Är det svårt att installera Raid 0 - behöver man en programvara utöver två HDD med SSD

Permalänk
Medlem

Är det svårt att installera Raid 0 - behöver man en programvara utöver två HDD med SSD

Hej jag har beställt en ny dator från Inet och den kommer någon gång efter den 28:e eftersom inte alla delar fanns på lager.
Tänkte köpa en till ssd och skapa Raid 0.

Har aldrig gjort detta förut och undrar om man bara installerar den andra hård-disken och sedan kör en programvara.
Eller är det mer komplicerat än så.

Som jag förstått det kopierar den ena disken originalet, så om den skulle gå sönder så har jag en backup.
Vet inte om detta är den billigaste och bästa lösningen, men om jag förstår det rätt så är det både operativ system och alla filer man har på datorn som sparas.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Raid 1 är det nog du tänker på för att spegla innehållet mellan två diskar.

Det ersätter egentligen ingen backup men ger lite bättre tolerans mot hårdvarufel. Jag skulle dock rekomendera en bra backuprutin till en disk som befinner sig utanför datorn istället, säkrare och i längden enklare att hantera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du kommer ha mer problem med RAID än lösning när du knappt vet hur det funkar.
Skaffa en extren HDD eller nåt o gör backup på det du behöver ha backup på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Okej, jag har 1T extern disk i låda, ska jag koppla den med Windows inbyggda backup.
Då måste väl den externa disken alltid sättas på när jag använder min dator, per automatik.

Tänkte det skulle var lättare att ha två diskar i datorn som gör jobbet, men kanske har fel.

MVH

Permalänk
Medlem

Får du ransomware t ex så hjälper inte raid dig alls.
Då får du det på båda diskarna.
Bättre o koppla in extran då o då när du har nåt nytt du behöver göra backup på.
O kopplar in då o då o gör din backup på windows genom windows inbygda verktyg.
Finns ingen mening o ha backupen konstant inkopplad. För som sagt om du får nåt virus eller ransomware så sprider det sig o låser din backupdisk oxå.
Så sitter du där med 2 diskar du inte kan gör anåt med. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

För backup så kan det vara bra att titta på någon typ av molnlagring också, och sätta upp en automatisk backup (gärna med versionshantering så att du kan återställa filer till äldre versioner om det behövs). Att bara ha backup på en extern disk skyddar inte mot t.ex. brand, och att hålla på och koppla in och ur en extern disk garanterar i stort sett att du kommer glömma bort det eller inte ta backup tillräckligt ofta.

Permalänk
Medlem

En tjänst som Backblaze kan nog vara en bättre lösning låter det som. Skyddar dig både vid hårdvarufel (om HDD/SSD går sönder) eller om du får virus, ransomware etc. En billig lösning för att ha backup på hela datorn, inklusive USB-hårddiskar. Så alla dina semesterbilder, filmer, spel-filer och dokument finns alltid säkra, och uppdateras i bakgrunden allt eftersom.

Din backup-data är alltid krypterad, med möjlighet att använda en privat krypteringsnyckel om du vill så du är den ENDA personen som kan dekryptera den vid behov för ultimat säkerhet. Iaf tills kvantdatorer blir den nya normen.

Raid ger ofta mer trubbel än nytta, speciellt om man inte har ordentlig koll på hur det fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

MVH