Arvsrätt vid gåvor och en dålig faster.

Permalänk
Medlem

Arvsrätt vid gåvor och en dålig faster.

Hej,

Farmor är på ålderns höst och jag funderar på det här med arv. Jag har inget självintresse i att jag ska ”tjäna något” men jag är mest ute efter vad som kan räknas in i arvsuppdelningen eller inte.

Farmor har två barn, min pappa och faster, min pappa har alltid gjort ”rätt för sig” och jobbat ordentligt hela livet medans hans syster inte hållit ett jobb längre än ett halvår och missbrukar tabletter och fått både första och andra lägenheten köpt av farmor.

Farmor lägger även ca 2/3 i månaden av hela sin pension på att betala fasters månadsräkningar och även ytterligare när hon ringer och ber om pengar till allt möjligt (missbruk). Detta har hon gjort i princip alla år jag känt till hur situationen sett ut. Och Farmor mår dåligt och har knappt råd att leva själv men har inte hjärta att säga nej.

Så jag har egentligen två frågor,

1. När farmor såsmåningom går bort, går det då att räkna in alla dessa månadsgåvor och ströpengar som förskottsarv så min faster inte får någon klumpsumma pengar i samband med detta?

2. Kan man göra någon form av orosanmälan i detta, jag visste inte hur illa det egentligen var men det är så pass att farmor 89år får snåla med maten för att ha råd att bistå min arbetslösa faster. Det känns helt sjukt att göra det mot en 60årig tant men kan man göra något gällande sånt?

Tack för alla svar! Förstår att jag inte är i rätt forum egentligen, men det är här jag hänger oftast och tycker det finns en salig blandning människor som kan mycket om allt

Jocke

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Gåvor kan i en del fall räknas som förskott på arv, ja.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Men det här lär ni nog behöva ta in någon för att kartlägga och utvärdera om det ska gå att dra någon rimligt säker slutsats.

Permalänk
Medlem

Bäst anlita en jurist

Permalänk
Medlem

Låter som att fastern är ordentligt sjuk och har ett rent helvete, tyvärr är det inte alldeles enkelt att "orosanmäla" vuxna men testa att ringa kommunen eller regionens växel och se om de har någon tanke om var man kan vända sig för att hjälpa en anhörig till hjälp?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Oj, det låter knepigt. Jag hade försökt söka professionell hjälp för detta faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Gåvor kan i en del fall räknas som förskott på arv, ja.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Men det här lär ni nog behöva ta in någon för att kartlägga och utvärdera om det ska gå att dra någon rimligt säker slutsats.

Tack, letade lite på strö men hittade inte rätt paragraf. Då var väl iaf den saken avklarad.

Men jag ska vänta mig till jurist och höra om resterande enligt de andra. Verkar klokast. Jag tycker bara så synd om farmor som ska behöva kämpa sig genom pensionen.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Tack, letade lite på strö men hittade inte rätt paragraf. Då var väl iaf den saken avklarad.

Men jag ska vänta mig till jurist och höra om resterande enligt de andra. Verkar klokast. Jag tycker bara så synd om farmor som ska behöva kämpa sig genom pensionen.

Men det måste väl ändå få vara farmors val om hon är vid sina sinnens fulla bruk? Vi gör allt för våra barn, särskilt när de lider. Om hennes dotter är sjuk är det för mig inte svårt att förstå att man vill göra vad man kan för att hjälpa sitt barn?

Jag tror att, om du nu vill hjälpa farmor, att du skulle göra henne väldigt lycklig om du lyckades hjälpa fastern till vård/omsorg. Om du istället drar in jurister (som farmor då måste förhålla sig till) riskerar du att skapa ilska och sorg.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Om farmor har så dåligt med pengar som du skriver så behöver du väl inte oroa dig över hennes arv?

För övrigt håller jag med ovanstående. Om man har två barn och den ena har fått ett bra liv men inte den andra, så är det självklart att man vill stötta den andra mer. Även om det är skittråkigt med missbruk så vill man väl inte ge upp hoppet om sitt barn eller sin syster/bror?

Förstår att inte alla har bra syskonrelationer men jag kan ändå önska att man hade lite mer medlidande för de som har hamnat snett i livet. Om man har det bra själv förstår jag inte varför storleken på arvet är så viktigt när en annan uppenbarligen inte klarar sig. Man borde kanske oroar sig mer inför den dagen då den hjälpande modern inte finns längre. Kommer brodern bara att bry sig om sitt arv eller vilja hjälpa sin syster?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Om farmor har så dåligt med pengar som du skriver så behöver du väl inte oroa dig över hennes arv?

Kan finnas miljoner i en bostadsrätt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Kan finnas miljoner i en bostadsrätt.

Eller villa. Ändå tråkigt att det är detta man tänker på när ens mor/farmor hjälper sitt barn som har hamnat fel i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Eller villa. Ändå tråkigt att det är detta man tänker på när ens mor/farmor hjälper sitt barn som har hamnat fel i livet.

Fast vissa förtjänar faktiskt inte hjälp, speciellt om de inte gör något för att förbättra sin situation och bara förlitar sig på någon annan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast vissa förtjänar faktiskt inte hjälp, speciellt om de inte gör något för att förbättra sin situation och bara förlitar sig på någon annan.

Usch vilken hemsk och oinformerad människosyn, jag tänker inte ge mig in i någon OT diskussion här men det här gör mig så ledsen att läsa när människor dömer andra utan att förstå vad de faktiskt talar om.

Det finns INGEN människa som hade valt att stanna i misär om de hade möjlighet att välja något annat, att säga något annat bevisar bara att man inte förstår sjukdom eller hur vi har olika förmågor/hinder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Usch vilken hemsk och oinformerad människosyn, jag tänker inte ge mig in i någon OT diskussion här men det här gör mig så ledsen att läsa när människor dömer andra utan att förstå vad de faktiskt talar om.

Det finns INGEN människa som hade valt att stanna i misär om de hade möjlighet att välja något annat, att säga något annat bevisar bara att man inte förstår sjukdom eller hur vi har olika förmågor/hinder.

Det var ett generellt uttalande, inte riktat specifikt till den här fastern.

Du kan ju inte mena att alla förtjänar all hjälp oavsett vad? Hur många personer är det värt att ruinera för att hjälpa en människa då?

Farmorn ska inte gå på existensminimum för att en vuxen människa inte kan ta hand om sig själv (sjukdom eller ej), i så fall har vi andra skyddsnät som ska gå in och hjälpa till i det här landet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det finns INGEN människa som hade valt att stanna i misär om de hade möjlighet att välja något annat

Det finns hela kulturer som är orienterade kring att den som skor sig på andras bekostnad är stark och framgångsrik. Du är naiv och har fel.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Det var ett generellt uttalande, inte riktat specifikt till den här fastern.

Du kan ju inte mena att alla förtjänar all hjälp oavsett vad? Hur många personer är det värt att ruinera för att hjälpa en människa då?

Farmorn ska inte gå på existensminimum för att en vuxen människa inte kan ta hand om sig själv (sjukdom eller ej), i så fall har vi andra skyddsnät som ska gå in och hjälpa till i det här landet.

Om det vore mitt barn så hade den förtjänat all min hjälp oavsett vad. Att andra utomstående kan tycka annorlunda fattar jag. Det är med andra ord mitt val som mor att välja om jag vill hjälpa mitt barn även om jag själv får dra in på saker. Jag gör egna prioriteringar och jag prioriterar mitt barn framför ekonomisk rikedom.

Håller visserligen med om att vårt skyddsnät ska gå in och hjälpa men vad jag förstår fungerar det inte riktigt när det gäller missbruk. Du nekas vård om du tar droger. Vi behöver avkriminalisera missbruk och samtidigt kunna ha förbud mot försäljning. Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.

Jag är själv i behov av samhällets skyddsnät och jag får den. Det fungerar bra och jag är mycket tacksam för den. Därför vet jag också att jag var tvungen att lämna urinprov och vara ren för att få hjälpen jag behöver. Tur för mig så har jag inget missbruk.

Skrivet av deppan:

Det finns hela kulturer som är orienterade kring att den som skor sig på andras bekostnad är stark och framgångsrik. Du är naiv och har fel.

Förklara gärna vad du menar med det uttalandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

när människor dömer andra utan att förstå vad de faktiskt talar om.

Lite som du gör i din egen post Dömer någon utan all info.

1. Ordna fullmakter och se till att pengarna går till rätt saker och att människan får hjälp med att fixa upp sitt liv.
2. Stryp allt.

Att sitta och strö pengar över någon som bl. a. då kanske lägger det på diverse missbruk är inte bra för någon.
Det är inte direkt ovanligt heller att missbrukare försöker gå på sin egen mamma eller sin mormor för de vet att det är större chans att de får pengar av dem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var ett generellt uttalande, inte riktat specifikt till den här fastern.

Du kan ju inte mena att alla förtjänar all hjälp oavsett vad? Hur många personer är det värt att ruinera för att hjälpa en människa då?

Farmorn ska inte gå på existensminimum för att en vuxen människa inte kan ta hand om sig själv (sjukdom eller ej), i så fall har vi andra skyddsnät som ska gå in och hjälpa till i det här landet.

Det är väl ändå skillnad på om någon "förtjänar hjälp" och om det fungerar att hjälpa någon på ett visst sätt?

Att bara ge mer pengar till någon med ett missbruksproblem kanske inte hjälper någon alls, men det är ju också en annan fråga än om de "förtjänar hjälp".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Farmor behöver dig i sitt liv mer genom umgänge och kärlek. Inte komma och störa det som hon anser är hennes plikt som en mor..
Jag har folk i min närhet som belånar sig för att deras barn inte ska känna sig utanför vad gäller kläder och mat (hur dumt eller bra det än låter). Det heter att vara förälder och något du kommer att förstå om eller när du är förälder.

Så lyd mitt råd och lägg dig inte i pappas och farmors angelägenheter och lägg tiden på farmors sista tid istället. I den åldern är inte pengar behov, utan närhet och att inte känna sig bortglömd.

Sen förstår jag oron ifall din faster har det dåligt ställt ekonomiskt och hälsomässigt.. då kan stor mängd pengar leda till överdos. Kanske kan detta vara en oro och då användas som en "ursäkt" att kontrollera fasters arv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Farmor behöver dig i sitt liv mer genom umgänge och kärlek. Inte komma och störa det som hon anser är hennes plikt som en mor..
Jag har folk i min närhet som belånar sig för att deras barn inte ska känna sig utanför vad gäller kläder och mat (hur dumt eller bra det än låter). Det heter att vara förälder och något du kommer att förstå om eller när du är förälder.

Så lyd mitt råd och lägg dig inte i pappas och farmors angelägenheter och lägg tiden på farmors sista tid istället. I den åldern är inte pengar behov, utan närhet och att inte känna sig bortglömd.

Sen förstår jag oron ifall din faster har det dåligt ställt ekonomiskt och hälsomässigt.. då kan stor mängd pengar leda till överdos. Kanske kan detta vara en oro och då användas som en "ursäkt" att kontrollera fasters arv?

Fint skrivet.

Permalänk
Inaktiv

Tråden får mig att tänka på min egen släkt där en person har alkolholproblem. Personen har bra ekonomi då han är IT-kunnig men missbruk har inte nödvändigtvis med pengar att göra. När modern dog hade hon sagt till sina andra barn att de inte behöver ha kontakt med honom. Den ena ska ha sagt upp kontakten medan den andra svarade att hon aldrig tänker säga upp den. Även om hon inte vill att han tar kontakt i berusat tillstånd så är han alltid välkommen nykter. Hon sa: Om alla ger upp hoppet om honom, hur ska han då få styrka att fortsätta kämpa? Bara sorgligt att hans mor och andra systern inte tänkte/tänker likadant. Det handlade mer om fasad och yta för dem.