SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

@Enlightener

Hur går det? Börjar känna mig lite som en fripassagerare med AdBlocker påslaget fortfarande

Det går framåt, sakta men säkert. Möten är inbokade och gemensam information kommer efter dessa möten.
Så snart behöver du inte gömma dig i livbåten längre... Eller är det planen för att komma med på Moderskeppet trots att biljetterna är slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det går framåt, sakta men säkert. Möten är inbokade och gemensam information kommer efter dessa möten.
Så snart behöver du inte gömma dig i livbåten längre... Eller är det planen för att komma med på Moderskeppet trots att biljetterna är slut?

Kul att det rör på sig. Jag håller mig nog till Modermodemet denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det går framåt, sakta men säkert. Möten är inbokade och gemensam information kommer efter dessa möten.
Så snart behöver du inte gömma dig i livbåten längre... Eller är det planen för att komma med på Moderskeppet trots att biljetterna är slut?

Denna gång väntade jag faktiskt nästan en hel månad med att fråga, hur går det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Denna gång väntade jag faktiskt nästan en hel månad med att fråga, hur går det?

Som du kanske märkt av att vi idag nollställt cookies consent-valet, är vi igång med lite förändringar. Det visade sig dock vara lite stökigare än förväntat i frågan och mycket av tiden har gått åt till att få leverantörer av våra tjänster att uppdatera sina kakor och rutiner.
Vi har varit lite lata och förlitat oss på att branschen som helhet skulle ha tagit fram bra principer för att följa reglerna... Nu visade det sig istället att det inte ställts några krav alls från branschen till leverantörerna och att vi därmed får ploga lite åt de andra för att få saker och ting på plats.

Just nu håller vi på och följer upp så att kakorna fungerar som de ska och sedan har vi några andra saker som ska korrigeras, men då vi inte är ensamma i frågan har vi en del att räta ut innan vi sammanställer informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Som du kanske märkt av att vi idag nollställt cookies consent-valet, är vi igång med lite förändringar. Det visade sig dock vara lite stökigare än förväntat i frågan och mycket av tiden har gått åt till att få leverantörer av våra tjänster att uppdatera sina kakor och rutiner.
Vi har varit lite lata och förlitat oss på att branschen som helhet skulle ha tagit fram bra principer för att följa reglerna... Nu visade det sig istället att det inte ställts några krav alls från branschen till leverantörerna och att vi därmed får ploga lite åt de andra för att få saker och ting på plats.

Just nu håller vi på och följer upp så att kakorna fungerar som de ska och sedan har vi några andra saker som ska korrigeras, men då vi inte är ensamma i frågan har vi en del att räta ut innan vi sammanställer informationen.

Tack för svar och kul att det rör på sig!

Nej, det har jag inte märkt. Är det så att ni gjort väsentliga förändringar av Cookie Consent så bör ni nog trigga så att alla användare behöver avge svar igen, inte direkt så att man går in där varje dag för att kolla, åtminstone gör inte jag det

Ska testa igen med AdBlockerna inaktiverad, normalt ska det fungera även med AdBlocker aktiverad om den är rätt implementerad så man ser den ändå, men har varit med om fall där den tar även Cookie Consent dialogen. Har som sagt inte kört AdBlocker här tidigare så därför vet jag inte hur det varit på SweClockers tidigare, och hoppas att snart kunna inaktivera den igen när så kan ske utan spårning osv.

Håller med om att Cookie Consent överlag skapar en hel det frustration i alla led, men så länge lagar och regler är som dom är så är det nog bara bita ihop och se till man är någorlunda "compliant". Så det är väl bra att ni tar tag i detta då ni lär ha ansvaret mot besökarna oavsett leverantörernas tillkortakommanden.

Edit:

Vet inte om det kanske inte hade hunnit publiceras innan för jag fick inte upp någon Cookie Consent även med AdBlockern avstängd, men kanske en 10 min senare fick jag det per automatik. Iaf min AdBlocker (uBLock Origin) verkar whitelistat CookiePro som sig bör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Tack för svar och kul att det rör på sig!

Nej, det har jag inte märkt. Är det så att ni gjort väsentliga förändringar av Cookie Consent så bör ni nog trigga så att alla användare behöver avge svar igen, inte direkt så att man går in där varje dag för att kolla, åtminstone gör inte jag det

Ska testa igen med AdBlockerna inaktiverad, normalt ska det fungera även med AdBlocker aktiverad om den är rätt implementerad så man ser den ändå, men har varit med om fall där den tar även Cookie Consent dialogen. Har som sagt inte kört AdBlocker här tidigare så därför vet jag inte hur det varit på SweClockers tidigare, och hoppas att snart kunna inaktivera den igen när så kan ske utan spårning osv.

Håller med om att Cookie Consent överlag skapar en hel det frustration i alla led, men så länge lagar och regler är som dom är så är det nog bara bita ihop och se till man är någorlunda "compliant". Så det är väl bra att ni tar tag i detta då ni lär ha ansvaret mot besökarna oavsett leverantörernas tillkortakommanden.

Edit:

Vet inte om det kanske inte hade hunnit publiceras innan för jag fick inte upp någon Cookie Consent även med AdBlockern avstängd, men kanske en 10 min senare fick jag det per automatik. Iaf min AdBlocker (uBLock Origin) verkar whitelistat CookiePro som sig bör.

Tack själv!
Ser nu att du redigerat och fått cookies consent-frågan på nytt. Vi tryckte på knappen för att nollställa tidigare idag, men det tog lite tid innan cachen hade kommit ikapp.

Ska jag vara ärlig har det mest frustrerande hittills varit att nästan alla vi tagit inspiration från för en lösning hittills fuskat och inte varit ens i närheten av att följa reglerna. Utav de vi kollade på tror jag faktiskt bara att det var Expressen som följde reglerna... Och hela Schibsted-koncernen var vid tillfället för vårt stickprov långt från compliant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Tack själv!
Ser nu att du redigerat och fått cookies consent-frågan på nytt. Vi tryckte på knappen för att nollställa tidigare idag, men det tog lite tid innan cachen hade kommit ikapp.

Ska jag vara ärlig har det mest frustrerande hittills varit att nästan alla vi tagit inspiration från för en lösning hittills fuskat och inte varit ens i närheten av att följa reglerna. Utav de vi kollade på tror jag faktiskt bara att det var Expressen som följde reglerna... Och hela Schibsted-koncernen var vid tillfället för vårt stickprov långt från compliant.

Har fått upp Cookie Consent nu men det verkar dock inte vara någon större förändring gällande vilka tracker osv som körs även när jag sagt att jag inte vill bli spårad. Men tänker att det kanske är ett insvängningsförlopp där innan alla bitar faller på plats och att ni nog numera har rätt bra fokus på det själva.

Precis som du är inne på så är efterlevnadsgraden si så där även bland mer namnkunniga aktörer, har också noterat att t.ex. Aftonbladet är långt ifrån compliant. Sen gör väl många misstaget att dom implementerar cookie consent men sen inte riktigt testar hela vägen att det faktiskt fungerar, ofta beroende på att man kanske kör sin Cookie Consent för sent i sidorna så att man vid det laget redan hunnit köra spårning med mera ändå. Föreställer mig att det kanske är det som gått fel på SweClockers, även om jag inte tittat på det mer i detalj (har som sagt gjort det misstaget själv också ).

Rekommenderar alla siteägare (inklusive mig själv) att köra någon form av verktyg för att testa av hur compliant man verkligen är, som t.ex. det hos CookieBot men det finns många andra.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Har fått upp Cookie Consent nu men det verkar dock inte vara någon större förändring gällande vilka tracker osv som körs även när jag sagt att jag inte vill bli spårad. Men tänker att det kanske är ett insvängningsförlopp där innan alla bitar faller på plats och att ni nog numera har rätt bra fokus på det själva.

Cookie Consent reglerar vilka kakor som vi får lov att sätta på din dator, inte vilka verktyg vi får lov att använda. Google Analytics körs i ett kakor-löst läge initialt i väntan på du givit oss consent för att lagra kakor.

När du accepterar "Prestanda kakor" sätter Google Analytics en unik kaka för din webbläsare så vi kan se hur din enhet har rört sig på sajten. Vi kan inte koppla ihop din enhet med din användare här på sajten. Om du inte accepterar "Prestanda kakor" loggas ditt besök som en sidvisning och inte en pågående session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Cookie Consent reglerar vilka kakor som vi får lov att sätta på din dator, inte vilka verktyg vi får lov att använda. Google Analytics körs i ett kakor-löst läge initialt i väntan på du givit oss consent för att lagra kakor.

När du accepterar "Prestanda kakor" sätter Google Analytics en unik kaka för din webbläsare så vi kan se hur din enhet har rört sig på sajten. Vi kan inte koppla ihop din enhet med din användare här på sajten. Om du inte accepterar "Prestanda kakor" loggas ditt besök som en sidvisning och inte en pågående session.

Cookie Consent brukar väl överlag användas som begrepp för den välkända dialogrutan om medgivande så därför har även jag använt det, även om du har helt rätt i att tekniskt sett så är det en förenkling av verkligheten. Det är väl snarare godkännanden man inhämtar från användaren/enheten.

När det gäller detaljerna kring analys och spårning så är det väl så att man får lite olika svar beroende vem man frågar och det finns väl ännu inte nog många prejudikat för att med säkerhet säga vad som är "rätt". Det är väl dessutom så att tjänsterna rör på sig och blir mer och mer compliant, initalt sågs väl Google Analytic som icke compliant överlag varför många som t.ex. myndigheter bytte till Matomo. Eftersom anropen till GA etc. går från användarens webbläsare är det tekniskt sett besvärligt att göra dessa anrop utan att samtidigt avslöja användarens IP adress, som brukar anses som PII (men även här är det omdebatterat). Och det finns väl många andra liknande minor som man lätt kan gå på gällande detta. Samtidigt har tjänster som GA, förmodligen motvilligt, tvingats anpassa sig till de nu gällande lagarna och reglerna (med anonymisering osv).

Att det tidigare på SweClockers förekommit spårning utöver vad det borde vara får väl anses som ett odiskutabelt faktum, sen dess har det uppenbarligen gjorts insatser sen problemen uppdagades vilket är bra. Om det sen innebär att ni nu är compliant är väl egentligen upp till er att avgöra och nu när det är fokus på att komma tillrätta med detta på SweClockers så har jag inte känt att jag behöver göra någon ny analys.

För egen del har jag ansett att ingen extern spårning ska köras om inte kunden uttryckligen sagt ok till det, men då har jag å andra sidan inte ansvarat för siter som väl till stor del lever på annonsintäkter osv vilket tenderar att komplicera det hela. T.ex. Breakit.se är inte ens nära att vara compliant och när jag tidigare hade en liknande diskussion med dom var svaret, mellan raderna, i princip att "ja, vi vet, men vi väljer att ta risken för vi känner att vi måste". Om det är rätt tänkt eller inte får väl var och en avgöra på egen hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Just nu håller vi på och följer upp så att kakorna fungerar som de ska och sedan har vi några andra saker som ska korrigeras, men då vi inte är ensamma i frågan har vi en del att räta ut innan vi sammanställer informationen.

Vet inte om jag kanske missat det eller har det publicerats någon information/nyhet om detta ännu? Även om problemet nu förhoppningsvis är löst så kvarstår väl ändå det faktum att SweClockers under rätt lång tid körde med spårning även för de som aktivt tackat nej till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om jag kanske missat det eller har det publicerats någon information/nyhet om detta ännu? Även om problemet nu förhoppningsvis är löst så kvarstår väl ändå det faktum att SweClockers under rätt lång tid körde med spårning även för de som aktivt tackat nej till det.

@Enlightener

Hur går det här? Noterar att du numera verkar stå som hedersmedlem och inte chefredaktör som jag har för mig att du var tidigare, så det kanske är någon annan som tagit över stafettpinnen?

@Edin kanske vet?

Permalänk
Medlem

Efter läst denna tråd tycker jag det oroande att det gått sen Juli (!) utan att detta blivit fixat och information har kommit ut till användare vad för något SweClockers har "spårat" fast användare aktivit tackat nej till att bli spårade, antingen måste det ju vara något enormt invecklat system som tar ett halvår att lösa eller så ligger nivån på användares integritet rätt lågt i arbetslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtis:

Efter läst denna tråd tycker jag det oroande att det gått sen Juli (!) utan att detta blivit fixat och information har kommit ut till användare vad för något SweClockers har "spårat" fast användare aktivit tackat nej till att bli spårade, antingen måste det ju vara något enormt invecklat system som tar ett halvår att lösa eller så ligger nivån på användares integritet rätt lågt i arbetslistan.

Det är nog egenligen mest oroande för SweClockers / Geeks AB själva skulle jag säga då det finns rätt strikta regler kring hur personuppgiftsincidenter ska hanteras och en del efterföljande problem om det inte sker trots att man har kännedom om det.

Jag tror att förståelsen hos medlemmarna för det inträffade är stor och att händelsen i sig förmodligen inte är så allvarlig relativt sett. Tystnaden kring det hela sen dess väcker nog en större oro och ger upphov till en del förhoppningsvis ogrundade frågor och funderingar. I synnerhet i en värld av AdBlockers där största inkomstkällan, antar jag, är annonser.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är möjligt redan men vore det inte enklare för alla om man kunde ställa in i webbläsaren om man vill ha cookies eller inte? Alltså en standardinställning "endast absolut nödvändiga cookies" som sedan automatiskt svarar alla webbsidor när de frågar. Sedan ska naturligtvis webbsidorna följa valet man gjort. Kanske blev lite off-topic och i så fall ber jag om ursäkt. Börjar tröttna på stt hela tiden få frågan och att standardsvaret nästan alltid är acceptera alla cookies. Istället för en simpel knapp avvisa cookies behöver man oftast gå in på någon inställningssida, kryssa bort dem och sedan se upp så man inte råkar trycka på fel knapp när man ska spara valet. Sedan kommer frågan på nytt varenda gång man besöker sidan. Ibland kan man inte ens välja bort cookies.

Men Sweclockers brukar inte tjata om cookies, så långt är det bra. Kanske för att jag loggat in? Ofta vill jag besöka sidor utan att behöva skapa konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu vet jag inte om det är möjligt redan men vore det inte enklare för alla om man kunde ställa in i webbläsaren om man vill ha cookies eller inte? Alltså en standardinställning "endast absolut nödvändiga cookies" som sedan automatiskt svarar alla webbsidor när de frågar. Sedan ska naturligtvis webbsidorna följa valet man gjort. Kanske blev lite off-topic och i så fall ber jag om ursäkt. Börjar tröttna på stt hela tiden få frågan och att standardsvaret nästan alltid är acceptera alla cookies. Istället för en simpel knapp avvisa cookies behöver man oftast gå in på någon inställningssida, kryssa bort dem och sedan se upp så man inte råkar trycka på fel knapp när man ska spara valet. Sedan kommer frågan på nytt varenda gång man besöker sidan. Ibland kan man inte ens välja bort cookies.

Men Sweclockers brukar inte tjata om cookies, så långt är det bra. Kanske för att jag loggat in? Ofta vill jag besöka sidor utan att behöva skapa konto.

Det där var väl i grund och botten idén bakom gamla "do not track"-headern som misslyckades totalt när det begav sig (för tidigt antar jag), till följd av att det inte fanns något sätt att tvinga sajtägaren att bry sig om besökarens önskan.

Det finns dock ett nytt försök på samma tema, nu när det finns lagstiftning som ändå tvingar sajtägaren att bry sig om denna typ av frågor: https://globalprivacycontrol.org/

Det återstår att se om det lyckas den här gången.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tänkte bara ge er en update: Ändring är på g, men kan inte svara på när.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har hänt egentligen? Har Sweclockers kört i diket? Otroligt långa svarstider från ansvariga och denna tråden är knappast ett undantag.

"Ändring är på g, men kan inte svara på när.", efter mer än 4 månaders tystnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MultiMan:

Vad har hänt egentligen? Har Sweclockers kört i diket? Otroligt långa svarstider från ansvariga och denna tråden är knappast ett undantag.

"Ändring är på g, men kan inte svara på när.", efter mer än 4 månaders tystnad.

Jag har inte haft någon insikt i detta och kan tyvärr inte ge ett bättre svar än så för stunden. Men jag kan kolla läget och återkomma.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att anrop direkt till Google Analytics är med hög sannolikhet ett brott mot GDPR eftersom det inte går att säkerställa att Googles mottagarservrar står i EU.
Anropen innehåller såklart användarens IP-adress vilket är en personuppgift och ska hanteras därefter.

Nu är jag ingen jurist men är en tolkning många stora svenska bolag har gjort och även om det saknas dom är det förmodligen dumt att chansa.

Om ni vill använda Google Analytics för hela GMP stacken rekommenderar jag att ni sätter upp en proxyserver i EU som rensar användarens IP-adress och annan potentiellt känslig data.

Google släppte Server-side GTM för några år sen just för detta ändamål:
https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Tänk också på att anrop direkt till Google Analytics är med hög sannolikhet ett brott mot GDPR eftersom det inte går att säkerställa att Googles mottagarservrar står i EU.
Anropen innehåller såklart användarens IP-adress vilket är en personuppgift och ska hanteras därefter.

Nu är jag ingen jurist men är en tolkning många stora svenska bolag har gjort och även om det saknas dom är det förmodligen dumt att chansa.

Om ni vill använda Google Analytics för hela GMP stacken rekommenderar jag att ni sätter upp en proxyserver i EU som rensar användarens IP-adress och annan potentiellt känslig data.

Google släppte Server-side GTM för några år sen just för detta ändamål:
https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server...

Googles eget påstående i ämnet jag antar att du menar:
https://support.google.com/analytics/answer/12017362?hl=sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Googles eget påstående i ämnet jag antar att du menar:
https://support.google.com/analytics/answer/12017362?hl=sv

För GA4 gäller absolut den artikeln, men sist jag kollade använde sig SweClockers också av Universal Analytics (Som håller på att fasas ut) och där finns det inte alls samma tekniska lösningar hos Google.

Sen kan man argumentera för om en IP-adress är en personuppgift eller om det räcker med att Google sätter upp servrar + endpoint för GA4 i EU eftersom det är ett amerikanskt bolag osvosv men sån huvudvärk lämnar jag alltid till legalavdelningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag har inte haft någon insikt i detta och kan tyvärr inte ge ett bättre svar än så för stunden. Men jag kan kolla läget och återkomma.

Ännu en månad utan svar eller information om den spårningen av medlemmar även när man uttryckligen sagt att det inte är ok. Det känns inte helt lyckat och är skälet att jag återigen aktivera min adblocker här vilket i sig känns ännu sämre.

En gång i tiden när SweClockers var mer av ett hobbyprojekt så kanske det hade varit ok, nu drivs väl siten av ett kommersiellt bolag sen många år tillbaka och det känns som dessa frågor borde tas på större allvar med tanke på om inte annat de ekonomiska risker det numera innebär att inte göra det.

(Det bör sägas att CookieBot och liknande verktyg inte ska ses som någon absolut sanning gällande compliance men dom har ofta mer rätt än fel enligt min erfarenhet och ett negativt resultat bör tas på allvar)

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för andra företag inom Geeks, exempelvis FZ. Är det samma sak där?

Ni borde gå ut med information, kör adblock oavsett men dåligt av er.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att detta inte blivit löst ännu.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av improwise:

Ännu en månad utan svar eller information om den spårningen av medlemmar även när man uttryckligen sagt att det inte är ok. Det känns inte helt lyckat och är skälet att jag återigen aktivera min adblocker här vilket i sig känns ännu sämre.

<Uppladdad bildlänk>

En gång i tiden när SweClockers var mer av ett hobbyprojekt så kanske det hade varit ok, nu drivs väl siten av ett kommersiellt bolag sen många år tillbaka och det känns som dessa frågor borde tas på större allvar med tanke på om inte annat de ekonomiska risker det numera innebär att inte göra det.

(Det bör sägas att CookieBot och liknande verktyg inte ska ses som någon absolut sanning gällande compliance men dom har ofta mer rätt än fel enligt min erfarenhet och ett negativt resultat bör tas på allvar)

Saker tar tid. Vi jobbar på en lösning som gynnar alla och när lösningen är på plats kommer det förmedlas.

Permalänk
Medlem

Fast det är väl inte acceptabelt att "saker tar tid" när de inte helt uppfyller lagliga krav? Om det nu hade varit omöjligt att inte spåra, vilket naturligtvis inte är fallet, så borde ni väl stänga sidan tills problemet är åtgärdat?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Saker tar tid. Vi jobbar på en lösning som gynnar alla och när lösningen är på plats kommer det förmedlas.

Det är bra att ni jobbar på det men jag får lite känslan av att ni lite ser det som en bonus att ha det fixat när det post GDPR snarare är ett krav att göra det. Inte så att jag har några tankar på att göra någon IMY-anmälan men skulle någon göra det känns det lite som ett öppet mål då denna tråd både bekräftar att problemet funnits länge samt att det även varit känt länge utan åtgärd. Även om det förhoppningsvis aldrig går så långt så lär det väl ändå innebära en ökad risk för att besökarna aktiverar sina AdBlockers igen på samma sätt som jag känt mig tvingad att göra och då borde det slå rakt mot intäkterna och därmed indirekt även mot hela forumet.

Det känns överlag rätt onödigt när det finns en enkel lösning, slå av spårning osv till dess ni fixat detta, vilket även det inte borde vara några större svårigheter att genomföra och informera om vad som hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur ser det ut för andra företag inom Geeks, exempelvis FZ. Är det samma sak där?

Ni borde gå ut med information, kör adblock oavsett men dåligt av er.

När jag nu provade att köra "CookieBot" på geeks.se och fz.se så ger den samma/liknande resultat, t.ex att data skickas till usa utan att man godkänt det etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Saker tar tid. Vi jobbar på en lösning som gynnar alla och när lösningen är på plats kommer det förmedlas.

Ska ni gå ut med information om detta på startsidan eller ska jag kontakta Datainspektionen åt er?

Edit: Hade jag inte sett den här tråden under nytt i forumet hade jag aldrig vetat om det här. Kul om man vill stödja er utan adblock.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Denna tråd bör få mer uppmärksamhet!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson