Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem

Konsigt att mediamarkt kunnat vara kvar så länge ändå. Aär det inte olagligt att deiva ett företag med förlust? Ä
Är det inte så att man måste driva vinst efter x antal år annars måste man avväckla? Eller har jag fel?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Om jag inte missminner mig, Siba ersattes väl till nuvarande Net on Net?

Typ. De gick ihop till ett "butiksmärke". Två bröder som drev varsin kedja.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

Säger bara Karma!

De gick stenhårt in och pressade priserna själva just precis för att konkurrera bort de andra aktörerna. Extra mycket karma då de blir uppköpta av Power som då ägde Expert som de lyckades konkurrera ut.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

Ja synd då MM brukar ha saker på lager tillskillnad från Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Vilket förkastligt tankesätt. Jag är tvärtom. Jag köper hellre lite dyrare i en lokal butik än att beställa på nätet. Dels för att få ha kvar butiken och dels för att det är smycket smidigare att ha en fysisk butik att gå till vid problem och reklamationer. Då slipper man skicka grejerna vilket alltid innebär en risk och sedan tar det upp till flera veckor. På en fysisk butik går det på max 15 minuter.

Grattis, kul för dig att du är tvärtom!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

MediaMarkt dödade ju OnOff och SIBA genom sin etablering i Sverige (Tar förlust i några år för att etablera ett fotfäste mha storbolag i ryggen) så rent krasst har vi ett sämre läge nu efter MediaMarkt än vi hade innan de kom till Sverige

Var de inte OnOff som dödade sig själva för hur dåliga de var? Siba och netonnet ingick i samma koncern.

Förövrigt som fd mediamarkt anställd så känner jag ingen sympati med ledningen på mediamarkt sålänge butikspersonal med moral får behålla jobben. ”Färdigkalibrerade tvapparater” var egentligen returnerade varor från kunder som man inte ville sälja som fyndvaror. Samma gällde färdiginstallerade datorer.

Permalänk

Jag köpte en massa cd-skivor från butiken i Skärholmen runt 2004-2008. Sen bestämde man sig för att sluta ta in alternativ musik och främst metal så då försvann denna guldgruva. Oh well..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Var de inte OnOff som dödade sig själva för hur dåliga de var? Siba och netonnet ingick i samma koncern.

Förövrigt som fd mediamarkt anställd så känner jag ingen sympati med ledningen på mediamarkt sålänge butikspersonal med moral får behålla jobben. ”Färdigkalibrerade tvapparater” var egentligen returnerade varor från kunder som man inte ville sälja som fyndvaror. Samma gällde färdiginstallerade datorer.

Nä, tror inte de ingick i samma koncern som siba/netonnet

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Måste också säga att min syn på tyska företag inte är speciellt bra just nu. Känns som dom blir bankrollad av tyska storbanker/ECB och sedan använder det för att försöka slå sig in i mindre EU-länder. EU och Euron är lixom till för deras fördel och inte tvärtom. Och gör dom galna grejer som att lägga ner kärnkraften t ex så får vi grannländer stå för notan i form av högre elpriser. Och den ökade konkurrenskraften vi egentligen skulle haft vs Tyskland blir ju som helt utsuddad.

Permalänk
Medlem

Det var en högtidsstund när MediaMarkt öppnade i Sisjön en gång i tiden. Fantastiskt utbud och (faktiskt) kunnig personal. Men de fysiska butikerna har verkligen stagnerat tyvärr. Hemsidan har väl alltid varit rätt usel.
Förhoppningsvis blir det ett lyft med en ny aktör.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har (i alla fall i min region) haft riktigt, rent av, äckliga varuhus. Damm och smuts överallt på golv och på hyllplan. Skitiga och äckliga demoprodukter som inte varit rengjorda/dammade över huvud taget.

I jämförelse med Elgiganten har butikerna sett ut som lokala tobaksaffären. Sedan lider de av samma problem som de flesta elektronikvaruhus; att de inte får in nya produkter dag 1. Är egentligen en av de få anledningar som skulle få mig att handla i en fysisk butik, om jag kunde få med mig varan på släppdatum. Istället blir det att man handlar online och får varan 1-2 dagar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Vi var ett gäng som riktigt sabbade deras ekonomi ;D

Kul att se en till, måste ju ha varit minst tio som handlade? Priserna var ju sådana i minst 20 minuter, jag hann till och med vela fram och tillbaka

65C1 för 9990kr
55C1 för 7777kr(?)
77B1 för 7990kr
55B1 för 5990kr(?)

Något sånt var det… halva forumet borde ju ha handlat, tur att de lät bli

Permalänk
Medlem

Jag föredrar mediamarkt framför Elgiganten (har Skövde som närmaste affärer där ligger dom ett stenkast ifrån varandra). Men känns som att det kan bli bra med power också.

Däremot måste jag fråga er som klagar på hemsidan, ni kan ju inte tycka att den är sämre än Elgigantens? Där är det herre min skapare varje gång man ska handla? Haha

Stämmer in i kören som är glad så länge människor får behålla sina jobb! Framförallt när det gäller Skövde så känns en del av personalen (inte alla) väldigt kompetenta. Dock vet jag att han som var ”tv chef” har slutat tyvärr 🤷‍♂️

Sen om jag har förstått det rätt så har media markt alltid haft bättre sorts kalibrering på sina TV apparater jämfört med Elgiganten? Så hoppas power fortsätter med det! 🥳

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig handlat hos MediaMarkt under de 20 år de funnits här, så lär inte direkt sakna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Konsigt att mediamarkt kunnat vara kvar så länge ändå. Aär det inte olagligt att deiva ett företag med förlust? Ä
Är det inte så att man måste driva vinst efter x antal år annars måste man avväckla? Eller har jag fel?

Ett företag som drivs så blir inte långlivat, det blir konkurs när aktiekapitalet är förbrukat. Nu skrevs säkert förlusterna i Sverige av mot vinster i Tyskland och då går det så länge det finns kapital i moderbolaget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad, och inget jag kommer sakna. Sista gångerna jag varit där slogs jag av hur lite kunder det va men däremot mängder av säljare. Omöjligt driva verksamhet med fler säljare än kunder.
Dessutom hade de ju inga demoexemplar av de smartwatches jag va intresserad av, nån va bara en plastig attrapp.
Drog raka vägen till Netonnet istället.

Permalänk
Skrivet av Swedishliquid:

Jag föredrar mediamarkt framför Elgiganten (har Skövde som närmaste affärer där ligger dom ett stenkast ifrån varandra). Men känns som att det kan bli bra med power också.

Däremot måste jag fråga er som klagar på hemsidan, ni kan ju inte tycka att den är sämre än Elgigantens? Där är det herre min skapare varje gång man ska handla? Haha

Stämmer in i kören som är glad så länge människor får behålla sina jobb! Framförallt när det gäller Skövde så känns en del av personalen (inte alla) väldigt kompetenta. Dock vet jag att han som var ”tv chef” har slutat tyvärr 🤷‍♂️

Sen om jag har förstått det rätt så har media markt alltid haft bättre sorts kalibrering på sina TV apparater jämfört med Elgiganten? Så hoppas power fortsätter med det! 🥳

Du kan ju inte tycka att MediaMarkt i Skövde är bra. Elgiganten är 100% bättre. Personalen på MediaMarkt i Skövde bryr sig mer om att tramsa med kollegorna än mig som står i kassan och vill betala.
På Elgiganten så vill personalen möta kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Vi var ett gäng som riktigt sabbade deras ekonomi ;D

Ja, lyckades också få tag på en 😁

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

köpte precis en MSI skärm från Mediamarkt, är det power som gäller som garanti då?

Permalänk
Medlem

Jag HATAR att gå in på MM. Man hinner knappt innanför dörren förrän en påflugen säljare sitter som en klisterlapp på en och i samma stund som man avfärdat den första så kommer nästa... Nu var det flera år sedan jag ens var inne i butiken.
Jag har handlat ett fåtal saker där när det varit en bra deal, men i regel ligger de en bit över konkurenterna om det inte är någon särskild kampanj, så det finns ingen anledning att handla av den orsaken heller.
Webbutiken ska vi helst inte ens nämna. Jag vet inte vilken klåpare som snickrat ihop den...

Är det så att jag behöver något NU har jag Netonnet, Elgiganten, Webhallen och Inet på ungefär samma eller kortare avstånd, så valet är inte så svårt. Skulle butikerna inte ha varan i lager är det i regel någon av dessa 4 jag beställer från ändå och behöver jag inte ha sakerna omgånde kan jag gott bespara miljön den bilresan.

Permalänk
Medlem

Jobbade som säljare och sedan avdelningsansvarig på en av butikerna mellan 2016-2019. Mycket ändrades konstant då ledning i tyskland och sverige ändrades hela tiden. Har fortfarande kontakt med några av säljarna som är kvar (sen 2006) och efter 2019 så ändrades ledningen typ 3 gånger på 1 år.

Permalänk

Halleluja äntligen blir man av med mediamarkt .
Mest otrevliga personal jag har stött på i någon butik någonsin iaf i Sthlm. Visst dom har ibland bra priser men för mig väger proffsigare bemötande mer än 200kr billigare produkt.
Många gillar Mediamarkt men jag har bara upplevt dåliga sidor av dom.
Tråkigt för er som tyckte om Mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Konsigt att mediamarkt kunnat vara kvar så länge ändå. Aär det inte olagligt att deiva ett företag med förlust? Ä
Är det inte så att man måste driva vinst efter x antal år annars måste man avväckla? Eller har jag fel?

Tror du syftar på fortlevnadsprincipen? I kort, nej det är inte olagligt att driva ett företag med negativt resultat.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattlePants:

Du kan ju inte tycka att MediaMarkt i Skövde är bra. Elgiganten är 100% bättre. Personalen på MediaMarkt i Skövde bryr sig mer om att tramsa med kollegorna än mig som står i kassan och vill betala.
På Elgiganten så vill personalen möta kund.

Tror det som sagt är olika vad man kollar på, Elgigantens kunskap inom TV är katastrofal, sen säljer dom ”kalibrerad” medan mediamarkt säljer en: kalibrerad TV.

Nu har Skövde bytt personal efter att jag bytte TV så vet inte längre som sagt.

Men jag upplever de två butikerna som att Media Markt varit bättre 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nä, tror inte de ingick i samma koncern som siba/netonnet

Syftningsfel där tror jag. Men i praktiken så samarbetade Siba/Netonnet med Onoff genom att de ägde Resurs Bank tillsammans.

Ägarna till Onoff ägde också ett stort lager med grossistverksamhet och efter de stängde ner butikerna tog de över som CDONs "egna" (edit: hemelektronik ska betonas) lager. Den verksamheten heter Order Nordic idag, ägs fortfarande av de f.d. Onoff-ägarna, innehav i Resurs Bank har de sålt däremot men de satt på flera stolar under många år och kunde vidareutveckla det som de lärde av Onoff med finansiering, inkasso (ja de ägde långivare och inkassobolag) och logistik. Ägarna fick nog gott om värde genom att lägga ner Onoff.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Så länge du inte går förbi mobiltelefonerna för då flockar dom sig till dig.
Inte för att det hjälper mig direkt...

Jag har köpt lite från Power på nätet senaste året. Funkat bra och bra priser ibland.

Min erfarenhet är att om jag ställt en fråga har svaret varit "det är inte min avdelning, prata med hon där borta" och så pekar de på en person som har fyra personer i kö. Istället för att hjälpa mig återgår personen jag frågade till att pilla sig i naveln.

Det är noll servicekänsla hos personalen. Och de kan ingenting. Det är fantastiskt bra att marknadsekonomin för en gång skull fungerar och dåliga företag får stänga.

Permalänk
Medlem

Detta var en självklar utgång, tyskarna hade bara väldigt långt tålamod. Elgiganten är totalt överlägsna Media Markt vad gäller integrationen mellan internethandeln och de fysiska butikerna, samma sak med alla andra kedjor. MM har inte lyckats använda sig av de fördelar en fysisk butik medför utan det har varit som två olika verksamheter - de hade inte en ordentlig hemsida på flera år. Power tror jag lyckas bättre där men många om inte de flesta MM-butiker lär vara förlusttyngda (alltså inte ett fåtal butiker bara) och det kan ta flera år att vända resultatet, om det ens går.

Personligen har jag bra erfarenhet av MM men det var aldrig hållbart med massa säljare som bara gick runt och pratade med varandra. Lokalhyror är en stor kostnad men dyrast är givetvis personalen. Hur detta kunnat fortgå är sjukt. De borde ombrandat för länge sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag HATAR att gå in på MM. Man hinner knappt innanför dörren förrän en påflugen säljare sitter som en klisterlapp på en och i samma stund som man avfärdat den första så kommer nästa... Nu var det flera år sedan jag ens var inne i butiken.

Det där varierar nog ganska friskt. "Min" MM, den i Kungens Kurva, var det snarare tvärtom. Jag fick alltid jaga efter personal om jag behövde fråga om något. Kanske beror mer på mig iofs, jag kanske skrämde personalen på något sätt. Upplevt precis samma sak på Elgiganten i KK.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Detta var en självklar utgång, tyskarna hade bara väldigt långt tålamod. Elgiganten är totalt överlägsna Media Markt vad gäller integrationen mellan internethandeln och de fysiska butikerna, samma sak med alla andra kedjor förutom MM som inte lyckats använda sig av de fördelar en fysisk butik medför. Power tror jag lyckas bättre där men många om inte de flesta MM-butiker lär vara förlusttyngda (alltså inte ett fåtal butiker bara) och det kan ta flera år att vända resultatet, om det ens går.

Personligen har jag bra erfarenhet av MM men det var aldrig hållbart med massa säljare som bara gick runt och pratade med varandra. Lokalhyror är en stor kostnad men dyrast är givetvis personalen. Hur detta kunnat fortgå är sjukt.

De har inte så värst många butiker, de kan väl få stänga någon i Stockholms och Göteborg-området möjligen.

Här i Eskilstuna lämnade Elgiganten 2019. Idag är det bara MediaMarkt som finns, men det är väl sak samma så länge man kan köpa trimmer för skägget någonstans som råkar vara vad jag handlade på MediaMarkt sist. Oklart vilket koncept Power (fysiskt) vill köra, men de kommer nog finnas kvar på orten.

Ett tag fanns Onoff, Power/Expert Stormarknader och Elgiganten plus någon liten Expertbutik samtidigt i Eskilstuna, nu finns bara en MediaMarkt full av airfryers och någon tränad av @Laxpudding omgiven av TV-apparater. Nu för tiden finns ju heller inte TV-spelsbutiker – så i Eskilstuna med över 100 tusen har någon som vill köpa exempelvis en Switch eller Playstation 5 i julklapp till någon familjemedlem en butik att gå till. Det enda stormarknader säljer idag är någon Luxor-tv. Storstadsregionerna är säkert överetablerade på området däremot.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket snack i denna tråd om att det är bra att känna i butik, sen handla online.

Menar de har ju prislöfte både på Elgiganten och MediaMarkt , så säger man till att den finns billigare, så matchar de ju bara?

Så mycket lättare med en retur eller liknande om det finns en butik man kan gå till.

Sen visst, har de säljare osv, som går runt.. men strunt i det, så länge man får det man vill ha, så får väl de fråga om försäkring om de vill.

Den dagen man inte kan känna och se produkterna längre, ser jag INTE fram emot.

En TV tex är omöjligt att se på nätet hur den känns att se på osv.. Annat att köpa ett grafikkort tex.