Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ledsen om jag berörde en känslig punkt men när det är många minusgrader tenderar bilens ytor att vara rätt kalla oavsett om kupevärmaren har gått eller när det sker en oplanerad körning. Rattvärmare finns i vissa bilar men inte alltid så bra impementerat. Volvo har anpassat sin skärm för att fungera med handskar så undrade om liknande kan göras med touchknappar.

Det finns en tråd för elbilar vs ICE där jag tror att den här diskussionen passar bättre https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Vilken känsliga punkt? Knapparna är kapacitiva precis som skärmar så det beror på dina handskar.
Rattvärmare finns i id bilarna såklart. Och vill man tvunget ändå köra runt med sina skidhandskar kan man röststyra en hel del precis som på Tesla och andra bilar med kapacitiva skärmar/reglage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja är intresserad av elbilar men ja skulle vilja att dom var billigare och simplare med mer kontroll av användaren. Alla bilar idag äger man knappt även om de köps.

Lite mycket OT för elbilstråden, då de flesta saker du ställer dig negativ till är generiska för alla bilar oavsett drivlina, men vad tänker du på mer specifikt?

Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/finn-kor-elbil...

Där har vi något jag skulle älska att skruva med. Fanns även någon kinesisk bil som skulle komma för runt 100k men det verkade rinna ut i sanden.

Ett utmärkt förslag. Gillar du att mecka så ta en gammal bil du gillar och gör en egen elkonvertering av den. Finns massor av roliga projekt!

Tror du kan glömma nya normala personbilar (alltså inte mopedbilar/golfbilar) för 100 KSEK om de skall vara säkra och av vettig kvalitet. Oavsett om vilken drivlina det handlar om, och oavsett om de tillverkas i Kina eller inte.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja alla bilar verkar rusa i pris. Mina gamla bilar är inte billiga heller. En köpte jag för 10k och den andra fick jag gratis. Den 3dje lilla skit bilen är inte värd så mycket.
Projekt bilen ringer folk på för den idag är väldigt ovanlig (de kikar i fordonsregistret och ser att den varit avställd länge)och näst intill omöjlig att få tag på(saaben) en sådan med 3k på mätaren gick för 536k för ett par år sedan. Min kanske aldrig blir så fin men det är absurda priser för bilar som man kunde få för en kexchoklad för 20 år sedan 😉

Håller inte med. Det beror nog på var man är i livet, hur man jobbar och vilka inkomster man har. Har personligen aldrig ägt så bra och billiga nya bilar i totalkostnad som jag gjort de senaste åren. Är en extremt liten kostnad för mig med våra nya bilar i det stora sammanhanget (drar in en månads total bilkostnad på ca. en eftermiddags arbete).

Mat och el för uppvärmning av huset är mycket större kostnader. Där är jag betydligt mer skeptisk till prisutveckling och vad vi betalat för.

Bilarna som vi har är jag grymt nöjd med i det stora hela (finns alltid skit med varje bil, men sett i det stora sammanhanget).

Tycker bilindustrin generellt gjort en enorma framsteg och förbättringar under de senaste 20 åren, och i dag levererar enormt fina, säkra, motorstarka, energisnåla och enormt bekväma bilar för väldigt rimlig kostnad (även i relation till generellt högre inköpspriser).

Jag kan verkligen inte klaga. Tycker bilindustrin i stort levererar enormt bra bilar under extremt hård konkurrens och med slimmade kostnadsmarginaler. Är få industrier som jag är lika imponerad av som de inom automotivesektorn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilken känsliga punkt? Knapparna är kapacitiva precis som skärmar så det beror på dina handskar.
Rattvärmare finns i id bilarna såklart. Och vill man tvunget ändå köra runt med sina skidhandskar kan man röststyra en hel del precis som på Tesla och andra bilar med kapacitiva skärmar/reglage.

Ja du blir märkbart irriterad så alltså är det en känslig punkt. Att ifrågasätta varför jag kör med handskar är irrelevant löjligt. Funkar det inte med olika typer av handskar så är det en funktion som saknas jämfört med vanliga knappar. Att det går att röststyra är inte heller relevant.

Ang. Volvos lösning för att skärmen ska funka med handskar, oklart om det fungerar med knappar.
https://www.theverge.com/2017/8/17/16141366/screendrive-volvo...
"Volvo added touch-sensitive technology to help mitigate the problems of resistive touchscreens: infrared sensors."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart att det hade varit smidigare med vanlig kortbetalning som på alla andra ställen man köper saker. Men det är lätt att förstora det problemet speciellt för den som bara funderar på om elbil funkar, för ett så värst stort problem är det inte.

Jag tycker det är ett av dem största problemen faktiskt. Vad har vi annars att gnälla på?
Dyra i inköp? Jo visserligen men driftkostnaderna är lägre och alla nya ICE bilar i jämförbar klass/prestanda är också dyra.
Förbrukningen går upp på vintern? Jo visserligen, men det är känt faktum, det blir snart vår igen
Elpriserna är höga? Jo visst, men det är inte elbilens fel.
Räckvidden? Delvis, men den blir bättre och bättre och täcker nästan allas behov.

Den där jädra snabbladdningen dock... Jag har kört elbil i 3 månader, snabbladdat eller försökt snabbladda ungefär 10ggr totalt hos 4 olika leverantörer.
På dessa 10 försök har 6 lyckats. 40% failure rate?!
Och innan alla börjar anklaga mig för att göra "fel", jag är 40+ har jobbat med teknik på ett eller annat sätt hela livet. Hänger på teknikforum, både allmänna och för elbilar. Har en allmänt mycket good förståelse för appar, webtjänster, QR koder, portaler, mobilteknik, betalsystem, etc, jag kan mina lösenord, läsförståelse och att följa instruktioner är inga problem
Laddningen måste ju funka för alla, alltid. Inte bara dem som använder samma bil/system och har fått det att funka en gång och då fortsäter med samma lösning.

Dvs, problemet är inte jag, det är en hel massa andra saker som gått fel. Här måste hela branschen rycka upp sig, det ligger på billtilverkare, bilhandlare, elleverantörer, laddbolagen, servicepartners etc. Alla måste bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tycker det är ett av dem största problemen faktiskt. Vad har vi annars att gnälla på?
Dyra i inköp? Jo visserligen men driftkostnaderna är lägre och alla nya ICE bilar i jämförbar klass/prestanda är också dyra.
Förbrukningen går upp på vintern? Jo visserligen, men det är känt faktum, det blir snart vår igen
Elpriserna är höga? Jo visst, men det är inte elbilens fel.
Räckvidden? Delvis, men den blir bättre och bättre och täcker nästan allas behov.

Den där jädra snabbladdningen dock... Jag har kört elbil i 3 månader, snabbladdat eller försökt snabbladda ungefär 10ggr totalt hos 4 olika leverantörer.
På dessa 10 försök har 6 lyckats. 40% failure rate?!
Och innan alla börjar anklaga mig för att göra "fel", jag är 40+ har jobbat med teknik på ett eller annat sätt hela livet. Hänger på teknikforum, både allmänna och för elbilar. Har en allmänt mycket good förståelse för appar, webtjänster, QR koder, portaler, mobilteknik, betalsystem, etc, jag kan mina lösenord, läsförståelse och att följa instruktioner är inga problem
Laddningen måste ju funka för alla, alltid. Inte bara dem som använder samma bil/system och har fått det att funka en gång och då fortsäter med samma lösning.

Dvs, problemet är inte jag, det är en hel massa andra saker som gått fel. Här måste hela branschen rycka upp sig, det ligger på billtilverkare, bilhandlare, elleverantörer, laddbolagen, servicepartners etc. Alla måste bli bättre.

Håller generellt med i de mesta du skriver. Dagens elbilar är enormt bra och enormt effektiva. Faktum är att även våran snåla dieselbil drar ca 15% mer diesel på vinterhalvåret. +15% är ungefär lika mycket el som vår Tesla (med värmepump) ökar i förbrukning på vinterhalvåret. Helt OK och inget större problem (kalkylerade med detta när jag valde elbil).

Det som är problemet och utmaningen är just laddinfrastrukturen som måste bli enorm bättre. Den har tyvärr inte ökat och förbättrats i samma takt som elbilsanvändandet ökat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller generellt med i de mesta du skriver. Dagens elbilar är enormt bra och enormt effektiva. Faktum är att även våran snåla dieselbil drar ca 15% mer diesel på vinterhalvåret. +15% är ungefär lika mycket el som vår Tesla (med värmepump) ökar i förbrukning på vinterhalvåret. Helt OK och inget större problem (kalkylerade med detta när jag valde elbil).

Det som är problemet och utmaningen är just laddinfrastrukturen som måste bli enorm bättre. Den har tyvärr inte ökat och förbättrats i samma takt som elbilsanvändandet ökat.

Jag håller med om att laddinfrastrukturen behöver förbättras, men det totala fokuset på snabbladdning och typ 160-milsresor på ett dygn är fånigt och förstorar problemet något enormt. Det är också där problemet med laddbrickor och liknande brukar uppstå vad jag förstår, jag har inte hört att folk klagar på långsamma laddare vid köpcentrum eller liknande då de brukar ha andra betallösningar.

Som det är nu fungerar elbil ypperligt för de som kan ladda hemma och som inte kör längre än batteriet räcker på en normal dag, vilket är de allra flesta som har elbil. Ska de som bor i lägenheter också kunna använda elbil utan att behöva hyra dyra och svåråtkomliga garageplatser, eller åka och snabbladda hela tiden, så behöver man förbättra offentlig laddning. Men snabbladdare är ju inte vad som behövs för dem utan tillräckligt många (långsamma) laddare som kan ladda en bil mer eller mindre full på en natt. Snittbilen i landet går väl knappt 1200 mil per år, 100 mil i månaden, 25 mil i veckan, så en laddning i veckan hade ju räckt typ 50 veckor om året för de allra flesta. Alltså behövs inte i närheten av en laddare per elbil eller så. Även om det förstås ger fördelar med förklimatisering och sådär.

Att ta sig fram snabbt och enkelt på långresa är ett separat problem. Laddarna som finns idag räcker rätt bra för de elbilar som finns idag, och de lär väl byggas ut i en lagom takt också. Att laddarna inte fungerar av olika anledningar är förstås inte bra men lösningen är ju inte att bara bygga fler utan att se till att de som finns och byggs är stabila och fungerar. Sen att det blir lite trafikstockning eller köer på vägen till fjällen första dagen på sportlovet är bara som det är, det är inte rimligt att bygga en massa svindyra snabbladdare som bara kommer att utnyttjas några dagar per år.

Och det problemet är ju inte exklusivt för laddare, många vägar ser ju också många gånger mer bilar under samma dagar och köer uppstår om man inte bygger motorvägar där de inte behövs 95% av tiden, Ica i Åre lär inte ha så mycket att göra i sina stora lokaler på sommarhalvåret, samma gäller typ Båstad eller Visby på vintern och så vidare. Alla ställen som har en kort men intensiv säsong som mångdubblar antalet besökare eller människor har ju liknande problem på en massa områden.

Sen har det ju kommit lite försök på lösningar för sånt också. Typ mobila snabbladdningsstationer som man kan flytta till där de behövs, men mycket av kostnaden ligger ju i att se till att det finns tillräckligt med effekt och det slipper man ju inte ändå.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt en publik laddare på 1,5 år med elbil. Laddar bara hemma. Lånat/bytt bil till en bensinare några gånger när man ska resa långt för att slippa tänka på laddningsproblematiken. Om jag inte haft möjligheten att låna bil så hade jag lätt kunnat hyra bil den enstaka gången jag ska åka långt för alla pengar jag sparar på att ladda hemma resten av tiden.

Ett litet irritationsmoment är att elbilar väger väldigt mycket pga batterierna så dragvikten är riktigt kass om bilen ens är utrustad med drag. Jag har förmånen att kunna låna en bensinare med drag när jag ändå lånar kärran av svärfar, men det blir lite mer planerande än att bara åka och koppla på kärran.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite mycket OT för elbilstråden, då de flesta saker du ställer dig negativ till är generiska för alla bilar oavsett drivlina, men vad tänker du på mer specifikt?

Ett utmärkt förslag. Gillar du att mecka så ta en gammal bil du gillar och gör en egen elkonvertering av den. Finns massor av roliga projekt!

Tror du kan glömma nya normala personbilar (alltså inte mopedbilar/golfbilar) för 100 KSEK om de skall vara säkra och av vettig kvalitet. Oavsett om vilken drivlina det handlar om, och oavsett om de tillverkas i Kina eller inte.

Håller inte med. Det beror nog på var man är i livet, hur man jobbar och vilka inkomster man har. Har personligen aldrig ägt så bra och billiga nya bilar i totalkostnad som jag gjort de senaste åren. Är en extremt liten kostnad för mig med våra nya bilar i det stora sammanhanget (drar in en månads total bilkostnad på ca. en eftermiddags arbete).

Mat och el för uppvärmning av huset är mycket större kostnader. Där är jag betydligt mer skeptisk till prisutveckling och vad vi betalat för.

Bilarna som vi har är jag grymt nöjd med i det stora hela (finns alltid skit med varje bil, men sett i det stora sammanhanget).

Tycker bilindustrin generellt gjort en enorma framsteg och förbättringar under de senaste 20 åren, och i dag levererar enormt fina, säkra, motorstarka, energisnåla och enormt bekväma bilar för väldigt rimlig kostnad (även i relation till generellt högre inköpspriser).

Jag kan verkligen inte klaga. Tycker bilindustrin i stort levererar enormt bra bilar under extremt hård konkurrens och med slimmade kostnadsmarginaler. Är få industrier som jag är lika imponerad av som de inom automotivesektorn.

Ja tiden med billiga bilar är förbi. Är inte helt hundra på om moderna ICE bilar är bättre än de lite äldre men det handlar om massor av krav de har på sig. Tänker på plast insug och annat kul som spricker och fullt med renings elektronik som krånglar i tid och otid.
Då tjänar du troligtvis väldigt bra eller har löjligt låga bilkostnader eller både och.
Ska bli rätt kul att se hur äldre elbilar klarar sig, tänker på att batterierna blir ju sämre och ganska märkbart efter kanske 10-20 år. Det är nu en stor kostnad men kanske blir billigt i framtiden? Då kan man knipa en gammal fräsch modell S och byta ut batteriet så har man en bra bil i några år framöver.
Ja el konverteringar har jag kikat lite på och det kanske man ger sig på en dag när man kan få ut bra räckvidd utan att förstärka upp hela upphängningen av bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja tiden med billiga bilar är förbi. Är inte helt hundra på om moderna ICE bilar är bättre än de lite äldre men det handlar om massor av krav de har på sig. Tänker på plast insug och annat kul som spricker och fullt med renings elektronik som krånglar i tid och otid.
Då tjänar du troligtvis väldigt bra eller har löjligt låga bilkostnader eller både och.

Driftsäkerheten har blivit stadigt bättre sedan dippen på sjuttiotalet, med en viss dipp på nittiotalet för en del märken.

Citat:

Ska bli rätt kul att se hur äldre elbilar klarar sig, tänker på att batterierna blir ju sämre och ganska märkbart efter kanske 10-20 år. Det är nu en stor kostnad men kanske blir billigt i framtiden? Då kan man knipa en gammal fräsch modell S och byta ut batteriet så har man en bra bil i några år framöver.

Det normala är väl att batterierna håller minst lika lång tid som bilen, även om de kanske tappar 10-20% på 20 år eller så. Den här myten om att batterierna slits så mycket och man typ borde planera för ett byte redan när man köper bilen är bara fånig.

Citat:

Ja el konverteringar har jag kikat lite på och det kanske man ger sig på en dag när man kan få ut bra räckvidd utan att förstärka upp hela upphängningen av bilen.

Det lär dröja, men redan idag går det ju bra att få typ tio mils räckvidd ungefär i en konvertering som inte behöver bli så himla dyr. Renault har börjat sälja kit i Frankrike exempelvis, typ 10000 Euro för att bygga om en Renault 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ja du blir märkbart irriterad så alltså är det en känslig punkt. Att ifrågasätta varför jag kör med handskar är irrelevant löjligt. Funkar det inte med olika typer av handskar så är det en funktion som saknas jämfört med vanliga knappar. Att det går att röststyra är inte heller relevant.

Ang. Volvos lösning för att skärmen ska funka med handskar, oklart om det fungerar med knappar.
https://www.theverge.com/2017/8/17/16141366/screendrive-volvo...
"Volvo added touch-sensitive technology to help mitigate the problems of resistive touchscreens: infrared sensors."

Jag är inte irriterad på något förutom att denna tråden skitas ner av OT hela tiden. Verkligen jättetrist.
Och angående löjligt så är väl OT/flame inläggen i denna tråden som står för detta.

Styr tillbaka till OnT: Finns det några Model Y köpare som inte ledsnat på tråden? Vad får ni för leveranstider på MY RWD white/ black ni som beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Den där jädra snabbladdningen dock... Jag har kört elbil i 3 månader, snabbladdat eller försökt snabbladda ungefär 10ggr totalt hos 4 olika leverantörer.
På dessa 10 försök har 6 lyckats. 40% failure rate?!
Och innan alla börjar anklaga mig för att göra "fel", jag är 40+ har jobbat med teknik på ett eller annat sätt hela livet. Hänger på teknikforum, både allmänna och för elbilar. Har en allmänt mycket good förståelse för appar, webtjänster, QR koder, portaler, mobilteknik, betalsystem, etc, jag kan mina lösenord, läsförståelse och att följa instruktioner är inga problem
Laddningen måste ju funka för alla, alltid. Inte bara dem som använder samma bil/system och har fått det att funka en gång och då fortsäter med samma lösning.

Dvs, problemet är inte jag, det är en hel massa andra saker som gått fel. Här måste hela branschen rycka upp sig, det ligger på billtilverkare, bilhandlare, elleverantörer, laddbolagen, servicepartners etc. Alla måste bli bättre.

Nu vill jag inte säga att det är du som gör fel men det konstiga är hur det kan vara så olika upplevelser på samma saker. Jag har kört elbil i över 5 år nu och laddat massvis med gånger på en drös olika nätverk med olika betallösningar och har väl haft problem några gånger totalt (och de flesta av dem har berott på att laddstation var helt kaputt och jag fick ta den som stod bredvid istället). Skulle tro att min failure rate ligger på under 1% även med trasiga laddare inräknat där jag direkt kunnat ladda på stolpen bredvid.

Undrar nästan om problem vid snabbladdning ofta har mycket med biltillverkarnas mjukvara att göra, för det skulle förklara varför det är så vitt skilda uppfattningar om hur det fungerar då vissa modeller kanske har mer problem än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skulle säga att det är stor skillnad på Europa och USA. De har det krångligare med kontakterna med mindre standarder. De har större avstånd och gillar större bilar. Vi har som sagt bara type2 och css. Vilket i grunden är samma kontakt. Sedan finns chademo och gamla tesla-kontakten, men de är på väg bort och inget som en nyköpare behöver fundera kring.

Så länge man inte behöver ladda på varenda stolpe, behöver man inte har mer än tre-fyra appar tror jag det är sagt av de insatta.

Man behöver nog ha lite koll på volt och ampere. Eller mer kw. Vad som är normal ladd-hastighet för bilen och när man ska sluta ladda för att köra till nästa laddare längs rutten. Men det är sådant som kommer med tiden, när man kört en del. Och så finns det verktyg i bilens navigator och tjänsten a better route planner som hjälper en.

Jag tror också biltilverkarna måste jobba lite till så att alla bilar har kylning och värmning av batteriet till exempel. Så att man kan förutsäga hur snabbt bilen laddar. Och att infotainment/navigator blir bättre med laddstopp osv. Idag är funktionen både högt och lågt mellan bilmodellerna och tillverkarna.

Har förstått att Assemblin löst det snygt med ladda hemma och tjänstebil. Att man direkt efter avslutad laddning hemma får en swish från företaget som ersättning för strömmen. Om det bara gäller deras egna anställda eller även andra företag som köper laddare av dem vet jag inte?

Jag är lite partisk då jag jobbar på Assemblin som serviceelektriker och bland annat installerar billaddare, mest mot föreningar och företag även om det inte är min huvudsyssla. Men ja, det sköts väldigt snyggt och smidigt. Hur pengarna sköts är lite olika hur anläggningsägaren väljer att göra, men dom anställda får betalt för att ladda hemma av företaget och om dom laddar på företaget sköts beskattningen enligt alla konstens regler.

Assemblin Charge går att få precis överallt och erbjuds till vem som helst bara dom har en laddare som klarar av OCPP och har en internet anslutning.

Men det jag ville komma till är att bara man tänker till så behöver man inte ha en miljon appar för att ladda sin bil, kör elbil dagligen i jobbet och klarar mig med en MER tag och assemblin Charge appen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Driftsäkerheten har blivit stadigt bättre sedan dippen på sjuttiotalet, med en viss dipp på nittiotalet för en del märken.
Det normala är väl att batterierna håller minst lika lång tid som bilen, även om de kanske tappar 10-20% på 20 år eller så. Den här myten om att batterierna slits så mycket och man typ borde planera för ett byte redan när man köper bilen är bara fånig.
Det lär dröja, men redan idag går det ju bra att få typ tio mils räckvidd ungefär i en konvertering som inte behöver bli så himla dyr. Renault har börjat sälja kit i Frankrike exempelvis, typ 10000 Euro för att bygga om en Renault 4.

Skulle nog våga säga att 90 tals bilar är nog bland de driftsäkraste men det är pga datormodelleringen och hur länge det är tänkt att saker ska hålla. På 90 talet var det svårt med dator modellering och dyrt så då gjorde man sakerna lite starkare istället för att skiten ska hålla. Sen är kraven för nya bilar otroligt mycket högre än de var på 90 talet.
Intressant video: https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

Vill nog ha ut lite mer än 10 mil i räckvidd. hade det på en firmabil jag körde och det var riktigt tajt de gånger man inte kunde ladda av olika anledningar.
I konverterings kit borde det ingå delar som passar bilen som är tänkt att byggas om, tex nya fjädrar, dämpare och starkare stag. då skulle det bli som en riktig elbil och inte något halvdant hopkok som säkert fungerar men där viktfördelning och andra viktiga saker gör bilen osäker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tycker det är ett av dem största problemen faktiskt. Vad har vi annars att gnälla på?
Dyra i inköp? Jo visserligen men driftkostnaderna är lägre och alla nya ICE bilar i jämförbar klass/prestanda är också dyra.
Förbrukningen går upp på vintern? Jo visserligen, men det är känt faktum, det blir snart vår igen
Elpriserna är höga? Jo visst, men det är inte elbilens fel.
Räckvidden? Delvis, men den blir bättre och bättre och täcker nästan allas behov.

Den där jädra snabbladdningen dock... Jag har kört elbil i 3 månader, snabbladdat eller försökt snabbladda ungefär 10ggr totalt hos 4 olika leverantörer.
På dessa 10 försök har 6 lyckats. 40% failure rate?!
Och innan alla börjar anklaga mig för att göra "fel", jag är 40+ har jobbat med teknik på ett eller annat sätt hela livet. Hänger på teknikforum, både allmänna och för elbilar. Har en allmänt mycket good förståelse för appar, webtjänster, QR koder, portaler, mobilteknik, betalsystem, etc, jag kan mina lösenord, läsförståelse och att följa instruktioner är inga problem
Laddningen måste ju funka för alla, alltid. Inte bara dem som använder samma bil/system och har fått det att funka en gång och då fortsäter med samma lösning.

Dvs, problemet är inte jag, det är en hel massa andra saker som gått fel. Här måste hela branschen rycka upp sig, det ligger på billtilverkare, bilhandlare, elleverantörer, laddbolagen, servicepartners etc. Alla måste bli bättre.

Nu har jag bara kört elbil i 14 snart 15 månader har gjort 1 lång resa till Tyskland då fick jag problem med en laddar i Danmark som inte funka med det abonnemanget jag hade så jag fick ladda på annat sätt på denna laddaren men det var att jag kolla upp dåligt innan.
Annars har jag mest gjort lite små resor med bilen gjort ett gäng resor ner till Ullared och har bara haft problem engång och det var i helgen på vägen hem skulle stanna i Husqvarana ok/q8 och ladda.
Skulle finnas en laddare ledigt vilket det fanns, men på den hade dom ställen en jävla släpvagn så den gick inte använda så fick använda 50kws laddaren som fanns bredvid en stund så jag kunde gå på toan under tiden men när jag kom ut så skulle en åka så jag kunde byta till en 150Kw laddare.

Annars är det mest Gratis laddare som är på 7-11kw som brukar vara fulla eller trasiga.
Väldigt många som utnyttjar gratis laddarna tycker dom kan sätt betalning på dom med typ 2-3:- kronor eller nåt då skulle även dom vara lediga ibland om man skulle behöva dom och vet att man ska vara länge där.

Nä jag kör inget betal abonnemang på Elli eller så för har räknat ut att dom omkring 2000:- (169:- i månaden)om året som abonnemanget kostar Laddar jag inte ens för så jag betalar dom 6-9:- som det kostar per kw så vist det blir dyrt då men efter som det är så få gånger per år så tar jag den kostnaden då
Men för dom som laddar ofta ute på vägarna så förstår jag att man har ett abonnemang.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle nog våga säga att 90 tals bilar är nog bland de driftsäkraste men det är pga datormodelleringen och hur länge det är tänkt att saker ska hålla. På 90 talet var det svårt med dator modellering och dyrt så då gjorde man sakerna lite starkare istället för att skiten ska hålla. Sen är kraven för nya bilar otroligt mycket högre än de var på 90 talet.
Intressant video: https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

Vill nog ha ut lite mer än 10 mil i räckvidd. hade det på en firmabil jag körde och det var riktigt tajt de gånger man inte kunde ladda av olika anledningar.
I konverterings kit borde det ingå delar som passar bilen som är tänkt att byggas om, tex nya fjädrar, dämpare och starkare stag. då skulle det bli som en riktig elbil och inte något halvdant hopkok som säkert fungerar men där viktfördelning och andra viktiga saker gör bilen osäker.

90 tal ? Det är ju veteranbilsförsäkring på de ? Det är rätt nischat måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

90 tal ? Det är ju veteranbilsförsäkring på de ? Det är rätt nischat måste jag säga.

Bara fram till 93

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle nog våga säga att 90 tals bilar är nog bland de driftsäkraste men det är pga datormodelleringen och hur länge det är tänkt att saker ska hålla. På 90 talet var det svårt med dator modellering och dyrt så då gjorde man sakerna lite starkare istället för att skiten ska hålla. Sen är kraven för nya bilar otroligt mycket högre än de var på 90 talet.
Intressant video: https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

Driftsäkerheten har väl stadigt gått uppåt även efter nittiotalet, men en del märken dippade rätt kraftigt i kvaliteten på nittiotalet, Mercedes är väl den mest kända men de var absolut inte ensamma.

Citat:

Vill nog ha ut lite mer än 10 mil i räckvidd. hade det på en firmabil jag körde och det var riktigt tajt de gånger man inte kunde ladda av olika anledningar.
I konverterings kit borde det ingå delar som passar bilen som är tänkt att byggas om, tex nya fjädrar, dämpare och starkare stag. då skulle det bli som en riktig elbil och inte något halvdant hopkok som säkert fungerar men där viktfördelning och andra viktiga saker gör bilen osäker.

Tanken är väl att ett mindre batteripaket funkar med befintlig fjädring och stötdämpning då det inte blir så stor skillnad i vikt eller viktfördelning, beroende på vart man kan placera batterierna förstås.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på från när Volkswagen ID7 Tourer och Nya Volkswagen Passat GTE kommer gå att förhandsboka? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med om att laddinfrastrukturen behöver förbättras, men det totala fokuset på snabbladdning och typ 160-milsresor på ett dygn är fånigt och förstorar problemet något enormt. Det är också där problemet med laddbrickor och liknande brukar uppstå vad jag förstår, jag har inte hört att folk klagar på långsamma laddare vid köpcentrum eller liknande då de brukar ha andra betallösningar.

Som det är nu fungerar elbil ypperligt för de som kan ladda hemma och som inte kör längre än batteriet räcker på en normal dag, vilket är de allra flesta som har elbil.

Nu snabbladdar jag själv mest på Tesla SuC, och där fungerar det ju extremt enkelt med betallösningen. Bara att koppla in laddsladden. Klart.

Men det sagt så har jag har varit med om flera katastrofalt dåliga upplevelser på just långsamma AC-laddare där det varit enormt krångligt med att just betala och starta laddningen.

Skrivet av snajk:

Som det är nu fungerar elbil ypperligt för de som kan ladda hemma och som inte kör längre än batteriet räcker på en normal dag, vilket är de allra flesta som har elbil.

Håller med helt. Har själv just köpt en sådan extra elbil med lite mindre batteripaket (Mini Cooper SE) som endast används endast "lokalt" hemma för vardagsärenden, och för dottern att övningsköra i.

För mitt arbete som konsult så behöver jag dock resa längre i tjänsten ibland (har ett par olika kontor att besöka) och då är det viktigt med både lång räckvidd och effektiv snabbladdning. En orsak till att jag har en Tesla som är utmärkt på båda två. Har fungerat extremt väl för de användningsfall jag har där.

Även min fru har lite speciella use-case i arbetet, vilket gjort att vi kör med en diesel tidigare, och hybrid nu.

Jag gillar elbilar. Är ett stort fan (är inne på min andra Tesla, och köpte som sagt ytterligare en elbil till familjen för ett halvår sedan), men samtidigt är jag inte heller så dogmatisk.

Ser praktiskt på det hela gällande vilka bilar som fungerar bäst för de olika användningsfallen.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Är inte helt hundra på om moderna ICE bilar är bättre än de lite äldre men det handlar om massor av krav de har på sig. Tänker på plast insug och annat kul som spricker och fullt med renings elektronik som krånglar i tid och otid.

Enormt mycket säkrare med moderna bilar, inklusive både passiv säkerhet med balkar, deformationszoner, krockkuddar, etc, men även aktiv säkerhet med antisladd, och förarassistans. En modern bil är nog minst 10 ggr säkrare att färdas i än en bil från 80-90-talet. Enormt mycket mer tillförlitligare förbränningsmotorer, allt längre mellan serviceintervall mm. Finns en massa objektiv fakta och data på detta. Allt annat är okunskap och förnekelse av folk som i sin enfald automatiskt tror att allt var "bättre förr".

Men detta börjar bli totalt OT för tråden. Har inget som helst med elbilar att göra. Föreslår att du skapar en ny tråd om "det var bättre förr", "nya moderna bilar vs äldre beg. bilar", eller dyl. Gör du det skall jag gärna gå dit och bemöta dina föreställningar med objektiva fakta.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Då tjänar du troligtvis väldigt bra eller har löjligt låga bilkostnader eller både och.

Inget exceptionellt eller märkvärdigt. Är konsult med egen låda som fakturerar ca 1500/h. Elbilar, även om de är högre i inköpspris, är ofta enormt låga i TCO om man använder de aktivt privat och/eller i tjänsten. Gäller bara att kunna lite enkel matematik/ekonomi så kan man lätt räkna på sådant (finns även bra hjälpmedel).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ja du blir märkbart irriterad så alltså är det en känslig punkt. Att ifrågasätta varför jag kör med handskar är irrelevant löjligt. Funkar det inte med olika typer av handskar så är det en funktion som saknas jämfört med vanliga knappar. Att det går att röststyra är inte heller relevant.

Ang. Volvos lösning för att skärmen ska funka med handskar, oklart om det fungerar med knappar.
https://www.theverge.com/2017/8/17/16141366/screendrive-volvo...
"Volvo added touch-sensitive technology to help mitigate the problems of resistive touchscreens: infrared sensors."

Infraröda sensorer är inte the holy grail direkt, det är inte det avgörande vid bilköp för 99,99% av befolkningen med körkort och kapital att köpa en ny bil.
Är det kallt ute, ha rattvärme och stolsvärme ikryssat, sen är det bara trycka igång förvärmningen eller om du åker samma tid ställ in avresetid.

Folk vill ha en bil som är skön att köra och är aerodynamisk så de drar mindre, Volvo har halkat efter något enormt, jag tror tyvärr inte att de reser sig från det här.
Tiden då Volvo blev stora var för att de var först med många saker som påverkade komfort och säkerhet, det ser inte så längre idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som har koll på från när Volkswagen ID7 Tourer och Nya Volkswagen Passat GTE kommer gå att förhandsboka? 🙂

Gällande ID7 så kommer den och planerna att presenteras i sommar. Det som ryktas är att kombin på plattformen, Tourer, kommer att gå att beställa någon gång under 2024 och med förväntad produktionsstart i början av 2025. När de sedan kan börja levereras till vanliga kunder i volymer verkar väl bli i mitten på 2025, men det är rätt mycket gissningar, rykten och osäkerhet här. Tror det är enklast att avvänta information från VAG som de kommer släppa i sommar kring planerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Infraröda sensorer är inte the holy grail direkt, det är inte det avgörande vid bilköp för 99,99% av befolkningen med körkort och kapital att köpa en ny bil.
Är det kallt ute, ha rattvärme och stolsvärme ikryssat, sen är det bara trycka igång förvärmningen eller om du åker samma tid ställ in avresetid.

Folk vill ha en bil som är skön att köra och är aerodynamisk så de drar mindre, Volvo har halkat efter något enormt, jag tror tyvärr inte att de reser sig från det här.
Tiden då Volvo blev stora var för att de var först med många saker som påverkade komfort och säkerhet, det ser inte så längre idag.

Jag var bara nyfiken på om det gjorts några innovationer vad gäller nya knappar som bibehåller funktionalitet från gamla. Volvos IR var bara ett exempel på ett sådan försök, jag sa inget om Volvo överlag och det hör inte hemma i den här diskussionen. Om jag vill ha handskar för att peta mig i näsan hjälper tyvärr inte rattvärmen.

Jag antar det är pga att 99.99% av folk inte bryr sig som dom nu ska gå tillbaks till fysiska knappar.
https://www.drive.com.au/news/volkswagen-touch-sensing-contro...

Sen är väl frågan om vi får diskutera reglage i den här tråden då det inte nödvändigtvis är specifikt för just elbilar, vi kan hålla oss till elbilsknappar kanske.

Annat intressant är t ex vilka elbilar som har trådlös apple carplay eller android auto? Det är något som jag tittar efter och uppskattar när jag kört bilar med det. Rattnavigeringen (som skrollar genom alla knappar på skärmen) till Apple Carplay som Mazda och Alfa Romeo har är dock ingen kul lösning, där föredrar jag helt klart touchscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu snabbladdar jag själv mest på Tesla SuC, och där fungerar det ju extremt enkelt med betallösningen. Bara att koppla in laddsladden. Klart.

Men det sagt så har jag har varit med om flera katastrofalt dåliga upplevelser på just långsamma AC-laddare där det varit enormt krångligt med att just betala och starta laddningen.

Håller med helt. Har själv just köpt en sådan extra elbil med lite mindre batteripaket (Mini Cooper SE) som endast används endast "lokalt" hemma för vardagsärenden, och för dottern att övningsköra i.

För mitt arbete som konsult så behöver jag dock resa längre i tjänsten ibland (har ett par olika kontor att besöka) och då är det viktigt med både lång räckvidd och effektiv snabbladdning. En orsak till att jag har en Tesla som är utmärkt på båda två. Har fungerat extremt väl för de användningsfall jag har där.

Även min fru har lite speciella use-case i arbetet, vilket gjort att vi kör med en diesel tidigare, och hybrid nu.

Jag gillar elbilar. Är ett stort fan (är inne på min andra Tesla, och köpte som sagt ytterligare en elbil till familjen för ett halvår sedan), men samtidigt är jag inte heller så dogmatisk.

Ser praktiskt på det hela gällande vilka bilar som fungerar bäst för de olika användningsfallen.

Enormt mycket säkrare med moderna bilar, inklusive både passiv säkerhet med balkar, deformationszoner, krockkuddar, etc, men även aktiv säkerhet med antisladd, och förarassistans. En modern bil är nog minst 10 ggr säkrare att färdas i än en bil från 80-90-talet. Enormt mycket mer tillförlitligare förbränningsmotorer, allt längre mellan serviceintervall mm. Finns en massa objektiv fakta och data på detta. Allt annat är okunskap och förnekelse av folk som i sin enfald automatiskt tror att allt var "bättre förr".

Men detta börjar bli totalt OT för tråden. Har inget som helst med elbilar att göra. Föreslår att du skapar en ny tråd om "det var bättre förr", "nya moderna bilar vs äldre beg. bilar", eller dyl. Gör du det skall jag gärna gå dit och bemöta dina föreställningar med objektiva fakta.

Inget exceptionellt eller märkvärdigt. Är konsult med egen låda som fakturerar ca 1500/h. Elbilar, även om de är högre i inköpspris, är ofta enormt låga i TCO om man använder de aktivt privat och/eller i tjänsten. Gäller bara att kunna lite enkel matematik/ekonomi så kan man lätt räkna på sådant (finns även bra hjälpmedel).

Kolla videon så får du lite fakta. Den säger det mesta. Nya bilar är såklart säkrare än gamla på alla sätt. Japp vi är offtopic.
Finns redan en vs tråd. Mina kostnader för min lilla bil är under 1000 lappen per månad så enkel matematik klarar jag med och den är dessutom rätt ny.
Vissa saker var bättre förr andra inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kolla videon så får du lite fakta. Den säger det mesta. Nya bilar är såklart säkrare än gamla på alla sätt. Japp vi är offtopic.
Finns redan en vs tråd.

FYI: Har inte sett videosar, men jag kommer oavsett inte svara mer OT i denna tråden runt detta. Sorry.

Det är dock toppen att det redan finns en tråd för detta ämne. Flytta dina OT-kommentarer till den gammal-vs-modern-bils-tråden om du vill ha något svar från mig kring detta, eller välj att messa mig privat (gärna med en länk till den tråden). Gör du det så skall jag mer än gärna besvara dig.

Skrivet av Purgatory:

Sen är väl frågan om vi får diskutera reglage i den här tråden då det inte nödvändigtvis är specifikt för just elbilar, vi kan hålla oss till elbilsknappar kanske.

Annat intressant är t ex vilka elbilar som har trådlös apple carplay eller android auto? Det är något som jag tittar efter och uppskattar när jag kört bilar med det. Rattnavigeringen (som skrollar genom alla knappar på skärmen) till Apple Carplay som Mazda och Alfa Romeo har är dock ingen kul lösning, där föredrar jag helt klart touchscreen.

Tycker du har rätt i att detta är en generisk bilfråga, och inte så mycket elbilsspecifikt (håller även med dig i att jag föredrar icke-touch-knappar när det är fysiska knappar, skall man ha touch så är det bättre och flexiblare med de på en skärm).

Tesla har ju sitt egna system, och inget stöd för vare sig av de telefonbaserade systemen. Tror dock att de flesta/alla moderna (el)bilar som har stöd för Apple CP och Google AA har det trådlöst över WiFi. Har själv aldrig stött på en enda som kräver en gammaldags USB-kabel. Någon får gärna rätta mig om jag har fel (finns ju nästan alltid något enstaka undantag).

Håller även med dig i att jag föredrar touch för styrning av Apple CP. Med vår Mini så kan man även styra med "BMW-hjulet/D-pad", men det är ju inte lika snabbt och enkelt som med touch tycker jag personligen. Saknar dock pinch-to-zoom i CP. Tycker det är en klar miss och brist jämfört med AA - även om jag också är rädd för att detta inte har något som helst med elbilar att göra, så jag skall nog egentligen hålla tyst om det här för att inte vara allt för inkonsekvent om OT mot andra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

SUV (eller egentligen "cross-over") är i sig inget hinder, är väl medveten om att kombis popularitet varit en rätt lokal företeelse här och den i praktiken ersatts av "cross-overs".

Har en bekant som precis skaffat en Model Y, han berömmer också lastutrymmet! Det är dock inget som lämpar sig för hundbur givet formen på bakändan...

Ioniq 5 har samma problem som de flesta cross-overs: utrymmet kan ha OK volym, men är allt för grunt för att fungera för just detta use-case. Har kikat på rätt många cross-overs, dessa är ju super-inne just nu... ID.4 har, för att vara en cross-over, relativt stort djup på lastutrymmet.

Dels kräver lagen att man transporterar hunden på ett sätt så den inte flyger runt i bilen, går i.o.f..s att ha "säkerhetsbälte" på hunden. Men en bur har långt fler användingsområden som är väldigt önskvärda.

Tackar, får åka och kolla in en sådan!

Men den var ful som stryk. Så gissar att den inte kommer har speciellt hög "wife acceptance factor" (och vill nog inte ha den själv heller)...

Edit: angående ID.4 och hundburar. Även denna är som sagt inte optimal, men finns rätt många hundägare och nyckelordet är "specialdesignad" hundbur för modellen. Nog ingen djärv gissning att då ID.4 blev 2022 mest sålda BEV-modell i Sverige är det just den modellen det blir värt att göra lite mer nischade utrustningar till.

Det finns gott om hundburar i olika storlekar som passar Model Y
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=26175

https://hamphi.com/collections/model-y-hundbur

https://alftaburen.se/tesla/tesla-y/

Bara några exempel

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag var bara nyfiken på om det gjorts några innovationer vad gäller nya knappar som bibehåller funktionalitet från gamla. Volvos IR var bara ett exempel på ett sådan försök, jag sa inget om Volvo överlag och det hör inte hemma i den här diskussionen. Om jag vill ha handskar för att peta mig i näsan hjälper tyvärr inte rattvärmen.

Jag antar det är pga att 99.99% av folk inte bryr sig som dom nu ska gå tillbaks till fysiska knappar.
https://www.drive.com.au/news/volkswagen-touch-sensing-contro...

Sen är väl frågan om vi får diskutera reglage i den här tråden då det inte nödvändigtvis är specifikt för just elbilar, vi kan hålla oss till elbilsknappar kanske.

Annat intressant är t ex vilka elbilar som har trådlös apple carplay eller android auto? Det är något som jag tittar efter och uppskattar när jag kört bilar med det. Rattnavigeringen (som skrollar genom alla knappar på skärmen) till Apple Carplay som Mazda och Alfa Romeo har är dock ingen kul lösning, där föredrar jag helt klart touchscreen.

Jag misstolkade ditt inlägg, ber om ursäkt för det.

Min KIA EV6 har inte trådlös Carplay eller Android Auto, där beror det på TomTom som står för mjukvaran till navigationssystemet, säkert fler bilar som har tekniken men där TomTom bromsar.
Man kan tycka att tillverkarna borde ta makten över mjukvaran själva istället för att förlita sig på tredjepart.
Trådlös kommer komma som en uppdatering enligt ryktena, frågan är väl bara hur länge TomTom kan hålla stången.

Tills dess kan man använda en dongel, men alla vill såklart inte lägga sina surt förvärvade pengar på en sådan.

Så se upp med bilar som har TomTom om ditt främsta mål är att få tillgång till integrerad Carplay/Android Auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker om touchknapparna i min id4... Det som är dåligt är de ej belysta reglagen under skärmen. Speciellt rattknapparna är suveräna.
De som klagar på knapparna misstänker jag är de som inte har en id själva? Kanske samma personer som hängde kvar på telefoner med knappsats/mekaniskt tangentbord som Blackberry?

Då har jag mycket svårare för de bilar som saknar vissa knappar/instrumentkluster helt.

För mig som kommer från en Mercedes CLA shooting brake till nuvarande ID4 så är knapparna/infotainmentet det som är absolut sämst med bilen. Ej belysta "knappar", usla knappar på ratten och det faktum att man inte kan navigera i infotainmentet från ratten utan måste sträcka sig efter touchskärmen. Det sistnämnda gäller dock många bilar på marknaden.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som har koll på från när Volkswagen ID7 Tourer och Nya Volkswagen Passat GTE kommer gå att förhandsboka? 🙂

ID 7 tourer är sagt att komma ut under 2024 så antsr att den kommer ut drygt ett år efter vanliga id7an som ska upp ut någon gång i år.

Kommer det ens någon nya passat ? Trodde att ID7an skulle vara ersättaren för passaten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

90 tal ? Det är ju veteranbilsförsäkring på de ? Det är rätt nischat måste jag säga.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara fram till 93

Brukar dessutom vara en hel del andra krav såsom garage, får inte vara enda bilen i hushållet mm för veteranbilsförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Brukar dessutom vara en hel del andra krav såsom garage, får inte vara enda bilen i hushållet mm för veteranbilsförsäkring.

Bra pris men många krav också. Det får inte vara din daily driver direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.