IPTV på flera TV-apparater via Powerline mot EdgeRouter parallellt med Internet via Google Nest WiFi mesh?

Permalänk
Medlem

IPTV på flera TV-apparater via Powerline mot EdgeRouter parallellt med Internet via Google Nest WiFi mesh?

Hej!

Är förhållandevis ny på - för mig - mer avancerat nätverksbyggande, so bear with me...
Förutsättningar:

• Bor i en äldre lägenhet med 1 (ett) RJ45-uttag. Har Sappa som ISP och även leverantör av IPTV. Detta fördelas genom en Inteno XG6846.

• Har sedan tidigare ett Google Nest WiFi mesh-nätverk, som fungerar tillräckligt bra.

• Har tre TV-apparater som nu fått var sin TV-box.

• Har nu, för att förhoppningsvis kunna se på TV i tre olika rum köpt fyra PowerLine-enheter och en EdgeRouter X. Finns dessutom en SG105E om den kan vara till nytta.

Frågeställning:
Hur ska jag gå tillväga? Min tanke är att byta ut XG6846 mot Edgeroutern, brygga internettrafiken till Google Nest mesh och låta den fördela IP-adresser till befintliga enheter, men låta Edgeroutern fördela VLAN taggat (845) IPTV till PowerLine och de tre TV-boxarna.

Är jag någorlunda rätt ute i min tankegång? Har läst andra trådar på ämnet, men inte sett upplägget med flera TV-apparater.

Vore hemskt taxam för synpunkter och i bästa fall lite guidning!

/C

Har mycket riktigt fyra Powerlines...
Permalänk
Medlem

Ser egentligen ingen vits med att byta ut Inteno XG6846.
Det är ju bara en VLAN switch och göra om EdgeRouter X till en VLAN switch känns lite som att gå över ån efter vatten.
SG105E kan ju också VLAN så om man ogillar Inteno XG6846 starkt skulle jag bytt till denna.

Du behöver totalt 4 PowerLine pluggar. En vid Switchen och en vid vardera TV.
Nu har jag inte kört flera PowerLine men ser inte någon anledning till att det inte skulle fungera.

Google Nest WiFi mesh måste ju ha igång router biten för att mesh skall fungera så den blir man inte av med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Har du verkligen möjlighet att använda 3 tvboxar, känner inte till detaljerna om Sappa.
Du behöver minst 4 powerline enheter om du ska ha en vid varje tvbox för du behöver ju även en för att mata in data till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ser egentligen ingen vits med att byta ut Inteno XG6846.
Det är ju bara en VLAN switch och göra om EdgeRouter X till en VLAN switch känns lite som att gå över ån efter vatten.
SG105E kan ju också VLAN så om man ogillar Inteno XG6846 starkt skulle jag bytt till denna.

Du behöver totalt 4 PowerLine pluggar. En vid Switchen och en vid vardera TV.
Nu har jag inte kört flera PowerLine men ser inte någon anledning till att det inte skulle fungera.

Google Nest WiFi mesh måste ju ha igång router biten för att mesh skall fungera så den blir man inte av med.

Men kan PowerLine-pluggarna fördela ut olika IP-adresser till TV-boxarna på egen hand? Behövs inte någon routerfunktion? Osäker på om Google Nest WiFi kan fördela alla VLAN; tror den är begränsad till några enstaka fördefinierade ID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scybala:

Men kan PowerLine-pluggarna fördela ut olika IP-adresser till TV-boxarna på egen hand? Behövs inte någon routerfunktion? Osäker på om Google Nest WiFi kan fördela alla VLAN; tror den är begränsad till några enstaka fördefinierade ID?

Finns ingen NAT -funktion i din tjänstefördelare.

Homeplug/powerline kan i vissa fall spamma fibernätets infrastruktur så det allra bästa är att köra kabel till de tre tv-boxarna (om de inte fungerar med internet/unicast).

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att helt enkelt patcha in 1x Inteno-port mot 1+3x Powerline mot 3x TV-box. Sedan en Inteno-port till Google-mojängen. Googles prylar verkar vilja agera router för att fungera, har dock inte tittat på manualen för just denna.

Frågan är ju om TV-boxarna behöver/tar egna publika IP eller inte (i så fall riskerar detta bli synnerligen ostabilt) eller om de sköter egen magi (med eller utan tilldelning av IP) över VLAN. Gissningsvis har du dokumentation från din ISP om hur man normalt kopplar in TV-boxarna. Eftersom du inte nämner en ISP-router/switch som dokumenterat hanterar VLAN så gissar jag på att det normala är att göra enligt ovan.

edgeroutern blir över. Jag ser inget scenario där du rinligen kan köra både den och Google utan dubbel-NAT (trippel om du har CG-NAT).

Övriga enheter som inte är TV-boxar ska så klart vara bakom NAT och brandvägg, dvs inte kopplas över Powerline (inte ens andra Powerline). Gäller även TV.

Inte överdrivet genomtänkt och med rätt många gissningar, men bör vara enkelt att testa om du redan har prylarna. Relativt ofarligt också (vem bryr sig om TV-boxarna hamnar på internet och blir hackade, de ska ändå leva isolerat i en alternativ lösning).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scybala:

De ersätter en nätverkskabel genom att överföra trafiken över en elkabel, de ger inga andra nätverksfunktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ersätter en nätverkskabel genom att överföra trafiken över en elkabel, de ger inga andra nätverksfunktioner.

Nja de jag har vill ju ha en IP adress via DHCP så man kan koppla upp sig mot dem och ändra några inställningar.
Så jag kan tänka mig att 4 stycken kan generera en del broadcast när det letar efter en DHCP server.
Vet inte om det finns några som inte behöver detta eller att det går att sätta en fast ip adress.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Nja de jag har vill ju ha en IP adress via DHCP så man kan koppla upp sig mot dem och ändra några inställningar.
Så jag kan tänka mig att 4 stycken kan generera en del broadcast när det letar efter en DHCP server.
Vet inte om det finns några som inte behöver detta eller att det går att sätta en fast ip adress.

Då har de nog inbyggd WiFi. Dessa ska inte kopplas direkt till tjänstefördelare.