FZ testar Playstation VR2 – schysst hårdvara men knapert spelutbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag gillar att man förutom VR-spelen kan använda headsetet istället för TV/monitor för spel/applikationer som inte är VR. Man behöver tydligen en TV/monitor när man genomför konfigurationen, men sen kan man skippa extern display och köra allt via headsetet. Såg att killen på Virtual Reality Oasis i sin recension inte kunde förlänga den medföljande kabeln mer än någon meter så man får hålla sig hyfsat nära sin konsol även vid stillasittande spelande.

4.5 + 1m förlängning räcker rätt bra..

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spel kanske inget för dig längre?
VR brukar annars tända till dom som är "speltrötta".
Själv var jag less på FPS, TPS och 3e persons "äventyrsspel".
VR och upptäcka nya genrer där VR gjort stösrt skillnad gav nytändning

jo det vet jag, men vad finns det o spela på ps vr2 om man nu sak lägga 7000 på det

Permalänk
Skrivet av viller2:

Ja, om man vill må illa!

Det stämmer nog för vissa. Men själv vande jag mig snabbt vid det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

jo det vet jag, men vad finns det o spela på ps vr2 om man nu sak lägga 7000 på det

Har du VR sen tidigare? Om inte kommer det finnas hur mycket som helst.
Om du har VR på annan plattform.
Horizon
Re Village
Gran turismo 7
Switchback (släpps nästa månad)
Är väll det jag kommer på.
Värt? Ja jag tycker det, iaf om man har PS5.
Jag har Quest 2 så jag kör VR både stand alone och PC.
Ska bli kul att kunna välja mellan 3 VR plattformar när man känner för att köra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ansluter man ett PSVR2 till en PC med USB-C så fungerar PSVR2 som en extra monitor som körs med 1080 upplösning tydligen (bild signalen är okrypterad).
Kontrollerna upptäcks även som HID compliant game controllers av datorn om man ansulter dom med USB.

Fullt möjligt att hemmasnickrare kan headsetet att fungera fullt ut med PC. Alternativt att Sony släpper drivrutiner samt mjukvara själva.

-DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Ansluter man ett PSVR2 till en PC med USB-C så fungerar PSVR2 som en extra monitor som körs med 1080 upplösning tydligen (bild signalen är okrypterad).
Kontrollerna upptäcks även som HID compliant game controllers av datorn om man ansulter dom med USB.

Fullt möjligt att hemmasnickrare kan headsetet att fungera fullt ut med PC. Alternativt att Sony släpper drivrutiner samt mjukvara själva.

-DrAg00nEn

Vart har du sett/hört det?
Windows känner inte alls igen hårdvaran enligt recensioner som testat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

-DrAg00nEn

Varför har du ett delat konto?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vart har du sett/hört det?
Windows känner inte alls igen hårdvaran enligt recensioner som testat.

https://www.theverge.com/2023/2/16/23602368/sony-playstation-...

Kanske de flesta testat koppla in psvr2 i vanlig moderkortsansluten usb-c port medan dom borta på the verge kopplade via usb-c direkt på grafikkortet?

Skrivet av nu1mlock:

Varför har du ett delat konto?

Redaktionen tror att jag och 4thePlayers är samma person. Problematiken härstämmar från FZ och då främst Helenius och uberpwnge som vägrar lyssna på reson. Orkar inte gå in närmare på det.
Ville inte att mitt konto skulle bli bannat om 4thePlayers skapar ett eget konto eftersom det är emot reglerna att ha 2 konton, och eftersom redaktionen tror vi är det så är det så här det får va.

Egentligen emot reglerna att dela ett konto också men så länge dom tror att vi är samma person så kör vi så här och då kan dom heller inte stänga av mitt/vårt konto.

- DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Visst att det inte går att använda hårdvara utan mjukvara men tycker att det är ganska självklart att vid lansering av en produkt som denna så finns det inte en stor hög av spel gjord speciellt för den. Hur många lanseringstitlar hade de senaste spelkonsolerna som inte fanns till de tidigare konsolerna?

Anser att när ett test av en produkt som denna förs måste den natuofungera bra med mjukvara, men ett klent utbud av mjukvara är inget som psvr2 kan klandras för. Om hårdvaran är bra lär det komma mjukvara vad det lider

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Ge mig pc support tack. Vill köra vr racingspel med denna

Den kommer säkert få PC support framöver. Det handlar nog mycket om hur många enheter dom kan producera så nu i början så tror jag dom prioriterar PS5 konsol ägare. Men när den marknaden börjar mättas och dom vet ungefär hur stor efterfrågan är så kanske dom justerar upp produktionen och släpper på PC support.

Men det kan ju också vara så att dom säljer PSVR2 med förlust för att locka till sig fler användare till sitt eget ekosystem som dom senare kan tjäna pengar på genom spelförsäljning och andra tjänster som PS+ abonnemang mm. Då förstår jag att dom inte har lust att öka produktionen för att vräka ut VR kit till användare som kommer köpa spel på steam tex för det vore ju inte ens en långsiktig lönsam affär tyvärr. Men vi kanske får en PC release senare om tillverkningskostnaden sjunker så att Sony kan börja tjäna pengar på varje såld enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Omöjlig fråga.
Jag drar till med The Light Brigade, som är nytt (släpps 22a Februari, har fått en tidig nyckel som jag kört nästan 1 vecka) ist för att dra nått gammalt som Alyx
Men jag gillar rogue-lites och spelet känns väldigt välgjort. Det kittlar samma nerv som In Death Unchained som är en tidigare personlig favorit och även allmänt omtyckt.

Kollar man filmer bilder på skärm så ger det inte spelet rättvisa.

Check! Jag måste få tummen ur och testa andra VR-spel än racingsims. Det som hållit mig tillbaka lite är att det krävs lätt ommöblering i vardagsrummet innan det funkar bra. Typ, flytta på bordet och fixa taklampan så jag inte slår huvudet i den. Sen ska man ju föreställa vuxen numera och har alldeles för lite tid över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Check! Jag måste få tummen ur och testa andra VR-spel än racingsims. Det som hållit mig tillbaka lite är att det krävs lätt ommöblering i vardagsrummet innan det funkar bra. Typ, flytta på bordet och fixa taklampan så jag inte slår huvudet i den. Sen ska man ju föreställa vuxen numera och har alldeles för lite tid över.

Jo det är inte lätt alltid, jag har turen att ha ett utrymme på ca 4x4m som jag kan spela roomscale på.
Jag har en fotölj som bryter ena hörnet lite på spelområdet men det får duga, slipper möblera om iaf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

https://www.theverge.com/2023/2/16/23602368/sony-playstation-...

Kanske de flesta testat koppla in psvr2 i vanlig moderkortsansluten usb-c port medan dom borta på the verge kopplade via usb-c direkt på grafikkortet?

- DrAg00nEn

Ja det är skillnanden.
Tyvärr har dom flesta kort inte USBC.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Är snuskigt taggad på att testa detta ordentligt. Nästa vecka är det vår tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Jag har förbeställt från Webhallen och sett framemot headsetet.

Men men, funderar nu starkt på att avvakta tills det finns fler spel. Känns som att den kommer ta plats här hemma och inte användas så mycket efter man testat några av spelen. Ngn annan som känner likadant?

Japp!

Jag la en preorder av den ytterst obefintliga förhoppningen av att placeholder-priset skulle gå ner (och därmed orsaka brist/efterfrågan) men det verkar inte hända

Går inte att motivera att köp med det skrala utbud som finns idag.

Jag hopppas på ett bättre utbud och ett sänkt pris inom några år.
Ska däremot absolut försöka hitta någonstans att testköra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Är snuskigt taggad på att testa detta ordentligt. Nästa vecka är det vår tur!

Håller med
Blir riktigt skoj att packa upp o testa det nästa vecka. Tur man är ledig på sportlovs veckan efter, då kan jag och barnen ha lite vr skoj tillsammans.

Tycker det är helt ok spelutbud och det kommer fler framöver. RE GTA Horizon switchbak i Mars, och sen såg jag att det skulle släppas nåt starwars spel också plus kanot spelet Moss och några andra gamla klassiker. Kommer inte hinna spela igenom alla dessa innan sommaren så det utbudet duger gott för mig som bara har nån timma per dag över att spela.

Permalänk
Medlem

VR i framtiden

Min förhoppning är att dom i framtiden utvecklar VR till innefatta förinspelat material och livematerial. Tänk när vi sitter på ålderdomshemmet och inte kan gå ut.
Man tar på sig headsetet, köper en "biljett" och går en rundvandring på Louvren och tittar på Mona Lisa och annan fin konst. På helgen köper man en biljett till Spa Francorschamp och kollar live på formel 1 från läktarplats med full inlevelse.

Möjligheterna är oändliga, så mycket mer än Resident Evil i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Min förhoppning är att dom i framtiden utvecklar VR till innefatta förinspelat material och livematerial. Tänk när vi sitter på ålderdomshemmet och inte kan gå ut.
Man tar på sig headsetet, köper en "biljett" och går en rundvandring på Louvren och tittar på Mona Lisa och annan fin konst. På helgen köper man en biljett till Spa Francorschamp och kollar live på formel 1 från läktarplats med full inlevelse.

Möjligheterna är oändliga, så mycket mer än Resident Evil i VR.

Finns en del sånt redan fast inget som direkt marknadsförs. Nu just konst i lågupplöst vr är inte så spännande det är ju bra dötrist i verkligheten då mördande marknadsföring ska avgöra vad som är genialt

Gällande f1 man har ju lekt lite med läktarplats på Monza i assetto Corsa tror jag det var. Är absolut en upplevelse att spatsera runt banorna och sätta sig högst upp på läktaren. Även om det är ödsligt med att va ensam åskådare. Önskar mer hade gjorts här. För esport är det ju fullt görbart fixa ett spectator mode där du kan se racet live. Ny får man försöka trixa själv med Replay men det är mycket bök.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av AlanBean:

Håller med
Blir riktigt skoj att packa upp o testa det nästa vecka. Tur man är ledig på sportlovs veckan efter, då kan jag och barnen ha lite vr skoj tillsammans.

Tycker det är helt ok spelutbud och det kommer fler framöver. RE GTA Horizon switchbak i Mars, och sen såg jag att det skulle släppas nåt starwars spel också plus kanot spelet Moss och några andra gamla klassiker. Kommer inte hinna spela igenom alla dessa innan sommaren så det utbudet duger gott för mig som bara har nån timma per dag över att spela.

Lyxigt med sportlov för att kunna kötta VR!

Men ja. Även om spelutbudet är lite skralt initialt, och det som finns är till stor del uppfräschade äldre titlar, så ser förhoppningsvis framtiden ljusare ut. Just nu är det bara Call of the Mountain som lockar.