Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

haha det är ju rena grekiskan, för mig! tackar för att ni tog er tid att svara

Hur kom det säg att du fick dem? Hur ser din nuvarande lösning ut?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur kom det säg att du fick dem? Hur ser din nuvarande lösning ut?

Rensning på kontoret. Jag har Deco hemma och det funkar hur bra som helst så jag var väl inte i något behov innan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

Rensning på kontoret. Jag har Deco hemma och det funkar hur bra som helst så jag var väl inte i något behov innan heller.

Då är det kanske bättre att sälja dem ifall du inte har behov av dem, alternativt sätta dem i en sommarstuga eller liknande om du råkar ha en sådan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Då är det kanske bättre att sälja dem ifall du inte har behov av dem, alternativt sätta dem i en sommarstuga eller liknande om du råkar ha en sådan.

Det jag tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dum fråga nu, behöver den ha ström när man gör det? Behöver ap också ström? 🤷🏻‍♂️

Googla på modellnummer och reset. Oftast behöver du ett gem eller liknande. Så ser du vilka lampor som ev. ska tändas som bekräftelse med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varning för att uppdatera till senaste versionen, den vill ha någon ny java version och det fungerar inte alls för mig.

Blir bara värre, såg att det släppts en ny version så gav mig på det igen.
Acesspunkterna listades som offline, tog bort dem, har nollställt ena AP'n och nu hittas de inte alls.
Kan ansluta till den nollställda AP'n med appen och uppdaterat den men ingen tur.
Har försökt med äldre versioner av controllern men inget hittas där heller.

Någon med förslag på vad man kan testa?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blir bara värre, såg att det släppts en ny version så gav mig på det igen.
Acesspunkterna listades som offline, tog bort dem, har nollställt ena AP'n och nu hittas de inte alls.
Kan ansluta till den nollställda AP'n med appen och uppdaterat den men ingen tur.
Har försökt med äldre versioner av controllern men inget hittas där heller.

Någon med förslag på vad man kan testa?

Provat att stänga av windows firewall när du startar controllern? Även fast windows firewall gav åtkomst åt Java o grejer för controllern för mig så kom inte AP fram till controllersiten för mig.
Stängde av Firewall så ploppa den fram direkt.
Confa det jag vill ha gjort. o stängde av controllern o satte på FW igen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Provat att stänga av windows firewall när du startar controllern? Även fast windows firewall gav åtkomst åt Java o grejer för controllern för mig så kom inte AP fram till controllersiten för mig.
Stängde av Firewall så ploppa den fram direkt.
Confa det jag vill ha gjort. o stängde av controllern o satte på FW igen.

Nej, jag dubbelkollade den att jag gett åtkomst men testade aldrig stänga av den.
De dyker upp direkt om jag gör det.

Tack!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej,

Jätteledsen om det jag kommer fråga härnäst redan besvarats. Tråden är på 63 sidor, så jag hoppas ni har överseende med det.

Jag har i dagsläget en "förra generationens" Unifi setup. Men vet i ärlighetens namn inte ens om jag konfigurerat grejjerna rätt .
Har Telia Fiber in 250/250. Detta är kopplat till Telias Router som sedan är bryggad in i min Unifi setup som är som följer:

UNIFI USG-->Unifi 8-port POE Switch-->2 st Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE (en på nedervåning och en på övervåning).

Nu till frågeställningen. Jag har fått för mig att min USG är en flaskhals i mitt system, har jag rätt i det? Bör jag byta ut den mot en Dreammachine eller t.o.m. en Dreamrouter?

Är även inne på att byta accesspunkterna mot nya för Wifi 6. Bor i ett 2-våningshus på 144 m2 så alltså 72 m2 per våning. Är det värt det?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Hej,

Jätteledsen om det jag kommer fråga härnäst redan besvarats. Tråden är på 63 sidor, så jag hoppas ni har överseende med det.

Jag har i dagsläget en "förra generationens" Unifi setup. Men vet i ärlighetens namn inte ens om jag konfigurerat grejjerna rätt .
Har Telia Fiber in 250/250. Detta är kopplat till Telias Router som sedan är bryggad in i min Unifi setup som är som följer:

UNIFI USG-->Unifi 8-port POE Switch-->2 st Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE (en på nedervåning och en på övervåning).

Nu till frågeställningen. Jag har fått för mig att min USG är en flaskhals i mitt system, har jag rätt i det? Bör jag byta ut den mot en Dreammachine eller t.o.m. en Dreamrouter?

Är även inne på att byta accesspunkterna mot nya för Wifi 6. Bor i ett 2-våningshus på 144 m2 så alltså 72 m2 per våning. Är det värt det?

Din USG bör utan problem klara en internetanslutning på 1000/1000 så länge du inte gör en massa tung trafikanalys, så ur den synvinkeln är den inte en flaskhals. Visst finns det fall då den kan bli en flaskhals, så som när du behöver processa stora mängder väldigt små paket, men det är nog högst tveksamt om du skulle märka någon skillnad med ett användarmönster som normal hemanvändare.

Är det högre hastighet i det interna nätverket du är ute efter, eller vad specifikt vill du uppnå?

I termer av processorkraft är väl Dream Router långsammare än Dream Machine, även om den har modernare WiFi.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Din USG bör utan problem klara en internetanslutning på 1000/1000 så länge du inte gör en massa tung trafikanalys, så ur den synvinkeln är den inte en flaskhals. Visst finns det fall då den kan bli en flaskhals, så som när du behöver processa stora mängder väldigt små paket, men det är nog högst tveksamt om du skulle märka någon skillnad med ett användarmönster som normal hemanvändare.

Är det högre hastighet i det interna nätverket du är ute efter, eller vad specifikt vill du uppnå?

I termer av processorkraft är väl Dream Router långsammare än Dream Machine, även om den har modernare WiFi.

Ja i slutänden är det väl så att jag vill uppnå högre hastighet.

Kör ju väldigt mycket trådat (TVapparater, Datorer, spelkonsoller m.m.). Men har också otroligt mycket IoT prylar som chromecasts, Google Nest och diverse LED-slingor (de flesta går väl mot 2.4 nätet skulle jag tro), och sen mobilerna så klart. Jämfört med mina bekanta så skulle jag nog säga vi att har fler internetkopplade prylar än medelanvändaren. Hur som helst så vet jag ju inte hur mycket mängden prylar påverkar. Skulle nog också tjäna på att optimera hur våra accesspunkter är placerade. Kan inte påstå att Wifi funkar dåligt, känns bara som att det skulle kunna vara snabbare.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ja i slutänden är det väl så att jag vill uppnå högre hastighet.

Kör ju väldigt mycket trådat (TVapparater, Datorer, spelkonsoller m.m.). Men har också otroligt mycket IoT prylar som chromecasts, Google Nest och diverse LED-slingor (de flesta går väl mot 2.4 nätet skulle jag tro), och sen mobilerna så klart. Jämfört med mina bekanta så skulle jag nog säga vi att har fler internetkopplade prylar än medelanvändaren. Hur som helst så vet jag ju inte hur mycket mängden prylar påverkar. Skulle nog också tjäna på att optimera hur våra accesspunkter är placerade. Kan inte påstå att Wifi funkar dåligt, känns bara som att det skulle kunna vara snabbare.

Mät istället för att "känns".
Ingen av prylarna du nämner ger någon nämnvärd belastning på nätet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ja i slutänden är det väl så att jag vill uppnå högre hastighet.

Kör ju väldigt mycket trådat (TVapparater, Datorer, spelkonsoller m.m.). Men har också otroligt mycket IoT prylar som chromecasts, Google Nest och diverse LED-slingor (de flesta går väl mot 2.4 nätet skulle jag tro), och sen mobilerna så klart. Jämfört med mina bekanta så skulle jag nog säga vi att har fler internetkopplade prylar än medelanvändaren. Hur som helst så vet jag ju inte hur mycket mängden prylar påverkar. Skulle nog också tjäna på att optimera hur våra accesspunkter är placerade. Kan inte påstå att Wifi funkar dåligt, känns bara som att det skulle kunna vara snabbare.

Antalet WiFi-enheter kan sakta ner nätverket en del eftersom airtime trots allt är en delad resurs. Din USG borde inte påverkas nämnvärt av det dock, bara dina APs. Du bör dock mäta prestandan så att vi har något att jämföra med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ja i slutänden är det väl så att jag vill uppnå högre hastighet.

Kör ju väldigt mycket trådat (TVapparater, Datorer, spelkonsoller m.m.). Men har också otroligt mycket IoT prylar som chromecasts, Google Nest och diverse LED-slingor (de flesta går väl mot 2.4 nätet skulle jag tro), och sen mobilerna så klart. Jämfört med mina bekanta så skulle jag nog säga vi att har fler internetkopplade prylar än medelanvändaren. Hur som helst så vet jag ju inte hur mycket mängden prylar påverkar. Skulle nog också tjäna på att optimera hur våra accesspunkter är placerade. Kan inte påstå att Wifi funkar dåligt, känns bara som att det skulle kunna vara snabbare.

Dubbelkolla att hardware offload är aktiverat i settings på din USG då klarar den 1000/1000. Annars är den rätt trög.

När det gäller kablade enheter så bör USG med HW offload maxa dessa utan problem.

Däremot kan du få "rappare" wifi genom att köra Wifi 6 istället för Wifi 5.
Tvp såna lär du märka skillnad på, men kostar ju en del. https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Sen är ju 250/250 inte supersnabbt direkt. Du kan ju se på historik i din USG om du maxar den eller ej. Maxar du din 250/250 är första du bör göra att uppgradera linan såklart.

Permalänk
Medlem

Jag har Unifi AC Pro/LR/Nano och en 500/500 lina. LR har samma data som Lite.
Min Ipad pro, uppkopplad med 867/867 Mbit/s i länkhastighet, maxar linan från alla AP.
Så jag skulle inte lägga några pengar på Wifi 6 i dagsläget.
Om man vill komplementära med ännu en AP så är U6 Lite prisvärd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Någon som vågat uppgradera UDM-Pro till 2.4.x som precis kommit i första skarp version efter månader i EA? Tänkte ta tag i det snart på kontoret, men behöver se över kompatibilitet eller alternativ installation av tredjepartsmjukvara jag kör direkt på enheten. Behöver nämligen en SSDP relay för att våra Sonos-högtalare skall fungera mellan VLAN…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som vågat uppgradera UDM-Pro till 2.4.x som precis kommit i första skarp version efter månader i EA? Tänkte ta tag i det snart på kontoret, men behöver se över kompatibilitet eller alternativ installation av tredjepartsmjukvara jag kör direkt på enheten. Behöver nämligen en SSDP relay för att våra Sonos-högtalare skall fungera mellan VLAN…

Yes, jag kör tydligen den nu. Jag har inte märkt några konstigheter än så länge. 1000/1000, Fiberpatch direkt in i UDM-Pro, Raspberry med Pi-Hole, 4st accesspunkter och några switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som vågat uppgradera UDM-Pro till 2.4.x som precis kommit i första skarp version efter månader i EA? Tänkte ta tag i det snart på kontoret, men behöver se över kompatibilitet eller alternativ installation av tredjepartsmjukvara jag kör direkt på enheten. Behöver nämligen en SSDP relay för att våra Sonos-högtalare skall fungera mellan VLAN…

Några enstaka som rapporterar mindre problem med uppdateringen, men överlag väldigt nöjda kommentarer: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Dream-Machines-2-4-27/97ae6597-ee40-4e72-8e8f-76d067f84d37.

I ditt fall är det eventuelt värre. Uppdateringen tar bort hela podman-upplägget så du kan inte köra docker-grejer längre. 2.4 kör en kärna som är kompilerad utan vissa funktioner dessutom, så du kan faktiskt inte få igång det idag. Nu vet jag såklart inte hur du kör din tredjepartsmjukvara men de är tydliga med:

Citat:

Note: Any 3rd party modifications made to the OS of the console will be lost after the upgrade, proceed with caution if you modified your console's OS.

IMPORTANT: Any 3rd party modifications or integrations (Home Assistant/"Poller") can cause unexpected issues during or after the upgrade process. We recommend to completely remove/disable these integrations when performing the upgrade.

En del tredjepartsgrejer kan du antagligen inte få igång efteråt heller. Exempelvis så fungerar inte https://github.com/fabianishere/udm-kernel-tools med versioner över 1.2. Samma sak gäller https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities som inte heller har stöd för 2.x vad jag lyckas hitta. När vi når så högt som 3.x så kan det bli annat, för då är det samma version som UDM SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

I ditt fall är det eventuelt värre. Uppdateringen tar bort hela podman-upplägget så du kan inte köra docker-grejer längre. 2.4 kör en kärna som är kompilerad utan vissa funktioner dessutom, så du kan faktiskt inte få igång det idag. Nu vet jag såklart inte hur du kör din tredjepartsmjukvara men de är tydliga med:

En del tredjepartsgrejer kan du antagligen inte få igång efteråt heller. Exempelvis så fungerar inte https://github.com/fabianishere/udm-kernel-tools med versioner över 1.2. Samma sak gäller https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities som inte heller har stöd för 2.x vad jag lyckas hitta. När vi når så högt som 3.x så kan det bli annat, för då är det samma version som UDM SE.

Ja jag kör just vissa delar av unifios-utilities, on_boot.d för att kunna starta multicast-relay genom podman. Men nyare versioner av UniFi OS skall vad jag förstå komma med systemd vilket bör göra on_boot.d överflödig. Likaså skall även python3 nu vara förinstallerat så förhoppningsvis kan man köra multicast-relay.py direkt utan att gå genom podman/docker, men kan ju inte testa utan att redan ha uppgraderat UDM-Pro till 2.4.x så…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Nackdelen med 2.4 är att den är ett mellansteg. Hur länge det tar innan vi med UDM Pro får komma till 3.x vet vi ju inte. Men jag ställer mig tveksam till hur mycket tid som tredjeparts kommer lägga på 2.4. Därtill verkar 2.4 baserad på Debian 9 som är end of life. 3.x ska vara Debian 11 och säkert en mer LTS-liknande version av UnifiOS.

Kanske är det värt att kolla i Unifi Communityredaktion och Reddit om någon har migrerat med samma lösningar och hur de hanterat det?

Permalänk

Jag har en Asus router som tappar anslutning till wifi osv ibland. Jag har även en Ubiquiti switch (8p) och AP LR på nedervåningen. Jag funderar på att byta helt till Ubiquiti-produkter, och byta ut routern. Idag sitter där 5 kablar och IP-TV från Telia. Vilken Ubiquiti-router rekommenderar ni? Eventuellt måste jag köpa en extra Wifi-extender också då den på nedervåningen inte lär täcka hela huset. Vad rekommenderar ni där till ett vettigt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Din USG bör utan problem klara en internetanslutning på 1000/1000 så länge du inte gör en massa tung trafikanalys, så ur den synvinkeln är den inte en flaskhals. Visst finns det fall då den kan bli en flaskhals, så som när du behöver processa stora mängder väldigt små paket, men det är nog högst tveksamt om du skulle märka någon skillnad med ett användarmönster som normal hemanvändare.

Är det högre hastighet i det interna nätverket du är ute efter, eller vad specifikt vill du uppnå?

I termer av processorkraft är väl Dream Router långsammare än Dream Machine, även om den har modernare WiFi.

Jag hade inte kört en USG med 1000/1000.
Kör själv 250/250 och upplevde USG som en flaskhals med de funktioner jag ville ha igång.
Byte USG mot en pfsense brandvägg och har inte upplevt några problem sedan dess.
Switchar och AP kör jag fortfarande Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har en Asus router som tappar anslutning till wifi osv ibland. Jag har även en Ubiquiti switch (8p) och AP LR på nedervåningen. Jag funderar på att byta helt till Ubiquiti-produkter, och byta ut routern. Idag sitter där 5 kablar och IP-TV från Telia. Vilken Ubiquiti-router rekommenderar ni? Eventuellt måste jag köpa en extra Wifi-extender också då den på nedervåningen inte lär täcka hela huset. Vad rekommenderar ni där till ett vettigt pris?

Tycker inte att det finns någon router från Ubiquiti till vettigt pris idag.
USG är hyggligt vettigt prissatt med den är gammal och svår att få tag i.

Själv kör jag med Telias router med avstängd wifi för att slippa bråka med IPTV.
UniFi 6 Lite är nog den mest prisvärda av deras AP förnärvarande.
Så ett budget alternativ är att stänga av Wifi på Asus routern och skaffa en UniFi 6 Lite.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har en Asus router som tappar anslutning till wifi osv ibland. Jag har även en Ubiquiti switch (8p) och AP LR på nedervåningen. Jag funderar på att byta helt till Ubiquiti-produkter, och byta ut routern. Idag sitter där 5 kablar och IP-TV från Telia. Vilken Ubiquiti-router rekommenderar ni? Eventuellt måste jag köpa en extra Wifi-extender också då den på nedervåningen inte lär täcka hela huset. Vad rekommenderar ni där till ett vettigt pris?

Unifi Dream Router kan du ta o kolla på. Den har inbyggd AP oxå. Där har du 2 PoE utångar oxå för en extra AP om du vill.
koppla på en switch med så många utgångar du vill ha sen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Jag hade inte kört en USG med 1000/1000.
Kör själv 250/250 och upplevde USG som en flaskhals med de funktioner jag ville ha igång.
Byte USG mot en pfsense brandvägg och har inte upplevt några problem sedan dess.
Switchar och AP kör jag fortfarande Ubiquiti.

Vill man göra packet inspection och liknande så blir den en flaskhals, ja. Långt ifrån alla vill dock göra det, och jag fick inte känslan av att trådskaparen tillhörde den skaran. Då funkar en USG utmärkt fortfarande.

Skrivet av Prelatur:

Tycker inte att det finns någon router från Ubiquiti till vettigt pris idag.
USG är hyggligt vettigt prissatt med den är gammal och svår att få tag i.

Själv kör jag med Telias router med avstängd wifi för att slippa bråka med IPTV.
UniFi 6 Lite är nog den mest prisvärda av deras AP förnärvarande.
Så ett budget alternativ är att stänga av Wifi på Asus routern och skaffa en UniFi 6 Lite.

Nej, de har inte lika klockrena alternativ när det gäller routrar längre. Begagnat hittar man dem ibland för bra pris dock.

Skrivet av Mullvaden83:

Unifi Dream Router kan du ta o kolla på. Den har inbyggd AP oxå. Där har du 2 PoE utångar oxå för en extra AP om du vill.
koppla på en switch med så många utgångar du vill ha sen.

Throughput-mässigt är den dock lite undermålig tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om de kunde lansera en Unifi variant av UISP Console: https://eu.store.ui.com/collections/operator-isp-infrastructu...
Den verkar ha liknande hårdvara som Dream Machine Pro men i ett mindre chassi.
Ligger på 275€ vilket är lite dyrt men bra mycket bättre än 348€ för Pro.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Vore trevligt om de kunde lansera en Unifi variant av UISP Console: https://eu.store.ui.com/collections/operator-isp-infrastructu...
Den verkar ha liknande hårdvara som Dream Machine Pro men i ett mindre chassi.
Ligger på 275€ vilket är lite dyrt men bra mycket bättre än 348€ för Pro.

Ja tyvärr har de av någon anledning gjort en sprillans ny UDR som är svagare än 99% av alla konsumentroutrar från fem år tillbaka. Fattar inte hur de kunnat lansera en så dyr och ny produkt som inte ens orkar med 1gbit...

De har verkligen skapat ett riktigt skumt produktutbud just nu när Dream Machine Pro är svindyr och fortarande inte "enterprise grade" firewall som de säger. De saknar massa viktiga funktioner för det och har ingen "seriös" IDS/IPS funktion.

De riktar sig typ mot små företag och prosumers i hemmet, men det är fan mycket pengar idag för vad du får.
Det bästa är deras APs som är schyssta för priset imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ja tyvärr har de av någon anledning gjort en sprillans ny UDR som är svagare än 99% av alla konsumentroutrar från fem år tillbaka. Fattar inte hur de kunnat lansera en så dyr och ny produkt som inte ens orkar med 1gbit...

De har verkligen skapat ett riktigt skumt produktutbud just nu när Dream Machine Pro är svindyr och fortarande inte "enterprise grade" firewall som de säger. De saknar massa viktiga funktioner för det och har ingen "seriös" IDS/IPS funktion.

De riktar sig typ mot små företag och prosumers i hemmet, men det är fan mycket pengar idag för vad du får.
Det bästa är deras APs som är schyssta för priset imo.

Rekommenderade alltid nån form av edgerouter / AP till vänner och släktingar förut men Unifi är helt enkelt för dyrt för vad man får nu. Prisvärdheten är ett minne blott. Tråkigt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ja tyvärr har de av någon anledning gjort en sprillans ny UDR som är svagare än 99% av alla konsumentroutrar från fem år tillbaka. Fattar inte hur de kunnat lansera en så dyr och ny produkt som inte ens orkar med 1gbit...

De har verkligen skapat ett riktigt skumt produktutbud just nu när Dream Machine Pro är svindyr och fortarande inte "enterprise grade" firewall som de säger. De saknar massa viktiga funktioner för det och har ingen "seriös" IDS/IPS funktion.

De riktar sig typ mot små företag och prosumers i hemmet, men det är fan mycket pengar idag för vad du får.
Det bästa är deras APs som är schyssta för priset imo.

Skaffade UDR förra året, när den lämnad EA, och fick den mkt billigt då. Samt kompletterad med en Wifi6 Lite AP (källaren) och en Wifi6 Pro AP på övervåning.

Och förutom buggar första veckorna, så går den mycket stabilt sedan dess, inkl. uppdatering till sista OS 3.

Kör dock bara 250 Mbit, inte haft tid o testa hos någon vän om den klarar 500 Mbit åtminstone, vet ju om att den inte skall klar av 1Gbit full speed mot WAN tyvärr.

Upplever dock gränssnittet via webb eller APP, som mer rappt nu.

Beställde med en G3 kamera nästan gratis och kör protect, men märker att det dra prestanda, och kör annars Arlo så behöver inte fortsätta på det spåret.

Och lite snabbare UDR lär väl komma, även om jag inget hört något än, men kollar mest bara reddit, hinner inte sitta på unifi sitter o läsa forumen där.

Enda jag är irriterad på är att för Wifi6 Ap Pro så krävs POE+, lite mer kräm, men UDR ger POE på två portar. Lite mer kraft o stöd för POE+ hade varit kul, så slapp man en injektor, men vet om att det nämns att någon klarat av o köra Wifi6Ap pro på enbart POE.

(Och Pro modellen märks det har mkt mer prestanda i sig, med många klienter igång, än Lite-modellen)

stvfl
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Rekommenderade alltid nån form av edgerouter / AP till vänner och släktingar förut men Unifi är helt enkelt för dyrt för vad man får nu. Prisvärdheten är ett minne blott. Tråkigt

De behöver verkligen bra "mainstream" produkter för både all in one och separat router.
Är rätt löjligt när en TUF 5400 springar cirklar runt UDR. Både i throughput och wifi och förmodligen även bättre brandvägg med deras AiProtection från Trendmicro.

Hade velat se:

En UDR+ med typ samma chip som dream machine pro och förbättrad wifi 6 4x4 för samma pris som UDR är idag. Ta bort onödiga led skärmar och annat skit som kostar extra. Spara poe+ portarna så den blir perfekt match för upp till två extra APs.

En USG+ med samma chip som dream machine pro men strippad så den inte kostar mer än 1500-2000 kr typ.