Instickskort gör Asus minimoderkort vassare

Permalänk
Melding Plague

Instickskort gör Asus minimoderkort vassare

Asus plockar fram skohornet och ett nytt dotterkort när bolagets påkostade Mini ITX-moderkort ska bestyckas med AMD:s vassaste systemkrets X670E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kläm in 2 ram platser till när de ändå är igång

Permalänk
Medlem

allt jag vill ha är ett litet nuc moderkort med 2ram minnes platser, 1 nvme,(vissa nucs har 2 + wifi) samt pcie x16 för grafikkort med en desktop sockel. har använt mini itx sen 2011 å det känns så stort idag. tittar man på nucs så ser man hur mycket utrymme det finns kvar liksom.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

allt jag vill ha är ett litet nuc moderkort med 2ram minnes platser, 1 nvme,(vissa nucs har 2 + wifi) samt pcie x16 för grafikkort med en desktop sockel. har använt mini itx sen 2011 å det känns så stort idag. tittar man på nucs så ser man hur mycket utrymme det finns kvar liksom.

Då vill jag slå ett slag för mini-STX. Den tillverkas i princip bara av ASRock idag (de gör väl de mest spännande små moderkorten sett till speciallösningar). De mäter 147 x 140 mm och har både sockel för CPU, PCIe M2 och kommer med knappt 2 liter stort chassi. Ingen PCIe 16x tyvärr.

Permalänk

Min första tanke systemkrets på instickskort. Ja det ökar ju risken för glapp och felaktigheter.
Men då säger någon, men är det inte du som förespråkar utbytbar ram på laptops?
Och jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med "för att det går"-grejer. Men den praktiska nyttan lär ju vara högst begränsad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kläm in 2 ram platser till när de ändå är igång

Ja, o gärna på höjden.

Permalänk
Medlem

Funderar på detta med minnen på ITX, varför går det inte gå över till SODIMM eller CAMM på ITX kort? Hur ser det ut på baksidan av ITX korten? Går de placera CAMM moduler där kanske? De är ganska tunna och borde inte påverka mot moderkortsplåten så att säga.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Låter mer som en gimmick. Vad skulle det tillföra rent praktiskt? Möjlighet till fler m.2 som inte får plats? Fler USB anslutningar som inte får plats? Menar, det som chipet isf tillför finns det inte fysiskt utrymme för iaf.

Tycker det låter som en ren PR grej.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Hedersmedlem

Och jag som tyckte mitt Z790-I från Asus började spåra ur.. externt ljudkort, sata-kontakter + div andra prylar anslutningar via 2xUSB-C direkt på moderkortet, staplade M2-platser där man ändå bara vill använda en för max grafikprestanda samt fläkt för chipset (tillbaka till tidigt 2000, suck). Oof. Men ganska kul. Det funkar ju faktiskt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Låter mer som en gimmick. Vad skulle det tillföra rent praktiskt? Möjlighet till fler m.2 som inte får plats? Fler USB anslutningar som inte får plats? Menar, det som chipet isf tillför finns det inte fysiskt utrymme för iaf.

Tycker det låter som en ren PR grej.

Ja. Jag begriper inte varför det blivit sådant fokus på att försöka få ITX att bete sig som ATX. Det är liksom olika saker med olika syften. Och de som köper ITX gör det väl till en liten låda för att de värderar liten storlek hellre än högre prestanda. Så när man måste börja öka storleken ens lite så försvinner ju poängen tänker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det går nog att räkna på en hand hur många av dessa som kommer säljas /s

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Hade inte ramminnes platser gått att lösa på itx genom att ha väldigt slim dimm platser(likt laptops där dom sitter nästan kloss intill på baksidan av moderkortet?

Tänker hedt som har minnen på båda sidor, tänker att man designat en sockel som kör dual channel med en kanal per sida av sockeln

Det hade ju kunnat ge möjligt att köra 4 sodim på itx

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Detta är nog framtiden. Finns inget skäl att moderkortet ska agera både switchboard och styrenhet, man kan lika gärna separera de funktionerna. Kombinera med OCUlink-interface för PCIe och de flesta om inte alla kortplatser kan rationaliseras bort. Vad som skulle behövas är någon form av standard istället för de olika tillverkarspecifika lösningar vi ser nu.

Fast, det finns också en tänkbar alternativ utveckling där chipset helt försvinner. Serverbrädor för EPYC t.ex. saknar i regel chipset, där går USB, SATA mm. mer eller mindre direkt in i processorn. Ser inga hinder att desktop skulle kunna gå samma väg, så kostsamt är inte (on-die) IO-resurser i termer av värmebudget, åtminstone inte jämfört med iGPU som redan fått flytta in i processorn.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Saker likt denna är ju görfräcka! Att man faktiskt satsar på nischade tekniskt avancerade produkter.

Men det är alltid lika fascinerande att på ett tech/nördforum läsa hur kreti och pleti tycker detta är en dålig grej...

Permalänk
Inaktiv

De dyrare MITX korten börjar verkligen vara fulla. För de flesta finns det ju inte längre några fördelar med att köpa större kort bortsett från priset.

Edit. SATA kontakter kunde de dock ha avlägsnat från MITX redan för många år sedan

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett så slimmat itx kort så möjligt. Skiter gärna i lyxljudkort, fläktar och wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Detta är nog framtiden. Finns inget skäl att moderkortet ska agera både switchboard och styrenhet, man kan lika gärna separera de funktionerna. Kombinera med OCUlink-interface för PCIe och de flesta om inte alla kortplatser kan rationaliseras bort. Vad som skulle behövas är någon form av standard istället för de olika tillverkarspecifika lösningar vi ser nu.

Fast, det finns också en tänkbar alternativ utveckling där chipset helt försvinner. Serverbrädor för EPYC t.ex. saknar i regel chipset, där går USB, SATA mm. mer eller mindre direkt in i processorn. Ser inga hinder att desktop skulle kunna gå samma väg, så kostsamt är inte (on-die) IO-resurser i termer av värmebudget, åtminstone inte jämfört med iGPU som redan fått flytta in i processorn.

Jag är helt med dig här. Många som förespråkar större formfaktorer har missat att moderna PCIe-banor kan köras genom OCUlink och Thunderbolt samt m2. Det räcker gott med en 16x-plats för grafikkort och prestandan är lika bra som på ATX. 4 RAM-stickor kan lösas med SO-DIMM.

Själv kör jag mini-STX med 10 GbE genom m2 till OCUlink till NiC. Funkar grymt bra. Hade gärna sett att expansionskort skapades till m2-faktorn i större utsträckning. Löser man dessutom en standard för mobila grafikkort sol säljs separat kan desktops bli ordentligt små med full prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Hade gärna sett ett så slimmat itx kort så möjligt. Skiter gärna i lyxljudkort, fläktar och wifi.

Kikat på Thin mini-ITX-standarden?

Finns rätt häftiga saker där som fortfarande har bra specar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Då vill jag slå ett slag för mini-STX. Den tillverkas i princip bara av ASRock idag (de gör väl de mest spännande små moderkorten sett till speciallösningar). De mäter 147 x 140 mm och har både sockel för CPU, PCIe M2 och kommer med knappt 2 liter stort chassi. Ingen PCIe 16x tyvärr.

Mini STX verkar inte speciellt vanlig...

Provade söka, på ASRock Mini STX, först kom jag till denna sida
https://www.asrock.com/microsite/DeskMini/
DeskMini 110 med Socket 1151 för Intel 6th och 7th gen
Det var ju inte speciellt nytt...

Sen hittade jag denna sida
https://www.asrock.com/nettop/index.asp#DeskMini

Där det bl.a. finns en
DeskMini B660 Series
Som istället har LGA1700 för Intel 12th gen och 13th gen
Betydligt modernare

Provade söka på YouTube också för att se om man hittar något mer.
De videor som var på engelska visar DeskMeet istället för DeskMini.
DeskMeet är Mini ITX istället.
Sen fanns de lite videor på faktiska DeskMini B660, men de var på något asiatiskt språk.

Sen har Asrock Industrial också Mini STX moderkort. Men de verkar vara med integrerad processor och förmonterad kylfläns.

Så det positiva är att om man verkligen vill ha Mini STX så existerar det produkter.
Det negativa är att de kan vara svårt att få tag på.
Är tillgången dålig så är väl också risken att man får betala överpris om man verkligen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Själv kör jag mini-STX med 10 GbE genom m2 till OCUlink till NiC. Funkar grymt bra. Hade gärna sett att expansionskort skapades till m2-faktorn i större utsträckning. Löser man dessutom en standard för mobila grafikkort sol säljs separat kan desktops bli ordentligt små med full prestanda.

Vad kör du för dator/moderkort/chassi om du har Mini-STX ?
Som jag precis skrev verkar den form faktorn ganska ovanlig.
Du kanske har någon bild på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad kör du för dator/moderkort/chassi om du har Mini-STX ?
Som jag precis skrev verkar den form faktorn ganska ovanlig.
Du kanske har någon bild på din dator?

Det är en Deskmini x300 med en Ryzen 7 5700g. Är inte hemma så har ingen bild men den ser ut som denna: https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/index.asp

Har 2 st m2 PCIe 4x och plats för 2 2.5" SSD. Ingår både chassi, nätagg och moderkort i ett kit som kostar 2000 kr.

Ja det är en ovanlig standard relativt mini-ITX men det är mig veterligen den minsta som har sockel. Det kommer nya kort fortfarande så den är inte övergiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kikat på Thin mini-ITX-standarden?

Finns rätt häftiga saker där som fortfarande har bra specar: https://linuxgizmos.com/files/avalue_emxh310dp.jpg

Tänkte mest på nåt sånt här

Itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är en Deskmini x300 med en Ryzen 7 5700g. Är inte hemma så har ingen bild men den ser ut som denna: https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/index.asp

Har 2 st m2 PCIe 4x och plats för 2 2.5" SSD. Ingår både chassi, nätagg och moderkort i ett kit som kostar 2000 kr.

Ja det är en ovanlig standard relativt mini-ITX men det är mig veterligen den minsta som har sockel. Det kommer nya kort fortfarande så den är inte övergiven.

Nice.
2000kr låter ju också som ett ganska bra pris.
Tillkommer ju en del innan man har en komplett dator att använda.
Men ändå. Låter ändå prisvärt.

Jag inser att jag skulle nog faktiskt bara behöva en DeskMini x300.
Resten för att få ihop ett komplett system har jag nog faktiskt redan liggande.
Ja det blir inte ett maxat system i så fall. Men går ju att byte delar i efterskott.
Men skulle nog faktiskt vara den mest prisvärda ersättaren till min gamla Intel NUC.
Får fundera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nice.
2000kr låter ju också som ett ganska bra pris.
Tillkommer ju en del innan man har en komplett dator att använda.
Men ändå. Låter ändå prisvärt.

Jag inser att jag skulle nog faktiskt bara behöva en DeskMini x300.
Resten för att få ihop ett komplett system har jag nog faktiskt redan liggande.
Ja det blir inte ett maxat system i så fall. Men går ju att byte delar i efterskott.
Men skulle nog faktiskt vara den mest prisvärda ersättaren till min gamla Intel NUC.
Får fundera lite.

Grymt! Kom ihåg att du behöver en CPU med integrerad grafik om du inte tänker använda den som server. Dessutom stöds inte 5xxx utan uppgraderad firmware. Gissar att nyare kort skickas med senare firmware. Det går ju såklart att koppla in en GPU via m2 om man orkar det.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte gick hela vägen och tryckte in en 10 gbps nic, då hade den hamnat högt på intresselistan.

Men visst, eftersom den har ett tvåvåningshus för M.2, så skulle ju bottenvåningen med sin PCIe 4.0 x4 kunna bebos av Innodisk EGPL-T101, det speciella 10 gbps-nic:et som har ett minidotterkort med nätverkskontakten kabelanslutet till ett M.2-kort:

Inte optimalt förstås, och kräver ju att man lyckas hitta någon bra lösning för montering av nätverkskontakten, men det är tekniskt fullt möjligt.

Tillägg: ... glöm det, den har ju en kylfläns, så den ryms sannolikt inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

hade det varit möjligt att sätta styrkretsen på cpun som en extra chiplet istället för på moderkortet?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm