Nvidias VD: "AI gör alla till programmerare"

Permalänk
Medlem

Bytt namn på tråden? för att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Tror han syftat till att göra programering tillgängligt för den stora massan. Som tidigare bara varit tillgänglig för datanördar och personer med diploma i computer science.

Lite som att det var ett uppsving för demokratin när större del av befolkningen lärde sig läsa.

Nej, han vill såklart sälja mer massproducerad mjukvara och röstnings-bottar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Tror han syftat till att göra programering tillgängligt för den stora massan. Som tidigare bara varit tillgänglig för datanördar och personer med diploma i computer science.

Lite som att det var ett uppsving för demokratin när större del av befolkningen lärde sig läsa.

Tycker inte alls detta är jämförbart.

När befolkning lärde sig att läsa (och skriva) så handlade det om att ingjuta en förståelse om grammatiken. Äkta demokratisering av programmering vore om vi införde programmering som ett ämne i skolplanen, så alla kommande generationer får lära sig att programmera. Inte genom att skapa verktyg som gör jobbet åt dem.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker inte alls detta är jämförbart.

När befolkning lärde sig att läsa (och skriva) så handlade det om att ingjuta en förståelse om grammatiken. Äkta demokratisering av programmering vore om vi införde programmering som ett ämne i skolplanen, så alla kommande generationer får lära sig att programmera. Inte genom att skapa verktyg som gör jobbet åt dem.

Fast Excel gör ju jobbet åt ekonomerna så varför ska inte gpt kunna hjälpa programmerare?
När jag fastnar i programmeringen så kan jag antingen googla 2 timmar, ställa en fråga på stack och få svar inom ett dygn eller så kan jag fråga gpt och få svar på 20 sekunder. Jag väljer gpt alla dar i veckan.
Sedan kan inte gpt göra jobbet åt mig eftersom jag sitter med många tusen rader kod och det går inte att få hjälp i så komplex kod och dessutom finns det massor av sätt att lösa kodningen.
Jag tror programmering blir tillgänglig för fler vilket jag anser vara bra

Permalänk
Medlem

...öööh, det har INTE blivit svårare att programmera (vilket är ett tramsigt generellt uttalande för övrigt) de senaste 40 åren.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kallade du just Jensen för korkad?

Intelligent fool with money on his mind.

Värsta möjliga kombo. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Intelligent fool with money on his mind.

Värsta möjliga kombo. 🙂

Det här, om något, måste vara peak Dunning-Kruger.

Permalänk

Kanske kanske inte.

Skrivet av talonmas:

Samtidigt spår andra "experter" att en ny yrkeskategori kommer att formas: Prompt engineer. För alla som använt dessa AI vet att hur/vad du frågar är extremt avgörande för svaret. Kolla bara prompterna för vissa vackra bilder som skapats. Det är en konstform att skapa rätt prompt.

Så nej, enligt mig så blir bara ytan mer lättillgänglig. Men det riktiga, algorimerna, göms ännu djupare ner och ännu färre har insyn hur saker väljs. Är ju redan problem idag med social media och deras påverkan på människor, allt styrt av algoritmer (eller kalla det AI) som vi inte har en susning om hur de fungerar.

Så makten kommer koncentreras till några få, de som vet hur algorimen (eller AI:s kod) är uppbyggd. De kommer bestämma.

Varför kommer Prompt engineer bli viktigt? Ain är ju bättre än människan på att generera prompts till sig själv eller till den som vill ha en prompt. Tänker på denna prompt.

I want you to become my Prompt Creator. Your goal is to help me craft the best possible prompt for my needs. The prompt will be used by you, ChatGPT. You will follow the following process: 1. Your first response will be to ask me what the prompt should be about. I will provide my answer, but we will need to improve it through continual iterations by going through the next steps. 2. Based on my input, you will generate 3 sections. a) Revised prompt (provide your rewritten prompt. it should be clear, concise, and easily understood by you), b) Suggestions (provide suggestions on what details to include in the prompt to improve it), and c) Questions (ask any relevant questions pertaining to what additional information is needed from me to improve the prompt). 3. We will continue this iterative process with me providing additional information to you and you updating the prompt in the Revised prompt section until it's complete.