Nyaste Apple TV 4K mycket sämre än den tidigare

Permalänk
Medlem

Nyaste Apple TV 4K mycket sämre än den tidigare

Trist att se att Apple gör en bra produkt så mycket sämre, och döljer det med några bättre specar på papperet. Jag funderade på att köpa en 4K men skippar nog det.

Permalänk
Medlem

TL/DR?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Det pratades om en nerf när den släpptes minns jag. Men vad kommer dom fram till i videon?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Produkten har utvecklats, blivit effektivare, slimmats ner. Tror Apple kan hårdvara och RF vid det här laget... Se bara hur på deras M1/M2-datorer utvecklats.
Snubben har som utgångspunkt att onyanserat bara gnälla, han har ingen aning om och kan inte visa upp några riktiga svagheter. "Allt har bara blivit sämre".

Alla in/utgångar på enheten är väl dessutom digitala? Så något brus kan man väl knappast märka av? Internt mellan komponenter tvekar jag. Vad skulle det då vara, och hur skulle det påvärka användaren isåfall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Old man yelling at cloud.

Permalänk

Jag tycker det påminner om de som testade PS5an och kom fram till att den nya versionen var sämre.
De borde istället ha utgångspunkt att se på resultatet, sedan kan de plocka isär hårdvaran för att se om de kan se förklaringar till resultatet.

För övrigt tycker jag AppleTV är som en stor tegelsten. Jag äger en sådan och jag har en modern GoogleTv med "motsvarande funktion" inbyggt. Jag ser inte direkt någon fördel med att använda AppleTvn, hade det inte varit att jag hade fått den gratis så hade jag kört med GoogleTv. (jag sparar på min tv fjärrkontroll genom Appletv)
Tvn fjärrkontroll är bra, men skitkvalite milt sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Kanske det, videon är drygt 23 minuter. Your call.

Skrivet av 2000+:

Det pratades om en nerf när den släpptes minns jag. Men vad kommer dom fram till i videon?

Crash course: Den är sämre vad gäller byggkvalitet, dels att olika komponenter stör ut varandra, dels att vissa viktiga kretsar är av sämre kvalitet, dels att värmehanteringen är försämrad, vilket sammantaget ger sämre ljud och bild.

Skrivet av Zyphoon:

Produkten har utvecklats, blivit effektivare, slimmats ner. Tror Apple kan hårdvara och RF vid det här laget... Se bara hur på deras M1/M2-datorer utvecklats.
Snubben har som utgångspunkt att onyanserat bara gnälla, han har ingen aning om och kan inte visa upp några riktiga svagheter. "Allt har bara blivit sämre".

Alla in/utgångar på enheten är väl dessutom digitala? Så något brus kan man väl knappast märka av? Internt mellan komponenter tvekar jag. Vad skulle det då vara, och hur skulle det påvärka användaren isåfall?

Ja, han har en gnällig ton och är inte särskilt specifik, det är sant. Så det handlar väl om tro, ytterst. Dock kan man ju med egna ögon se att byggkvaliteten är avsevärt sämre. Den nyaste är rentav smäckig, jämförelsevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Kanske det, videon är drygt 23 minuter. Your call.
Crash course: Den är sämre vad gäller byggkvalitet, dels att olika komponenter stör ut varandra, dels att vissa viktiga kretsar är av sämre kvalitet, dels att värmehanteringen är försämrad, vilket sammantaget ger sämre ljud och bild.
Ja, han har en gnällig ton och är inte särskilt specifik, det är sant. Så det handlar väl om tro, ytterst. Dock kan man ju med egna ögon se att byggkvaliteten är avsevärt sämre. Den nyaste är rentav smäckig, jämförelsevis.

Jag har faktiskt inte märkt av något konstigt med senaste 4K-boxen, den är rappare än den förra 4K-boxen.
Jag har alla generationer som de släppt hemma, det har blivit snabbare och bättre med varje generation.

Priset på dem har gått ner så någonstans sparar de in pengar, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Har inte en aning om den där snubben har något kött på bena eller inte men han har inga exempel att visa hur och varför den nya modellen är sämre? Jobbig röst så skummade bara igenom videon efter tester eller något konkret att ta på men såg bara dom isärskruvade apparaterna.

Permalänk
Medlem

Blev först orolig då jag bara haft min 4K with Ethernet i någon vecka, men orkar ärligt talat inte lyssna på klippet. Haha. Riktigt tufft att lyssna på den där snubben.
Har inget att jämföra med heller. Hade en Apple TV från 2014 senast, så oavsett är detta en bra uppgradering Nöjd än så länge iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

1:05 inne "There's less power consumption with means it's not doing as much" Där tappade jag intresset. Dessutom är kommentarsfältet inaktiverat vilket tyder på att han inte vill ha/tål kritik.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Han behöver inte ha fel bara för att han svamlar, är ospecifik och inte tillåter kommentarer. Det vore en non sequitur. Det finns ju entusiaster som är allt annat än socialt kompetenta. Men det hade helt klart ökat tyngden om han hade delgett mätresultaten han hänvisar till, och vilka kretsar han menar var av hög kvalitet och numera inte är det, och så vidare. Byggkvaliteten är kraftigt försämrad, det är i alla fall uppenbart.

Permalänk
Medlem

Alltså digitala signaler fungerar eller inte, inte så att avkodning direkt påverkas av analoga störningar. Viss kan kvalitet påverkas av processering och hur många pass man kör och liknande, men bara för något drar mindre behöver inte prestandan vara lägre…

Byggkvalitet och värme dock, man kan fundera på livslängd möjligen, men också inga rörliga delar längre…

Jag tror de helt enkelt har några generationer nyare chip som inte är lika känsliga och inte går lika varma, tar inte på mig foliehatten idag

Permalänk
Medlem

Det här låter som en klassisk audiofilfjant som svär på att det krävs kablar av äkta ängelhår för att inte få "dålig" signal.

Att han kan se störningar från nätagget och wifi i den analoga hdmi- och ethernetsignalen med sitt oscilloskop har ingen som helst betydelse så länge som den faktiska digitala signalen (specifikt kodningen/avkodningen av den) inte förvrängs.

Ytterligare indikation på placebostyrt audiofilfjanteri: "folk som inte har high-end-utrustning kommer inte märka något". Grejen är ju att INGEN kommer att märka något, oberoende av utrustning, så länge som den digitala signalen inte förvrängs.

Att han sen gnäller på att kretsarna inte drar lika mycket ström, inte väger lika mycket (fniss!) och inte behöver aktiv kylning ... är han på riktigt? Det är väl för fanken bra. Effektivisering kallas det.

Om Apple var ute efter att tjäna pengar på Apple TV så skulle den inte vara så billig som den är, så vad Apple är ute efter är att så många som möjligt ska skaffa en och att sedan locka så många som möjligt att börja abonnera på Apple TV+ (och annat i appbutiken som de kan raka in sina 30% på). Att de gör vad de kan för att hålla ned tillverkningskostnaden för Apple TV är således en självklarhet (och han nämner ju något om det också i videon).

Jag påstår inte att han har fel vad gäller byggkvalitén, jag påstår att han inte påvisar något faktiskt reellt problem. Teoretiska problem är inte samma som praktiska problem.

Jag kräks lite i munnen av att sitta och försvara Apple, jag är definitivt ingen Applefan, men jag har två Apple TV 4K av olika generationer och anser att de är rikigt prisvärda och bra mediaspelare. Abonnerar för övrigt inte på Apple TV+ och har inte heller betalat ett enda korvöre för någon app eller tjänst via dem, så Apple har tjänat dåligt med pengar på mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här låter som en klassisk audiofilfjant som svär på att det krävs kablar av äkta ängelhår för att inte få "dålig" signal.

Att han kan se störningar från nätagget och wifi i den analoga hdmi- och ethernetsignalen med sitt oscilloskop har ingen som helst betydelse så länge som den faktiska digitala signalen (specifikt kodningen/avkodningen av den) inte förvrängs.

Ytterligare indikation på placebostyrt audiofilfjanteri: "folk som inte har high-end-utrustning kommer inte märka något". Grejen är ju att INGEN kommer att märka något, oberoende av utrustning, så länge som den digitala signalen inte förvrängs.

Att han sen gnäller på att kretsarna inte drar lika mycket ström, inte väger lika mycket (fniss!) och inte behöver aktiv kylning ... är han på riktigt? Det är väl för fanken bra. Effektivisering kallas det.

Om Apple var ute efter att tjäna pengar på Apple TV så skulle den inte vara så billig som den är, så vad Apple är ute efter är att så många som möjligt ska skaffa en och att sedan locka så många som möjligt att börja abonnera på Apple TV+ (och annat i appbutiken som de kan raka in sina 30% på). Att de gör vad de kan för att hålla ned tillverkningskostnaden för Apple TV är således en självklarhet (och han nämner ju något om det också i videon).

Jag påstår inte att han har fel vad gäller byggkvalitén, jag påstår att han inte påvisar något faktiskt reellt problem. Teoretiska problem är inte samma som praktiska problem.

Jag kräks lite i munnen av att sitta och försvara Apple, jag är definitivt ingen Applefan, men jag har två Apple TV 4K av olika generationer och anser att de är rikigt prisvärda och bra mediaspelare. Abonnerar för övrigt inte på Apple TV+ och har inte heller betalat ett enda korvöre för någon app eller tjänst via dem, så Apple har tjänat dåligt med pengar på mig.

Håller med på alla punkter, förutom pratet om att den är billig tycker inte 2190kr är billigt för den här maskinen. Fick inte ens med en HDMI kabel för dom pengarna 😂 men allt annat du tar upp är spot on!

Angav fel pris :p
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Håller med på alla punkter, förutom pratet om att den är billig tycker inte 2190kr är billigt för den här maskinen. Fick inte ens med en HDMI kabel för dom pengarna 😂 men allt annat du tar upp är spot on!

"Enda" de sparat in på annars är väl att man måste köpa den dyrare modellen för att få med ethernet vilket känns som klassisk Apple snålhet för att driva upp priset.

Det var en rejäl sänkning i USD på den nya modellen, men med en valuta som tappat 65% mot USD senaste 10 åren så blir det inte så billigt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en TV 4K 2021 64 GB för 1790 kronor, mest bara för att vara besvärlig och värdig min griniga gubbe-ålder. Så kan jag glädja mig åt dess byggkvalitet i lönndom och känna att jag har snuvat Apple på lite av vinsten (de hade tjänat mer om jag hade köpt senaste modellen). Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag köpte en TV 4K 2021 64 GB för 1790 kronor, mest bara för att vara besvärlig och värdig min griniga gubbe-ålder. Så kan jag glädja mig åt dess byggkvalitet i lönndom och känna att jag har snuvat Apple på lite av vinsten (de hade tjänat mer om jag hade köpt senaste modellen). Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

De tjänar ju fortfarande pengar på att bli av med restlager å andra sidan

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser inte direkt någon fördel med att använda AppleTvn,

Det är Apple och inte Google som vet vad du kollat på. Vilketdera företag som är värst, i sin tur, är en religös fråga som inte behöver ta i den här tråden. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

Det är ett och ett halvt år mellan modellerna, vilket inte är någon anmärkningsvärt kort tid. Den nya modellen har ju även en betydligt snabbare CPU och är samtidigt billigare (sett till rekommenderat pris), så det krävs inga konspirationsteorier för att förklara varför de ville släppa en ny modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag köpte en TV 4K 2021 64 GB för 1790 kronor, mest bara för att vara besvärlig och värdig min griniga gubbe-ålder. Så kan jag glädja mig åt dess byggkvalitet i lönndom och känna att jag har snuvat Apple på lite av vinsten (de hade tjänat mer om jag hade köpt senaste modellen). Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

För att den helt uppenbarligen har fått en uppgraderad CPU som är effektivare o kräver mindre kylning vilket gör att dom kan snåla in på byggkvaliten o byggnadskostnad utan att göra avkall på prestanda när det kommer till hastighet, ljud o bild.
Sorry, men klippet du länkade är bara en gammal gubbe som klagar på saker han inte har koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

Apple TV 4K (2022) har numera samma SoC som iPhone 13, vilket innebär att dom kan få ner kostnaderna rejält genom att tillverka färre olika SoC och samtidigt använda sig av eventuellt gammalt lager av Bionic A15.

Skrivet av Kent:

1:05 inne "There's less power consumption with means it's not doing as much" Där tappade jag intresset. Dessutom är kommentarsfältet inaktiverat vilket tyder på att han inte vill ha/tål kritik.

Det han sa var ju bara larvigt. Jag antar att han med sin expertis även tycker att M1 var en enorm försämring jämfört med tidigare Intel-Macar för att M1 är mer energieffektiv.

Skum snubbe.

Angående högre värme så beror det förstås på avsaknad av fläkt, men sist jag kollade så har inte iPhone 13 heller någon fläkt...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För övrigt tycker jag AppleTV är som en stor tegelsten. Jag äger en sådan och jag har en modern GoogleTv med "motsvarande funktion" inbyggt. Jag ser inte direkt någon fördel med att använda AppleTvn, hade det inte varit att jag hade fått den gratis så hade jag kört med GoogleTv.

Apple TV 4K springer om Chromecast med Google TV flera varv när det gäller prestanda även fast jag kan erkänna att det är rätt onödigt med prestanda som iPhone 13 i en Apple TV. I teorin skulle Apple TV 4K fungera rätt bra för spel som t.ex. Call of Duty eller Genshin Impact som båda skulle vara ospelbara på Chromecast, men det spelar förstås egentligen ingen roll eftersom dom spelen inte finns tillgängliga på Apple TV ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple TV 4K (2022) har numera samma SoC som iPhone 13, vilket innebär att dom kan få ner kostnaderna rejält genom att tillverka färre olika SoC och samtidigt använda sig av eventuellt gammalt lager av Bionic A15.

Jo, men Apple släpper en ny SoC varje år, så varför just denna gång? För att 13 mini sålde dåligt och det blev många SoC över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jo, men Apple släpper en ny SoC varje år, så varför just denna gång? För att 13 mini sålde dåligt och det blev många SoC över?

Apple TV 4K 2021 hade A12 Bionic vilket var samma SoC som användes i bl.a. iPhone XS så den hade ju redan ett par år på nacken då och skulle idag vara något i stil med 5 år eller så.

Genom att använda samma SoC, ta bort fläkt och nätverkskort (dumt!) så har Apple fått ner priset samtidigt som det minskar risk för fel med färre rörliga delar osv. I USA har dom sänkt priset på Apple TV också, men här i Sverige har det istället gått upp...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

Jo, men Apple släpper en ny SoC varje år, så varför just denna gång? För att 13 mini sålde dåligt och det blev många SoC över?

Det spekuleras i att Apple haft svårt att få tag på äldre SoC under den chipbrist som slagit sedan en liten stund in på pandemin: Apple har bokat in jättevolymer på de fina tillverkningsnoderna, men på äldre processer behöver de slåss med hela resten av marknaden.
Då kan det vara mer effektivt att stoppa in ett ”onödigt nytt” SoC i en produkt än att behöva välja mellan högre pris och att inte alls kunna tillverka dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I USA har dom sänkt priset på Apple TV också, men här i Sverige har det istället gått upp...

Kollar man på prisjakt så verkar den nya modellen vara några hundralappar billigare över lag, med undantag för MediaMarkt som har rea på den gamla modellen just nu.

Permalänk
Medlem

Om man vänder på det, bortsett från HDR10+ (inget behov, har dolby vision på TV:n), vad talar för den nya modellen för 2200:- (thernet/thread krav så den lilla går bort) kontral 1790:- på rea för den äldre?
Det är väl A12 vs A15 och 128 gig minne vs 64 så som jag ser det, men såvida man bara använder den för video-stream så lär väl A12 & 64GB duga bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Om man vänder på det, bortsett från HDR10+ (inget behov, har dolby vision på TV:n), vad talar för den nya modellen för 2200:- (thernet/thread krav så den lilla går bort) kontral 1790:- på rea för den äldre?
Det är väl A12 vs A15 och 128 gig minne vs 64 så som jag ser det, men såvida man bara använder den för video-stream så lär väl A12 & 64GB duga bra?

Den nya tar mindre plats o drar mindre ström, men båda dom två plus allt det andra också är nog ganska försumbart, så hade jag varit ute efter en Apple TV så skulle jag antagligen ta den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kollar man på prisjakt så verkar den nya modellen vara några hundralappar billigare över lag, med undantag för MediaMarkt som har rea på den gamla modellen just nu.

Jag hade inte tittat så noga. 128GB gen 3 kostar 2190kr jämfört med 64GB gen 2 som kostade 2090kr (nu 1790kr) som max. 64GB gen 3 kostar 1990kr jämfört med 32GB gen 2 som också kostade 1990kr som max.

Jag kanske missar något men det tolkar jag som att gen 3 har gått upp i pris? Speciellt med tanke på att 64GB gen 3 saknar nätverksport samt är ingen Thread border router, så man har även tagit bort funktion. I USA har dom gått ner i pris med $50.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade inte tittat så noga. 128GB gen 3 kostar 2190kr jämfört med 64GB gen 2 som kostade 2090kr (nu 1790kr) som max. 64GB gen 3 kostar 1990kr jämfört med 32GB gen 2 som också kostade 1990kr som max.

Jag kanske missar något men det tolkar jag som att gen 3 har gått upp i pris? I USA har dom gått ner i pris med $50.

Japp, svenska priser på Appleprodukter har gått upp en hel del sedan senaste justeringen. Tacka Putin.