Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Det skulle jag vilja strida mot. Sista pivåleden som sitter i vesa fästet är för klent. Skärmen kommer hänga om du inte stelopererar

Den hänger iaf där på mitt skrivbord fortfarande efter ett år, och som jag sa får man kompensera lite för hänget. Men jag har gjort en mindre steloperation och det har hjälpt lite.

https://www.printables.com/model/352851-heavy-screen-mod-for-...

Permalänk
Skrivet av pasen:

Den hänger iaf där på mitt skrivbord fortfarande efter ett år, och som jag sa får man kompensera lite för hänget. Men jag har gjort en mindre steloperation och det har hjälpt lite.

https://www.printables.com/model/352851-heavy-screen-mod-for-...

ok då förstår jag. Blir nog till att göra något liknande men skall nog försök modifiera hela vesafästet och ta bort vinkeln som det har. Alternativt lyckas montera på det upp och ned.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ingenting konstigt med mitt skrivbord men jag tycker det är okej. Har väääldigt lite plats men ville ha ett 120-skrivbord och det är en skiva från IKEA med ben från IKEA.

Simpelt och rent, jag använder knappt mitt skrivbord för att jag slösurfar alltid ifrån soffan på TV-datorn.

Två gamla 24 tums-skärmar från Netonnet, hade nog helst velat ha tre mindre kanske eller en större välvd ultrawide men det är extrema pengar för mig.
Logitech tangentbord K800 och mus MX Performance som jag är rätt nöjd med då jag som sagt knappt sitter där utan det är mest om jag ska skapa någon 3D-ritning till något jag vill skriva ut. Senast två "högtalarhållare" till mina fronthögtalare vid TVn. Betala räkningar och sånt med ibland.

Kunde jag göra förbättringar? Ja verkligen.
Har jag medel och plats för det? Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

ok då förstår jag. Blir nog till att göra något liknande men skall nog försök modifiera hela vesafästet och ta bort vinkeln som det har. Alternativt lyckas montera på det upp och ned.

På vilket sätt skulle det hjälpa att montera det upp och ner? Problemet med fästet på Prokorden är nog att det är en sån liten anliggningsyta mot VESA-fästet med deras snabbfäste man monterar. Det kan inte vara mycket mer än typ 5-7cm² med det lilla fästet. Hade VESA plattan varit mycket tjockare så hade den förmodligen inte sviktat lika mycket trots den lilla anliggningsytan.

Permalänk
Skrivet av pasen:

På vilket sätt skulle det hjälpa att montera det upp och ner? Problemet med fästet på Prokorden är nog att det är en sån liten anliggningsyta mot VESA-fästet med deras snabbfäste man monterar. Det kan inte vara mycket mer än typ 5-7cm² med det lilla fästet. Hade VESA plattan varit mycket tjockare så hade den förmodligen inte sviktat lika mycket trots den lilla anliggningsytan.

Det är inte en vinkelrät anläggningsyta på vesa-adptern till skärmen.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Det är inte en vinkelrät anläggningsyta på vesa-adptern till skärmen.

Jaha, du tänker på den koniska adaptern du får av Samsung? Det är inte den som flexar i fallet med Prokords fäste, det är VESA-plattan och snabbfästet du får med gasarmen som är det stora problemet. Men absolut, den koniska adaptern är inte helt vinkelrät och bidrar till en lite lutande montering, men den flexar inte alls på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Kör en ”work in progress”, så länge eftersom vaxoljan ska härda 12dygn.

Lite materialinköp.

Utmätning av tänkt storlek.

Montering av rampamuffar så att man faktiskt kan montera isär i framtiden.

Betsning.

Återstår nu vaxolja och montering av kabelgömma + montage av lite eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör en ”work in progress”, så länge eftersom vaxoljan ska härda 12dygn.

Lite materialinköp.
<Uppladdad bildlänk>

Utmätning av tänkt storlek.
<Uppladdad bildlänk>

Montering av rampamuffar så att man faktiskt kan montera isär i framtiden.
<Uppladdad bildlänk>

Betsning.
<Uppladdad bildlänk>

Återstår nu vaxolja och montering av kabelgömma + montage av lite eluttag.

Snyggt. Jag köpte samma underrede men testade den svarta skivan som hör till. Men ångrar mig lite, den är inte alls som jag haft förut. Det är så mycket snyggare med trä som du har gjort. Är inte så hemma på det med betsning och vaxolja. luktar det massor, är det enkelt att applicera? Bor i lägenhet och det är ju inte roligt om det luktar som bara den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Snyggt. Jag köpte samma underrede men testade den svarta skivan som hör till. Men ångrar mig lite, den är inte alls som jag haft förut. Det är så mycket snyggare med trä som du har gjort. Är inte så hemma på det med betsning och vaxolja. luktar det massor, är det enkelt att applicera? Bor i lägenhet och det är ju inte roligt om det luktar som bara den.

Superenkelt att applicera. Arbeta in med en pensel (LÄS: bra pensel, köp inte skräp, man ångrar sig bara).
Torka bort överflödet med en trasa och sedan låta härda.

Det luktar lite träolja vid applicering, men inte speciellt starkt och går bort riktigt snabbt.
Jag valde oljebets vilket är bra att påpeka, den ger en betydligt mer homogen färgton(jämn färg över ytan) än en vanlig bets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör en ”work in progress”, så länge eftersom vaxoljan ska härda 12dygn.

Återstår nu vaxolja och montering av kabelgömma + montage av lite eluttag.

Hur djup är den skivan?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av abeedvard:

Jävlar, snyggt alltså!!

Hos mig om jag skall få besök det får jag typ aldrig (självvalt):

En vanlig typ som nu ser ut typ såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hur djup är den skivan?

800mmx2020mm i originalutförande, 800mmx1800mm efter att jag kapad den efter vad som rums på mitt kontor.

Fanns upp till 900mm djupa på mitt lokala gubbdagis.

Permalänk
Medlem

Ni som har lite större skrivbord, hur gör ni för att minska resonansen?

Mitt skrivbord, ett höj och sänkbart från DPJ på 200x80 , har en slags resonans när man släpper eller lägger något på det som är rätt jobbig ifall man inte är försiktig eller lägger ner det på musmattan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Superenkelt att applicera. Arbeta in med en pensel (LÄS: bra pensel, köp inte skräp, man ångrar sig bara).
Torka bort överflödet med en trasa och sedan låta härda.

Det luktar lite träolja vid applicering, men inte speciellt starkt och går bort riktigt snabbt.
Jag valde oljebets vilket är bra att påpeka, den ger en betydligt mer homogen färgton(jämn färg över ytan) än en vanlig bets.

Då kanske det blir att fixa med det när värmen kommer, kan man vara på balkongen. Köpte du en på bauhaus?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ni som har lite större skrivbord, hur gör ni för att minska resonansen?

Mitt skrivbord, ett höj och sänkbart från DPJ på 200x80 , har en slags resonans när man släpper eller lägger något på det som är rätt jobbig ifall man inte är försiktig eller lägger ner det på musmattan.

Är det en solid skiva, eller en ihålig variant, ala, kexstruktur och faner?
Resonans i bordet, eller studsar mellan skiva och golv?
(vad har du för golv)

Har haft liknande på ikeaskivor, men inget jag kört på solida skivor.

Permalänk
Medlem

Önskar man kunde slänga ut gästernas bäddsoffa och sätta in ett "riktigt" skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Då kanske det blir att fixa med det när värmen kommer, kan man vara på balkongen. Köpte du en på bauhaus?

Aa, bauhaus fick stå för skiva, men notera att den behöver slipas(minst, P80, P180, P240) för att olja ska ta på rätt sätt och att skivan ska få en behagligare känsla.

Du kan handslipa om du har för lite att göra en helg, men excenterslip rekommenderas.

Skivan är också duktigt tung så att det är enklast att fixa till monteringen innan slipning och sedan behandla skivan för att tillsist slutmontera med underredet placerat där bordet ska stå.

Eftersom att du då kommer att skruva loss skivan minst två gånger rekommenderar jag verkligen att fixa montering med rampamuffar och maskinskruv. (du kommer även vara lycklig för det i framtiden om du flyttar)

Permalänk
Medlem

Vi behövde mer garderobsutrymmen hemma så min arbets/spel plats fick stryka på foten. Jag satte tre st Ikeax PAX garderober mot en vägg där då en fick agera arbetsplats/datorhörna. Det blev faktiskt över förväntan bra att använda PAX systemet för detta ändamål. Gott om utrymme, bra benplats under rullbordet och då till min frus glädje så går det att stänga dörrarna och dölja alla roliga prylar. Fick precis in en 38" ultra wide skärm så bra med arbetsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

800mmx2020mm i originalutförande, 800mmx1800mm efter att jag kapad den efter vad som rums på mitt kontor.

Fanns upp till 900mm djupa på mitt lokala gubbdagis.

Bra, många inser allt för sent att det bör vara minst 800 när man lägger till armar för skärmar och annat som kan ta extra utrymme på djupet. Som jag nog skrivit innan, man beställde massor med bord som var 600 djup på jobbet, men det fick man snabbt ångra när de började sättas upp armar på dem. Å andra sidan var de borden som byttes ut 1000 djupa, så man klarade sig ju med mindre och kunde frigöra lite golvyta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det en solid skiva, eller en ihålig variant, ala, kexstruktur och faner?
Resonans i bordet, eller studsar mellan skiva och golv?
(vad har du för golv)

Har haft liknande på ikeaskivor, men inget jag kört på solida skivor.

Det är en solid skiva av MDF, bordet i länken nedan. Bordet i sig sitter stadigt på parkettgolvet, det är mer att bordet i sig har en resonans när man "slänger" ner något på bordet då låter det nästan som att knacka på något ihåligt. Svårt att förklara exakt.

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185777-di...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör en ”work in progress”, så länge eftersom vaxoljan ska härda 12dygn.

Lite materialinköp.
<Uppladdad bildlänk>

Utmätning av tänkt storlek.
<Uppladdad bildlänk>

Montering av rampamuffar så att man faktiskt kan montera isär i framtiden.
<Uppladdad bildlänk>

Betsning.
<Uppladdad bildlänk>

Återstår nu vaxolja och montering av kabelgömma + montage av lite eluttag.

Detta är så jäkla fint. Får man fråga vart du införskaffat både skiva och ben? Har ingen plats idag men dagen jag får ett extrarum är det något liknande jag ska köra med.

Permalänk
Skrivet av eatme@live:

Vi behövde mer garderobsutrymmen hemma så min arbets/spel plats fick stryka på foten. Jag satte tre st Ikeax PAX garderober mot en vägg där då en fick agera arbetsplats/datorhörna. Det blev faktiskt över förväntan bra att använda PAX systemet för detta ändamål. Gott om utrymme, bra benplats under rullbordet och då till min frus glädje så går det att stänga dörrarna och dölja alla roliga prylar. Fick precis in en 38" ultra wide skärm så bra med arbetsyta.

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt upplägg.
Är det 100 eller 110 på bredden?
Vilken höjd ligger rullbordet på samt höjden på den "nedersta övre" lådan?

- DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Detta är så jäkla fint. Får man fråga vart du införskaffat både skiva och ben? Har ingen plats idag men dagen jag får ett extrarum är det något liknande jag ska köra med.

Underredet är klassiska Idåsen från Ikea, i mitt fall varianten utan motor.
Gjorde det valet del för att jag är för lat för att stå, och för att varianten utan motor är något mer stadig. Vill att skrivbordet ska kännas så bastant som möjligt.

Skivan är från min lokala Bauhaus, 800mm*2020mm okapad(min är kapad till 800x1800), i EK&ASK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det är en solid skiva av MDF, bordet i länken nedan. Bordet i sig sitter stadigt på parkettgolvet, det är mer att bordet i sig har en resonans när man "slänger" ner något på bordet då låter det nästan som att knacka på något ihåligt. Svårt att förklara exakt.

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185777-di...

Men det är inte ljud som studsar mellan skivan och parketten?
(Prova att slänga ett täcke under skrivbordet och se/hör om ljudet försvinner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bra, många inser allt för sent att det bör vara minst 800 när man lägger till armar för skärmar och annat som kan ta extra utrymme på djupet. Som jag nog skrivit innan, man beställde massor med bord som var 600 djup på jobbet, men det fick man snabbt ångra när de började sättas upp armar på dem. Å andra sidan var de borden som byttes ut 1000 djupa, så man klarade sig ju med mindre och kunde frigöra lite golvyta.

Verkligen, 800mm var "tyvärr" vad som passar på mitt kontor utan att det ska se trångt ut, men betydligt bättre än det på 62cm jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Aa, bauhaus fick stå för skiva, men notera att den behöver slipas(minst, P80, P180, P240) för att olja ska ta på rätt sätt och att skivan ska få en behagligare känsla.

Du kan handslipa om du har för lite att göra en helg, men excenterslip rekommenderas.

Skivan är också duktigt tung så att det är enklast att fixa till monteringen innan slipning och sedan behandla skivan för att tillsist slutmontera med underredet placerat där bordet ska stå.

Eftersom att du då kommer att skruva loss skivan minst två gånger rekommenderar jag verkligen att fixa montering med rampamuffar och maskinskruv. (du kommer även vara lycklig för det i framtiden om du flyttar)

Tack för tipsen.

Det svåra när man väljer skiva är att ha någonstans man kan snickra ihop den. Nackdelen med att bo i lägenhet.
Jag har haft min svarta skiva från ikea i 14 dagar, men inte nöjd med finishen. Svart = damm, men många av deras möbler har på senare år blivit så konstigt målade så finishen lämnar märken hur man än gör. Gamingserien verkar ännu värre. hade en bänkskiva förut från ikea och där är ju finishen mycket bättre, men ville prova något större på djupet än 63cm (nuvarande 160x80).

Idåsen underrede har ju iaf fördelen att det är riktigt stabilt (bättre än T-ben varianter typ Rudolf, m.m) och att man kan ändra bredden till 160,140 eller 120 om man vill ha en annan storlek på skivan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för tipsen.

Det svåra när man väljer skiva är att ha någonstans man kan snickra ihop den. Nackdelen med att bo i lägenhet.
Jag har haft min svarta skiva från ikea i 14 dagar, men inte nöjd med finishen. Svart = damm, men många av deras möbler har på senare år blivit så konstigt målade så finishen lämnar märken hur man än gör. Gamingserien verkar ännu värre. hade en bänkskiva förut från ikea och där är ju finishen mycket bättre, men ville prova något större på djupet än 63cm (nuvarande 160x80).

Idåsen underrede har ju iaf fördelen att det är riktigt stabilt (bättre än T-ben varianter typ Rudolf, m.m) och att man kan ändra bredden till 160,140 eller 120 om man vill ha en annan storlek på skivan.

Ja, golvyta motsvarande hur stort skrivbordet ska vara krävs såklart,
men du kan få skivan kapad på plats om du redan bestämt mått, så man slipper dra in en skiva på 3m när man bara behöver 180cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Trevligt upplägg.
Är det 100 eller 110 på bredden?
Vilken höjd ligger rullbordet på samt höjden på den "nedersta övre" lådan?

- DrAg00nEn

100 bredd vilket ger 96 i bredd i innerdjupet. Tror jag satte rullbordet på 70cm höjd och lådan 40cm från botten. Allt sånt går ju enkelt att justera om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men det är inte ljud som studsar mellan skivan och parketten?
(Prova att slänga ett täcke under skrivbordet och se/hör om ljudet försvinner)

Menar du att det kan eka mellan skivan och golvet?
Kan prova att slänga något där emellan men tror inte det är problemet då ljudet verkar komma från själva skivan.

När jag la på musmattan så minskade resonansen överlag men det finns fortfarande en del kvar runt musmattan, finns det något material man kan sätta under skivan som dämpar vibrationer?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Menar du att det kan eka mellan skivan och golvet?
Kan prova att slänga något där emellan men tror inte det är problemet då ljudet verkar komma från själva skivan.

När jag la på musmattan så minskade resonansen överlag men det finns fortfarande en del kvar runt musmattan, finns det något material man kan sätta under skivan som dämpar vibrationer?

Beror på om resonansen är enbart i skivan, isf nej, men är det att ljudet studsar mot golvet och sedan hörs genom skivan så kan man limma dämpningsmattor på undersidan.