag hoppas du skämtar med mig för om du får såna problem av en hjälm så är du säkerligen ett undantagsfall och snarare undantaget som bekräftar regeln.

Jag har inte sådana problem med hjälm, det är små saker. Men för mig är det lite som att köra en SUV för att det är säkrare (för en själv) när man krockar hellre än att köra en bil som är smidigare och mer lättmanövrerad och där risken att krocka därmed är lägre istället. Hjälmen gör mig till en sämre cyklist helt enkelt.

Min riskbedömning är att risken är mycket större att något händer tack vare hjälmen än att det händer något där hjälmen hade hjälpt mig. Konsekvenserna av det hade dock varit värre förstås, men jag har ändå cyklat mycket i mitt liv på de katastrofala cykelbanorna som finns i Göteborg med spårvagnsspår överallt och så och jag har aldrig varit i närheten att slå i huvudet. Jag har också massor av vänner, familj och bekanta som cyklar mycket och inte heller de har varit med om något sånt. En bekant till min farsa är väl det närmaste, hon dog av hjärnskador efter att ha ramlat med sin cykel tidigt nittiotal, men hon hade hjälm så det hjälpte inte den gången. Min ena syrra däremot har gått igenom minst tre hövdingar för ganska stora pengar, utan att den har behövts eller hjälpt någon gång. Min andra syrra bröt armbågen för typ en månad sedan när hon cyklade på en isfläck och ramlade riktigt illa, men hjälm hade förstås inte hjälpt med det, däremot armbågsskydd kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Oj, men ursäkta för att jag inte refererade till lagtexten ordagrant utan utgick från vad det faktiskt betyder.

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte en fråga om semantik, det spelar stor roll i ansvarsfrågan. I svensk trafiklagstiftning finns inga rättigheter, enbart skyldigheter. Att jag har väjningsplikt betyder inte att du har företrädesrätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ingen har företräde, någonsin.

Om någon har väjningsplikt betyder det att någon annan har företräde. Det är enkel logik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Om någon har väjningsplikt betyder det att någon annan har företräde. Det är enkel logik.

Nej det är inte så det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är inte så det funkar.

Jo det är det. Tänk högerregel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Jo det är det. Tänk högerregel.

Precis. Det räcker inte att kolla bara åt höger för det kan komma någon från vänster som kör för snabbt, är för nära eller inte är uppmärksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Det räcker inte att kolla bara åt höger för det kan komma någon från vänster som kör för snabbt, är för nära eller inte är uppmärksam.

Det är ingen som har påstått det. I trafiken kan du inte bara köra ditt eget race utan du måste ta hänsyn till andra trafikanter och framföra ditt fordon på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte en fråga om semantik, det spelar stor roll i ansvarsfrågan. I svensk trafiklagstiftning finns inga rättigheter, enbart skyldigheter. Att jag har väjningsplikt betyder inte att du har företrädesrätt.

Jag förstår var du kommer från, men faktum kvarstår att mer eller mindre alla trafikskolor väljer att använda sig av företräde för att förenkla och förtydliga att det är fotgängare som har företräde vid en övergång, även om vi alla vet att lagtexten faktiskt anger att det är väjningsplikt som gäller, eftersom precis som du säger det egentligen inte finns någon företrädesrätt inom trafiken.

Det spelar egentligen ingen roll i ansvarsfrågan heller.
Om du som fotgängare tycker att du har företräde och klampar ut utan att se dig för så har du inte tagit hänsyn till fordon som nämar sig. Om det sedan smäller så har ju bilen gjort fel också, eftersom den inte anpassat hastigheten för att kunna följa väjningsplikten.

Dvs - I detta enkla exemplet så gör båda fel, men faktum kvarstår att det är bilföraren som gjort "mest fel" och ryker när det pratas ansvar eftersom denne kör ett motorfordon och bryter mot väjningsplikten mot fotgängare.
Ergo har fotgängare företräde vid övergångsställen även om det gör jävligt ont att tro på det blint.

Summan av kardemumman är att gångtrafikanter skall visa hänsyn men det är bilföraren som har plikten mot sig, men det innebär heller inte att dem har faktiskt företräde, även om trafikskolor väljer att utbilda på detta vis

Edit*
Självklart är det case-by-case och det går säkert att diskutera in i absurdum beroende på vilken värld man kommer från

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man får alltid vara försiktig runt cyklister även om de har fel då de inte kan trafikreglerna eller har farliga beteenden

Kanske dags att införa körkort för cyklister? (och det säger jag som cyklar och kör bil rätt mycket själv).

Jag har noll problem att sakta ner för att cyklister som ska komma över ett övergångställe bara de visar tydligt att de vill över och har uppmärksamhet att jag finns.
Jag vill ha det ska gå så smidigt i trafiken som möjligt, det är det inte om cyklisterna ska gå av cykeln och gå över som tar flera gånger längre tid.

Problemet är också att alla bilförare gör olika, vissa stannar helt långt innan cykeln är i närheten av övergångsstället andra gasar på när cyklister är vid övergångstället för att markera etc. z

Tycker jag ser mest äldra personer med cykel som inte alls kollar sig för, utan kör rakt över utan vidare vilket är livsfarligt.
Barn och ungdomar är mer rediga med det skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Det är ingen som har påstått det. I trafiken kan du inte bara köra ditt eget race utan du måste ta hänsyn till andra trafikanter och framföra ditt fordon på ett säkert sätt.

Precis. Därav har man inte företräde även om de andra har väjningsplikt.