Dator underpresterar rejält - RAM samt hårddisk verkar strula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Ja, den var avstängd med brytaren på baksidan

Låter som Selma beskriver ovan att dom inte sitter i ordentligt, så prova att sätta i dom ordentligt i plats 2+4 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Ingen kombination funkar nu.. tjuter som någon beskrev i inlägg över hur jag än sätter dom

Nollställ bios så bör det fungera.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Ja, den var avstängd med brytaren på baksidan

Prova följande.
När du monterat minnet. Håll emot med ett finger eller liknande (ej metallföremål!) på baskidan av moderkortet och tryck på mitten av minnestickan för att se till att den bottnar i mitten ordentligt.
Ibland går det åt lite mer kraft än man tror för att stickan ska sitta på plats ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Prova följande.
När du monterat minnet. Håll emot med ett finger eller liknande (ej metallföremål!) på baskidan av moderkortet och tryck på mitten av minnestickan för att se till att den bottnar i mitten ordentligt.
Ibland går det åt lite mer kraft än man tror för att stickan ska sitta på plats ordentligt.

Funkar inte. Den startar av sig själv också när jag slår på strömbrytaren utan att jag trycker på "på" knappen på datorn o sen tjuter den som sagt. Har verkligen tryckt allt jag kan för o få in minnena ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Funkar inte. Den startar av sig själv också när jag slår på strömbrytaren utan att jag trycker på "på" knappen på datorn o sen tjuter den som sagt. Har verkligen tryckt allt jag kan för o få in minnena ordentligt

du råkar inte ha kört en skruvmejsel igenom moderkortet när cpu kylaren blev monterad?, snabb googling så säger folk att det är moderkortet som kan vara trasigt med 3 korta pause 3 korta pip, kolla runt cpu'n om du ser några märken/skador på pcb't

edit:

om du kan så ta en närbild på moderkortet + cpu + ram

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av lossah:

Nollställ bios så bör det fungera.

Hur gör jag det då? Varken skärm eller något annat startar

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

du råkar inte ha kört en skruvmejsel igenom moderkortet när cpu kylaren blev monterad?, snabb googling så säger folk att det är moderkortet som kan vara trasigt med 3 korta pause 3 korta pip, kolla runt cpu'n om du ser några märken/skador på pcb't

Jag har haft datorn i typ en månad så jag vet inte. Inga synliga skador iaf. Och den har ju funkat att starta och använda något sånär fram tills nu då jag flyttade på Ramstickorna?

Vet inte om det är 3 korta eller 3 långa? Beror väl vad man menar med lång eller kort 😅 1 sekund kanske

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

du råkar inte ha kört en skruvmejsel igenom moderkortet när cpu kylaren blev monterad?, snabb googling så säger folk att det är moderkortet som kan vara trasigt med 3 korta pause 3 korta pip, kolla runt cpu'n om du ser några märken/skador på pcb't

edit:

om du kan så ta en närbild på moderkortet + cpu + ram

https://ibb.co/qWXKtnz

Permalänk

Fan finns verkligen inget som ger mig mer ångest än datorer som strular. Antar att jag får lämna in den någonstans?

Det är ju konstigt att även om stickorna satt så det blev single channel så fungerade ju ändå datorn. Man kan ju tycka att inte så mycket ska kunna hända om man bara lossar på dom och byter plats.. men tydligen kan det göra så att det inte går att starta. Inte ens när man sätter tillbaka allt exakt som det var.. suck.. stånk.. stöön..

Permalänk
Medlem

Om bilden jag hittade stämmer överens med ditt moderkort:
https://community.medion.com/t5/ERAZER-Gaming-PCs/Erazer-P10-...
Bild i tredje inlägget.

Om bilden stämmer så sitter det en bygel jämter batteriet. "CLR_CMOS".
Stäng av datorn, gör den strömlös, tryck en gång eller två på "strömknappen på frontpanelen (datorn ska fortsätta vara avstängd), flytta denna bygel så den sitter på pin 2-3 istället för 1-2, vänta 10s-60s, flytta tillbaka den sedan och starta datorn.
Du har nu gjort en Clear CMOS, ibland hjälper det, ibland inte.

Finns det ingen "CLR_CMOS"-bygel så kan man istället för att flytta en bygel, ta bort batteriet någon minut.

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att bara använda en minnes sticka. Du råkade inte komma åt någonting eller dra ut någon kabel när du lossade på ramminnet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om bilden jag hittade stämmer överens med ditt moderkort:
https://community.medion.com/t5/ERAZER-Gaming-PCs/Erazer-P10-...
Bild i tredje inlägget.

Om bilden stämmer så sitter det en bygel jämter batteriet. "CLR_CMOS".
Stäng av datorn, gör den strömlös, tryck en gång eller två på "strömknappen på frontpanelen (datorn ska fortsätta vara avstängd), flytta denna bygel så den sitter på pin 2-3 istället för 1-2, vänta 10s-60s, flytta tillbaka den sedan och starta datorn.
Du har nu gjort en Clear CMOS, ibland hjälper det, ibland inte.

Finns det ingen "CLR_CMOS"-bygel så kan man istället för att flytta en bygel, ta bort batteriet någon minut.

Ja den ser ut att stämma.

Jadu det var lättare sagt än gjort. Lyckades efter mycket pil få loss bygeln. Men jag får inte dit den igen för grafikkortet sitter ivägen. Jag har försökt att koppla bort grafikkortet men vet inte hur fan i helvete man lossar på den. Min fingrar gör ont nu, är sjukt frustrerad som du kanske märker.. haha

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Du kan även testa att bara använda en minnes sticka. Du råkade inte komma åt någonting eller dra ut någon kabel när du lossade på ramminnet?

Testat en sticka åt gången i alla. Jag vet inte. Jag tror inte det. Vad skulle det kunna vara i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Testat en sticka åt gången i alla. Jag vet inte. Jag tror inte det. Vad skulle det kunna vara i så fall?

Grafikkortet ska ha 1-3 kablar i sig bredvid varann. Moderkortet ska ha en bred kabel och 1-2st små bredvid varann. Du kan dubbelkolla att alla sitter i.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Ja den ser ut att stämma.

Jadu det var lättare sagt än gjort. Lyckades efter mycket pil få loss bygeln. Men jag får inte dit den igen för grafikkortet sitter ivägen. Jag har försökt att koppla bort grafikkortet men vet inte hur fan i helvete man lossar på den. Min fingrar gör ont nu, är sjukt frustrerad som du kanske märker.. haha

Ta bort skruven som håller grafikkortet på plats i den bakre änden av chassit, sedan trycker du ner plastflärpen enligt pilen och lyfter bort grafikkortet. Du ska inte behöva ta bort strömkablarna från grafikkortet om du inte har för avsikt att flytta bort grafikkortet längre än nödvändigt.

Sedan när du monterar tillbaka så trycker du bara tillbaka den i porten så kommer flärpen automatiskt att snäppa tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om bilden jag hittade stämmer överens med ditt moderkort:
https://community.medion.com/t5/ERAZER-Gaming-PCs/Erazer-P10-...
Bild i tredje inlägget.

Om bilden stämmer så sitter det en bygel jämter batteriet. "CLR_CMOS".
Stäng av datorn, gör den strömlös, tryck en gång eller två på "strömknappen på frontpanelen (datorn ska fortsätta vara avstängd), flytta denna bygel så den sitter på pin 2-3 istället för 1-2, vänta 10s-60s, flytta tillbaka den sedan och starta datorn.
Du har nu gjort en Clear CMOS, ibland hjälper det, ibland inte.

Finns det ingen "CLR_CMOS"-bygel så kan man istället för att flytta en bygel, ta bort batteriet någon minut.

Skrivet av Maskaren:

Du kan även testa att bara använda en minnes sticka. Du råkade inte komma åt någonting eller dra ut någon kabel när du lossade på ramminnet?

Skrivet av Viita:

Ta bort skruven som håller grafikkortet på plats i den bakre änden av chassit, sedan trycker du ner plastflärpen enligt pilen och lyfter bort grafikkortet. Du ska inte behöva ta bort strömkablarna från grafikkortet om du inte har för avsikt att flytta bort grafikkortet längre än nödvändigt.

https://i.imgur.com/4GRPz4c.jpg

Sedan när du monterar tillbaka så trycker du bara tillbaka den i porten så kommer flärpen automatiskt att snäppa tillbaka.

Nu har jag testat allt som skrivits i tråden och även testat med andra RAM stickor från min andra dator o inget funkar. Är det bara att köpa nytt moderkort då eller?

Fattar inte hur det kunde hända av att ta ut minnena när det funka precis normalt innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttepirat:

Nu har jag testat allt som skrivits i tråden och även testat med andra RAM stickor från min andra dator o inget funkar. Är det bara att köpa nytt moderkort då eller?

Fattar inte hur det kunde hända av att ta ut minnena när det funka precis normalt innan

Nej, det borde ju verkligen inte sluta fungera bara för det. Har du inspekterat RAM-portarna? Kanske någon pinne som blivit böjd och kortsluter på något sätt? Rätt osannolikt, men hela problemet är ju rätt konstigt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, det borde ju verkligen inte sluta fungera bara för det. Har du inspekterat RAM-portarna? Kanske någon pinne som blivit böjd och kortsluter på något sätt? Rätt osannolikt, men hela problemet är ju rätt konstigt.

Svårt o se om det är några avvikelser men jag tror inte det

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det tagits upp redan, men kontrollera så att allt strömkablage är anslutet som det skall, särskillt kontakten i det övre vänstra hörnet. Det ska vara en 8pin-kontakt (EPS).
Jag ser att det på bilden i mitt inlägg ovan finns en 4pins-kontakt fastbuntad i kablaget, "ovanför" CPU:kylaren.
Ibland består EPS-kontakten av två st 4pin, ibland är det en 8pin, ibland finns båda varianterna.

Det finns en sak till du kan prova. En såkallad "re-seat" av CPU. Jag har dock svårt att see att detta skulle göra någon skillnad sålänge du inte stött till CPU-kylaren "lite hårdare" när du plockat ur och i minnesmodulerna.
Det du gör är att du lossar på CPU-kylaren.
Fäller upp spännet som håller CPU på plats.
Du behöver INTE lyfta ur CPU ur sockeln, det räcker med att skjuta runt den lite försiktigt i sockeln.
Fäller ner spännet och låser den igen, skruvar tillbaka CPU-kylare och kontrollerar om datorn startar.

Ibland hjälper det, ibland inte.
Det behöver inte vara moderkortet det är fel på, det kan vara minnesmodulerna som tagit skada också, det är svårt att säga vad som är fel utan att ha tillgång till komponenter man vet fungerar.

EDIT.
OM du väljer att lyfta CPU:n ur socklen, var då mycket försiktig så du inte av misstag böjer några av pinnarna i sockeln!

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag vet inte om det tagits upp redan, men kontrollera så att allt strömkablage är anslutet som det skall, särskillt kontakten i det övre vänstra hörnet. Det ska vara en 8pin-kontakt (EPS).
Jag ser att det på bilden i mitt inlägg ovan finns en 4pins-kontakt fastbuntad i kablaget, "ovanför" CPU:kylaren.
Ibland består EPS-kontakten av två st 4pin, ibland är det en 8pin, ibland finns båda varianterna.

Det finns en sak till du kan prova. En såkallad "re-seat" av CPU. Jag har dock svårt att see att detta skulle göra någon skillnad sålänge du inte stött till CPU-kylaren "lite hårdare" när du plockat ur och i minnesmodulerna.
Det du gör är att du lossar på CPU-kylaren.
Fäller upp spännet som håller CPU på plats.
Du behöver INTE lyfta ur CPU ur sockeln, det räcker med att skjuta runt den lite försiktigt i sockeln.
Fäller ner spännet och låser den igen, skruvar tillbaka CPU-kylare och kontrollerar om datorn startar.

Ibland hjälper det, ibland inte.
Det behöver inte vara moderkortet det är fel på, det kan vara minnesmodulerna som tagit skada också, det är svårt att säga vad som är fel utan att ha tillgång till komponenter man vet fungerar.

EDIT.
OM du väljer att lyfta CPU:n ur socklen, var då mycket försiktig så du inte av misstag böjer några av pinnarna i sockeln!

Det sitter en 8-pin kontakt där som verkar sitta som den ska.

Ska testa och se det där med CPUn.
Alltså enligt felkoden som spelas upp så är det memory error enligt AMT. Fast jag har ju tillgång till komponenter som jag vet fungerar i min gamla dator. Jag testade ju den datorns minnen i den här som krånglar o det funkade inte. Skulle ha testat tvärt om också inser jag nu. Får bli senare.

Permalänk
Medlem

Har du fått det att lira? Lite nyfiken hur det gick .

Permalänk
Skrivet av dust79:

Har du fått det att lira? Lite nyfiken hur det gick .

Nope. Har inte haft ork att ta tag i det där. Det senaste jag provade var att plocka isär den helt och hållet och sedan sätta ihop den igen och nu får den inte ens ström när jag ska sätta på den haha 😂 verkar inte vara min grej detta.
Satt i grafikkortet i min gamla pc o lirar på den tills jag orkar och har råd att låta någon kunnig ta en titt på den.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Har du fått det att lira? Lite nyfiken hur det gick .

Nu kan jag meddela att jag köpte ett nytt moderkort och allt funkar prima igen. Hoppas jag inte jinxade något nu