Vi letar en bättre skärmlösning hemma och skulle väldigt gärna vilja ha lite hjälp att bena ut rimliga alternativ. Vi är priskänsliga vilket jag förstår gör att alla önskemål kan bli svåra att nå men vi har inte heller satt en fast budget så beslut tas när något är tillräckligt intressant.
Önskemål:
Kunna växla smidigt mellan att användas med en laptop med usb-c sladd som även laddar laptopen samt vara kopplad mot en stationär dator.
Ha bra färgåtergivning då min fru jobbar en del i adobes programvaror och diverse CAD program.
För egen del som programmerar en del så vill jag helst ha något i ultrawide format eller två skärmar varav ena horizontel och andra vertikal men då gärna att skärmarna går att kopplas ihop via någon daisy chain lösning.
Får gärna vara så skonsamma (fördelaktig teknik) mot ögonen och ha bra betraktningsvinklar. Vi båda kan spendera rätt många timmar i sträck när vi väl sitter vid skärmen så känns viktigt för oss.
Vi är priskänsliga vilket jag förstår gör att alla önskemål kan bli svåra att nå men vi har inte heller en utstakad budget.
Uppdateringsfrekvens är inte så viktigt då det är främst arbete som gäller (tyvärr).
Kanske denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5667994
- Ultrawide IPS, ger bra betraktningsvinklar och kontrast
- USB-c, inbyggd KVM switch och laddning av laptop
- 95% av DCI-P3, 100% sRGB
Följer. Jag kombinerar själv usb-c (laddning, tangentbord och mus) mot en bärbar med hdmi till en stationär. Alltid jobbigt att koppla om skärmingången och mottagaren för mus och tangentbord.
Kanske denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5667994
- Ultrawide IPS, ger bra betraktningsvinklar och kontrast
- USB-c, inbyggd KVM switch och laddning av laptop
- 95% av DCI-P3, 100% sRGB
Tack för förslaget. Verkar klara alla våra önskemål så den lägger jag till i listan av kandidater. Haft rätt bra erfarenheter av Dells skärmar sedan tidigare dessutom. Får se ifall några fler bra alternativ finns.
Följer. Jag kombinerar själv usb-c (laddning, tangentbord och mus) mot en bärbar med hdmi till en stationär. Alltid jobbigt att koppla om skärmingången och mottagaren för mus och tangentbord.
För all del. Verkar som att vi vill ha en liknande lösning. Vore skönt att slippa en del kablar och göra bytet mellan laptop/stationär dator så smidigt som möjligt.
Ett alternativ om man vill komma undan billigare är att köpa en USB-switch (kan använda samma kringutrustning med två datorer, byter med ett knapptryck) och att man sätter skärmen på auto-detectläge.