Intel siktar på entusiaster och proffs med nya Xeon

Permalänk
Melding Plague

Intel siktar på entusiaster och proffs med nya Xeon

Efter många om och men avtäcker Intel nya högpresterande processorer och tar upp kampen med AMD Ryzen Threadripper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se prestanda/krona mot TR5995 och kommande 7000(?)-serien. Förra generationen var ju sämre, dyrare och mer ström, och hade ungefär samma antal ram- och pcie-kanaler. Rätta mig gärna om jag har fel i detta. Priset på dessa verkar ligga i paritet med TR5995

missade att 5000 serien finns
Permalänk
Medlem

Najs, hoppas den kommer till OEM datorer snart så vi kan skaffa en till jobbet.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha en såndär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Blir spännande att se prestanda/krona mot TR3995 och kommande 4000(?)-serien. Förra generationen var ju sämre, dyrare och mer ström, och hade ungefär samma antal ram- och pcie-kanaler. Rätta mig gärna om jag har fel i detta. Priset på dessa verkar ligga i paritet med TR3995

Lär nog inte komma en 4000 serie då 5000-serien kom förra året

Skrivet av DasIch:

Varför vill man ha en såndär?

För att man behöver mer kräm och PCI-Lanes men inte har behovet att gå över till serverlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För att man behöver mer kräm och PCI-Lanes men inte har behovet att gå över till serverlösningar.

Till vilka arbetslaster då?

Permalänk
Medlem

Alltså jag är lite förvirrad över dessa nyheter, det känns som att dom blandar ihop Core-X och Xeon-W; Xeon-W till skillnad från Core-X har fått uppdateringar åren, först kom det en fresh med modeller upp till 28C på Cascade Lake, och sedan upp till 38C med Ice Lake.

Nu har det ju kommit en del nyheter om Sapphire Rapids baserade Xeon-W, där det pratas både om HEDT entusiaster och överklockningsresultat. Har intel ändrat marknadsförningen/målgrupp med Xeon-W? Ska den även täcka Core-X segmentet? För man får nästan det intrycket av dessa nyheter. Eller kommer det fortsätta vara en enterprice workstation platform som tidigare, där fokus inte ligger hos DIY utan premiumpriser och fokus på OEM som övriga Xeon. För t ex hur många entusiastmoderkort för LGA 4189 finns det? Ska det ändras med nu eller hur ska jag tolka nyheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså jag är lite förvirrad över dessa nyheter, det känns som att dom blandar ihop Core-X och Xeon-W; Xeon-W till skillnad från Core-X har fått uppdateringar åren, först kom det en fresh med modeller upp till 28C på Cascade Lake, och sedan upp till 38C med Ice Lake.

Nu har det ju kommit en del nyheter om Sapphire Rapids baserade Xeon-W, där det pratas både om HEDT entusiaster och överklockningsresultat. Har intel ändrat marknadsförningen/målgrupp med Xeon-W? Ska den även täcka Core-X segmentet? För man får nästan det intrycket av dessa nyheter. Eller kommer det fortsätta vara en enterprice workstation platform som tidigare, där fokus inte ligger hos DIY utan premiumpriser och fokus på OEM som övriga Xeon.

Ja, det låter ju åtminstone i nyhetsrapporteringen som att Xeon-W är tänkt att täcka båda användningsområden nu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså jag är lite förvirrad över dessa nyheter, det känns som att dom blandar ihop Core-X och Xeon-W; Xeon-W till skillnad från Core-X har fått uppdateringar åren, först kom det en fresh med modeller upp till 28C på Cascade Lake, och sedan upp till 38C med Ice Lake.

Nu har det ju kommit en del nyheter om Sapphire Rapids baserade Xeon-W, där det pratas både om HEDT entusiaster och överklockningsresultat. Har intel ändrat marknadsförningen/målgrupp med Xeon-W? Ska den även täcka Core-X segmentet? För man får nästan det intrycket av dessa nyheter. Eller kommer det fortsätta vara en enterprice workstation platform som tidigare, där fokus inte ligger hos DIY utan premiumpriser och fokus på OEM som övriga Xeon. För t ex hur många mer entusiasmoderkort för LGA 4189 finns det? Ska det ändras med nu eller hur ska jag tolka nyheterna?

Haha jag förstår förvirringen, har själv tyckt att det är lite rörigt stundtals. Som jag förstår det från vad Intel säger går detta in och ersätter båda, där jag tolkar det som att W-2400 riktas mot det som Core-X tidigare täckte, medan W-3400 är mer renodlat workstation. Med det sagt har båda serier överklockningsbara modeller, alla som är markerade med X-suffix är "olåsta".

Vad gäller moderkort har det varit ganska tyst från Intels sida mig veterligen, men det väntas vara nytt på g från partnertillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Till vilka arbetslaster då?

Nu klarar jag mig fint på mitt jobb då jag inte gör det här så ofta utan kan låta det köra under natten, Vi har dessutom en dator man kan boka med Treadripper 24 core och ett RTX 5000. Men slog precis på en 3D-modell med fotogrammetri från drönare och trots att det bara är några hundra bilder så kommer det ta ganska många timmar med 11900K och ett RTX 3080 där skulle man gärna haft ett par grafikkort, släng in lite NVME diskar och lanesen tar slut snabbt.

Har ett annat program för flödesberäkning som är ganska CPU-bundet men gillar många cores, där kan det ta 8-10 timmar att köra på Treadrippern.

Permalänk
Medlem

"Unlockable features", så man skall först köpa CPU:n och sedan betala extra för de acceleratorer man vill ha?
Är inte acceleratorerna hela grejen med Sapphire rapids? För att de skall kunna prestera bättre än AMDs dito?
Lite oklara produktbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vad gäller moderkort har det varit ganska tyst från Intels sida mig veterligen, men det väntas vara nytt på g från partnertillverkare.

Asus:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/wor...
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/wor...

ASRock:
https://www.asrock.com/mb/Intel/W790%20WS/index.asp

Största skillnaden verkar vara att Asus driver NVMe-slots (med PCIe 4.0) från chipsetet för att frigöra maximalt antal PCIe-lanes till instickskort, medans ASRock driver dem direkt från CPUn (med PCIe 5.0).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

"Unlockable features", så man skall först köpa CPU:n och sedan betala extra för de acceleratorer man vill ha?
Är inte acceleratorerna hela grejen med Sapphire rapids? För att de skall kunna prestera bättre än AMDs dito?
Lite oklara produktbilder.

"If you want your seatbelts to work you better pay the subscription fee!"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu klarar jag mig fint på mitt jobb då jag inte gör det här så ofta utan kan låta det köra under natten, Vi har dessutom en dator man kan boka med Treadripper 24 core och ett RTX 5000. Men slog precis på en 3D-modell med fotogrammetri från drönare och trots att det bara är några hundra bilder så kommer det ta ganska många timmar med 11900K och ett RTX 3080 där skulle man gärna haft ett par grafikkort, släng in lite NVME diskar och lanesen tar slut snabbt.

Har ett annat program för flödesberäkning som är ganska CPU-bundet men gillar många cores, där kan det ta 8-10 timmar att köra på Treadrippern.

Det låter väldigt ineffektivt att köra det på CPU.

Permalänk

Jag ser företagsdator där man av olika anledningar vill husera datorn själv. Ekonomisk är detta såklart det absolut billigaste och i många fall så blir det snabbare om ens programvara inte är optimerad för Nvida cluster etc.

Allt fler jobbar dock allt mer remote. Detta leder till att det är en väldigt liten skara privatpersoner som lokalt behöver lägga ut så mycket pengar på en dator. Där en dator tillskillnad från en bil, så brukar datorn fullkomligt rasa i pris.

Jag tycker diskussionerna var roligare när det var fler än 4 kärnor, 8GB ram som vissa argumentera för räckte åt alla. Och de hade svårt att förstå behov av mer. Säkert sa de samma sak om när färgtv kom m.m.

Men idag så är det i princip bara företag som har behov av dessa datorer. Och jag vill snarare kalla det för budgetföretagslösningar, lite beroende på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

"Unlockable features", så man skall först köpa CPU:n och sedan betala extra för de acceleratorer man vill ha?
Är inte acceleratorerna hela grejen med Sapphire rapids? För att de skall kunna prestera bättre än AMDs dito?
Lite oklara produktbilder.

Är det "Unlocked features for performance tuning" du syftar på? Det är i så fall överklockning, alla X-modeller har som sagt stöd för det medan de övriga inte har det.

Permalänk
Medlem

Allt jag ser är att DIY säljer riktigt dåligt just nu, och specifikt moderkort då medan intel går in med "hold my beer" mentalitet.

Roligt med konkurrens och förhoppningsvis sänkta priser.

Asrocks W790 kort har 6 Usb uttag och även Asus Sage... känns inte så workstation tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Till vilka arbetslaster då?

T ex för vMix: https://www.vmix.com/ som tar över från traditionella videoswitchers allt oftare inom event-/produktionsbranschen.

Ska du ha många input-/outputkort för capture och playback behöver du också många PCIe-lanes och bra med CPU-prestanda.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter väldigt ineffektivt att köra det på CPU.

Antagligen, men finns inget bra alternativ just nu. men är en nischad del vill inte gå in på det mer. Finns nog bara ett tiotal licenser på 3 företag i Sverige plus några på universiteten.

Min poäng var hur som att det finns många laster där både CPU och GPU kan var flaskhalsen utan att man vill gå upp på Nvidia A100 datacenter-klassen.

Permalänk
Medlem

Tycker presenterade kärnantalen känns lite tråkiga i många prisklasser. Men det kanske blir fullt logiskt sedan när man ser prestandaresultat.

Blir kvar på x299 ett tag till.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Allt jag ser är att DIY säljer riktigt dåligt just nu, och specifikt moderkort då medan intel går in med "hold my beer" mentalitet.

Roligt med konkurrens och förhoppningsvis sänkta priser.

Asrocks W790 kort har 6 Usb uttag och även Asus Sage... känns inte så workstation tycker jag.

Hold my USB-uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är det "Unlocked features for performance tuning" du syftar på? Det är i så fall överklockning, alla X-modeller har som sagt stöd för det medan de övriga inte har det.

Några av dessa kan ju vara intressant även på en workstation. Vissa tillämpningar verkar ju kunna bli uppåt 10x snabbare.

https://www.eejournal.com/article/intel-finally-launches-sapp...

* Advanced Matrix Extensions (AMX)
* QuickAssist Technology (QAT)
* Data Streaming Accelerator (DSA)
* Dynamic Load Balancer (DLB)
* Advanced Vector Extensions 512 (AVX-512)
* Crypto Acceleration
* Data Direct I/O Technology (DDIO)

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hold my USB-uttag
<Uppladdad bildlänk>

ho ho ho vanligt förekommande förr på större arkitektbyråer/reklambyråer med mjukvara som kräver USB-dongle, istället för att ha en i varje workstation som kunde "försvinna" så i med alla i en licensserver, nu är väl ändå hårdvarulicenser borta får man hoppas

eller -kolla jag har 40 olika möss

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

ho ho ho vanligt förekommande förr på större arkitektbyråer/reklambyråer med mjukvara som kräver USB-dongle, istället för att ha en i varje workstation som kunde "försvinna" så i med alla i en licensserver, nu är väl ändå hårdvarulicenser borta får man hoppas

eller -kolla jag har 40 olika möss

Det används tyvärr fortfarande, vi har dock bara kvar en mjukvara som kräver dongle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Några av dessa kan ju vara intressant även på en workstation. Vissa tillämpningar verkar ju kunna bli uppåt 10x snabbare.

https://www.eejournal.com/article/intel-finally-launches-sapp...

* Advanced Matrix Extensions (AMX)
* QuickAssist Technology (QAT)
* Data Streaming Accelerator (DSA)
* Dynamic Load Balancer (DLB)
* Advanced Vector Extensions 512 (AVX-512)
* Crypto Acceleration
* Data Direct I/O Technology (DDIO)

Rätt många av de där är inte tillgängliga på xeon W dock enligt anandtech:
https://www.anandtech.com/show/18741/intel-launches-xeon-w-34...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul lägstanivå prismässigt

Permalänk
Medlem

Finns inte så stor mening med Xeon för entusiaster nu när Core cpu'rna fått ECC stöd IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Finns inte så stor mening med Xeon för entusiaster nu när Core cpu'rna fått ECC stöd IMHO.

Om man har användning för mycket PCIe och/eller mycket minne isf.

Vad gäller ECC-stöd på "Core"-plattformen, hur pass tillgängligt är det?
CPUerna har stödet, men fungerar det över hela brädet eller är det jakt på enhörningsmoderkortet där ECC faktiskt fungerar som gäller om någon entusiast vill åt detta?

(Antar att det säkraste kortet oavsett är att köpa någon uttalad arbetsstation från ett Dell/HP/Lenovo/... men det känns kanske inte så entusiastigt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

W9 för användare av CAD.

Användare av civil 3d som är huvudsakligen enkeltrådad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man har användning för mycket PCIe och/eller mycket minne isf.

Vad gäller ECC-stöd på "Core"-plattformen, hur pass tillgängligt är det?
CPUerna har stödet, men fungerar det över hela brädet eller är det jakt på enhörningsmoderkortet där ECC faktiskt fungerar som gäller om någon entusiast vill åt detta?

(Antar att det säkraste kortet oavsett är att köpa någon uttalad arbetsstation från ett Dell/HP/Lenovo/... men det känns kanske inte så entusiastigt)

Gigabyte, Supermicro och Asrock har moderkort med W680 chipset som krävs för ecc. Visst de säljs inte på webhallen/inet men dustin kan plocka in Gigabyte's iaf.. Destamma gäller väll dock de flesta workstation kort..