Microsoft sopar bort Internet Explorers sista kvarlevor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft sopar bort Internet Explorers sista kvarlevor

Webbläsaren som alla älskade att hata gick officiellt i graven i somras, men några spikar kvarstår innan kistan är helt förseglad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som myndighetshjon får jag fortsätta lida med IE, vi har det på jobbet och kommer antagligen att ha kvar det inom en överskådlig framtid. Allt är byggt för det och med andra läsare pajar det. Vi använder Skype också. Det finns varken kompetens eller resurser att bygga om och utveckla.

Permalänk
Medlem

Såg någon nämna ActiveX på Reddit häromdagen och blev direkt illamående.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 10 LTSC så den får ligga där. Stör mig inte direkt, fördelarna väger upp för det med råge.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Såg någon nämna ActiveX på Reddit häromdagen och blev direkt illamående.

Jag tänkte skriva om ActiveX.
Det finns många som fortfarande använder ActiveX, att bygga om detta kostar otroligt mycket pengar.
Det är inte alltid lönsamt att bygga om och säkerheten bygger på att datorerna inte har åtkomst utifrån på något sätt. Har någon väl tagit sig in fysisk i byggnaden, ja då är det knappast de gamla datorerna som de vill åt.

En liknelse kan vara att man måste riva alla hus byggda för år 2000 byggstandard, vad den nu är. De som har ett hus på landet tycker det är dyrt, de som har ett hus byggt 1999 i centrala Stockholm, kanske inte är så sugna på att riva skiten och bygga nytt.
Där argument som fattar du inte hur dåligt ditt hus är på A, B och C. Jo, vi fattar men förstår du vad det kostar att bygga nytt?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Emma242:

Som myndighetsjon får jag fortsätta lida med IE, vi har det på jobbet och kommer antagligen att ha kvar det inom en överskådlig framtid. Allt är byggt för det och med andra läsare pajar det. Vi använder Skype också. Det finns varken kompetens eller resurser att bygga om och utveckla.

Det fungerar inte i Edge kompatibilitetsläge heller?

Verkar tyvärr inte vara ovanligt att just myndigheter och dylikt (inte bara i Sverige) dras med det, har fått höra samma från vänner/bekanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det fungerar inte i Edge kompatibilitetsläge heller?

Verkar tyvärr inte vara ovanligt att just myndigheter och dylikt (inte bara i Sverige) dras med det, har fått höra samma från vänner/bekanta.

Du tänker att vi får installera det? Ajaj, då blir det skäll.

Med privat dator kan det funka ”OK”, men vissa tjänster går inte. Och man är ute på tunn is, IT övervakar nätet och skickar arga mail till chefen om de upptäcker främmande enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte skriva om ActiveXö.
Det finns många som fortfarande använder ActiveX, att bygga om detta kostar otroligt mycket pengar.
Det är inte alltid lönsamt att bygga om och säkerheten bygger på att datorerna inte har åtkomst utifrån på något sätt. Har någon väl tagit sig in fysisk i byggnaden, ja då är det knappast de gamla datorerna som de vill åt.

En liknelse kan vara att man måste riva alla hus byggda för år 2000 byggstandard, vad den nu är. De som har ett hus på landet tycker det är dyrt, de som har ett hus byggt 1999 i centrala Stockholm, kanske inte är så sugna på att riva skiten och bygga nytt.
Där argument som fattar du inte hur dåligt ditt hus är på A, B och C. Jo, vi fattar men förstår du vad det kostar att bygga nytt?

Absolut. Jag ser dock två problem med detta: människor gör misstag, och om vi tar stordatorkonsulter som exempel så gör kompetensbristen till slut att frågan "vad tar du per timme" blir "ja". Hur det påverkar riskanalys och kostnadskalkyl är ju upp till varje aktör, men det är ändå en faktor och en som förändras över tid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
99:e percentilen

De kommer aldrig kunna sopa bort allt psykiskt trauma som deras så kallade webbläsare har orsakat hos miljoner och åter miljoner utvecklare, åtminstone inte förrän alla vi som försökt utveckla mot den gått ur tiden om sisådär ett sekel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Edge har väl fortfarande IE-flikar, så känns inte som att det är på väg bort på riktigt ännu

Borde förbjudas av EU eller något

Men det kommer väl sluta som med COBOL och andra saker med legacy som man aldrig kan bli av med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Såg någon nämna ActiveX på Reddit häromdagen och blev direkt illamående.

Silverlight ska de va.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Emma242:

Du tänker att vi får installera det? Ajaj, då blir det skäll.

Med privat dator kan det funka ”OK”, men vissa tjänster går inte. Och man är ute på tunn is, IT övervakar nätet och skickar arga mail till chefen om de upptäcker främmande enheter.

Ouch, tänkte inte så långt Då kvarstår inte många val, nej.

Permalänk

På jobbet tvingas vi fortfarande dras med explorer för hela systemet är byggt för det och edge eller andra läsare funkar inte öht sidorna på inte äns i kompabilitetsläge.

I en maskinpark ark byggd 2016 med flera enheter som kör någon vista embedded variant...

Dvs hårdvaran i maskinerna var utdaterade innan de äns byggde maskinparken... Men det var säkert billigt...

Toppen på berget var när jag såg faktisk hårdvara... Pentium 4 2ghz 512Mb ram... Inte konstigt de är sega som sirap...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sedan vi gick över till Sharepoint Online har vi kunnat fasa ut iexplore så gott som helt.
Kanske finns nån portal inom automotive som fortfarande har något obskyrt behov av Internet Explorer, men de är få.
De flesta kör på Chromium nu. Äntligen!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Sötast

Sakna IE?

Använder det varje vecka på jobb.

Och inte för att glömma en specifik portable Firefox version, som hade någon funktion som patchades bort. Som vi måste köra för att komma åt någon specifik server

Permalänk
Medlem

Internet explorer var anledningen till att jag tröttnade på HTML och css.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sakna IE?

Använder det varje vecka på jobb.

Och inte för att glömma en specifik portable Firefox version, som hade någon funktion som patchades bort. Som vi måste köra för att komma åt någon specifik server

Samma här! Kommer kosta oss en slant att uppgradera mjukvaran nu. MEN det är ändå på tiden.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Klickade i pollen först och läste artikeln efter. Trodde att Windows 10 China Government Edition var ett dåligt försök till att vara lustig tills jag nådde slutet av artikeln

Permalänk
Snusfri

Använde aldrig IE speciellt mycket, inte ens under dess glansdagar.
Det var Netscape som kördes och man hostade sidor på Geocities, Lycos, Tripod, AngelFire mfl.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sörjer inte direkt Internet Explorer 11 och har haft det avinstallerat i Windows 10 Enterprise LTSC ett tag nu. Däremot var det inte alltför länge sedan jag var tvungen att använda Internet Explorer 11 för Tricentis Tosca (testautomatisering).

Känns som att Microsoft gjorde ett mindre begåvat val när de ersatte sina gamla Viewer-program med ActiveX-versioner som krävde Internet Explorer 11. På jobbet finns fortfarande en handfull av dessa beroenden kvar, där det numera bara dyker upp blanka webbsidor i Edge.

Någon som vet om ieframe.dll numera anropar Edge?

Permalänk
Musikälskare

Jag vet inte, å ena sidan är det gött IE är väck men å andra sidan är det nostalgiskt tråkigt på något vis, lite som när Flash försvann (alla spel man spelade där när det begav sig)

Man kanske börjar bli nostalgiskt gammal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ah nice! På jobbet används ett kameraövervakningsprogram, som kräver en urgammal Java-version, som i sin tur inte funkar i moderna browsers. IE är enda alternativet av det enkla skälet att det inte uppdateras längre. Detta kanske påskyndar utrullningen av den nya programvaran, som det snackats en massa om från IT-avdelningen utan att något hänt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag läste att någon nämnde ActiveX ovan. Jag hamnade direkt i fosterställning och började hyperventilera nåt frenetiskt, kände också att munnen blev torr och det började blöda ymnigt från mina öron.... Sweclockers borde införa automatcensurering av orden för att motverka en eventuell epidemi av sjukdomar och dödsfall, Sverige har inte råd att förlora kompetent IT-yrkesfolk i dessa tider.

Låt skräpet dö, Microsoft borde tagit bort detta flera år sedan och skicka alla bakåtsträvande företag tillbaka till Windows 98 som straff för att de inte lagt ner resurser till att ersätta skräpet. Ingen ska behöva utstå eländet längre, folk har lidit nog nu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur explorer höll sig vid liv. Är det att ovana datoranvändare inte ens vet att det fanns vettigare alternativ? Det måste ju krävts resurser för att hålla webbläsaren uppdaterad. Det kan ju kännas surt om få använder den.

Antar att det kanske bara är så att man inte kommer så långt om inte det finns en förinstallerad webbläsare. Även om den bara användes för att byta... Lite tragiskt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur explorer höll sig vid liv. Är det att ovana datoranvändare inte ens vet att det fanns vettigare alternativ? Det måste ju krävts resurser för att hålla webbläsaren uppdaterad. Det kan ju kännas surt om få använder den.

Antar att det kanske bara är så att man inte kommer så långt om inte det finns en förinstallerad webbläsare. Även om den bara användes för att byta... Lite tragiskt såklart.

Det är var ju en inbyggd (djupt integrerad) del av de flesta operativsystem från Windows.
Försök få bort Edge idag, det går helt enkelt inte.

Det kommer nog hålla sig vid liv länge till, finns massvis med applikationer som helt enkelt inte fungerar på något annat och det är inte försvarbart att uppgradera.
I organisationer där tillgänglighet är allt så skiter man i risken för angrepp eftersom det kostar mer att "ställa produktionen en vecka" för uppgraderingar.

Edit*
Jämför med Edge idag. Visst, det är en rätt okej webbläsare men den är även default i alla windows installationer och majoriteten av företag skiter i att byta webbläsare "för det gör ingen skillnad".
Det är enklare att trycka ut sina egna grejer när man har monopolställning...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur explorer höll sig vid liv. Är det att ovana datoranvändare inte ens vet att det fanns vettigare alternativ? Det måste ju krävts resurser för att hålla webbläsaren uppdaterad. Det kan ju kännas surt om få använder den.

Antar att det kanske bara är så att man inte kommer så långt om inte det finns en förinstallerad webbläsare. Även om den bara användes för att byta... Lite tragiskt såklart.

Stora delar av windows har byggt direkt på webbläsaren IE.
T.ex fönsternavigering, "den här datorn" etc var allt byggt och visades genom IE.

Blev djuprotat.
Med tiden som MS ville lämna aset så var i princip varenda företagsmiljö med windowsdatorer beroende av mjukvaran. Massvis med tredjepartsmjukvara som krävde hela IE eller komponenter som krävde IE för att kunna öppnas.

Kolla t.ex gamla vmware esxi vcenter applikationen så var hela aset skrivet i FLASH.
Jepp.... Flash. Men det var ju ingen som trodde att det skulle försvinna i sin högtid så då var det ju ett ganska rimligt val på samma gång...

Permalänk
Medlem

Behöver fortfarande IE till ett internt system på jobbet. Speciallösningen som MS släppte för Edge funkar än så länge.

Minns vår första Macintosh som hade IE 3.0 och Netscape 3.0. Det var tider det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Stora delar av windows har byggt direkt på webbläsaren IE.
T.ex fönsternavigering, "den här datorn" etc var allt byggt och visades genom IE.

Blev djuprotat.
Med tiden som MS ville lämna aset så var i princip varenda företagsmiljö med windowsdatorer beroende av mjukvaran. Massvis med tredjepartsmjukvara som krävde hela IE eller komponenter som krävde IE för att kunna öppnas.

Kolla t.ex gamla vmware esxi vcenter applikationen så var hela aset skrivet i FLASH.
Jepp.... Flash. Men det var ju ingen som trodde att det skulle försvinna i sin högtid så då var det ju ett ganska rimligt val på samma gång...

Haha, och "Active Desktop" eller vad det hette i Windows 98. IE var verkligen överallt med fingrarna i syltburken.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Får fortfarande aktivera IE på windows 10 ibland via vbs bara för att kunna få vissa saker att funka.

Edge är inte i närheten av ett fullgott alternativ när man supporterar saker som är äldre än vissa nykokta tekniker.

Permalänk
Medlem

R.I.P I.E

Du tjänade mig väl under många år. Du kommer alltid finnas i mitt hjärta!