Permalänk
Medlem

Unifi NanoHD Mesh

Tjena!
Jag har införskaffat två stycken Unifi NanoHD access punkter. När jag skulle sätta upp den första i deras app så säger den att jag kan använda den fristående men att de rekommenderar en OS Konsol för att låsa upp dess fulla potential. Behöver jag en sådan OS konsol för MESH funktionen? Vilka fler funktioner kräver en OS Konsol och vilken ska jag isåfall köpa?

Permalänk
Medlem

Nu är det här en lite gammal tråd men jag tror att du fortfarande kan installera konsolen på din pc, installera AP:arna och sen stänga ner konsolen. Nästa steg i prisstegen är att hosta konsolen på en raspberry pi, och därefter (med några mellansteg kanske) har du dreamrouter som väl går på typ 2000kr.

https://community.ui.com/questions/Must-UniFi-Controller-be-o...

Permalänk
Medlem

För allt annat än den simplaste funktionaliteten krävs att du managerar dem via deras controller. Även om företaget säljer hårdvara för att köra denna controller så är bara en mjukvara som de låter dig ladda ner för att köra på egen hårdvara om du vill.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För allt annat än den simplaste funktionaliteten krävs att du managerar dem via deras controller. Även om företaget säljer hårdvara för att köra denna controller så är bara en mjukvara som de låter dig ladda ner för att köra på egen hårdvara om du vill.

Behöver man ha igång datorn med deras Controller Software hela tiden eller kan man stänga ner den? För om man kan stänga ner den så finns det väl ingen poäng att ha en av deras UnifI OS Consoles?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

Behöver man ha igång datorn med deras Controller Software hela tiden eller kan man stänga ner den? För om man kan stänga ner den så finns det väl ingen poäng att ha en av deras UnifI OS Consoles?

Nej, dina APs fortsätter att fungera även när de inte når din controller. Du tappar dock all central loggning och saker så som gästportaler och liknande.

Poängen är all funktionalitet runt konfiguration, managering och monitorering. Jag kör min controller på en egen liten fläktlös Atom-server som även kör diverse annat. Strikt nödvändigt är det dock som sagt inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Men om han införskaffar en cloud key då behöver han inte ha en dator igång? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Men om han införskaffar en cloud key då behöver han inte ha en dator igång? Eller?

Cloud key är ju en dator som är igång. Precis som om du kör deras controller på en RaspberryPi eller liknande.

Sätt upp dom som standalone med appen om du inte är sugen på att köra deras controller.
Om det sen visar sig att du vill göra mer, kan du alltid återställa dom och börja om med en controller.

Cloud key tycker jag är en onödig kostnad i ett hemnätverk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)