Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har elnätsabonnemang motsvarande 6000 kr per år? What?
1300 kWh/mån är ändå brutalt.

Det är ju normalpris hos Vattenfall för 20A säkring.

Vi har ca 4000kr/år för 16A säkring.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ftx är enbart effektivt om du inte behöver värma upp mer än behovet. Att du inte har tätt gör att det inte blir så kostnadseffektivt

Sorry, men nu hänger jag inte med 😊

För övrigt har jag minimalt läckage kring ytterdörren samt att nya balkongdörren som buttes för ett par år sedan isolerar sämre än originaldörren.
Så vi snackar inga enorma läckage.

Men så är läckage som sagt inget större bekymmer med FTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Sorry, men nu hänger jag inte med 😊

För övrigt har jag minimalt läckage kring ytterdörren samt att nya balkongdörren som buttes för ett par år sedan isolerar sämre än originaldörren.
Så vi snackar inga enorma läckage.

Men så är läckage som sagt inget större bekymmer med FTX.

Ftx använder din varmluft+värmepaket för att värma upp inluften. Om du har mer kallluft som kommer in via andra vägar än intaget så för det att ftx kommer använda mer el för att värma luften

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>
Bostadsrätt, souterräng-lgh 5rok om 74+74 med direktverkande el och VVB.

Ingen tvättstuga i området, alla hushåll har egen tvättmaskin.

Luft/luft VP (inställd på 20C).

Ventilation är FTX, nytt aggregat för 2,5 år sedan (börvärde 18C).

Ny spis och diskmaskin 2022.
Kylskåp och frys är troligen 15-18 år.
Ny tvättmaskin och torktumlare för 2 månader sedan.

Två barn, 9 och 16. Båda sitter limmade framför sina gamingdatorer 🙄

Har element på i barnens rum, inställda på 18C.

Har satt fjärrbrytare på hemmabion (receiver och två slutsteg), har dragit ner projektor-tittandet från varje kväll till fredag och/eller lördag.

Hade ett 3-årigt bundet fram till mars -22…

Suger hårig babianpung!

Edit: En granne med 2:a fick räkning på 4100kr…

150kvadrat som är eluppvärmt med egen VVB så är det inget jättekonstigt med den förbrukningen. Kollar man vad en villa i dom storlekarna drar i december så är det ju nästan lågt med familj, värme och allt där till.

Självklart kan man inte jämföra det med snitt SweC som är singel, bor i en 2a och duschar max 1 gång i veckan samt äter på papperstallrikar och vänder ut och in på kläderna TROTS att snittlönen på SweC är 100k i månaden (om man går på snacket i trådarna, hahahaha)

Permalänk
Medlem

Inte en aning vad min förbrukning ligger på sedan brf gick över till gemensamt elavtal för alla 211 lgh, i samband med detta sattes ett gäng solpaneler upp, första året är nu summerat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

På en vecka har frysen förbrukat 10,41 kWh = 541 kWh/år.
Inte den snålaste, men känns onödigt att köpa ny så länge den fungerar, bara för att spara 50-80 kr/mån.

Äldsta grabbens dator har under en vecka förbrukat 12,35 kWh = 642 kWh/år

Nu ska jag flytta mätarna till kyl FTX-aggregatet respektive vardagsrummets TV istället.

Konstaterade även att den 13 år gamla LLVP visade -14 grader när det var 2 grader ute, reagerade på att den stod på maxvarv på utedelen och aldrig avisade sig.
Har beställt ny tempsensor.

Edit: FTX-aggregatet drar 41W i normalläge och 109W nör man forcerar vid matlagning.
TV’n drar 19W i standby och varierar mellan 150-220W i drift beroende på hur ljusa/mörka scenerna är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otori:

På en vecka har frysen förbrukat 10,41 kWh = 541 kWh/år.
Inte den snålaste, men känns onödigt att köpa ny så länge den fungerar, bara för att spara 50-80 kr/mån.

Äldsta grabbens dator har under en vecka förbrukat 12,35 kWh = 642 kWh/år

Nu ska jag flytta mätarna till kyl FTX-aggregatet respektive vardagsrummets TV istället.

Konstaterade även att den 13 år gamla LLVP visade -14 grader när det var 2 grader ute, reagerade på att den stod på maxvarv på utedelen och aldrig avisade sig.
Har beställt ny tempsensor.

Edit: FTX-aggregatet drar 41W i normalläge och 109W nör man forcerar vid matlagning.
TV’n drar 19W i standby och varierar mellan 150-220W i drift beroende på hur ljusa/mörka scenerna är.

19 W standby på en TV är extremt mycket och långt över vad som är tillåtet att sälja idag, en tv får enligt lag inte dra över 0,5W.
Är det en jättegammal tv låter det också väldigt högt så nått är inte som det ska där eller så har du mätt fel.

Power consumption in off mode:
Power consumption of equipment in off mode shall not exceed 0,50 W.
(b) Power consumption in standby mode:
The power consumption of equipment in any condition providing only a reactivation function, or providing only a reactivation function and an indication of enabled reactivation function, shall not exceed 0,50 W.
The power consumption of equipment in any condition providing only information or status display, or providing only a combination of reactivation function and information or status display, or providing only a reactivation function and an indication of enabled reactivation function and information or status display shall not exceed 0,80 W

https://www.energimyndigheten.se/490884/globalassets/energief...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

19 W standby på en TV är extremt mycket och långt över vad som är tillåtet att sälja idag, en tv får enligt lag inte dra över 0,5W.
Är det en jättegammal tv låter det också väldigt högt så nått är inte som det ska där eller så har du mätt fel.

Power consumption in off mode:
Power consumption of equipment in off mode shall not exceed 0,50 W.
(b) Power consumption in standby mode:
The power consumption of equipment in any condition providing only a reactivation
function, or providing only a reactivation function and an indication of enabled reactivation function, shall not exceed 0,50 W.
The power consumption of equipment in any condition providing only information or
status display, or providing only a combination of reactivation function and information or status display, or providing only a reactivation function and an indication of enabled reactivation function and information or status display shall not exceed 0,80 W

https://www.energimyndigheten.se/490884/globalassets/energief...

Kanske är fler enheter som ör kopplad efter brytaren med energimätning, som reciever och slutsteg som nämnt i tidigare inlägg.

Jag har reciever, tv-box,shield tv, switchar, AP och Playstation 5 i min media bänk och vid vanligt TV tittande så drar det mellan 150-200w och när jag spelar så kan det gå upp till 400w. Slutade med att jag kopplade bort allt för det blev 30-40kwh i veckan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kelzzor:

Kanske är fler enheter som ör kopplad efter brytaren med energimätning, som reciever och slutsteg som nämnt i tidigare inlägg.

Jag har reciever, tv-box,shield tv, switchar, AP och Playstation 5 i min media bänk och vid vanligt TV tittande så drar det mellan 150-200w och när jag spelar så kan det gå upp till 400w. Slutade med att jag kopplade bort allt för det blev 30-40kwh i veckan

Ja mäter man på en hel hembio så är det ju inte en tv så då blir det "mätfel" om man är ute efter tvns elförbrukning men 19 W i standby är ändå ganska högt även för en hel hembio, hade det varit 19 W i tomgång hade det varit normalt eller till och med lågt men 19 W standby är för mycket och om det verkligen stämmer så pekar det på att något är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja mäter man på en hel hembio så är det ju inte en tv så då blir det "mätfel" om man är ute efter tvns elförbrukning men 19 W i standby är ändå ganska högt även för en hel hembio, hade det varit 19 W i tomgång hade det varit normalt eller till och med lågt men 19 W standby är för mycket och om det verkligen stämmer så pekar det på att något är trasigt.

Runt 30W låg min förstärkare på, på grund av den inbyggda HDMI-switchen (aktiv, för att prata med enheter även "avstängd").

Trodde det var något knas med den, så jag fick kolla upp om andra hade samma problem.

TV borde ju hålla sig lågt förutom vid t.ex. uppdateringskontroller eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Bor i en bostadsrätt, 3:a på 91 kvm, tillsammans med sambo.
Minskade elförbrukningen under förra året, men det beror mest på att jag bytte jobb och slutade jobba hemifrån i mitten av januari...
Bytt ut några halogenspottar till LED, annars är det inte så mycket vi kan spara in på.
Borde byta ut plasma-TV:n från 2009, men har fortfarande inte hittat någon jag vill ersätta den med.

Varje lägenhetsinnehavare betalar sin egen förbrukning av el, vatten och värme. Föreningen har bergvärme installerat.
Tyvärr gick vårt bundna elavtal ut sista november, så just nu har vi rörligt.
Fakturan skickas ut var tredje månad. Så för perioden december till februari får vi inte förrän i början av mars.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja mäter man på en hel hembio så är det ju inte en tv så då blir det "mätfel" om man är ute efter tvns elförbrukning men 19 W i standby är ändå ganska högt även för en hel hembio, hade det varit 19 W i tomgång hade det varit normalt eller till och med lågt men 19 W standby är för mycket och om det verkligen stämmer så pekar det på att något är trasigt.

Har satt mätaren direkt på TV’n, ingen annan utrustning.

Det lustiga är hur den i standby ibland ligger på 0,3W för att hoppa till 19W, 17W, 5W, 19W och sedan ner på 0,3W en bra stund för att sedan hoppa upp på 5W, 12W osv.

Ingen mediaspelare eller digitalbox ansluten till TV’n, de är anslutna till receivern.

Det är en 2 år gammal 65” lågpris Samsung-TV.

Blir definitivt en brytare på TV’n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har satt mätaren direkt på TV’n, ingen annan utrustning.

Det lustiga är hur den i standby ibland ligger på 0,3W för att hoppa till 19W, 17W, 5W, 19W och sedan ner på 0,3W en bra stund för att sedan hoppa upp på 5W, 12W osv.

Ingen mediaspelare eller digitalbox ansluten till TV’n, de är anslutna till receivern.

Det är en 2 år gammal 65” lågpris Samsung-TV.

Blir definitivt en brytare på TV’n.

Det är inte så att det är någon snabbstartsfunktion som gör det kanske? Det i kombination med CEC-kompatibel pryl inkopplad via hdmi kanske orsakar att den inte går ner helt i standby.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är inte så att det är någon snabbstartsfunktion som gör det kanske? Det i kombination med CEC-kompatibel pryl inkopplad via hdmi kanske orsakar att den inte går ner helt i standby.

Har stängt av allt vad CEC heter.
Bra tanke. Det enda som är inkopplat till TV’n är en Nintendo Switch, ska testa koppla ur den vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

Också att elmätaren har riktig elmätarkrets i sig (= någonstans i menyerna bör du kunna hitta ett lägen med 'PF' eller 'Power Factor) alt. att det uttalat står i dokumentationen att den har en riktig energimätarkrets som klarar komplexa laster, står det inget om det eller att det inte går att få fram Volt/Watt och VA alternativt PF[1], så är det stor risk att den mäter fel på komplexa laster som LED-lampor och switcahde nätaggregat - speciellt vid låglast).

- tidigare elmätare som mätte ström, spänning med varsin DMM-kretsingång och ev. fasvinkel mellan ström och spänning (för att mäta hyffsat rätt på tex. elmotorer som finns i kylskåp) kan/kunde visa grova fel när det kopplas till laster typiskt switchade nätaggregat och även standby-kretsar som arbetar med kapacitiv spänningsdelning när den arbetar (allt för att inte behöva en extra trafo i sin strömförsörjningsdel när denna är i stand-by - dessa är alltid extremt prispressade och ofta det som först går sönder i en konsumentprodukt) .

Många stickpropps-elmätare har också problem att mäta med någon större noggranhet vid låga strömmar eller i effektnivå som 5 Watt och lägre.

GU10-lampor på 3 Watt kan vara riktigt trista att mäta på då deras PF är nere på 0.3 (är denna inte utskriven så räkna ut själv i antal VA lampan anges eller dess ström gånger 230 Volt=VA och sedan ta angivna lampas effekt i Watt genom VA dvs: PF = Watt / VA och som inte kan bli högre än 1.0.

Tex om en LED-lampa på sin sockel anger 6.5 Watt och strömmen anges till 44 mA (RMS)-ström och spänningen som den drivs med är 230 Volt

VA = 230Volt * 0.044 Ampere = 10.12 VA och effektfaktorn (PF) räknas då ut med PF = 6.5 Watt / 10.12 VA = 0.64 .: PF = 0.64

Vilket är ganska bra för en LED-lampa som jag läste siffrorna från - ofta är PF runt 0.30 - 0.35 för typiska GU10-LED-lampor och dessa kan vara problematiska att mäta rätt på med stickpropps-elmätare som inte har riktig elmätarkrets och inte sällan ger nära fantasi-siffror i förbrukning i Watt eller skenbar effekt i VA.

---

[1]
Co-mätaren https://www.clasohlson.com/se/Elm&auml;tare-f&ouml;r-v&auml;g... kan mäta Watt, ström och spänning samt PF men har inget läge för VA (av någon kinesisk anledning - det är inte många rader kod som behövs för att visa det också men man har inte gjort det... - medans den gamla 36-2897 har tyvärr utgått - med bra elmätarkrets i sig även för även komplexa laster men ganska usel display) och man får själv räkna ut spänning gånger strömmen för att få ut VA-värdet alternativt 1/PF * Watt = VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har satt mätaren direkt på TV’n, ingen annan utrustning.

Det lustiga är hur den i standby ibland ligger på 0,3W för att hoppa till 19W, 17W, 5W, 19W och sedan ner på 0,3W en bra stund för att sedan hoppa upp på 5W, 12W osv.

Ingen mediaspelare eller digitalbox ansluten till TV’n, de är anslutna till receivern.

Det är en 2 år gammal 65” lågpris Samsung-TV.

Blir definitivt en brytare på TV’n.

Det verkar normalt. För en nätverksansluten TV (vilket ju en smart-TV är) så är maxgränsen för förbrukning i standby 7,7 W i genomsnitt under varje 10-minutersperiod. Om du kan mäta energiförbrukning, så skulle den antagligen förbruka mindre än 7,7 Wh per timme.

Permalänk
Medlem

Roade mig med att mäta upp diskmaskinen. Bosch Silent Plus serie 4 nånting, köpt förra året. Har försökt starta med liknande villkor gällande invattnets temp och diskmängd. Kört de flesta program 2-3x. Mätt varje dag sedan strax före nyår, vi kör 1-2 maskiner om dagen när vi (2 vuxna, 3 barn) är hemma hela dagen.

KWh per program:
Eco 0.69 kWh 50C 4:55h
Tyst 0.79 kWh 50C 4:00h
Auto 0.92 kWh 45-65C 2:15h (varierat mest efter smutsighet, men rätt stabilt kring 0.92)
Snabb 1.03 kWh 65C 1:00h
Snabbprogrammet ger oftast sämst resultat. Tror det förtvättar mindre

Och :
Eco program med Speed Perfect aktiverat (snabbar upp alla program, tar bort förtvätt och tork etc) : 1.06 kWh 50C 1:05
Tyst Speed Perfect 1.08 KWh 50C 1:38

Är man en riktig snålvarg använder man halv dos pulver och kör med tillägg "1/2" för att tvätta och värma med mindre vatten, men det känns in aktuellt så har inte provat.

Min tidigare Bosch maskin (2010 modell ca) hade mycket snabbare program och drog vad jag minns bara en smula mer. Att Eco tar 4:55 istället för 2:20 gör att man kanske väljer Auto-programmet istället.

Värt att notera är att maskinen tycks dra ca 1.5W om man har Wifi aktiverat. Ca 0 om man har det avstängt (typ standby)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Elpriset fördubblades nu i februari, men vi har lyckats halvera vår förbrukning genom att bara stänga av golvvärmen i badrummet (har runt 22c inomhus så inte alltid nödvändigt). Så istället för 600+ kWh per månad ligger vi nu på runt 300 kWh. 👍 3:a på 75.5kvm - 2 vuxna och 2 barn (FTX ventilation med värmeväxlare). Inomhustemperaturen inte påverkats nämnvärt (runt 1c lägre).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

För januari blev det 115,5 kWh totalt 350,84 kr för nät och el.

Permalänk

Vad kan det kosta nu per månad (ungefär) att ha en PC med 3090 som är igång på max (maskininlärning) 12-15h/dag? har rörligt.

jag är så kass på att räkna ut sånt, borde fråga chatgpt (rätt bra för sånt) men kan lika gärna fråga här. Tusenlapp, räcker det? kanske borde tagga ner lite på det men är så roligt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Vad kan det kosta nu per månad (ungefär) att ha en PC med 3090 som är igång på max (maskininlärning) 12-15h/dag? har rörligt.

jag är så kass på att räkna ut sånt, borde fråga chatgpt (rätt bra för sånt) men kan lika gärna fråga här. Tusenlapp, räcker det? kanske borde tagga ner lite på det men är så roligt

4.2kwh för 12h(enbart GPU) . Räkna 2kr/kwh ink allt i februari (snittet SE3 är precis under 100 öre hittills) så runt 240kr kostar det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

4.2kwh för 12h(enbart GPU) . Räkna 2kr/kwh ink allt i februari (snittet SE3 är precis under 100 öre hittills) så runt 240kr kostar det

Tackar! Det låter ju överenskomligt, drar igång en ny text-till-grafik model på en gång

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tackar! Det låter ju överenskomligt, drar igång en ny text-till-grafik model på en gång

Jämförde fakturan för min elplats i garaget som numera är rörligt, tyvärr...
För december betalade vi 5.31 kr/kWh (inkl moms) och under januari gick det ner till 2.5 kr/kWh (inkl moms).
2.5 kr/kWh var det fasta pris vi hade innan föreningens avtal gick ut i slutet av november (bra timing )
Så priset kan svänga rejält.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Jämförde fakturan för min elplats i garaget som numera är rörligt, tyvärr...
För december betalade vi 5.31 kr/kWh (inkl moms) och under januari gick det ner till 2.5 kr/kWh (inkl moms).
2.5 kr/kWh var det fasta pris vi hade innan föreningens avtal gick ut i slutet av november (bra timing )
Så priset kan svänga rejält.

Ja det verkar svänga en hel del.. när jag började med maskininlärning så höll jag på mycket, ofta stod datorn på över natten och processade med grafikkortet, detta var tidigt förra året.. Kom en elräkning nästan på tusenlappen då blev rätt förvånad, brukar ligga på kanske 350-450:-... men min elräkning för januari i år var bara på lite över 400:- och då hade jag ändå hållit på rätt mycket med datorn, så jag tror inte jag hamnar över tusenlappen för februari (hoppas).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"