Finns det 5G-antenner till router (eller samma som 4G)?

Permalänk
Medlem

Finns det 5G-antenner till router (eller samma som 4G)?

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med. Efter att ha varit i kontakt med dem gav de oss rådet att köpa 5G-antenner eftersom routern då ska kunna använda sig av 5G istället för 4G. Är det sant som Telenor säger att det finns specifika 5G antenner? Jag har fått för mig att det bara är en metallpinne med plast runt. Jag hittade några hemma från en äldre 4G router som inte gav någon skillnad. Om det finns specifika 5G antenner vilka ska man köpa?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av martin79:

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med. Efter att ha varit i kontakt med dem gav de oss rådet att köpa 5G-antenner eftersom routern då ska kunna använda sig av 5G istället för 4G. Är det sant som Telenor säger att det finns specifika 5G antenner? Jag har fått för mig att det bara är en metallpinne med plast runt. Jag hittade några hemma från en äldre 4G router som inte gav någon skillnad. Om det finns specifika 5G antenner vilka ska man köpa?

Du måste köpa en helt ny router för att kunna få in 5G.
Min gissning är att man pratat om antenner för 5Ghz nätet (Wi-Fi) som kan i ett fåtal fall ge bättre räckvidd på Wi-Fi:et på 5Ghz frekvensen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Missförstånd.

Fungerar det bra när du ansluter nätverkskabel mellan dator och 4G-router? Då kanske de menade att du behöver vassare WiFi (eller fler accesspunkter) för att täcka hemma med bra signal.

Menar du signal till mobilnätet så kan du köra extern 4G-antenn (de flesta som säljs idag är anpassad även för 5G-band) till Huawei B535-232.

Istället för att komma med vaga påståenden från dig eller Telenor som inte vi vet något om varför de gavs så kan du väl beskriva vad du har problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Missförstånd.

Fungerar det bra när du ansluter nätverkskabel mellan dator och 4G-router? Då kanske de menade att du behöver vassare WiFi (eller fler accesspunkter) för att täcka hemma med bra signal.

Menar du signal till mobilnätet så kan du köra extern 4G-antenn (de flesta som säljs idag är anpassad även för 5G-band) till Huawei B535-232.

Istället för att komma med vaga påståenden från dig eller Telenor som inte vi vet något om varför de gavs så kan du väl beskriva vad du har problem med?

Tycker han uttrycker vad problemet är:

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker han uttrycker vad problemet är:

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med.

Det går att beskriva mer exakt vilka problem man har med hastigheten på massor med vis.

Det är exempelvis stor skillnad på om man har dålig täckning på 4G nätet eller om man har dålig signal på WiFi hemma. I det ena fallet kan man köpa en extra accesspunkt, i det andra får man flytta.

Routern i fråga stöder enbart 4G. Det går inte koppla den till det mobila 5G nätet med någon magisk antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker han uttrycker vad problemet är:

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med.

Du såg inte att det finns två helt olika frågeställningar i mitt inlägg som TS kan svara på?

Skrivet av Massy:

Det går att beskriva mer exakt vilka problem man har med hastigheten på massor med vis.

Det är exempelvis stor skillnad på om man har dålig täckning på 4G nätet eller om man har dålig signal på WiFi hemma. I det ena fallet kan man köpa en extra accesspunkt, i det andra får man flytta.

Routern i fråga stöder enbart 4G. Det går inte koppla den till det mobila 5G nätet med någon magisk antenn.

Kopplar du upp på 2,4 GHz WiFi 10 meter ifrån denna router ska du nog ha tur att få enstaka Mbit/s i hastighet. Inbyggda WiFi är inte dess styrka. Standardsvaret för WiFi blir att du måste ansluta till 5 GHz och behöver accesspunkter/förstärkare/mesh och allt vad de kallas för att få bättre WiFi. Alla telefoner, tv-apparater, spelkonsoler o.s.v. har inte stöd för 5 GHz WiFi, då finns WiFi-bryggor, powerline/homeplug, nätverkskablar o.s.v. som kan användas.

Om det är WiFi som begränsar framkommer inte. TS får berätta lite mer, TS kanske inte ens testat vad som begränsar.

Permalänk
Medlem

Jag har en unifi ap ac pro som accesspunkt och stängt av wifi på routern vilket jag nämnde för Telenor. De sa genom att sätta på extra 5G-antenner så skulle vi nå 5G-nätet och där med kunna på in 5G på routern. Han sa tydligt 5G och vi var även inne och ändrade bland inställningarna i routern för nätverksläge till endast 3G, B3, B7 etc så tvivlar på att det uppstått ett missförstånd. När vi fick routern sa säljaren att "den skulle vara förberedd" för 5G. Använda kabel direkt ifrån routern till datorn ger ingen direkt skillnad och routern är positionerad på lämpligaste stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Jag har en unifi ap ac pro som accesspunkt och stängt av wifi på routern vilket jag nämnde för Telenor. De sa genom att sätta på extra 5G-antenner så skulle vi nå 5G-nätet och där med kunna på in 5G på routern. Han sa tydligt 5G och vi var även inne och ändrade bland inställningarna i routern för nätverksläge till endast 3G, B3, B7 etc så tvivlar på att det uppstått ett missförstånd. När vi fick routern sa säljaren att "den skulle vara förberedd" för 5G. Använda kabel direkt ifrån routern till datorn ger ingen direkt skillnad och routern är positionerad på lämpligaste stället.

Även om den du talade med menade 5G-router så är det fortfarande ett missförstånd. Enda inställningen som kan förknippas med "5G" är 5 GHz WiFi.

Har du Telenor på mobiltelefonen? Hur fungerar 4G på den i hemmet? Utanför (precis utanför) hemmet? Varför skulle du ha bra 5G-mottagning om du inte har bra 4G?

Noll svar, så du kommer få noll hjälp

Permalänk
Medlem

Antennerna har inte med om mobilsystemet är 4G eller 5G att göra utan med det frekvensband antennen är konstruerad för.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av martin79:

Jag har en unifi ap ac pro som accesspunkt och stängt av wifi på routern vilket jag nämnde för Telenor. De sa genom att sätta på extra 5G-antenner så skulle vi nå 5G-nätet och där med kunna på in 5G på routern. Han sa tydligt 5G och vi var även inne och ändrade bland inställningarna i routern för nätverksläge till endast 3G, B3, B7 etc så tvivlar på att det uppstått ett missförstånd. När vi fick routern sa säljaren att "den skulle vara förberedd" för 5G. Använda kabel direkt ifrån routern till datorn ger ingen direkt skillnad och routern är positionerad på lämpligaste stället.

Hur länge sedan köpte ni den? Det kan ju vara så att det går att ångra köpet och hoppa på en 5G-lösning istället?

Låter ju märkligt att telenors egna butiker inte skulle ha koll på en sådan enkel grej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Låter ju märkligt att telenors egna butiker inte skulle ha koll på en sådan enkel grej

Länge sen du var inne i en Tel"X" butik va? Sälj sälj sälj.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur länge sedan köpte ni den? Det kan ju vara så att det går att ångra köpet och hoppa på en 5G-lösning istället?

Låter ju märkligt att telenors egna butiker inte skulle ha koll på en sådan enkel grej

Återigen varför skulle 5G-NR fungera om 4G/LTE har dålig täckning/funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Jag har en unifi ap ac pro som accesspunkt och stängt av wifi på routern vilket jag nämnde för Telenor. De sa genom att sätta på extra 5G-antenner så skulle vi nå 5G-nätet och där med kunna på in 5G på routern. Han sa tydligt 5G och vi var även inne och ändrade bland inställningarna i routern för nätverksläge till endast 3G, B3, B7 etc så tvivlar på att det uppstått ett missförstånd. När vi fick routern sa säljaren att "den skulle vara förberedd" för 5G. Använda kabel direkt ifrån routern till datorn ger ingen direkt skillnad och routern är positionerad på lämpligaste stället.

Tyvärr är kompetensen hos telekomsäljare ofta så här låg. Routern har 5GHz Wifi och 4G/LTE mobil data. Det gör ofta stor skillnad att ha en extern antenn på den och liknande routers.

Här är en med 4x4 mimo, flest band och högst förstärkning. Riktad, krävs att man vet var masten är eller testar sig fram.
https://www.dustinhome.se/product/5011291030/epnt-2-riktad-5g...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Petterk:

Återigen varför skulle 5G-NR fungera om 4G/LTE har dålig täckning/funktion?

Dels finns det ju möjlighet att 5G kan ge högre hastighet under samma mottagningsförhållande samt det kan ju även vara ett kapacitetsproblem på 4g som eventuellt kan lösas med att flytta över till 5G.

Sen finns det ju även möjlighet att man inte enbart uppgraderat en befintlig mast till 5G utan byggt en ny 4g/5G mast, det hände för mig

Som sagt, testa skadar ju inte

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Dels finns det ju möjlighet att 5G kan ge högre hastighet under samma mottagningsförhållande samt det kan ju även vara ett kapacitetsproblem på 4g som eventuellt kan lösas med att flytta över till 5G.

Sen finns det ju även möjlighet att man inte enbart uppgraderat en befintlig mast till 5G utan byggt en ny 4g/5G mast, det hände för mig

Som sagt, testa skadar ju inte

Varför skulle du använda mobilt bredband inne i en större tätort? Nu saknar tråden mycket, men man ska inte hoppa in på mer ovetandes. 3G hjälpte ju inte heller enligt TS, och det brukar vara mindre belastning där.

Där jag bor med många runt mig så hade även en svag 5G-signal gett tidvis bättre hastigheter, men även extern antenn och 4G (vettig CA) hade hjälpt. Men jag har ju också möjlighet att få bredband från två olika infrastrukturer i fastigheten...

Blir bara mer villospår för TS

Vill TS titta på 5G-NR kan de titta på täckningskartan till att börja med.

5G-router är dyrt om TS inte får låna en mot två års bindningstid.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Petterk:

Varför skulle du använda mobilt bredband inne i en större tätort? Nu saknar tråden mycket, men man ska inte hoppa in på mer ovetandes. 3G hjälpte ju inte heller enligt TS, och det brukar vara mindre belastning där.

Vet ej, jag visste inte att större tätort var en del av ekvationen.
Jag tolkade det som att det var glest mellan masterna i.o.m TS problem, är det då få master kan ju dessa överbelastas om dessa är underdimensionerade och äldre.

Skrivet av Petterk:

Där jag bor med många runt mig så hade även en svag 5G-signal gett tidvis bättre hastigheter, men även extern antenn och 4G (vettig CA) hade hjälpt. Men jag har ju också möjlighet att få bredband från två olika infrastrukturer i fastigheten...

Blir bara mer villospår för TS

Absolut så kan det hjälpa, speciellt om man kan rikta den mot närmsta mast.

Skrivet av Petterk:

Vill TS titta på 5G-NR kan de titta på täckningskartan till att börja med.

5G-router är dyrt om TS inte får låna en mot två års bindningstid.

Det ser ju ut som att man ofta får låna dessa och kör man en beställning online så brukar de flesta operatörer vara generösa med ångerrätt, så var det i mitt fall iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Asså din router tar ju inte ens emot 5G. Varför då ha en 5G antenn?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Huwaei B535-232 är en 4G-router (dess alternativa namn är Huawei 4G Router Pro 3), den har ej stöd för 5G.

Jo då, det är stor skillnad på antenn och antenn Jag hade tidigare en B535-232, numera kör jag B535-333 som har nyare modem och en Poynting XPOL-2-5G antenn. Antennen som sådan har bra förstärkning även för (vissa) 5G-frekvenser, därav namnet på den.

Jag spenderade veckor med att testa min anslutning mot olika master, pilla med frekvensband, carrier aggregation osv innan jag till slut hittade en enda mast (av 4-5) som gav vettig hastighet. Kör 700MHz + 2600MHz CA, ca 2,5km till masten och får ut 50-100Mbit ner och 20-25Mbit upp.

Mitt tips är att ladda ned HuaCTRL (Android-app) för att kunna ställa in frekvensband och liknande i routern och sen börja experimentera enligt ovan

(En viktig sak att tänka på när det gäller antennkablar dock är att de ska hållas så korta som möjligt, max 5m om möjligt för att inte tappa för mycket signalstyrka).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Har en Huawei B535-232 (mobil) router ifrån Telenor som vi har extremt långsam hastighet med. Efter att ha varit i kontakt med dem gav de oss rådet att köpa 5G-antenner eftersom routern då ska kunna använda sig av 5G istället för 4G. Är det sant som Telenor säger att det finns specifika 5G antenner? Jag har fått för mig att det bara är en metallpinne med plast runt. Jag hittade några hemma från en äldre 4G router som inte gav någon skillnad. Om det finns specifika 5G antenner vilka ska man köpa?

Det han eventuellt menar är att skaffa Telenors 5G lösning.
Den består av en extern ZTE MC7010 + en router.

ZTE MC7010 är ett 5G router/modem med någon form av inbyggd antenn, aliexpress säger 9dBi förstärkning men det skulle jag nog ta med en nypa salt: https://www.aliexpress.com/item/1005002299518222.html
Så man skulle kunna kalla ZTE MC7010 för en 5G antenn...

Att få bra mobilt bredband är ju inte helt lätt och kan kräva en hel del jobb.
Till att börja med så skall man inte låsa fast sig vid en viss operatör.
Sedan gäller det att hitta en mast som ger tillräcklig bra signal och inte är överbelastad på kvällen.
Hjälper ju inte om man 200Mbit/s på dan och 2MBit/s på kvällen.
5G kan ge ett lyft eftersom det inte är så vanligt ännu, men om det kapaciteten till masten som är full så gör det ingen skillnad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag ställer mig frågan om TS har möjlighet att använda fiber istället för mobilt bredband i hemmet då fiber brukar vara mycket stabilare och snabbare.
Sen så brukar det finnas en övre gräns hur mycket data man får använda varje månad. Och detta brukar stå någonstans i det finstilta, även ifall dom säger "fri surf".
Kompisen lyckades att få obegränsad surf till sin telefon. Men när han kom upp i 100 gb så skickade operatören ett sms som han behövde svara med ett "ja" för att fortsätta att använda surf. Efter ytterligare 50 gb så började dom att begränsa hastigheten till 10 mbit/s.
Han kom upp i 500gb en gång och då blockerade dom all trafik då dom ansåg att han misskötte sig.
Jag har fiber hemma samt att jag har 50gb surf på telefonen som jag klarar mig på när jag inte är hemma.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz