Snabbkoll: Kommer du sakna Mediamarkt?

Permalänk
Medlem

Näää, de är fortfarande jävulen imo, dödade siba, computer city, on off mm... Barndomen när man cykla runt mellan tre butiker för att hitta lägsta priset på The Sims <3

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

De har haft en del bra erbjudanden på Blackfriday... Köpte också min senaste skärm hos dem men över nätet då. Minskad konkurrens är väl aldrig bra så sett, tyvärr gör utvecklingen att det mesta köpen blir via nätet för de flesta tror jag.

Permalänk
Medlem

Köpte min Sony 55xf9005 för pangpris (under 10k) och gratis hemkörning, men visste det här va på G de har halverat butiksytorna och stängde ner på vissa orter så tillbakadragande va bara en tidsfråga och Norge vann tillslut priskriget men frågan är hur det blir nu när vi har 2st Norska aktörer på svensk marknad och inom samma bransch.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Näää, de är fortfarande jävulen imo, dödade siba, computer city, on off mm... Barndomen när man cykla runt mellan tre butiker för att hitta lägsta priset på The Sims <3

Onoff dödade sig själva samt alla andra. Överpriser och dummytelefoner, jo tjena varför skulle jag handla där?

Permalänk
Medlem

Lol, nej. De enda jag tycker synd om är väl de anställda, annars var det ju snarare bra nyheter!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Köpte min OLED på blackfriday och han sa att han bara hade färdigkalibrerade tv apparater som var typ 1500kr dyrare. Jag ville verkligen inte ha det, jag väljer hellre att gå därifrån utan och då helt plötsligt hade han en tv.

Han sa att den skulle gå till en kund imorgon men han löser det.

Permalänk
Medlem

Media Markt var rätt fräscht förr i tiden, man kunde prova TV-Spel och jag handlade rätt mycket film där. men det känns som det varit på dekis i flera år nu, inget engagemang längre. Lika bra att lägga ner skiten.

Permalänk
Medlem

Var ok på tyska vitvaror typ bosch. Ofta i lager och bra pris då, annars var det inte mycket att hänga i gran. Usla försäljare de gånger jag haft med dem att göra,deras rekomendationer på varor såg man igenom rätt fort..

Kommer inte saknas.. snarare ett under att de hållit i så här länge.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Skitföretag. Tror inte jag handlat en enda pryl därifrån.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk

Som fotograf var jag ofta i deras butik i Göteborg (Högsbo). Mycket stort utbud och möjlighet att klämma och testa.

Vad hände sen? Bara massa kids som jobbade där. Råkade även ut för deras kundtjänst som visade sig vara mycket mer krävande och invecklad än vad Elgiganten var, exvis vid byte eller reklamation.

Efter några år började butikerna falla ihop. Äcklig inredning, smutsiga golv osv.

Jobbade någon här på MM och kan förklara vad som hände? Från avlägsen källa så ska ett uppköp varit på gång länge.

Lite trist ändå. Känns tyvärr som Elgiganten också börjat sjansera. Har ni sett deras fotoavdelningar? Sen känns personalen i många av deras butiker inte helt..."rätt person på rätt plats".

Bra annars. 👍🏼

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd

Köpte OLED TV genom dem sist när elgigantens websida krånglade... annars inte så mycket köp. Hoppas i alla fall att Power överlever, goda erfarenheter av dem i Helsingfors, köpte cykel och printer för 100 euro ihop.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Försökte lämna in en telefon på garanti då hela chassit var böjt (något det fanns fler exempel på vid en enkel runda på Google), de påstod att det var orsakat av användarfel vilket vore väldigt intressant att demonstrera i praktiken. Sa vid inlämning att jag avsäger mig allt ägandeskap i det fall att det inte anses vara ett garantifel, det gjorde det så klart inte och efter det jagade de mig i flera månader för att få in mig i butiken men de var så jävla taffliga att jag inte ens hade skrivit under något inlämningskvitto så de hade inte någon möjlighet att kräva mig på något.
Telefonskiten kostade 1499, ett vettigt företag hade gett ut en ny eller motsvarade i ren goodwill. Undrar hur mycket det kostade dem att istället försöka terra mig till att betala nån verkstadsavgift i ett halvår...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jo, visst kommer jag att sakna dem lite. Dels är det ju bra med konkurrens, men deras starkaste sida har ju varit att man kan klämma och känna på prylar innan man köper. Sedan ska väl i ärlighetens namn sägas att jag inte har varit någon storkund där, men ja ... Tråkigt ändå.
Edit: Återstår ju givetvis att se hur efterträdarna tacklar det hela. Måhända kan de fylla en del av det som tappas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

MediaMarkt var den enda kedjan som sålde fysiska Steam Wallet vouchers. Det är sjukt trist om Power inte tar över det.
That is all.

Permalänk
Medlem

Mitt närmaste Mediamarkt ligger 8 mil ifrån där jag bor, så jag klarar mig samt har andra liknande kedjor närmare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske, har köpt några prylar där när de haft kampanjer och de är ju inte unika på nått sätt jämfört med övriga dussinbutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förut kunde jag hitta lite unika saker där som inte fanns i andra butiker men det var över 10 år sedan jag hittade något unik där alls. Alla butiker som försvinner är dåligt för konkurrensen även om jag inte direkt kommer sakna mediamakt då det var längesedan jag ens var inne i en av deras butiker.
Mediamarkt var unikt när det kom pga deras massiva visningshallar och specificerade lyssningsrum för ljud mm och tvingade bland annat elgiganten att tänka om lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag hoppas att hela personalstyrkan får gå en charm- och servicekurs. Speciellt idioten som vägrade godta en reklamation. Det blev inte bättre av att jag var först i kön men fick ändå vänta i 20 minuter på att få ett nej. Nej. Nej. Nej.

Tillverkaren, Moccamaster, skickade ut en ersättningsprodukt från Danmark. Helt utan kostnad. Då fick jag bekräftat att MediaMarkt gjorde fel.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Folk nämner att de vill klämma på saker. Men samtidigt så vill de betala lägsta möjliga pris. Så man åker till mediamarkt för att klämma, och sedan beställer man samma grej på komplett. Jag anklagar ingen personligen, men statistiken visar tydligt på att det är på det viset. Så vi konsumenter har ju gjort vårt val!

Jag personligen kommer inte sakna dom här butikerna där man får stå och vänta i evigheter på att få prata med okunnig och/eller otrevlig personal i något av köpcentrumens snattarparadis. Sortiment och lagerhållning är på en helt annan nivå på onlinebutikerna. Om jag skulle vara lite framstegsfientlig(yeah jag är en gammal gubbe) så skulle jag istället sakna dom små TV/Radio/Data-butikerna som fanns en gång i tiden. På dom ställena kunde man hitta folk som som verkligen kunde sin grej. Bland det närmsta man kommer det idag är om man åker till något av webhallens utlämningsställen och pratar med den som står bakom disken - jag vet att nivån på deras kunskap varierar kraftigt då de flesta är mycket unga - men dom är enligt min erfarenhet oftast mycket hjälpsamma och inte sällan mycket kunniga med.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Kommer sakna den jag har nära oss, köpt två större saker vitvaror ifrån dem och varit nöjd. Båda gångerna hade jag kollat på andra ställen, som jag upplevt som bättre, men tog en titt på MM också. Och träffade båda gångerna då en försäljare med koll, fick tag i bättre än jag ville ha, och till bra pris o smidig hantering kring leverans.

Men yes, märkte av att det annars var både halverad butik och en hel del som inte tog sitt arbete seriöst precis, men med rätt person så fungerade det.

(Stor skillnad på butik o butik, har en mindre ej MM butik närmare oss, med så bra personal att dit skickar jag allla som frågar mig om saker de kommer behöva lite mer hjälp kring, fungerande är viktigare än billigast)

Permalänk
Skrivet av Henry Rollins II:

Folk nämner att de vill klämma på saker. Men samtidigt så vill de betala lägsta möjliga pris. Så man åker till mediamarkt för att klämma, och sedan beställer man samma grej på komplett. Jag anklagar ingen personligen, men statistiken visar tydligt på att det är på det viset. Så vi konsumenter har ju gjort vårt val!

Jag personligen kommer inte sakna dom här butikerna där man får stå och vänta i evigheter på att få prata med okunnig och/eller otrevlig personal i något av köpcentrumens snattarparadis. Sortiment och lagerhållning är på en helt annan nivå på onlinebutikerna. Om jag skulle vara lite framstegsfientlig(yeah jag är en gammal gubbe) så skulle jag istället sakna dom små TV/Radio/Data-butikerna som fanns en gång i tiden. På dom ställena kunde man hitta folk som som verkligen kunde sin grej. Bland det närmsta man kommer det idag är om man åker till något av webhallens utlämningsställen och pratar med den som står bakom disken - jag vet att nivån på deras kunskap varierar kraftigt då de flesta är mycket unga - men dom är enligt min erfarenhet oftast mycket hjälpsamma och inte sällan mycket kunniga med.

Nääää. Så gör inte jag. Det har hänt, absolut. Men jag både testar, köper och får support av min "lokala handlare" i den mån det går. Gillar egentligen inte kedjor. Kunskapen är väldigt grund (foto pratar vi då). Viktigast att tänka på är att man ska kunna få bra hjälp även när det krånglar. Där är iofs inte Elgiganten något problem (hittills, men verkar bero på ort och storlek på butik). Men hellre att någon kan sin sak och har tid för mig även efter köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Nääää. Så gör inte jag. Det har hänt, absolut. Men jag både testar, köper och får support av min "lokala handlare" i den mån det går. Gillar egentligen inte kedjor. Kunskapen är väldigt grund (foto pratar vi då). Viktigast att tänka på är att man ska kunna få bra hjälp även när det krånglar. Där är iofs inte Elgiganten något problem (hittills, men verkar bero på ort och storlek på butik). Men hellre att någon kan sin sak och har tid för mig även efter köpet.

Vissa typer av varor tycks ju funka fint att sälja i små butiker fortfarande, foto kanske är en av dem? Kommer spontant att tänka på hifi-butiker.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Jag har bara haft bra erfarenheter av mediamarkt. Både köp byte och returer.
Ibland kan kunskaps-nivån varit lite låg hos säljaren, men så vet jag att jag läser på för mycket ofta.
Byte och retur har verkligen aldrig varit några problem. Fast har nog aldrig haft problem med det någonstans tror jag nu när jag tänker efter.
Eller jo, köpte ett par jeans modell dyrare. Provade dom snabbt hemma för att känna efter, kände att det inte var som i provhytten i verkligheten. Packade ned och gick tillbaka 1h senare, nekades byte för att dom var på tok för använda och smutsiga...

Däremot vet jag inte om jag kommer sakna mediamarkt om dom nu ersätts av power. Same shit different name.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på mediamarkt typ fem gånger men aldrig köpt någonting.
Ett par av gångerna hängde jag med nån släkting som skulle köpa nåt men det blev aldrig något köpt.
Uppslitna kartonger, skitiga fingeravtryck på grejer, godispapper och annat skräp lite överallt gjorde en inte köpsugen direkt.

Så, nej, jag kommer inte sakna mediamarkt.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Kommer sakna dom på så vis att för oss som bor i Kumla så finns både Elgiganten och MM i Marieberg inte långt härifrån.
Inte för att jag köpt något direkt på länge på så vis men samtidigt ligger de båda precis bredvid varandra där så känns ju lite dumt om man är med någon där och kollar på något i ena butiken att inte kolla om den andra har och priset. Många gånger man hjälpt folk spara pengar på någon minuts promenad mellan dom.

Så på det viset kommer man sakna dom lite och hoppas det inte förändras mycket på den punkten här iaf när Power tar över.

Permalänk
Medlem

Kommer sakna deras black weekend erbjudande på telefoner tillsammans med 3. Förra året hade dom väl typ Galaxy Fold 3 (4?) och obegränsad surf för 400 kr i månaden (dvs, mobilen för 16 000kr var gratis). Inte sätt så bra erbjudanden någon annan stans.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ja, bästa butiken om du vill titta på prylarna innan du köper. Jättemånga tvn för demonstration etc.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

När de kom så var de ändå lite speciella jämfört med de andra elektronikladorna. Jag minns att de hade en plasma-TV på över 100 tum för typ 800K uppställd och igång exempelvis. Man fick också ofta bra och kunnig hjälp av personer som var pålästa på de sakerna de sålde liksom, om det var kaffemaskiner, kylskåp eller TV-apparater. De andra hade ju väldigt okunnig personal som bara var intresserade av att sälja det de tjänade mest på utan hänsyn till kundens behov eller så. Men det höll väl inte så länge och nu är de ju mer som alla de andra.