Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De reglagen kan inte öka skärpan utan är kognitiva knep. Vad de kan åstadkomma är att transienter förstärks. Ljus pixel bredvid mörk pixel blir lite ljusare respektive mörkare vilket förstärker kontrasten i transienten. Övergången blir tydligare vilket tolkas som "skarpare". Det kan inte åstadkomma något mot effekten av subpixelstruktur.

Någon skulle behöva utveckla en algoritm specifikt för den särpräglade subpixelstruktur som den här skärmen har. Den skulle då kunna mildra men aldrig ta bort effekten. Upplösningen är helt enkelt för låg.

Jag upplever att min andra skärm 1440p Alienware AW2721D har skarpare och mer detaljerad bild och jag förmodar att det beror på upplösningen då?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Det går på reklamation oavsett vart du köper, men jag hade fått vänta 4-5 månader på en ny från Dell...

Reklamationen går oerhört mycket fortare nu. Jag hade problem med att min började visa testbilden (röd, grön, vit, svart etc etc) då och då helt random. Anmälde det till Dell, efter att ha testat det dom bad mig göra sa dom att dom skickar en ersättning hem. Tog 2 dagar för mig att få hem nya skärmen (hemkörd), dock tog det 2 veckor för dom att hämta den gamla.

Skrivet av Ninotramp:

Vad har skärmen varit nere på som lägst?

Jag betalade 10 892kr för min. Det var dock när dom hade rabatt + rabattkod. Lägsta jag sett den för iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Reklamationen går oerhört mycket fortare nu. Jag hade problem med att min började visa testbilden (röd, grön, vit, svart etc etc) då och då helt random. Anmälde det till Dell, efter att ha testat det dom bad mig göra sa dom att dom skickar en ersättning hem. Tog 2 dagar för mig att få hem nya skärmen (hemkörd), dock tog det 2 veckor för dom att hämta den gamla.

Jag betalade 10 892kr för min. Det var dock när dom hade rabatt + rabattkod. Lägsta jag sett den för iaf.

Yes nu går det säkert fortare.

Men i och med att jag köpte min såpass tidigt så var det alldeles för mycket bokningar under tiden... kan tänka mig att konversationen med supporten varade ca 10 mail innan de gav mig ett datum för en ny skärm.

Dell bokade upphämtning av min retur, men avbokade frakten efter att problemet i princip försvunnit.
Fedex var här 3 dagar i rad och skulle hämta skärmen, trots att Dell hade avbokat transporten.....

Rena cirkusen var det i somras...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jorgen69:

Jag upplever att min andra skärm 1440p Alienware AW2721D har skarpare och mer detaljerad bild och jag förmodar att det beror på upplösningen då?

Upplösningen, pixlar per tum, är precis samma 2560x1440 på 27 tum som 3440x1440 på 34 tum med ≈110 ppi i båda fallen.

Subpixelstrukturen kommer påverka hur det ser ut eftersom ≈110 ppi är för låg. Med en normal syn kan strukturen synas och urskiljas vilket du inte kan filtrera bort, särskilt inte med någon form av skärpefilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Yes nu går det säkert fortare.

Men i och med att jag köpte min såpass tidigt så var det alldeles för mycket bokningar under tiden... kan tänka mig att konversationen med supporten varade ca 10 mail innan de gav mig ett datum för en ny skärm.

Dell bokade upphämtning av min retur, men avbokade frakten efter att problemet i princip försvunnit.
Fedex var här 3 dagar i rad och skulle hämta skärmen, trots att Dell hade avbokat transporten.....

Rena cirkusen var det i somras...

Fick du prata med dom på mail? Jag blev hänvisad till enbart Whatsapp som var sjukt snabbt att få svar på. Jag köpte också min direkt dom släpptes men problem uppstod som tur var inte direkt. Och hade ju förstås fortfarande kunnat använda skärmen även om det var ett irriterande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag upplever att min andra skärm 1440p Alienware AW2721D har skarpare och mer detaljerad bild och jag förmodar att det beror på upplösningen då?

Det här är orsaken att jag skickade tillbaka min till Inet. Subpixelstrukturen gör att ingenting ser skarpt ut alldeles oaktat upplösningen. Något som jag omöjligen kunde leva med...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det här är orsaken att jag skickade tillbaka min till Inet. Subpixelstrukturen gör att ingenting ser skarpt ut alldeles oaktat upplösningen. Något som jag omöjligen kunde leva med...

Jag förmodar att det inte finns någon enkel lösning på problemet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det här är orsaken att jag skickade tillbaka min till Inet. Subpixelstrukturen gör att ingenting ser skarpt ut alldeles oaktat upplösningen. Något som jag omöjligen kunde leva med...

Det är onekligen lite lustigt när folk verkar hävda att problemet inte finns när det helt uppenbart gör det. Om det sen är nog för att inte köpa skärmen får väl var och en avgöra, men personligen gör det att den går bort som annat än PC-gaming/multimediaskärm. För det är den väl å andra sidan bland det bästa man kan köpa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det handlar hur medveten man är om det hela. Observerar man fenomenen som uppstår är det svårt eller omöjligt att göra en "unlearn". Men är man omedveten från början och inte reflekterar över det kan bieffekterna passera utan problem. Ignorance is bliss.

Permalänk
Medlem

Nu har det dykt upp tester av AW3423DWF, den utan G-syncmodul:
https://www.displayninja.com/dell-alienware-aw3423dwf-review/

Finns också på Dells amerikanska hemsida
https://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-curved-qd-oled-g...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Plockade upp en LG Oled 42" C2 istället nu på BF-rean. Mycket skarpare text, bättre HDR och inte minst större skärmyta för halva priset.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Plockade upp en LG Oled 42" C2 istället nu på BF-rean. Mycket skarpare text, bättre HDR och inte minst större skärmyta för halva priset.

Bättre HDR är lite tveksamt och garanti i tre år mot burn-in är najs med Alienware.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Bättre HDR är lite tveksamt och garanti i tre år mot burn-in är najs med Alienware.

Det är så klart subjektivt, men eftersom Alienware-skärmen har en matt display får man inte samma kontrast i ljusa rum som med LG-TV:n. Den matta ytan gör att svart inte upplevs som svart i ett upplyst rum.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk

Någon som har några tips om en monitor-arm till denna skärmen? har läst att några rekommenderar amazon basics armen som är en rebrand av ergotron
https://www.amazon.co.uk/AmazonBasics-Premium-Single-Monitor-...

Funderar också på att sätta upp en av mina gamla 27" på höjden vid sidan av då skulle det kanske gå att ha ett monitorfäste med dubbla armar, en för 34" och den andra för 27, tips mottages tacksamt Även bilder ifall någon har just detta på sitt skrivbord.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon butik i Stockholms-området som har denna på visning? Med så mycket snack om subpixellayouten hade det varit trevligt att kunna se det själv. Inte smidigaste saken att returnera om man ändå kan se direkt i butiken att man inte kommer stå ut.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag brukar vara känslig och petig för sånt här. Har väntat ett tag på en skärm liknande AW3423DW/F men verkar som man får vänta längre. Jag ska använda den primärt för programmering (jobb) och sekundärt för spel. 34" verkar idealt men om man sneglar på vad som kommer släppas i närtid så verkar inget träffa rätt. Subpixel problemen ser jag inte kommer kunna lösas i 1440p upplösningen.

Kanske blir en 27" LG OLED istället och försöka acceptera två stycken skärmar istället. Meeen då måste man vänta ännu längre, igen. Känner mig fruktansvärt otålig 😅

Permalänk
Skrivet av usermane:

Jag tror jag brukar vara känslig och petig för sånt här. Har väntat ett tag på en skärm liknande AW3423DW/F men verkar som man får vänta längre. Jag ska använda den primärt för programmering (jobb) och sekundärt för spel. 34" verkar idealt men om man sneglar på vad som kommer släppas i närtid så verkar inget träffa rätt. Subpixel problemen ser jag inte kommer kunna lösas i 1440p upplösningen.

Kanske blir en 27" LG OLED istället och försöka acceptera två stycken skärmar istället. Meeen då måste man vänta ännu längre, igen. Känner mig fruktansvärt otålig 😅

Har du testat skärmen själv? Jag var väldigt skeptisk till det också men efter att ha köpt den och testat i 2 veckor så har jag inte under en enda gång märkt av subpixel problemen

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MortalDisease:

Har du testat skärmen själv? Jag var väldigt skeptisk till det också men efter att ha köpt den och testat i 2 veckor så har jag inte under en enda gång märkt av subpixel problemen

Samma här.

Haft min sedan i somras, inte märkt av något alls!

Otroligt nöjd, bästa skärmen jag haft hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MortalDisease:

Har du testat skärmen själv? Jag var väldigt skeptisk till det också men efter att ha köpt den och testat i 2 veckor så har jag inte under en enda gång märkt av subpixel problemen

Skrivet av SnowgubbeN:

Samma här.

Haft min sedan i somras, inte märkt av något alls!

Otroligt nöjd, bästa skärmen jag haft hittills!

Tack för er feedback. Hur långt ifrån skärmen sitter ni vanligtvis? 😁

Permalänk
Medlem

Beställde DWF varianten imorse för 12 245 kr från Dells hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Beställde DWF varianten imorse för 12 245 kr från Dells hemsida

Grattis! Återkom gärna med lite kommentarer och intryck! Denna är utan fläkt väl? Vet du om Dell erbjuder någon pixelgaranti avseende burn-in?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Grattis! Återkom gärna med lite kommentarer och intryck! Denna är utan fläkt väl? Vet du om Dell erbjuder någon pixelgaranti avseende burn-in?

Fick hem den och satte upp den igår. Kartongen var ganska skadad men skärmen såg intakt ut, ytan på skärmen var det inget problem med, den var väl skyddad...

Satt ungefär 5 minuter med den och sen satte jag på HDR i Windows. 1 minut efteråt så slocknade skärmen och gick inte att få igång igen. 🙃 Gick inte att se OSD eller någon input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Fick hem den och satte upp den igår. Kartongen var ganska skadad men skärmen såg intakt ut, ytan på skärmen var det inget problem med, den var väl skyddad...

Satt ungefär 5 minuter med den och sen satte jag på HDR i Windows. 1 minut efteråt så slocknade skärmen och gick inte att få igång igen. 🙃 Gick inte att se OSD eller någon input.

Så jäkla trist.....Ett jäkla otyg att dom inte skickar med en extra kartong runt originalkartongen. Kanske inte hjälpt i detta fallet men är så tråkigt när originalkartongen är misshandlad i posten.........Förtar lite av känslan

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Fick hem den och satte upp den igår. Kartongen var ganska skadad men skärmen såg intakt ut, ytan på skärmen var det inget problem med, den var väl skyddad...

Satt ungefär 5 minuter med den och sen satte jag på HDR i Windows. 1 minut efteråt så slocknade skärmen och gick inte att få igång igen. 🙃 Gick inte att se OSD eller någon input.

Åh nej vad tråkigt!!! Säkerligen inga problem med garantin, men att hålla på att frakta runt en bjässeskärm fram och tillbaka... roligare saker har man ju varit med om!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft min skärm sedan black friday. AW3423DW. Men har nu två gånger på kortare tid haft problem med att skärmen inte vill starta upp på morgonen.
Första gången så blinkade LED vitt sakta och reagerade inte på något, varken nipple-knappen eller on off. Krävde power cycle.
Idag hände det igen fast med fast blå LED, ingen reaktion på knapparna. Power cycle löste det.

Någon mer som haft liknande problem? Hittar inget i manualen som nämner det i FAQ / troubleshooting delen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har haft min skärm sedan black friday. AW3423DW. Men har nu två gånger på kortare tid haft problem med att skärmen inte vill starta upp på morgonen.
Första gången så blinkade LED vitt sakta och reagerade inte på något, varken nipple-knappen eller on off. Krävde power cycle.
Idag hände det igen fast med fast blå LED, ingen reaktion på knapparna. Power cycle löste det.

Någon mer som haft liknande problem? Hittar inget i manualen som nämner det i FAQ / troubleshooting delen.

Det är inte att den kör pixel refresh eller något? För då tror jag inte den vill starta för än den är färdig

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är inte att den kör pixel refresh eller något? För då tror jag inte den vill starta för än den är färdig

Hej,

Nope, såhär står det i manualen. Så att den lyser blå konstant ska betyda att den är igång men skärmen reagerade inte ens med OSD så nåt var/är fel.

"Solid blue light indicates that the monitor
is turned on and functioning normally.
Blinking white light indicates that the
monitor is in Standby Mode."

Pixel refresh:
The power LED indicator blinks slowly in
green during the refresh process.
Panel refresh:
The power LED indicator blinks slowly in
red during the refresh process.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej,

Nope, såhär står det i manualen. Så att den lyser blå konstant ska betyda att den är igång men skärmen reagerade inte ens med OSD så nåt var/är fel.

"Solid blue light indicates that the monitor
is turned on and functioning normally.
Blinking white light indicates that the
monitor is in Standby Mode."

Pixel refresh:
The power LED indicator blinks slowly in
green during the refresh process.
Panel refresh:
The power LED indicator blinks slowly in
red during the refresh process.

Ok surt. Har datorn varit igång och gått ner i energisparläge när detta hänt? Alltså har det tex varit igång under natten och datorn gått i energisparläge? Tänkte om det är någon bugg där. Vet att dom släppte ny firmware till skärmen. Kolla om du har senaste. Kan ju vara mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ok surt. Har datorn varit igång och gått ner i energisparläge när detta hänt? Alltså har det tex varit igång under natten och datorn gått i energisparläge? Tänkte om det är någon bugg där. Vet att dom släppte ny firmware till skärmen. Kolla om du har senaste. Kan ju vara mjukvarurelaterat.

AW3423DW har tyvärr inte stöd för firmwareuppgradering.
AW3423DWF har det däremot.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

AW3423DW har tyvärr inte stöd för firmwareuppgradering.
AW3423DWF har det däremot.

Aj fasiken. Då hade jag kontaktat Dell om jag var ts, är en dyr investering. Känns ju som det är något skumt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar