Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

HDMI ARC.

Är NES det enda som du upplever ger fördröjningar i ljudet? Inga andra konsoller eller så? TV:n är rapp med bilden med låg responstid, så att bilden är responsivt är ju då helt i sin ordning. Att ljudet fördröjs kan ju mycket väl snarare bero på den enheten du kopplat med HDMI ARC. Har högtalarna hög responstid? Är det något du kan göra något åt genom "Match Screen and Sound under Sound -> Advanced Settings? Eller Digital Sound Output: Pass Through? Eller Select HDMI Input Audio Format: PCM?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Ja bara "NES Mini" jag upplever problem med. Har väl inte lekt med alla inställningar på tvn som finns men... störigt hursomhelst.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Ja bara "NES Mini" jag upplever problem med. Har väl inte lekt med alla inställningar på tvn som finns men... störigt hursomhelst.

Koppla in din Nes Mini direkt i TV:n via HDMI, utan att använd ljudlimpa eller annat externt. Fungerar det då?
För då är det knappast fel på din Nes Mini utan något annat.

Permalänk
Medlem

Jag ser att massa återförsäljare nu har LG CS och LG C2 EVO, typ https://www.inet.se/produkt/2222045/lg-65-oled65c2-evo-4k-sma...

Är detta en ny modell?

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som upplever att "spel läget" ändrar på färgerna till ett kallare spektrum? Vitt blir upplevs nästan som blått på min tv jämfört med till exempel Cinema. Fast det kanske går att justera detta? Har en C2 65" och har en Series X som källa.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maniac:

Är det någon annan som upplever att "spel läget" ändrar på färgerna till ett kallare spektrum? Vitt blir upplevs nästan som blått på min tv jämfört med till exempel Cinema. Fast det kanske går att justera detta? Har en C2 65" och har en Series X som källa.

Ja, det är det vanliga. Spellägena har ofta fel färgtemperatur, vilket är lätt att ändra i inställningarna till Varm2 eller Varm1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Är det någon annan som upplever att "spel läget" ändrar på färgerna till ett kallare spektrum? Vitt blir upplevs nästan som blått på min tv jämfört med till exempel Cinema. Fast det kanske går att justera detta? Har en C2 65" och har en Series X som källa.

Gå in på settings, white balance och ändra till Warm 40-45 ungefär. Enligt HDTVTest, blir som cinema..

Laxpudding har bra rekommendationer också
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag ser att massa återförsäljare nu har LG CS och LG C2 EVO, typ https://www.inet.se/produkt/2222045/lg-65-oled65c2-evo-4k-sma...

Är detta en ny modell?

Ja, och nej Läs mer här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683037-koprad-lg-oled...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag ser att benify har 40% på LG G2... Undra om den är värd att satsa på istället för LG C2 EVO. Jag behöver dock köpa till bordsstativ då jag inte vill hänga upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag ser att benify har 40% på LG G2... Undra om den är värd att satsa på istället för LG C2 EVO. Jag behöver dock köpa till bordsstativ då jag inte vill hänga upp den.

Beror väl på hur stor prisskillnaden är, men generellt verkar det inte värt att köpa G2 över C2 om man inte absolut måste ha det bästa. För årets nya modeller däremot när G3 får en ny panel med MLA som inte kommer till C3 blir ekvationen en annan, men vet inte om jag sett något ännu huruvida det kommer skjuta upp priset eller inte…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Beror väl på hur stor prisskillnaden är, men generellt verkar det inte värt att köpa G2 över C2 om man inte absolut måste ha det bästa. För årets nya modeller däremot när G3 får en ny panel med MLA som inte kommer till C3 blir ekvationen en annan, men vet inte om jag sett något ännu huruvida det kommer skjuta upp priset eller inte…

Ah jag förstår. 65G2 landar på dryga 20,000 SEK med rabatten.

Permalänk
Medlem

Ville helst ha LG C2 83-tum men med tanke på att jag kunde få 77-tummaren och 48-rummaren för 10000 kr mindre så blev det det sistnämnda. Är extremt nöjd med mina första OLED-skärmar. Kommer aldrig gå tillbaka till vanlig LCD igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Gå in på settings, white balance och ändra till Warm 40-45 ungefär. Enligt HDTVTest, blir som cinema..

Laxpudding har bra rekommendationer också
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Tack! Vid 43 så är det väldigt nära cinema läget. Mycket trevligare bild tycker jag

Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är det vanliga. Spellägena har ofta fel färgtemperatur, vilket är lätt att ändra i inställningarna till Varm2 eller Varm1.

Intressant. Hittar dock inte bildlägena du nämner. Är det samma som @X-TroNiC nämner ovan? Använder inte PC läget.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ah jag förstår. 65G2 landar på dryga 20,000 SEK med rabatten.

För 22k får du en 77" CS6 just nu och det är cirka 40% mer screen estate vs 65" (Inkl. fot också!)
Go big or go home! 🥳

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7261330

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

För 22k får du en 77" CS6 just nu och det är cirka 40% mer screen estate vs 65" (Inkl. fot också!)
Go big or go home! 🥳

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7261330

77 är lite för stort för mig hehe

Permalänk
Medlem

Går det att få auto-dimmingen mindre aggressiv (c2 42" som datormskärm)? Får maximera/minimera eller flytta runt fönster konstant när jag gör saker på skrivbordet. Börjar bli ganska irriterande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Går det att få auto-dimmingen mindre aggressiv (c2 42" som datormskärm)? Får maximera/minimera eller flytta runt fönster konstant när jag gör saker på skrivbordet. Börjar bli ganska irriterande.

Med en service remote går det att stänga av det helt på en LG. Annars finns det ju en vanlig setting som har hand om det, kanske går att sänka och ändå göra dig nöjd. Sen ju högre ljusstyrka du har desto mer märks autodimmingen, kanske kan dra ner lite på reglaget och se om det gör det mindre störande.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Med en service remote går det att stänga av det helt på en LG. Annars finns det ju en vanlig setting som har hand om det, kanske går att sänka och ändå göra dig nöjd. Sen ju högre ljusstyrka du har desto mer märks autodimmingen, kanske kan dra ner lite på reglaget och se om det gör det mindre störande.

Vilken vanlig inställning är det?

Påverkas garantin om man är inne i servicemenyn och ändrar?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilken vanlig inställning är det?

Påverkas garantin om man är inne i servicemenyn och ändrar?

Har ingen LG men den ska ligga under typ OLED Care -> OLED Panel Care -> Adjust Logo Brightness. När den är på OFF är jag rätt säker på att den fortfarande är igång, dock minimalt, så vill man få bort det helt behövs service menyn. Och ja, garantin ryker men det är inte alltid det spelar roll ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har ingen LG men den ska ligga under typ OLED Care -> OLED Panel Care -> Adjust Logo Brightness. När den är på OFF är jag rätt säker på att den fortfarande är igång, dock minimalt, så vill man få bort det helt behövs service menyn. Och ja, garantin ryker men det är inte alltid det spelar roll ändå.

Har redan "OFF". Vågar nog inte pilla i service-menyn när den fortfarande är såpass ny Suck... Har inte jättestor skillnad i ljus men tycker ändå det är sjukt störigt då det blir snäppet för mörkt imo (spec under dagen om fönstrena inte är täckta).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har redan "OFF". Vågar nog inte pilla i service-menyn när den fortfarande är såpass ny Suck... Har inte jättestor skillnad i ljus men tycker ändå det är sjukt störigt då det blir snäppet för mörkt imo (spec under dagen om fönstrena inte är täckta).

Det är inget ECO läge igång eller?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är inget ECO läge igång eller?

Nope! Prövade dock ändra "Logo Brightness" från "Off" till något annat och sedan "Off" igen. Känns som den blivit lite mindre aggressiv nu efter en kort stund. Peppar peppar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Har redan "OFF". Vågar nog inte pilla i service-menyn när den fortfarande är såpass ny Suck... Har inte jättestor skillnad i ljus men tycker ändå det är sjukt störigt då det blir snäppet för mörkt imo (spec under dagen om fönstrena inte är täckta).

Det första jag gjorde med min OLED77C2.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har börjat undersöka tv-marknaden då jag börjar bli sugen på att byta ut min snart 15 år gamla 43 tums Sony. Fick tips om LG OLED och hamnade i den här tråden, har läst igenom och funderar lite på vad som passar bäst. .

Var inne på Benify och såg rabatten på 40% på G2, hamnar på ca 21k för en 65 tum men behöver även ett stativ då jag inte kan hänga på väggen vilket adderar ytterligare 2k, känns lite i mesta laget jämfört med CS som går att få för 16k på tex MediaMarkt.

Det som irriterar lite är att C2 gick att få för samma peng via Benify tidigare som både är lättare och har nyare panel. Någon som har lite koll på hur ofta LGs rabatter brukar dyka upp i Benify? Har tid att vänta men helst inte till nästa Black Friday... Eller finns det någon bättre deal på någon billigare modell för en sådan som mig som använder TVn mest till "vanliga" tv-kanaler och streamar sport ibland?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pax1:

Jag har börjat undersöka tv-marknaden då jag börjar bli sugen på att byta ut min snart 15 år gamla 43 tums Sony. Fick tips om LG OLED och hamnade i den här tråden, har läst igenom och funderar lite på vad som passar bäst. .

Var inne på Benify och såg rabatten på 40% på G2, hamnar på ca 21k för en 65 tum men behöver även ett stativ då jag inte kan hänga på väggen vilket adderar ytterligare 2k, känns lite i mesta laget jämfört med CS som går att få för 16k på tex MediaMarkt.

Det som irriterar lite är att C2 gick att få för samma peng via Benify tidigare som både är lättare och har nyare panel. Någon som har lite koll på hur ofta LGs rabatter brukar dyka upp i Benify? Har tid att vänta men helst inte till nästa Black Friday... Eller finns det någon bättre deal på någon billigare modell för en sådan som mig som använder TVn mest till "vanliga" tv-kanaler och streamar sport ibland?

För dig och din situation kommer CS fungera exakt lika bra som C2. Det divideras om skillnader som är minimala relativt vad du går ifrån. Eller för den delen kan du lika gärna köra på A2 om du ändå inte ska spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För dig och din situation kommer CS fungera exakt lika bra som C2. Det divideras om skillnader som är minimala relativt vad du går ifrån. Eller för den delen kan du lika gärna köra på A2 om du ändå inte ska spela spel.

Tack för svar! Misstänkte att så var fallet, behöver nog bara komma över känslan av att inte köpa det senaste. Tycker dock att det är lite mysko att det kan skilja så mycket i vikt, 15 mot 24 kg utan stativ enligt Mediamarkt hemsida. Gör ju inte så mycket när jag ska ha den på stativ men kan ju hända att man flyttar och vill ha upp den på väggen så småningom.

Permalänk
Skrivet av pax1:

Tack för svar! Misstänkte att så var fallet, behöver nog bara komma över känslan av att inte köpa det senaste. Tycker dock att det är lite mysko att det kan skilja så mycket i vikt, 15 mot 24 kg utan stativ enligt Mediamarkt hemsida. Gör ju inte så mycket när jag ska ha den på stativ men kan ju hända att man flyttar och vill ha upp den på väggen så småningom.

C2 använder ett annat/lättare material.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pax1:

Tack för svar! Misstänkte att så var fallet, behöver nog bara komma över känslan av att inte köpa det senaste. Tycker dock att det är lite mysko att det kan skilja så mycket i vikt, 15 mot 24 kg utan stativ enligt Mediamarkt hemsida. Gör ju inte så mycket när jag ska ha den på stativ men kan ju hända att man flyttar och vill ha upp den på väggen så småningom.

Så som jag förstått det så är CS en C1 med C2:s systemchip. Och som redan skrivits ovan så har chassimaterialet gjorts lättare i C2-serien (utom för C2 48" märkligt nog).

Oavsett så kommer eventuella skillnader vara i princip obefintliga mellan CS och C2 i hur de fungerar som TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Går det att få auto-dimmingen mindre aggressiv (c2 42" som datormskärm)? Får maximera/minimera eller flytta runt fönster konstant när jag gör saker på skrivbordet. Börjar bli ganska irriterande.

Skrivet av Clasito:

Med en service remote går det att stänga av det helt på en LG. Annars finns det ju en vanlig setting som har hand om det, kanske går att sänka och ändå göra dig nöjd. Sen ju högre ljusstyrka du har desto mer märks autodimmingen, kanske kan dra ner lite på reglaget och se om det gör det mindre störande.

Nu tror jag @frong pratar om ABL eftersom den dimmar när han öppnar fönster på skrivbordet. ABL går inte att stänga av ens från Service Menyn. Vad du kan stänga av i Service Menyn är TPC (Temporal Peak brightness Control) och GSR (Global Sticking Reduction) och dom handlar mer om att under längre tid dimma statiska bilder utan rörelse och inte så mycket om hur pass ljus bilden är. ABL handlar mer om ljusstyrkan och arbetar snabbare för att dimma och du kan se hur den nästan direkt dimmar om du öppnar upp ett stort vitt fönster som typ ett textdokument.

Ett sätt att minska ABL inverkan vid PC användning är att minska kontrasten till ca 80. Eftersom kontrasten även påverkar färg så får man öka färgdjupet lika många steg som man minskade kontrasten för att kompensera.

Tror det var av Classy som jag läste om detta på AVS Forum och han hävdar att detta skall funka upp till ca 200nits utan att ABL är märkbar.

Permalänk
Medlem

@frong, är det en långsam dimning eller sker det samma sekund som ett (vitt) fönster öppnas?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT