Installera annat OS på ny laptop, gäller återköp fortfarande då?

Permalänk
Medlem

Installera annat OS på ny laptop, gäller återköp fortfarande då?

Köpt ny laptop med Win 11 förinstallerat men gillar det inte. Om jag formaterar SSD och tar bort partitioner och skapar nya och installerar Win 10, finns det nåt sätt att återställa det OS som följde med laptopen eller försvinner det vid formatering? Gäller fortfarande återköp isåfall om jag vill lämna tillbaka den efter några dagar?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Enklast är att du frågar butiken du köpt produkten ifrån. Kan vara olika villkor beroende på företag och huruvida det är köpt i fysisk butik eller via webbutik. Så går som inte hjälpa dig dess mer just nu i den frågan utan att få mer information.

Det brukar finnas en partition som återställer OS. Om det finns på den modell du köpt och hur du går tillväga låter jag vara osagt. Värt att kolla på tillverkarens webbsida. Sen är det ju frågan om det verkligen är värt besväret att installera win 10 och sen win 11 om du vill nyttja ångerrätt. Istället för bara härda ut någon dag med win 11 UI och kolla så du är nöjd med datorn i övrigt.