Köpa extern hårddisk från Amazon.com?

Permalänk
Medlem

Köpa extern hårddisk från Amazon.com?

Amazon tycks ha billigare externa hårddisk än Sverige

Någon som köpt därifrån? Mer prisvärt i pris per TB

Skillnad på deras voltsystem och Sveriges?

Eller räcker det köra samma ström adaptor man använder i Sverige?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Avstängd

Amazon.se eller någon annan? Allt som säljs här ska ha kontakter som funkar här. Sen gör det skillnad om det är sålt av amazon eller av någon annan, och ifall det skeppas av amazon eller någon annan. Det bästa är att hitta något som säljs och skeppas av svenska amazon (.se) men så länge det skeppas av amazon så kan man vara rätt säker på att det kommer fram i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Amazon.se eller någon annan? Allt som säljs här ska ha kontakter som funkar här. Sen gör det skillnad om det är sålt av amazon eller av någon annan, och ifall det skeppas av amazon eller någon annan. Det bästa är att hitta något som säljs och skeppas av svenska amazon (.se) men så länge det skeppas av amazon så kan man vara rätt säker på att det kommer fram i alla fall.

Amazon USA

Går med mitt konto få det skickat till min adress i Sverige

Betydligt billigare per TB på amerikanska amazon än svenska amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Amazon USA

Går med mitt konto få det skickat till min adress i Sverige

Betydligt billigare per TB på amerikanska amazon än svenska amazon

Glöm inte att du kommer nästan garanterat åka på import avgift + Postnords admin avgift om det inte står att Amazon betalar avgifterna på sidan. I många fall slutar det med att det inte är så pass mycket billigare med alla avgifter.

Permalänk
Medlem

Amazon brukar fixa tullklarering och momsinbetalning, räkna med ett påslag på minst 25% i kassan.
(Det var dock några år sedan jag beställde från Amazon.com)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Amazon USA

Går med mitt konto få det skickat till min adress i Sverige

Betydligt billigare per TB på amerikanska amazon än svenska amazon

Kommer åka på tullavgift så är ytterst tveksam att det blir värt det 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är billigare att beställa från svenska Amazon i slutändan.
Frakt plus moms plus tullavgift plus fruktansvärd dollarkurs. Dålig tid att köpa hårddiskar för europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer åka på tullavgift så är ytterst tveksam att det blir värt det 😊

Amazon US fixar det i kassan. Så du kommer inte ha några problem med paketet i Sverige. Har själv handlat en sak därifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Skulle säga att det är billigare att beställa från svenska Amazon i slutändan.
Frakt plus moms plus tullavgift plus fruktansvärd dollarkurs. Dålig tid att köpa hårddiskar för europa.

Uppemot 1000 kr billigare, så hur mycket går tullen på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Amazon US fixar det i kassan. Så du kommer inte ha några problem med paketet i Sverige. Har själv handlat en sak därifrån.

Att de fixar tull deklaration är inte samma sak som att det bekostar tullavgifter dock...
Jag fick själv betala 250kr i tull och Postnords avgifter för en produkt värd 200:-....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Uppemot 1000 kr billigare, så hur mycket går tullen på då?

Kan du länka produkten?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Uppemot 1000 kr billigare, så hur mycket går tullen på då?

Först tillkommer moms på 25%, sen tull. Tveksamt om det lönar sig. Jag köpte en grej, inte från USA visserligen men det är ju samma regler, för typ 3100, tull och moms blev typ 1100-1200 till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Uppemot 1000 kr billigare, så hur mycket går tullen på då?

Länka produkten.
Tänk på att priser alltid annonseras utan vat/moms i USA så du ser inte hela priset förrän du ska betala eftersom vat skiljer mellan olika stater och läggs på i kassan och importeras nått till EU så blir det ju den skatt som gäller här som adderas.
Tull är oftast inte nått att bry sig om för den är oftast obefintlig eller låg men vad är det för disk du hittat om den är 1000 kr billigare, det måste vara en otroligt dyr disk för den mest prisvärda storleken brukar vara 8 Tbyte och de kostar ofta runt 1500 till 2000kr i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att de fixar tull deklaration är inte samma sak som att det bekostar tullavgifter dock...
Jag fick själv betala 250kr i tull och Postnords avgifter för en produkt värd 200:-....

Jag betalade alla tull och moms avgifter i kassan. Sedan skickades paketet med UPS och har ca 3 år senare inte fått något från UPS eller Tullverket i Sverige.
Så här ser det ut på ordern

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag betalade alla tull och moms avgifter i kassan. Sedan skickades paketet med UPS och har ca 3 år senare inte fått något från UPS eller Tullverket i Sverige.
Så här ser det ut på ordern
<Uppladdad bildlänk>

Skönt! men å andra sidan är "import deposit" tullavgiften. Så du har enbart förskottsbetalat den och om man läser Amazon.com så betalar dem överstigande mellanskillnad ifall det blir dyrare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar inte vara tull på hårddiskar från USA utan bara moms och deklarationsavgift om man inte sköter pappersarbetet själv.
Jag hittade på summorna men de är väl någorlunda realistiska...
Här är ditt resultat
Du har valt:
Land USA
Vara Hårddisk
Dator och tillbehör
Varans inköpspris och fraktkostnader 2 200 SEK
Tull (0%) 0 SEK
Moms (25%)550 SEK

https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skönt! men å andra sidan är "import deposit" tullavgiften. Så du har enbart förskottsbetalat den och om man läser Amazon.com så betalar dem överstigande mellanskillnad ifall det blir dyrare.

Och du får tillbaka pengar om det blir mindre kostnader. Och du slipper också betala hanteringsavgifter från t.ex. UPS eller PostNord i o med import deposit.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställer man från USA och sköter allt lagligt tar man varans pris, plus fraktkostnaden och summerar de två. Sen tar man det gånger ungefär 1.3 för tullfria produkter för att få den ungefärliga kostnaden när man får ut det i Sverige. För billiga saker kommer frakt och momshanteringsavgift att äta upp i stort sett alla besparingar, men för riktigt dyra saker (åtskilliga tusentals kronor minimum) kan det löna sig.

Om hårddisken kostar 2000 kr, frakten 800 kr (gissar, men det är nog inte i överkant!), så tillkommer nån hundring i momshantering, och sen är det moms på hela beloppet, totalt ca 3700 kr.

Ta också med i beräkningen risken för att varan är defekt, antingen direkt vid ankomst eller inom garantitiden, och de tusentals kronor det kommer att kosta för dig som privatperson utan fraktavtal att skeppa produkten till USA.

Summan av kardemumman är att det nästan alltid är oerhört korkat och ogenomtänkt att köpa saker från USA om man bor i EU.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara lagligt när Amazon skickar till din lagliga adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför skulle det inte vara lagligt när Amazon skickar till din lagliga adress?

Det han antagligen menar är att om man skickar som "gift" privat, så är det ju inte nödvändigtvis helt lagligt iom att man skippar vissa avgifter. Vissa företag försöker säkert också skicka på sätt som inte nödvändigtvis är lagliga.

Men självklart, om du beställer från hemsidan ska det såklart vara hanterat korrekt och lagligt Men kan ju vara nån säljare som är mindre seriös och försöker skicka så du får tullavgifter du inte ser förens det är skickat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT