Platta Andersson - frågar efter sim-kort

Permalänk
Medlem

Platta Andersson - frågar efter sim-kort

Andersson-platta frågar efter sim-kort vid uppstart. Den är påslagen och Google-konto inlagt. Därefter kommer vi inte vidare utan plattan frågar efter sim-kort (vilket man alltså inte behöver). Wi-Fi är på och fungerar.

Någon som har nån idé hur man kan komma runt det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frida_86:

Andersson-platta frågar efter sim-kort vid uppstart. Den är påslagen och Google-konto inlagt. Därefter kommer vi inte vidare utan plattan frågar efter sim-kort (vilket man alltså inte behöver). Wi-Fi är på och fungerar.

Någon som har nån idé hur man kan komma runt det?

Det borde väl gå fint att bara stänga av prompten?

Vad händer om ni stoppar in ett SIM-kort i enheten? Kanske duger att göra det en gång för att komma vidare och köra någon uppdatering på enheten som tar bort prompten framledes?

Vad är det för modellbeteckning på enheten?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det borde väl gå fint att bara stänga av prompten?

Vad händer om ni stoppar in ett SIM-kort i enheten? Kanske duger att göra det en gång för att komma vidare och köra någon uppdatering på enheten som tar bort prompten framledes?

Vad är det för modellbeteckning på enheten?

Okej - noll koll - men stänga av prompten..?Testat stoppa i ett simkort men det kvittar, ändå låst.. sjukt märkligt..
modellbeteckning: tbx10

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/ande...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frida_86:

Okej - noll koll - men stänga av prompten..?Testat stoppa i ett simkort men det kvittar, ändå låst.. sjukt märkligt..
modellbeteckning: tbx10

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/ande...

Tänker att om man sveper "bakåt" eller "hem" på plattan så borde den minimera eventuell prompt om det nu inte finns någon bild.
Har du möjlighet att ta en bild på prompten och ladda upp så vi får se hur det ser ut?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Har en Lenovo surfplatta med simplats som sonen använder, har aldrig haft simkort i den och det funkar bra ändå. Ibland kommer det upp en prompt om att sätta i simkortet, kanske bara efter omstart (den startar om rätt ofta då förmågan att sätta den på laddning innan den panikdör är begränsad), men back eller hem får bort den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Frida_86, hur gick det, fick ni till det?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Frida_86, hur gick det, fick ni till det?

Hej igen! Nej det går inte vidare tyvärr.. Jag och pappa sitter i olika städer så försöker hjälpa honom utan att själv ha plattan. Tänkte ladda upp bild men det va inte så smidigt som jag hoppades på, haha.
Iaf - skärmen har en bild där det visas typ klocka, att Wi-Fi-är på och så står det ”inget sim-kort endast nödsamtal”. Sen längst ner står det ”lås upp för alla funktioner och all data”. När man då klickar där kommer man till en siffer-knappsats för att slå in koden. Blir inte klok på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida_86:

Hej igen! Nej det går inte vidare tyvärr.. Jag och pappa sitter i olika städer så försöker hjälpa honom utan att själv ha plattan. Tänkte ladda upp bild men det va inte så smidigt som jag hoppades på, haha.
Iaf - skärmen har en bild där det visas typ klocka, att Wi-Fi-är på och så står det ”inget sim-kort endast nödsamtal”. Sen längst ner står det ”lås upp för alla funktioner och all data”. När man då klickar där kommer man till en siffer-knappsats för att slå in koden. Blir inte klok på detta..

Det är inte bara koden för att logga in på plattan? Man kan ju ha kod istället för face unlock, fingeravtryck, "gest" osv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frida_86:

Hej igen! Nej det går inte vidare tyvärr.. Jag och pappa sitter i olika städer så försöker hjälpa honom utan att själv ha plattan. Tänkte ladda upp bild men det va inte så smidigt som jag hoppades på, haha.
Iaf - skärmen har en bild där det visas typ klocka, att Wi-Fi-är på och så står det ”inget sim-kort endast nödsamtal”. Sen längst ner står det ”lås upp för alla funktioner och all data”. När man då klickar där kommer man till en siffer-knappsats för att slå in koden. Blir inte klok på detta..

Jag tycker det låter som att det är ett enhetslås och inte något med SIM-kortet.

Har ni matat in en kod när ni startade plattan första gången? Annars kan det ju vara en returenhet från annan kund till NetonNet som skapat konto och slagit in en kod.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida_86:

Hej igen! Nej det går inte vidare tyvärr.. Jag och pappa sitter i olika städer så försöker hjälpa honom utan att själv ha plattan. Tänkte ladda upp bild men det va inte så smidigt som jag hoppades på, haha.
Iaf - skärmen har en bild där det visas typ klocka, att Wi-Fi-är på och så står det ”inget sim-kort endast nödsamtal”. Sen längst ner står det ”lås upp för alla funktioner och all data”. När man då klickar där kommer man till en siffer-knappsats för att slå in koden. Blir inte klok på detta..

Den frågar inte efter ett SIM-kort, utan du eller din far har satt ett skärmlås på surfplattan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den frågar inte efter ett SIM-kort, utan du eller din far har satt ett skärmlås på surfplattan.

Just texten om alla funktioner brukar väl komma upp när man startat om (eller den dött pga slut på batteri). Har man fingeravtrycksläsare så fungerar den inte heller förrän man har matat in koden första gången efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Just texten om alla funktioner brukar väl komma upp när man startat om (eller den dött pga slut på batteri). Har man fingeravtrycksläsare så fungerar den inte heller förrän man har matat in koden första gången efter omstart.

Ja, precis.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är inte bara koden för att logga in på plattan? Man kan ju ha kod istället för face unlock, fingeravtryck, "gest" osv.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker det låter som att det är ett enhetslås och inte något med SIM-kortet.

Har ni matat in en kod när ni startade plattan första gången? Annars kan det ju vara en returenhet från annan kund till NetonNet som skapat konto och slagit in en kod.

Alltså inget lösenord är skapat för enheten. För det trodde jag också först - typ ange lösenord.
Men - det där med returnerad produkt.. tydligen var kartongen förseglad men det kanske de kan göra igen..

Pratade med pappa nu - han har lyckas starta den men la då in ditt Google-konto. Så när han kollar på sin telefon vilka enheter som är kopplade till Google-kontot ligger plattan där. Vet inte om den tror den är en telefon typ, haha… högst oklart.
Men han tänkte koppla den till datorn o se om man kan komma vidare från en annan enhet…

Permalänk
Medlem

Alltså detta gjorde han igår och efter det är den alltså låst

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frida_86:

Alltså inget lösenord är skapat för enheten. För det trodde jag också först - typ ange lösenord.
Men - det där med returnerad produkt.. tydligen var kartongen förseglad men det kanske de kan göra igen..

Pratade med pappa nu - han har lyckas starta den men la då in ditt Google-konto. Så när han kollar på sin telefon vilka enheter som är kopplade till Google-kontot ligger plattan där. Vet inte om den tror den är en telefon typ, haha… högst oklart.
Men han tänkte koppla den till datorn o se om man kan komma vidare från en annan enhet…

Han borde behöva logga in på enheten efter omstart med pinkod om det nu ligger ett google-konto på enheten.
Har han glömt PIN så borde det gå att låsa upp med hjälp av google-kontots lösenord.

Nu när det förtydligats vad det är förmeddelande så låter det inte som att SIM-kortet har något med saken att göra. Fortsatt bäst om vi får en bild på meddelandet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu så! Enheten trodde den va telefonen så lösenordet till själva telefonen var det som låste upp plattan.

Tack snälla ni för era tips!

Permalänk

Skönt det löste sig.

Tänkte föreslå annars att gå in på närmsta butik som säljer kontantkort å skaffa ett kontantsim antingen ofyllt eller med typ 100:- eller nått laddat.

Har fått telia kontant sim gratis ett par gånger av en butik när ja bara behövt ett dummysim.som inte åns är kopplat till ett telefonnummer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skönt det löste sig.

Tänkte föreslå annars att gå in på närmsta butik som säljer kontantkort å skaffa ett kontantsim antingen ofyllt eller med typ 100:- eller nått laddat.

Har fått telia kontant sim gratis ett par gånger av en butik när ja bara behövt ett dummysim.som inte åns är kopplat till ett telefonnummer.

Ja känns skönt att det ordnade upp sig Faktiskt så beställde han ett kort från Telia igår (fick gratis) :