Telenor skickade 200 000 SMS till fel mottagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fyfan, tänk att vakna upp och se att man har 200 000 olästa sms.

Det är omöjligt.
Men ja.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är omöjligt.

Är det en utmaning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

RCS kör väl E2E kryptering by default?

Japp, numera är det E2E kryptering med RCS (det gjordes dock inte när RCS lanserades för ett par år sedan)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

RCS kör väl E2E kryptering by default?

RCS och SMS är inte samma sak. Majoriteten av världen använder fortfarande SMS.

Som svar på din fråga, nja. Det tog flera år tills de hade E2E med två deltagare, men det har de iaf nu. Google är just nu mitt i utrullningen av E2E med grupper. Vet inte om det har gått ur beta ännu. Tror inte alla sitter på senaste versionen heller. Det misslyckas även med open source klient aspekten såvitt jag vet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

RCS kör väl E2E kryptering by default?

Skrivet av jnsson:

Japp, numera är det E2E kryptering med RCS (det gjordes dock inte när RCS lanserades för ett par år sedan)

Nej, RCS är endast totalsträckskrypterat vid konversationer mellan två individer i dagsläget. Och i praktiken enbart på uppdaterade Androidenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, RCS är endast totalsträckskrypterat vid konversationer mellan två individer i dagsläget. Och i praktiken enbart på uppdaterade Androidenheter.

Vad är totalsträckskrypterat?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, RCS är endast totalsträckskrypterat vid konversationer mellan två individer i dagsläget. Och i praktiken enbart på uppdaterade Androidenheter.

Tänkte inte gruppchattar, men angående det fetmarkerade så har det varit E2E i minst 1 år nu så jag tror de allra flesta har uppdaterat till den version som stödjer E2E. För övrigt så håller Google på att beta testar E2E för gruppchattar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det en utmaning?

Rent tekniskt omöjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är totalsträckskrypterat?

Att kommunikation är krypterad hela vägen från sändare till mottagare, kallas på engelska "End-to-end encryption".

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Lustigt hur olika det för folk.
På min arbetstelefon så skickas och tas emot en hel del SMS varje arbetsdag.

Skulle aldrig använda något annan form av kommunikation än SMS för att prata med min arbetsgivare. Telefonsamtal i nödfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Skulle aldrig använda något annan form av kommunikation än SMS för att prata med min arbetsgivare. Telefonsamtal i nödfall.

Nja, helst öga mot öga. Det kommer alltid vara bäst då man kan se ansiktsuttrycken på den man pratar med och höra tonläget.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nja, helst öga mot öga. Det kommer alltid vara bäst då man kan se ansiktsuttrycken på den man pratar med och höra tonläget.

Ja alltså om kommunikation måste ske på avstånd.

SMS är behändigt för att man kan visa att man skickat ett meddelande, men till skillnad från om man använder IM-appar kan inte chefen bevaka när man är online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante84:

Att kommunikation är krypterad hela vägen från sändare till mottagare, kallas på engelska "End-to-end encryption".

Ah, ok. Så E2E precis som jag skrev.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.